Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trek 1.5 - Tung syklist

Trek 1.5 - Tung syklist #1002499 11/08/2010 16:28
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
B
BodyB Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
Har sett mye på Trek 1.5 og har bestemt meg for sykkelen med mindre jeg får noen åpenbaringer her?

Sykkel, sko og hjelm for 7500... Det jeg lurer på er om jeg må gå opp i pris og kjøpe en annen sykkel siden jeg er så tung? Er kroppsbygger så har mye muskelmasse på kroppen, derav er jeg 95 kilo fordelt på 1.79 centimeter! Takler denne sykkelen det? Eller bør jeg absolutt kjøpe en dyrere sykkel med sterkere ramme og deler?

Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: BodyB] #1002510 11/08/2010 16:44
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 53
Indurain Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 53
Alu-rammer er som regel sterke, tror heller tyngde er noe man bør bekymre seg for hvis man skal kjøpe Carbonsykkel og har mange kilo på kroppen. Tror ikke 95kg er noe du trenger å bekymre deg for på en alu-ramme, finnes mange fler som er tyngre enn 95 som sykler rundt på landeveisrammer!

Modellen du ser på kommer med Bontrager felger? Stivheten i selve felgene er viktig om man ikke er fjærvekt på 70kg:)

Jeg hadde selv Tigra på en sykkel, men om du har råd og stor nok interesse ville jeg godt for Shimano 105 oppsett.

Redigert av Indurain; 11/08/2010 16:46.


Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: Indurain] #1002516 11/08/2010 16:49
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
B
BodyB Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
Sitat: Indurain
Alu-rammer er som regel sterke, tror heller tyngde er noe man bør bekymre seg for hvis man skal kjøpe Carbonsykkel og har mange kilo på kroppen. Tror ikke 95kg er noe du trenger å bekymre deg for på en alu-ramme, finnes mange fler som er tyngre enn 95 som sykler rundt på landeveisrammer!

Modellen du ser på kommer med Bontrager felger? Stivheten i selve felgene er viktig om man ikke er fjærvekt på 70kg:)

Jeg hadde selv Tigra på en sykkel, men om du har råd og stor nok interesse ville jeg godt for Shimano 105 oppsett.


Tusen takk for informativt svar!
Det er standardmodellen jeg har sett på: http://www.trekbikes.com/uk/en/bikes/road/1_series/15/

Jeg er 100% nybegynner når det kommer til racer sykkel! Men jeg klarer å se at det er Bontrager felger, er dette ett problem? Shimano 105, er dette en felgtype? Eller er det ett girsystem? Sykkelen vill bli brukt hovedsakelig til kardio til/fra jobb, og 2 litt lengre ettermiddagsturer i uken ellers! Noen veldig lange turer såklart.

Redigert av BodyB; 11/08/2010 16:50.
Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: BodyB] #1002633 11/08/2010 19:32
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 359
T
test Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 359
Hei,

les denne testen: http://nrk.no/programmer/tv/fbi/1.7098854

Trek 1.5 er en kjempefin sykkel til en meget bra pris. Vekt trenger du ikke bekymre deg for. Dersom hjulene skulle vise seg å være litt svake, kan du fint bytte de etter en stund, uten å blakke deg helt på det (et par tusen kroner gir deg fine hjul).

Løp og kjøp!

Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: test] #1002728 11/08/2010 20:35
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 909
Bare meg Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 909
Bontrager levere felger med ingen vekt begrensning og jeg har personlig solgt denne sykkelen til personer med mer enn 100 kilo på kroppen uten at hjul har vært et problem i lengden.

Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: Bare meg] #1002734 11/08/2010 20:37
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 359
T
test Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 359
Jepp, jeg har selv Bontrager hjul på min Trek, og etter ca 150 mil er det ikke antydning til skjevheter. Og jeg er godt over 100 kilo.

Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: test] #1002769 11/08/2010 21:00
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 53
Indurain Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 53
En kompis av meg har også TREK 1.5, og er kjempefornøyd.

Shimano 105 er et girsystem, om man skal sykkle mye anbefales systemer fra 105 og oppover. Jeg vil tro 105'en er litt mer slitesterk enn Tigra og Sora.

Som Test sier her, om det skulle vise seg at hjulene er litt svake, finne det mye snadder til en billig penge. Gode hjul som er stive og ruller godt er et must.

Jeg syns Trek 1.5 ser veldig fin ut, den kan ikke være et dårlig kjøp.

Redigert av Indurain; 11/08/2010 21:01.


Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: BodyB] #1002988 12/08/2010 07:43
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Jeg skjønner at du er litt usikker på forhånd, siden dette er den første raceren du kjøper, men jeg tror du kommer til å bli fornøyd med denne sykkelen. Årets Tiagra (utstyrsgruppa på sykkelen du linker til) skal være bra, har jeg hørt. Sykkelen er jo en typisk førsteracer, og jeg vil tro mange på Treks hjemmemarked veier mye mer enn 95 kilo når de finner ut at de vil begynne å sykle....

Trek lager gode aluminiumsrammer, og Trek-sykler er stødige og gode både bortover, oppover og nedover. Skulle det vise seg at hjulene ikke holder seg rette, går det an å bygge dem opp på nytt med andre eiker, uten at det koster noen formue, men jeg vil tro du slipper det.

Endelig: Sykkelen har ingen "bling"-deler, og burde ikke være noen typisk sykkeltyvmagnet. Du kan med andre ord bruke sykkelen til mer enn bare trening. Med en OK lås står den vel trygt nok utenfor en café eller en nærbutikk, og det er det ikke alle racere som gjør.

Redigert av Lektoren; 12/08/2010 07:44.
Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: Lektoren] #1003368 12/08/2010 13:20
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 77
TDNordåsvannet Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 77
Jeg har 2008-modellen. Den har Sora girsystem, og det er det eneste jeg er misfornøyd med på sykkelen (må skifte grep ut av bukken for å slippe kjedet nedover på kassett/drev, men det slipper man med Tiagra eller bedre)

Har syklet Skjærgårdsrittet og Bergen-Voss (to ganger) på den, og hadde den hatt Tiagra (eller 105) ville jeg ikke hatt noen grunn til å ønske meg annen sykkel.

Til min bruk som jobbsykkel, trening og ett og annet turritt er den meget bra. Jeg er ingen lettvekter selv og har også hatt tung sekk på ryggen, slik at jeg har passert dine 95 kg med god margin. Det er ingen ting som virker som det er i nærheten av sin maksbelastning.

Tror BOA sykler i Bergen solgte massevis av denne i 2008, vi var mange nybegynnere på denne på vei opp til Kvamskogen...

Redigert av TDNordåsvannet; 12/08/2010 13:23.

Her er det 3 K'er som gjelder, Kompromiss, Kompromiss, Kompromiss
Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: TDNordåsvannet] #1003448 12/08/2010 14:56
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
B
BodyB Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3
Tusen takk for mange kjempefine og informative svar!!

Da har jeg bestemt meg, blir 1.5 og håper jeg blir fornøyd!

Jeg er 1.79 cm høy, hvilken størrelse er ideal for meg? De har desverre ikke 56 inne, så er usikker på om jeg skal velge 54 eller 58! Mannen i butikken mente det ikke spilte noen stor rolle om jeg gikk ned til 54, det va så liten forskjell. Men hva er det optimale? Gå opp ett hakk eller ned ett hakk? Synes 54 så fin ut...

Redigert av BodyB; 12/08/2010 14:59.
Re: Trek 1.5 - Tung syklist [Re: BodyB] #1003954 13/08/2010 07:50
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Det er vanligvis best å ha helt riktig størrelse, men for stor sykkel er et dårligere valg enn en litt liten sykkel. Om det ikke blir for stor høydeforskjell på sete og styre for deg, er det lite i veien for å velge en 54-ramme. En liten ramme er stort sett lettere å håndtere enn en stor ramme.

Et lite eksempel: Jeg har en racer som passer 100 % i størrelsen. Den er veldig fin på langturer, og den føles veldig riktig i klatringer og utrolig stødig nedover. Jeg sitter med lang avstand og liten høydeforskjell mellom sete og styre. I tillegg har jeg en cyclocross. Den har en ramme som anbefales til ryttere som er 155 cm høye. (Jeg er 172 cm.) Selvsagt merker jeg at den er liten, og den ville ikke være førstevalget på langtur, men jeg har syklet turer på opp til 12 mil på den, og jeg har aldri fått spesielt vondt noe sted. Den brukes mye i ulendt terreng, og der er den helt fantastisk lett å få med seg. Styret er lavt, og avstanden fra sete til styre er kort (to cm kortere enn på raceren). Det gir fantastisk kontroll og vekt over forhjulet, men ulempen er at det kan bli mye vekt på hendene om jeg skal sykle mange langturer.

Moralen er: Heller litt liten enn litt stor sykkel.


Moderator  support, Valentino