Opplever du meg som en person som bryr meg vesentlig om spec i stedet for praksis? I så fall må vi nok bli bedre kjent!

Jeg "driter" i hva produsentene lover/anbefaler/pålegger, og finner heller ut av det selv. Alt jeg skriver/snakker om er selvopplevd! Hvis jeg er usikker på noe, eller bare har hørt det av noen andre, holder jeg stort sett kjeft om det. Så når jeg uttaler meg kan du være trygg på at det ligger tyngde bak det.
Gafler med en lukket cartridge og en liten mengde smøreolje, vil alltid kreve hyppigere oljebytte enn et åpent system. Dette er fordi på et åpent system er det mye mer olje som smører, og da blir ikke oljen "ødelagt" så raskt.
Det er fordeler og ulemper med begge løsninger.
Lukket cartridge:
+dempeoljen er bedre beskyttet, og blir ikke så fort skitten/utbrukt.
+sparer vekt pga mindre mengde olje.
+lavere oljekostnad pr service.
+bittelitt lettere å ta service.
-krever hyppigere service.
-oppleves ikke like sensitiv.
På en gaffel med åpent oljebad, er det stort sett motsatt av det over.
Man kan helt fint kjøre en hel sesong med en gaffel med lukket cartridge uten å ta service. Problemet er at den blir gradvis dårligere, slik at man ikke merker det før man tar service. Hvis man sykler mye, bør man nok ta lett service(bytte smøreolje) 3-5 ganger pr sesong.
På en gaffel med åpent oljebad er det ikke behov for ta service mer enn en gang i året. Men da tar man full service.
Gafler med lukket cartridge er f.eks Fox 40 og RS Boxxer.
Gafler med åpent oljebad er feks Bos idylle og Marzocchi 888.
Hyppigheten på serviceintervaller bestemmes selvfølgelig av værforholdene. Mye gjørme eller støv er bad for gaffelen.