Dette var artig. Mitt første Drammensritt klokka inn på 3:37:04. Må jo si meg brukbart fornøyd. Sleit med giret og fikk ikke brukt de letteste gira på kasetten. Viser seg at stillskruen på giret har hoppet av uti skogen. Kunne vært greit å ha lette gir noen steder. Var litt guffent å bombe ut i alle dammene uten å vite hvordan underlaget nedi dem var. Hadde vært kjipern å ramle uti dem. Varmen gjorde at det faktisk var deilig å sykle ut i dammene. Enig i at noen av hus og hytteeierne kunne stillt opp med slange for spyling uti løypa.
Jeg kjører Race King 2.2 med slange, men det er fordi jeg ikke er komfortabel med slangeløst enda. Har forresten hørt at de kan være tricky å få tette, men det kan sikkert noen med erfaring svare på.
dere som kjørte RaceKing 2.2 supersonic? Slangeløst eller ikke? Synes crossmark LUST fungerer bra rullemessig også, men tenker på Birken og ENDA bedre rulling? Og at RK er vanskeligere å sette opp med slangeløst.
RK 2,2 supersonic med latex slanger. Kjører på rundt 2 bar, fungerer utmerket. Mann og sykkel veier under 80 kg.
Jeg kjører Race King 2.2 med slange, men det er fordi jeg ikke er komfortabel med slangeløst enda. Har forresten hørt at de kan være tricky å få tette, men det kan sikkert noen med erfaring svare på.
Jeg kjører også med slanger. Har ikke tid til den derre guffa. Første seriøse test av Race king for meg og jeg synes det er et knalldekk.
Manengen kjører forøvrig også med slanger! Så det så! :-) Fra spøk til revolver: med den resultatlista hans tror jeg ikke han punkterer så veldig ofte med de dekka.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Tusen takk for et kanonflott ritt - litt liv i målområdet var det også Synes forholdene var perfekte, det er jo et terengsykkelritt og litt vann og gjørme er gøy så lenge det også er mange tørre partier - for det var faktisk masse tørre partier. Utrolig mange mennesker som faktisk ser på rittet også, så det var gøy
Dette var mitt tredje Drammensritt, og jeg skal ha med neste års utgave også!!!
Jeg hadde et tøft mål om sluttid under 3t, og jeg var der nesten. Startet relativt tøft og gjorde det bra til vi skulle over på grusen innover mot Sande, men der fikk jeg ingen å sykle sammen med og etappen ble seig. Gikk i alle fall ned noen hakk mot andre terreng-pari, og fikk god flyt og avansert en del. Når vi kom til ca. 25-30km kjente jeg lugging i låret og kroppen jobbet hardt, og når vi kom til siste matstasjon ble jeg brått og plutselig halvveis påkjørt og måtte brått reise meg - PANG! Dermed gikk høyre ben i full krampe - så rett ut har det aldri stått før. Fikk langt meg ned og fikk god førstehjelp av en hyggelig dame på stasjonen, og kom etterhvert på sykkelen igjen. Tungt og frustrerende til å begynne, men det løsnet over tre-broen og jeg fikk omsider opp farten igjen og bene fiksa jobben. Så jeg er egentlig godt fornøyd alt i alt. Sykkelen fungerte 100%
Sluttiden ble 3:01:17,6 - 28:50,7 etter vinneren i klassen, som holdt til 22. plass av 100 personer. Opp fra plass 36 i fjor
Synes det er rått at alle 100 i min klasse fullførte - det samme kan vel ikke sies om eliten i år...
Synes det er rått at alle 100 i min klasse fullførte - det samme kan vel ikke sies om eliten i år...
Ser bare 7 med DNF på lista og det er da ikke så mye.. Om lista stemmer må vel Syversen som velger og sykle til mål godt over 2 timer bak vinneren ha sikret seg heltestatus hos Svegar i dag!
Mitt tredje Drammensritt fullført. Kom inn på 3:39, og det holdt til 4. plass i min klasse. Man må bare se å bli voksen, så klatrer man på resultatlista.
Det var jo vesentlig lettere i år enn i fjor, men jeg sleit litt med hoppende gir, chainsucks og et bakdekk som ikke ville holde luft. Raven-dekk var jo i glatteste laget i jord/gjørmepartier (datt 3 ganger), men fungerte ellers meget bra. Tapte totalt ca 10 min på teknikkproblemene, og mistet kanskje litt piffen.
Et par mosomme opplevelser: Tryna i utforbakke etter 37 km, kom meg raskt på sykkelen igjen. I bunnen av bakken så jeg at GPS-en hadde falt av. Etter målgang og dusj, dro jeg ut i løypa. DA var det jo kjekt å ha en Garmin Edge 705 nr. 2: fant kjørbar vei og gikk 150 m oppover løypa. Og DER i grøfta var det lett å få øye på GPS-en. Her er sporet, http://www.gpsies.com/map.do?fileId=vlrmxjnclseobafo med morsom markering på kartet av der jeg tryna.
Etter å ha vært i dusjen, kom jeg ut av Drammensbadet og fant sykkelen med totalt flatt bakhjul. Latex-guffa rant. Bra det skjedde mens jeg sto i dusjen, og ikke i løypa... Mulig at jeg spylt dekket for hardt, slik at det ble lekkasje.
Fint arrangement, morsom løype, som dog ikke er helt god etter regnvær. MBNs pit stop var konge!
ps: morsomt å gå i løypa etter rittet. Svært lite slitasje utenom gjørmepartiene. Fem gel/barer/drikkeflaser på 150 m så ikke ille ut, men er det sånn hele veien rundt, er det ikke bra. I utforkjøring hadde noe mistet bar + flaske. Sånt skjer. Men å kaste tom geltube og slange når man kom ut på grusen.... dårlig!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
3 runden min også i denne geniale løypa Fantastisk trase, må inrømme jeg trodde det skulle vært verre etter gårsdagens skybrudd!!! En sommerdag bokstavelig talt i forhold til ifjor...... .
fant en Edge 705 ved ca 20 km, den er innlevert hos arrangøren hvis noen mangler essensielle data så fikk den målgang på 3:11.........
Redigert av BjørnB; 14/08/201020:57. Rediger grunn: skriveleifer i hopetall
fant en Edge 705 ved ca 20 km, den er innlevert hos arrangøren hvis noen mangler essensielle data så fikk den målgang på 3:11.........
Var innom sekretariatet og kikket på den fundne Edgen. Den var fin og mindre oppskrapet enn min. Var nesten fristet til å ta den med hjem... men dro altså på leting i stedet. Snakk om nåla i høystakken. Men fant den altså.
Eieren til Edgen du fant kan ta kontakt med sekretariatet via Facebook-gruppa til Drammensrittet.. Hanne som fronter DR der, har tatt med gps-en hjem.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Ser bare 7 med DNF på lista og det er da ikke så mye.. Om lista stemmer må vel Syversen som velger og sykle til mål godt over 2 timer bak vinneren ha sikret seg heltestatus hos Svegar i dag!
Trodde DSQ og DNS var brutt også, i så fall får jeg beklage feilen.
Forøvrig kjørte jeg på Rocket Ron 2.25 satt opp slangeløst med guffe. 26 psi og det fungerte utmerket med mine 70kg. Tipper jeg burde senket trykket enda litt for optimal grep og komfort i terrenget men var litt for redd å få det for tungt på asfalten/grusen siste biten inn mot Drammen. Det er første sesong på slangeløst og må si jeg er meget fornøyd. Vet jeg hadde fått mange snakebites med slanger i år med såpass lavt trykk jeg har kjørt med.
Jeg har kjørt på samme Rocket Ron dekka i konkurranse både i år og i fjor med slange. Bruker vel rundt 28psi foran litt under 30psi bak. Må si jeg er like forundret hver gang jeg kommer i mål uten punktering=] Synes de dekka er knallgode, men har sant og si ingen sammenligningsgrunnlag;]
er en kopi av teksten for de som måtte ønske å svare her:
Først vil jeg takke for et flott ritt i en spennende og variert terreng-trasé, Jeg ser ved flere ritt jeg kjører at jeg mener det kan skje forbedringer av puljestartene. I mitt første Drammensritt kom jeg litt sent til start køen og kom ikke engang innenfor rekverket før køen av 3-4 hundre ryttere i den første pulja hadde syklet ut. Det kunne se ut som tidtakningen ikke startet da rytterne syklet ut men først litt senere når hver rytter syklet under brua. i så fall blir det vel likt for alle. men for de som er bedre på det tekniske enn på form er den en fordel og ikke ligge i for store klynger. jeg personlig fikk kjørt meg litt opp i bakken og syntes det gikk greit. Men pulja var altfor stor syntes jeg. Videre syntes jeg eliten skal få en egen pulje som starter litt før. snakket med en av elite rytterne etter rittet og fikk med meg at det er vanskelig for dem og passere de bedre supermosjonistene i stipartiene da de sykler nesten like fort som eliten. opplevde selv i grunn det samme i sandefjordrittet der jeg syklet lang løype og skulle passere ryttere som kjørte kort løype i stipartier. En av rytterne var så påpasselig med å la meg passere at han kjørte rett inn i et tre. Det er ikke noen fordel for de som skal slippe folk fram heller. Syntes et så flott ritt med så mange deltakere fortjener minst etpar puljer til.
ja den er litt rotete, men hvis du blar oppover eller nedover ser du at lista for den aldersklassen fortsetter etter et lite innhopp av annen aldersklasse, de har mao blanda klassene noen steder i listene
Vet noen hvorfor Hovdenes måtte bryte? Synd egentlig.
Tipper det var fordi han hadde en elendig dag. Jeg var relativt overrasket når jeg så han med startnummer 1 ligge på halen i tetgruppa opp de første bakkene, tipper det da var ca 30 ryttere foran. Ble selv noe frakjørt før toppen, men tok igjen Hovdenes på grus/asfaltstrekket etter første terrengparti. Regner med at han trillet korteste vei til mål etter det. Synd at det tydeligvis ikke fungerer for han!
Dette var tredje gangen jeg syklet Drammmensrittet og uten tvil det beste rittet jeg har syklet noen gang. Kom på 4. plass i M24-29 med tiden 2.52. Har de to foregående årene syklet på hardtail, men i år gikk jeg til innkjøp av en Trek 9.8 Top Fuel som jeg brukte i går. Og det er liten tvil om at fulldemper er suverent på ett slikt ritt:)Crossmark 2.1, 19psi og guffe funket som fjell.
Den eneste situasjonen som trekte litt ned den gode opplevelsen var at når jeg kom inn på grusveien rett før siste matstasjon så tok jeg igjen Greg Saw og han som ble nr. 2 (husker ikke hva hen het.) De var tydeligvis litt mer mør i låra enn meg etter at de hadde sykla den ekstra runden i skogen. Jeg la meg på hjul med de for å kjøre rulle, men da jeg skulle opp og dra fikk jeg beskjed av Greg Saw om å pelle meg ut av racet hans. Makan til grinebiter. Jeg har da betalt nesten 1000 kroner for å sykle dette rittet! Elite primadonna
Litt sært med en kontaktannonse her, men det var en fyr i pulje 3 som sykla med en kul sykkeldrakt for Godset. Er du her eller er det noen som vet hvor man kan få tak i en sånn customlaget sykkeldrakt.
Er ikke nødvendigvis Strømsgodset jeg har lyst til å sykle med, det er Fugla for meg. Men den var uansett veldig kul og blir sikkert enda kulere med en fet LSK-logo ;-)
Dette var tredje gangen jeg syklet Drammmensrittet og uten tvil det beste rittet jeg har syklet noen gang. Kom på 4. plass i M24-29 med tiden 2.52. Har de to foregående årene syklet på hardtail, men i år gikk jeg til innkjøp av en Trek 9.8 Top Fuel som jeg brukte i går. Og det er liten tvil om at fulldemper er suverent på ett slikt ritt:)Crossmark 2.1, 19psi og guffe funket som fjell.
Den eneste situasjonen som trekte litt ned den gode opplevelsen var at når jeg kom inn på grusveien rett før siste matstasjon så tok jeg igjen Greg Saw og han som ble nr. 2 (husker ikke hva hen het.) De var tydeligvis litt mer mør i låra enn meg etter at de hadde sykla den ekstra runden i skogen. Jeg la meg på hjul med de for å kjøre rulle, men da jeg skulle opp og dra fikk jeg beskjed av Greg Saw om å pelle meg ut av racet hans. Makan til grinebiter. Jeg har da betalt nesten 1000 kroner for å sykle dette rittet! Elite primadonna
Han som kjørte sammen med greg saw i mål var Kristian Torgersen, Greg kom på tredje plass og Kristian på fjerde, snakket med Torgersen etter rittet og han sa at de ble litt stengt av gode sykelister som syklet vanlig turklasse men som sykler nesten like fort som eliten. tipper at Saw kanskje var frustrert pga av dette og at det kanskje hindret mulighet til å ta igjen. sant det forsvarer på ingen måte den munnbruken i den situasjonen. På grusen kan de vel lett kjøre forbi. og det er jo ikke bare hans ritt
Endelig ferdig med å vaske sykkelen etter gårsdagens gjørmebad Veide den før og etter vask, og det hadde festet seg intet mindre enn en kilo gjørme... Alt fungerte imidlertid ypperlig hele veien, kun en liten antydning til chainsuck. Pedros Wet Lube var åpenbart riktig smørevalg
Kjørte på Crossmark 2.1 for første gang, og det var et hyggelig bekjentskap. Drøyt 40 PSI med slanger og fulldemper ga bra grep og komfort.
Da var det verre med syklisten selv. Har ikke syklet terrengritt siden Scott Cup på slutten av 90'tallet, og etter at jeg hadde sett på løypeprofilen tenkte jeg at det skulle gå greit å hvile litt på de flatere partiene etter stigningene i starten. Oi så feil man kan ta... Hadde helt glemt hvor tungt det er å sykle sti i forhold til grus Og når grunnformen heller ikke er all verden ble det en tung dag.
Men moro likevel, og stor takk til Cola-gjengen. Beklager at jeg ikke orket å smake på kaka
Ble litt overrasket da jeg fikk DNS...sjekket brikken tilfeldigvis dagen før da jeg plukket opp startnummeret og havnet i en test av EMIT-utstyret. Så at den virket var ingen tvil.
Bortsett fra det fungerte det tekniske 100% bortsett fra et selvforskyldt kjedeproblem (hadde kortet ned to ledd og fikk ikke giret ned igjen. Bøyd girøre som resultat). Crossmark 2.1 på store hjul satt bra i år også, men er ikke noe gjørmedekk. Det renser seg ganske raskt, men jeg spant ut et par ganger i de gjørmete partiene oppover. Den lille kaninen krampe tok meg igjen etter omtrent 50 km, men jeg fullførte! Slang meg på et tog på asfalten - takk til den som dro (så jeg noen som sto med startnummer og ventet i en kryss..?).
Null problemer med drikke og mat, så da var det vel litt dårlige treningsforberedelser da? Jeg har vel innsett at jeg ikke er noen rittsyklist til tross for konkurranseinnstinktet. Sti er nok mer tingen for meg, der er det jo greit å være dårlig (selv om jeg føler at teknisk terreng er min venn)! UB blir lagt opp som en langtur etter dette rittet :-)
Stor takk til Team MBN! Kake og cola gjorde susen :-)
Bilder fra rittet? Så at MBN også tok bilder...to steder faktisk, på matstatsjonen og i nedkjøringa fra Konnerud.
Alt fungerte imidlertid ypperlig hele veien, kun en liten antydning til chainsuck. Pedros Wet Lube var åpenbart riktig smørevalg
Jeg har nettopp konvertert til Rock'n Roll gold lube og det må jeg si er hvert hver eneste krone. Hadde giring hele veien i går og ingen antydning til lugging eller chainsuck. Og nesten ikke knasing og knirk i kjedet ved målgang. Betydelige mindre drit på kjedet med denne. Fra nå av er det rock'n roll hele veien for meg.
Redigert av knuthaug; 15/08/201012:51.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted