Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kvalitetstøy som kan anbefales

Kvalitetstøy som kan anbefales #1063017 03/11/2010 12:30
O
OleIdole Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Å kle seg for sykkeltur på vinteren når det er vått og kaldt kan være en utfordring! Ofte blir man våt av svette og dermed kald hvis man trener med litt lav intensitet eller tar en pause. Regnjakker som lover at de både puster og er vanntette holder som regel ikke mål da de ofte ikke puster, og man blir dermed våt likevel (av svette).

Er det noen som har noe sykkeltøy de er spesielt fornøyd med? Er særlig på utkikk etter en jakke som både puster og er vanntett. Ellers er alt av interesse siden jeg har planer om å oppgradere "kolleksjonen" min. :-)
Ole Idole

- Ole Christian
Re: Kvalitetstøy som kan anbefales [Re: OleIdole] #1063114 03/11/2010 14:22
M
Meg sjøl Offline
Medlem
Medlem
M
Gore har mye bra,same gjelder endura,assos,vaude og sikkert mange fler.

Re: Kvalitetstøy som kan anbefales [Re: Meg sjøl] #1063133 03/11/2010 14:42
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Det er i min erfaring ingen merker/materialer som oppfyller dine krav 100%. Teorien er at ytterplaggets membran har åpninger som lar vanndamp slippe ut, mens vanndråper på utsiden ikke slipper inn.

Dette funker fint under trening hvor man er kald eller perfekt temperert, men på det tidspunktet der egen varmeproduksjonen overstiger membranens kapasitet for utlufting blir man våt innenfra, og dette tidspunktet kommer nokså tidlig for egen del. Derfor må man bare akseptere å bli litt våt under trening under fuktige forhold.

Når det er sagt, er det etter min mening "EVENT" det materiale som er det beste kompromisset mellom vanntetthet og utluftingsevne, dette brukes i noen Endurojakker. Goretex oppleves som mye tettere.

Re: Kvalitetstøy som kan anbefales [Re: Kaffelars] #1063190 03/11/2010 16:21
olechr Offline
More than words
More than words
Gortex fungerer ikke til vinterbruk er min erfaring da man svetter noe sykt så fryser det til is på innsiden av jakken. For vinterbruk er Assos Fugu jakke det råeste jeg har prøvd.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kvalitetstøy som kan anbefales [Re: olechr] #1065411 07/11/2010 10:06
O
OleIdole Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Takker for tips! Skal ta en vurdering på EVENT-tøy og Assos Fugu!

Hvis jeg skal komme med et tips selv så må det være gode gamle "brynje" trøya (med huller). Den isolerer godt i forhold til tykkelsen, og den tørker veldig fort. Vanligvis blir jeg kald i utforbakker, men har opplevd at denne tørker på vei ned og dermed føles varm igjen på bunnen. Jeg har planer om å teste den sammen med en tynn merino-ull trøye jeg har i bestilling.

- Ole Christian

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå