Jeg hadde trent litt styrketråkk på rulla i dag med temposykkelen. Så tenkte jeg kunne ta telefonen å filme litt mens jeg satt på den, for jeg lurer fælt på hvor dårlig jeg sitter eller om det er noe bra i det hele tatt.
Så jeg lastet opp en film på youtube, bare kritiser og kom med ting som kan hjelpe meg med en bedre sittestilling. F.eks er setet for høyt/lav og ser pedal teknikken grei ut? Haha, sannhetens øyeblikk:)
Mulig setet er litt høyt, for du gynger litt i tråkket. Ikke noe problem på en 10k tempo, men det kan bli litt ubehaglig på en 40k tempo. Styrehøyde og stem må du kjenne på, hva som er behagelig for at du skal yte maks. Når Cancellara byttet til Spezialized hevet de stemmet litt (Riis er visst fan av å senke det helt) og dermed fikk han målt ut mer effekt i tråkket Så du får eksperimentere litt i vinter, hva som funker hvis du sitter 45-60 min på sykkelen
Re: Sittestilling på temposykkelen?
[Re: Xenon]
#106236902/11/201015:16
Det er dessverre umulig å si noe om hvor aerodynamisk du er utifra et bilde. Grovt sett ser det ganske greit ut, ihvertfall sitter du ikke altfor høyt med overkroppen.
Tempo er et kompromiss mellom så aero som mulig og så mye kraft som mulig. Stort sett er det bedre å velge aero framfor kraft og deretter trene på å bli bedre i den mest aero stillingen, men alt har selvfølgelig en grense. Du må nesten forsøke deg fram emd en wattmåler for å se hvor mye effekt du taper på forksjellige stillinger.
Umulig? Nei, da. Og dette er jo et filmklipp, og ikke bare et bilde. Man kan se mye ut fra et slik klipp. Nok til at man kan plassere en utøver "etter boka", i hvert fall. Og så er det jo som du sier en hel rekke andre hensyn som skal tas, men det er absolutt et godt utgangspunkt å se en utøver på film.
Jeg har et program på pcen for bevegelsesanalyse. Her kan man blant annet tegne på og måle på vinkler i kne, hofte, overkropp og skulder/albue, og man kan se på effektiv setevinkel, altså hvor bratt man sitter. Kombinert med kunnskap om hvilke stillinger som har vist seg å fungere, kan man i samarbeid med utøveren nærme seg noe virkelig bra.
Thomas
[Re: ThB]
#106242002/11/201016:31
Det er lett å se at du sitter for høyt i hvert fall. Du strekker deg etter pedalen ganske markert. Jeg vil tro at du sitter omtrent 1cm for høyt. Det er litt vanskelig å vite mer siden du åpenbart ikke tar i skikkelig her. Umiddelbart synes jeg det ser ut som om du kunne hatt styret lavere og litt nærmere deg, men når du virkelig tar i vil du nok dra deg fremover på setet og da kan det bli riktig sånn som det er nå.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#106243402/11/201016:55
Det finnes en tidsbegrenset trialversjon, ja. Det finnes masse ressurser på nett når det gjelder sittestilling på tempo. Du kan ta en titt på www.ttbikefit.com, som en start. Kikk gjennom filmklippene med kommentarer, så er du i gang
Thomas
#106248702/11/201018:16
Bare hyggelig. Du er absolutt i nærheten av noe, så vidt jeg kan se. Og med litt mer research utover vinteren, finner du nok godstillinga. Det lønner seg i hvert fall å ta seg tid til å sette seg skikkelig inn i tingene selv. Les det du kommer over, og se filmklipp på nettet. Dette er både nyttig og morsomt. God research kan også inkludere et (kostbart) besøk til en mer kompetent person på området, men det kan godt hende at du fikser denne biffen selv. Lykke til!