Da har jeg bestemt meg for det aller meste av komponenter, bortsett fra dekk da selvsagt.
Jeg har i utgangspunktet tenkt til å prøve ut flere dekk i år, minst 2-3 stykker.
Tenkte jeg skulle skrive litt om hvilken dekk jeg ser på som aktuelle, samt litt harde fakta om dekken(vekt, gummi, punkterinssikkerhet osv..),
og mine tanker om de. Så håper jeg vi får igang en god gammeldags dekkdebatt!
Under sti sessongen kommer jeg til å sykle på det samme som i fjor: Advantage 2.25 og CrossMark 2.1 i LUST utgave.
Dette er ganske bombesikkert,men veier ca 1.4kg tilsammen. Dette syklet jeg nesten alt av ritt på i fjor uten å punktere en enste gang (9 ritt)
Men med nye ritthjul i år så vil jeg ha noe lettere og mer dedikert til forholdene
Notubes Raven 2.2Vekt ca 500g
Punkteringssikkerhet 4/6?
Siden jeg skal kjøre på Notubes felger blir det en smal sak å sette opp disse dekkene slangeløst.
Dekkene har lave knaster i rullebanene, med noe høyere sideknaster. Dekkene griper alikevel relativt
bra på vått føre pga ganske myk gummi. Dekkene har stort volum og ganske god punkteringsikkerhet.
Dette er et dekk jeg regner med å bruke i raske XC-ritt, og på de få maraton rittene jeg sykler.
Continental Race King 2.2Supersonic med black chilli gummi
vekt 460g
Punkteringsikkerhet 4/6
Dekket vant årets dekktest i TS og har også blitt brukt av LRM til å vinne så og si alt av maratonritt i år.
Dekket er ganske likt Raven. Det har lave knaster som er noe tettere. Det har en gummiblanding (black chilli) som
funker bra på våte forhold og det triller bra. Det eneste negative er at det muligens er noe vanskligere å sette
opp slangeløst. Jeg kom til å gå for enten RK eller raven som ritt dekk i raske og harde løyper.
Schwalbe Rocket Ron 2.25Evolution Line, TL Ready
vekt 465g
Punkteringsikkerhet 3/6
Schwalbe har i år kommet med helt nye gummiblandinger. Disse gummiblaningene har mykere gummi i sideknastene
for at man skal få bedre grep i svinger, nøytral gummi i rulle banene, og hardere gummi i kjernen for lavere rullemotstand.
RR har ganske store spredte knaster og egner seg derfor godt i våte løyper og i gjørme.
Det eneste negative er punkteringssikkerheten, som er ganske lav. Jeg håper at det har blitt bedret for 2011 utgaven.
Sidne kjørestilen min er alt annet enn silkemyk så kommer det til å bli avgjørende for om dekkene blir kjøpt inn eller ikke.
Maxxis Ikon 2.2eXCeption EXO
vekt 535g (exo)/ 480g standard
Punkteringssikkerhet ???
Årets store nyhet på dekkfronten. Et helt nytt XC dekk fra Maxxis!
Dekket kan skryte av å ha 3C gummi (trippel blanding for optimalt grep og rulling)
og er en del av eXCeption serien (ca det samme som Schwalbes evolution line regner jeg med)
Dekkene kommer i to utgaver: med og uten EXO protection.
EXO er et fancy navn for forsterkede sidevegger. Vektforskjellen mellom EXO utgaven og uten er 55g.
Siden jeg er livredd for å punktere og skal kjøre slangeløst går jeg nok for EXO utgaven
Dette håper jeg blir dekkene for de mer hårete XC løypene. Det enete negative er jo at
dekket er helt nytt og man vet ikke hvor godt det faktisk er
Maxxis CrossMark 2.1eXCeption EXO
vekt 545
Punkteringssikkerhet 5/6?
CrossMark har vært refferansedekk for XC rittdekk i mange år, og jeg ser på det som
det perfekte allround dekket. Jeg kjørte selv på dekket i UST utgave i fjor.
Det fungerte utmerket, men med 705g blir det i tyngste laget når jeg skal prøve med i eliten

Den vanlige utgaven med EXO (forsterkede sidevegger) regner jeg med at funker bra slangeløst.
Dekket griper godt i svinger og på vått føre, har god punkteringssikkerhet, men ruller noe dårlig, samt litt høy vekt.
Siden det er et perfekt allround dekk, og jeg er godt kjent med det, så kommer CM til å stå på
treningshjulla, mens jeg tester ut de andre dekken til våren.
Kort oppsumert:
Lette, faste og relativt tørre løyper
Raven eller Race King
Mer tekniske løyper:
Ikon eller CrossMark
Våte og gjørmete løyper
Rocket Ron (muligens Advantage??)
Av andre dekk har Racing Ralph blitt vurdert, men jeg syntes det blir for likt RK og Raven. Dekk fra Specialized er heller ikke aktuelt.
Flere andre dekk har også blitt forkastet grunnet dårlig punkteringssikkerhet eller dårlig grep.
Er det flere dekk jeg burde vurdere, eller er du uenig i noe så rop ut!