Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller.

Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. #1064280 05/11/2010 09:44
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg har skrevet dette innlegget i bloggen min. Det beskriver mine erfaringer om trening og lavkarbo.

Så lurer jeg på hvordan jeg skal utnytte dette til min fordel i vinter. Hovedmålet for vinteren er å gå ned i vekt. Før april er omme ønsker jeg å ha bikket under 100 kilo, dvs minst 15 kilo må fjernes.

Kort oppsummert så er det erfaringsmessig ikke mulig for meg lenger å gå ned i vekt når jeg trener på sykkelen. Dvs lange og/eller harde turer. Bl.a. fordi jeg da må ha karbohydrater før og under treningen for å fungere.

Samtidig så er styrketrening og lavkarbo ekstremt kompatibelt. Jeg har en ekstrem effekt av styrketrening på lavkarbo i forhold til høykarbo.

Så jeg har nå lyst til å teste ut følgende for vinteren: annenhver uke med følgende:

• Lavkarbo-uke med 3-4 økter styrke og et par fettforbrennende mil (lav sone 2) på rulla etter sengetid for jentungen.
  • Høykarbo-uke med fokus på intervaller og langturer på rulla.

Da vil jeg få en uke med fokus på vektnedgang og en uke med fokus på kondis-forbedring.

Hva synes folket her om dette opplegget?

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1064287 05/11/2010 09:48
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvor mange kilo vil du kunne miste av en uke med lavkarbo og styrketrening? Hvor mange treningstimer tenker du?

Jeg ønsker nemlig å prøve det samme for å bli kvitt den siste lille bilringen rundt magen. Men jeg har heller ikke sjans til å holde på med lavkarbo mange uker i strekk.

Anonym5
Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: anonym5] #1064288 05/11/2010 09:50
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: pontiff
Hvor mange kilo vil du kunne miste av en uke med lavkarbo og styrketrening? Hvor mange treningstimer tenker du?

Jeg ønsker nemlig å prøve det samme for å bli kvitt den siste lille bilringen rundt magen. Men jeg har heller ikke sjans til å holde på med lavkarbo mange uker i strekk.

På en uke med hard core lavkarbo forsvinner det alt fra 2 til 5 kilo. Når jeg så begynner å spise karbohydrater igjen kommer 25-50% av vekta tilbake igjen fordi ett gram karbohydrat lagrer 2 gram vann i kroppen.

Så en uke på lavkarbo gir meg et netto vekttap på minst 1-3 kilo.

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1064312 05/11/2010 10:32
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hva med litt mer tradisjonell bolk-trening? F.eks 2-3 styrke-økter og 2-3 kondis-økter i uka? Med fokus på overskudd.

Jeg tror du snart vil komme til et punkt, kan også hende du allerede har kommet til punktet hvor fettprosenten din har sunket ganske mye, men du har utviklet en del muskelmasse ift. tidligere. Sitter og ser på bildene av fremgangen din, og det er en formidabel fremgang du har hatt. Hva med å endre målsetningene fra å gå ned til 100kg innen april til å løpe/sykle lenger på en gitt test-distanse?

Du vil snart oppleve at muskelmassen du bygger ved trening veier opp for forbrent fett, slik at du muligens også kan gå litt opp i vekt (innbiller jeg meg, hvert fall. Har ikke veldig peiling på slanke-trening). Derfor tror jeg det kan være mer hensiktsmessig å måle progresjonen i fysisk fremgang (O2 og/eller målt styrke).

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: stosu] #1064320 05/11/2010 10:40
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: stosu
Hva med litt mer tradisjonell bolk-trening? F.eks 2-3 styrke-økter og 2-3 kondis-økter i uka? Med fokus på overskudd.

Jeg tror du snart vil komme til et punkt, kan også hende du allerede har kommet til punktet hvor fettprosenten din har sunket ganske mye, men du har utviklet en del muskelmasse ift. tidligere. Sitter og ser på bildene av fremgangen din, og det er en formidabel fremgang du har hatt. Hva med å endre målsetningene fra å gå ned til 100kg innen april til å løpe/sykle lenger på en gitt test-distanse?

Du vil snart oppleve at muskelmassen du bygger ved trening veier opp for forbrent fett, slik at du muligens også kan gå litt opp i vekt (innbiller jeg meg, hvert fall. Har ikke veldig peiling på slanke-trening). Derfor tror jeg det kan være mer hensiktsmessig å måle progresjonen i fysisk fremgang (O2 og/eller målt styrke).

Det du skriver her etterlevde jeg frem til for 2 uker siden. Jeg er nå på en vekt jeg trives godt på og har også stått stille på den i 3-4 måneder. Jeg ba legen henvise meg til konsultasjon for fjerning av overflødig hud. Svaret fra klinikken (Aleris) jeg ble henvist til var nedslående. De var ikke en gang interessert i å ta meg inn til vurdering fordi jeg hadde en BMI på 35. Denne må visstnok være under 28 for å i det hele tatt bli vurdert for operasjon. Konklusjonen i brevet var rett og slett "drit og dra, kom tilbake når du veier 92 kilo".

Så for å i det hele tatt klare å trives i egen kropp spesielt sommerstid så MÅ jeg ned på 92 kilo. Jeg har store og foreløpig hemmelige planer for 2012 og vil derfor gjerne få utført disse operasjonene etter sesongslutt i 2011.

Så til det norske helsevesenets blinde ståltro på BMI-skalaen: Fuck you very much.

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1064331 05/11/2010 10:55
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Er vel bare å stå på å jobbe, så går det oppover, ehh..., nedover. Asså oppover i form, nedover i vekt. ICON_SMILE

De planene i 2012 har vi vel kanskje hørt om før, tror jeg. ICON_WINK

Forresten. Det med Skype, og flere enn to på med webcam funker, så vidt jeg vet. Må bare ha abbonnement. De første 28 dagene er gratis prøvetid.

...Joshua...
Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: stosu] #1064333 05/11/2010 10:56
EirikR Offline
Fersking
Fersking
Hvor lenge har du sammenhengende gått på strikt lavkarbo av gangen?

Det sies om lavkarbo og kondisjonsidrett at "...de fleste vil oppleve økt utholdenhet etter 4 uker, men det kan også ta lengre tid. Det vil ta mange måneder/år før kroppen er optimalisert for fettforbrenning..." (fritt etter hukommelsen).

Jeg vil anbefale deg boken av Frank Nilsson "Istället for doping", hvis du ikke allerede har lest den. Den gir deg en god innføring i lavkarbo og idrett.

Jeg ser av bloggen din at du unner deg diverse drit (unnskyld uttrykket) på lørdager. Dette er med på å "forstyrre" kroppen i overgangen. Det samme gjør karbene du inntar i forbindelse med syklingen.

Mitt råd er derfor: Vær tålmodig, hold ut i min. 5 uker med strikt lavkarbo. Oppretthold syklinga med den intensiteten du føler er riktig den dagen. Det er en stor overgang for kroppen, og den trenger tid på å tilpasse seg.

Jeg er på tredje uken med relativt strikt lavkarbo (karbene kommer fra moderate mengder overjord-grønnsaker, bær og fete meieriprodukter) og intervallene på rulla går greit. Har ikke mistet "trøkk", men terskelpulsen er høyere enn før, har ikke opplevd syre på samme måten som på høykarb. Dette samsvarer med det som beskrives i boka til F.N.

Lykke til!

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1064336 05/11/2010 10:58
stosu Offline
Besatt
Besatt

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: EirikR] #1064342 05/11/2010 11:13
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: EirikR
Hvor lenge har du sammenhengende gått på strikt lavkarbo av gangen?

Det lengste jeg har prøvd er minst 6, bortimot 7 uker. Da orket jeg ikke å trene med stokk stive bein lenger så jeg ga opp. Lavkarbo er for meg et verktøy for rask vektnedgang og vektkontroll i perioder med lite trening. Det er nok ikke en livsstil som passer permanent for meg.

"Ekspertene" sier at det kan ta opp til et år eller til og med mer før noen klarer å venne seg til trening på lavkarbo. Med et så diffust tidsaspekt klarer jeg ikke å holde ut lenge nok. I hvertfall ikke når jeg vet at jeg må holde ut i minimum 7 uker for å komme over terskelen.

Men når jeg snakker om at jeg spiser høykarbo så er ikke det i nærheten av normal kost. Det er 100-150 gram karbohydrat om dagen noe som i enkelte kurer/miljøer også går som lavkarbo. På dette nivået fungerer kroppen også bra under trening.

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Joshua] #1064343 05/11/2010 11:15
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Joshua
Er vel bare å stå på å jobbe, så går det oppover, ehh..., nedover. Asså oppover i form, nedover i vekt. ICON_SMILE

De planene i 2012 har vi vel kanskje hørt om før, tror jeg. ICON_WINK

Hvilke planer tenker du på da? Jeg tror ikke jeg har nevnt dem for noen andre.

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1064345 05/11/2010 11:16
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Nei, da er det vel ikke no. ICON_SMILE

...Joshua...
Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Joshua] #1064351 05/11/2010 11:23
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Mener jeg har hørt noe om de planene og.. Men kan være andre planer det. ICON_SMILE

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Andrehua] #1064355 05/11/2010 11:30
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Andrehua
Mener jeg har hørt noe om de planene og.. Men kan være andre planer det. ICON_SMILE

De opprinnelige planene var å gi kona vaskebrett i 10 års bryllusdag samt sykle Trondheim-Oslo.

Vaskebrettet står ved lag, T-O er flyttet til 2011 og planene for 2012 er relatert til dette men kraftig oppskalert. ICON_SMILE

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1064507 05/11/2010 14:23
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
T-O vil du nok klare med glans. Er ikke så vanskelig som det høres ut som,,,selv ble jeg overrasket over hvor lett det gikk når tok det i sommer.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: særp] #1064600 05/11/2010 17:19
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du skal sykle noe som er langt. Hvorfor ikke ta noe som er morsomt og gir deg en livsopplevelse i stedet for å sitte statisk på en sykkel langs norges kjedeligste vei med trailere og bobiler snittende forbi? Sjekk ut www.offroadfinnmark.no

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: erling] #1064625 05/11/2010 17:58
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: erling
Hvis du skal sykle noe som er langt. Hvorfor ikke ta noe som er morsomt og gir deg en livsopplevelse i stedet for å sitte statisk på en sykkel langs norges kjedeligste vei med trailere og bobiler snittende forbi? Sjekk ut www.offroadfinnmark.no

Har tittet på Offroad Finnmark. Det er nok litt for ekstremt for meg. Jeg har en fascinasjon for landeveien som jeg ikke kan forklare. En gang innenfor ikke så alt for lang tid er nok det også et aktuelt ritt men jeg er ikke helt der enda.

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1064626 05/11/2010 18:02
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Raskall

Har tittet på Offroad Finnmark. Det er nok litt for ekstremt for meg. Jeg har en fascinasjon for landeveien som jeg ikke kan forklare. En gang innenfor ikke så alt for lang tid er nok det også et aktuelt ritt men jeg er ikke helt der enda.

Men da er jo Jotunheimen rundt rittet for deg! Fantastisk arrangement og dertilhørende trasé og natur.

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller [Re: Raskall] #1064800 05/11/2010 22:01
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
Så jeg har nå lyst til å teste ut følgende for vinteren: annenhver uke med følgende:

Lavkarbo-uke med 3-4 økter styrke og et par fettforbrennende mil (lav sone 2) på rulla etter sengetid for jentungen.
Høykarbo-uke med fokus på intervaller og langturer på rulla.

Jeg kan bare svare ut fra egen erfaring, overhodet ikke vitenskapelig begrunnet ICON_SMILE
Prøvde en 5-6 ukers periode med lavkarbo i fjor. Vekta gikk ned, treningen gikk kjempebra og overskuddet var også ganske bra. (Selv om noen mente jeg kanskje hadde litt kort lunte, da ICON_WINK ) Så skulle rittsesongen starte og jeg var sterkt i tvil om jeg skulle satse på lavkarbo også da. Etter en lengre tråd om tema her på forumet og mye tenking fram og tilbake tok jeg ikke sjansen og gikk tilbake til normalkost. Det angret jeg på, for formen var ikke den samme etter dette. Det hadde nok ikke bare med endring av kosthold å gjøre, men jeg tror det også spilte inn.
Så jeg tror at det ene eller andre bør følges over tid og at kroppen bruker litt mer tid enn en uke på å venne seg til lavkarbo og økt fettforbrenning. Jeg tror intervallene dine kanskje er litt korte.

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: KenR] #1065390 07/11/2010 09:24
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: maxminus

Men da er jo Jotunheimen rundt rittet for deg! Fantastisk arrangement og dertilhørende trasé og natur.

Jotunheimen Rundt skal sykles i 2012. Det er en del av DSP (Den Store Planen) for 2012.

Det blir nemlig året jeg tar steget og sykler flere av de lange rittene. Foreløpig har jeg sett meg ut Vätternrunden, DSSP og Jotunheimen Rundt. Offroadfinnmark 300 frister også men der tror jeg det kan bli problematisk med finansene rundt det. Men dette er nok så langt unna i tid at jeg ikke utelukker det enda. Mye kan ha forandret seg til da.

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1065391 07/11/2010 09:26
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Som en følge av tilbakemeldinger i bloggen, i denne tråden og på epost så har jeg kommet til følgende konklusjon, som også er lagt ut i TS-bloggen min:

Farvel, Lavkarbo!

Dette blir nok en kontroversiell artikkel i bloggen min men det er et innlegg jeg må skrive.

Lavkarbo har hjulpet meg masse hit jeg er nå. Det er en stor del av årsaken til at jeg har klart å gå ned bortimot 60 kilo. En annen, mye større del er treninga og treningsgleden jeg har fått. I min bok er ikke Lavkarbo og store treningsmengder veldig kompatible. Det har kommet kommentarer i bloggen min som sier at jeg tar feil men jeg har forsøkt. Jeg har forsøkt over lang tid å trene hardt og mye på Lavkarbo. Min lengste periode er på bortimot 7 uker uten tegn til denne overgangen det snakkes om. Dette forteller meg at Lavkarbo og trening ikke passer for meg.

I tillegg er jeg veldig glad i mat og maten i seg selv er ikke årsaken til at jeg ble så stor som jeg ble. Jeg er opptatt av å leve et liv jeg liker. Lørdagsgodteriet er en del av det livet. Lørdagspizzaen også. Jeg må også kunne delta på arrangementer med mat involvert uten å måtte ta med min egen spesiallagde mat. For meg er det viktig å finne en måte å leve på som jeg kan klare resten av livet. Lavkarbo er ikke noe jeg kan klare å ha permanent resten av livet. Det blir for komplisert å få gjort det balansert nok i en hektisk pendler-hverdag.

Jeg kommer derimot til å fortsette å være karbohydrat-bevisst. I stedet for 3 poteter kommer jeg til å spise 1, i stedet for normalporsjon med ris spiser jeg heller et par spiseskjeer. Pasta erstatter jeg i så stor grad som mulig med fullkornspasta og brødet skal ikke ha over 30-35 gram karbohydrater i seg. Så jeg kommer til å praktisere det jeg kaller karbohydrat-kontroll. I forbindelse med harde og lange treningsøkter kommer jeg til å øke karbo-inntaket noe før treninga og innta noe under trening om nødvendig.

Så nå er det sagt. Jeg har endelig tatt et valg og kommer til å stå ved det.

Men jeg kommer fremdeles til å anbefale lavkarbo til de som spør. Det fungerer og jeg tror det er veldig godt for kroppen. Fungerer det sammen med trening også så hipp hirra. Det er bare ikke noe for meg. Det koster for mye!

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1067634 10/11/2010 12:22
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Ønsker deg lykke til og velkommen i semi-lavkarbo klubben ICON_SMILE

Fokus på bevissthet rundt inntak av karbohydrater fungerer er min erfaring. Jeg praktiserer i stor grad akkurat de samme 'reglene' som deg, men inntar alltid karbohydrater etter trening i form av maltodextrin for å kickstarte restitusjonen.

En dag i uken med utskeielser er lov, og nødvendig spør du meg.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: Raskall] #1067645 10/11/2010 12:35
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
brødet skal ikke ha over 30-35 gram karbohydrater i seg.

Pr. skive eller hele brødet? Selv Bolletjes rugbrød som jeg spiser inneholder 20 gr. pr. skive.

Fungerer det sammen med trening også så hipp hirra.

Hva mener du om lavkarbo i en kortere periode for en som trener relativt hard, ønsker å miste en liten bilring og har mulighet for en slik livsstil over en kortere periode?

Anonym5
Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: anonym5] #1067662 10/11/2010 12:54
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvor mye karbo behøver du egentlig på en hard intervall-uke?

Du kan jo trene mye sone 2 nå på høsten, da trenger du mindre karbo og vil gå ned i vekt.

Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: anonym5] #1067690 10/11/2010 13:25
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P

Hva mener du om lavkarbo i en kortere periode for en som trener relativt hard, ønsker å miste en liten bilring og har mulighet for en slik livsstil over en kortere periode?

Jeg tar meg en aldri så liten frihet her og kommer med min erfaring. Prøvde med lite karbo og hard trening etter jul i fjor. Det varte i ca 5-6 uker før jeg gikk rett i veggen...

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Er dette et lurt opplegg? Lavkarbo-intervaller. [Re: anonym5] #1067709 10/11/2010 13:42
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
brødet skal ikke ha over 30-35 gram karbohydrater i seg.

Pr. skive eller hele brødet? Selv Bolletjes rugbrød som jeg spiser inneholder 20 gr. pr. skive.

"Vi lavkarbere" snakker alltid pr. 100 gram, eller prosent om man heller vil bruke det. så 30-35 gram betyr 30-35 prosent. Med forholdsvis tynne skiver vil dette gi ca. 10 gram pr. brødskive. Selv spiser jeg Fedon Fullkornbrød som de selger på Rema 1000. VELDIG godt og under 25 karber.

Fungerer det sammen med trening også så hipp hirra.

Som skrevet tidligere så er min erfaring: Styrketrening -> Lavkarbo veldig bra. Utholdenhet/forbrenning->uegnet.

Men det er en del som får denne boosten av lavkarbo etter få uker så orker du å holde ut med tomme/sure bein en stund så vil du merke et ufattelig kick når kroppen "lærer seg" å lage glykogener av fett i stedet for karbohydrater. Jeg gikk 7 uker uten å få dette kicket og da ga jeg opp.

Moderator  support