|
Erfaringer med bose QuietComfort 3?
|
Erfaringer med bose QuietComfort 3?
01/11/2010 21:33
|
BW2009
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Som overskriften sier, er det noen som har erfaringer med bose QuietComfort 3? Har over lenger tid vurdert å gå til innkjøp av disse, men ble litt usikker når jeg i helgen var innom bose butikk i London og prøvde både disse og bose QuietComfort 15. Lyden var relativt lav på QC3 selv om ipoden den var koblet på nesten sto på fullt. Kan det ha vært noe med utstillingsmodellen (eller ipoden den var koblet mot) eller er det faktisk tilfelle at lyden ikke er spesielt høy på disse modellene ? QC15 hadde vesentlig høyere lydnivå.
Da det var altfor mye mennesker i det lille lokalet fikk jeg dessverre ikke snakket med noen om disse denne gangen, så forhåpentligvis er det noen her som vet noe.
|
|
|
Re: Erfaringer med bose QuietComfort 3?
[Re: BW2009]
01/11/2010 21:40
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Det er vel en kjennsgjerning at iPod og en del andre mp3-spillere ikke klarer å drive litt større hodetelefoner. Jeg mener det finnes en tråd for for å mekke en hodetelefonforsterker her inne, og dette er vel eneste mulighet til å få iPod/iPhone til å drive krevende hodetelefoner med noe særlige lydstyrke.
|
|
|
[Re: skibum]
01/11/2010 22:29
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg har QC15, og denne har en bryter på pluggen til klokkene hvor du kan velge mellom to utgangsnivåer. Mener jeg leste at grunnen var at en del flysystemer har fryktelig høyt nivå. På riktig nivå for PC, iPod eller lignende ("Hi"), er det ingen utfordringer med for lav lyd. Ikke prøvd QC3, men er veldig fornøyd med QC15. Litt mager klang sammenlignet med Grado SR60'ene mine, men det er ikke verre enn at det kan justeres med EQ. Sitter med dem mange timer på jobb hver dag, og blir ikke sliten i hodet. Edit: På side 8 i manualen til QC3 ser det ut som om nivåfunksjonen ligger i adapteret du kan bruke for flysystemer med både en og to 3,5mm-plugger. Om denne sto i, og har identisk funksjon som QC15s "Lo"-bryter, så ville det nok være ganske laber output.
Redigert av JonAre; 01/11/2010 22:39.
|
|
|
[Re: JonAre]
01/11/2010 23:58
|
Kaizeren
Besatt
|
Besatt
Etter det jeg vet er det meste Bose lager temmelig dyrt (?). Du har ikke vurdert spesialstøpte in-ear monitorer i samme prisklasse isteden? IEMs er etter min mening mer fordelaktige mtp. portabilitet og hvor lettdrevne de ofte er, og de fleste stenger også ute vanvittig mye støy. Selv bruker jeg Etymotic ER6i med propper levert av ReSound, et oppsett jeg er svært fornøyd med - særlig ved flyreiser.
Nå har ikke jeg fulgt med noe stort på utviklingen siden jeg handlet for 3 år siden, så det er antakeligvis et vell av varianter å velge mellom fra bl.a. overnnevnte Etymotic Research, Sleek Audio og Ultimate Ears, for å nevne noen.
|
|
|
[Re: Kaizeren]
02/11/2010 07:33
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Vanlige in-ear ørepropper isolerer også veldig godt, så det kan være en idé å prøve et par sånen.
Ellers er Bose gjerne ganske overpriset i forhold til konkurrentene, så det kan være en ide å se på støykansellerende hodetelefoner fra Sennheiser (og kanskje Sony) også.
|
|
|
[Re: Kaizeren]
02/11/2010 07:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Etter det jeg vet er det meste Bose lager temmelig dyrt (?). Du har ikke vurdert spesialstøpte in-ear monitorer i samme prisklasse isteden? IEMs er etter min mening mer fordelaktige mtp. portabilitet og hvor lettdrevne de ofte er, og de fleste stenger også ute vanvittig mye støy. Selv bruker jeg Etymotic ER6i med propper levert av ReSound, et oppsett jeg er svært fornøyd med - særlig ved flyreiser. Har du prøvd aktiv støykansellering? Problemet med mekanisk demping, er at den ikke demper de lavere frekvenskomponentene nok, som det er mye av på fly. Aktiv demping tar stort sett bare disse og kombinert med et godt omsluttende design, får du dempet hele spekteret. Etter at jeg begynte med støykansellerende hodetelfoner for seks år siden, sover jeg 6 timer i strekk på turistklasse San Francisco - Amsterdam, noe som gjør er stor forskjell på hvordan du føler deg den dagen du kommer frem og hvor fort du kommer over jet-laget. 6mg melatonin + 2 rødvin + Klassisk-kanalen på lavt nivå = Zzzzzzzzzzzzzz
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
02/11/2010 08:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har en eldre modell av disse her. http://www.protravelgear.com/products/Solitude-X-Active-Noise-Canceling-Headphone.htmlFordelen med de fremfor Bose er at de virker selv om kanselleringen er slått av eller batteriene er utladet. iPhone har ingen problem med å spille høyt nok for meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/11/2010 08:04
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Erfaring fra diverse typer offentlig transport tilsier jo og at "høyt nok" er et ganske vidt begrep. Det kan godt være at de ikke spiller høyere enn hva du opplevde. Da fordi dette for mange er mer enn høyt nok.
|
|
|
02/11/2010 08:06
|
perbl
More than words
|
More than words
Det første som er greit å få avklart her er vel om trådstarter skal kjøpe klokkene primært pga støykansellering og bruk på fly.
Om dette ikke er tilfelle, ville jeg holdt meg unna produkter med aktiv støykansellering, om målet er virkelig god lyd finnes det bedre alternativ der ute. Et godt sett med lettdrevne og lukkede klokker ville vært det jeg hadde sett på i såfall. Om støykansellering er høyt prioritert er nok Bose blant de bedre alternativene der ute etter hva jeg har inntrykk av.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
02/11/2010 08:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg ville gått for QC15 av den enkle grunnen at de går over ørene og ikke på ørene. På lange flyreiser er dette veldig kjekt!
Bose er dyrt - fordi det er good shit! Overpriset er det ei. Du har jo også Beats by Dr Dre fra Monstercable, og de er ENDA dyrere (og ikke på langt nær samme kvalitet). Bose har LANG erfaring med å levere aktiv støydempning til fly og romfart(?), så teknologien deres er god.
Å bruke støpte ørepropper blir ikke det samme uansett. Det funker fint til scenebruk eller hvis du vil sitte et sted uten å forstyrre andre, selv med høy lyd. Å gå rundt med dette blant folk, fe og trafikk er direkte farlig, mener nå jeg. Har brukt støpte støypropper fra GN Resound en del, og de er fine - som øreplugger. De isolerer veldig godt, noe jeg frykter kan bli for godt ift. ovennevnte scenario.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/11/2010 09:37
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg vil varmt anbefale støydempende hodetelefoner for alle miljøer med bakgrunnsstøy, og man må virkelig ikke opp på flynivå før det er veldig behaglig å kutte ut andre lydkilder. Jeg har noe øresus, og er svært skeptisk til å overdøve annen støy ved å skru opp volumet, og det slipper jeg med QC15. Hadde et par Etymotic ER6i tidligere, og de kommer ikke QC15 til knærne, hverken i støydemping eller lydkvalitet. Med slike plugger spiller riktignok passform en stor rolle (for begge deler), så opplevelsen kan nok variere. Jeg fikk mine QC15 for litt over 1500 NOK i USA ("factory renewed"), men jeg kunne også ha forsvart den norske prisen.
Jeg er ikke spesielt ukresen på lyd, og lyden i QC15 er mer enn godkjent isolert sett, og i alt annet en dørgende stille miljøer er lydopplevelsen uovertruffen.
Redigert av JonAre; 02/11/2010 09:40.
|
|
|
[Re: JonAre]
03/11/2010 08:23
|
BW2009
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har QC15, og denne har en bryter på pluggen til klokkene hvor du kan velge mellom to utgangsnivåer. Mener jeg leste at grunnen var at en del flysystemer har fryktelig høyt nivå. På riktig nivå for PC, iPod eller lignende ("Hi"), er det ingen utfordringer med for lav lyd. Ikke prøvd QC3, men er veldig fornøyd med QC15. Litt mager klang sammenlignet med Grado SR60'ene mine, men det er ikke verre enn at det kan justeres med EQ. Sitter med dem mange timer på jobb hver dag, og blir ikke sliten i hodet. Edit: På side 8 i manualen til QC3 ser det ut som om nivåfunksjonen ligger i adapteret du kan bruke for flysystemer med både en og to 3,5mm-plugger. Om denne sto i, og har identisk funksjon som QC15s "Lo"-bryter, så ville det nok være ganske laber output. Takk takk, det er nok dette som er grunnen til at det ikke var bedre lyd på de jeg prøvde. Da kommer jeg nok til å gå til innkjøp av QC3 da jeg synes de andre ble for store. Tusen takk for hjelpen. Heldigvis er det en nært forestående usa tur som gjør at jeg sparer en god del penger på å kjøpe dem. Nesten sykt at de er 1600 kr dyrere i Norge enn i USA med dagens valutakurs...
|
|
|
03/11/2010 08:31
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg ville gått for QC15 av den enkle grunnen at de går over ørene og ikke på ørene. På lange flyreiser er dette veldig kjekt!
Dette kalles "circumaural" i motsetning til "supra-aural" ("på ørene"), og jeg er enig i at det er mer komfortabelt, og sannsynligvis hjelper til med støydempingen også. Det er LANGT fra bare Bose som er bygget slik. Bose er dyrt - fordi det er good shit! Overpriset er det ei
Hvordan forsvarer du det utsagnet? Bose er nærmere høyden mtp. støykansellerende hodetelefoner enn vanlige dynamiske, men for de prisene man betaler for Bose's diverse modeller, får man mye bedre produkter fra konkurrentene (Sennheiser, AKG, Sony, Beyerdynamic, Denon, etc.) Bose ER generelt sett horribelt overpriset, men som sagt kanskje hovedsaklig når vi snakker om vanlige, dynemiske (ikke-støykansellerende) hodetelefoner. Beats by Dr. Dre er også litt opphauset, så det kan være tilfelle der også, men de har bedre rykte såvidt jeg har oppfattet på bl.a. Head-Fi og Headwize-forumene. Grado er også for dyrt i Norge sammenliknet med rekken av ovennevnte. Det virker som de amerikanske merkene er uforholdsmessig dyre i Europa, og som de europeiske er dyre i USA.
Redigert av Stein; 03/11/2010 08:34.
|
|
|
[Re: Stein]
03/11/2010 09:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bose er dyrt - fordi det er good shit! Overpriset er det ei
Hvordan forsvarer du det utsagnet? Bose er nærmere høyden mtp. støykansellerende hodetelefoner enn vanlige dynamiske, men for de prisene man betaler for Bose's diverse modeller, får man mye bedre produkter fra konkurrentene (Sennheiser, AKG, Sony, Beyerdynamic, Denon, etc.) Bose ER generelt sett horribelt overpriset, men som sagt kanskje hovedsaklig når vi snakker om vanlige, dynemiske (ikke-støykansellerende) hodetelefoner. Beats by Dr. Dre er også litt opphauset, så det kan være tilfelle der også, men de har bedre rykte såvidt jeg har oppfattet på bl.a. Head-Fi og Headwize-forumene. Grado er også for dyrt i Norge sammenliknet med rekken av ovennevnte. Det virker som de amerikanske merkene er uforholdsmessig dyre i Europa, og som de europeiske er dyre i USA. Når man snakker om Bose støykansellerende hodetelefoner er de ikke overpriset. Når man snakker noen stereoanleggmodeller, så kan man kanskje begynne å snakke. På vanlige headset er Sony min favoritt. Bose legger mye R&D inn i sine produkter, og vil gjerne ta betalt for dette. 
|
|
|
03/11/2010 10:08
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Så da skal de ta trippel betaling for de ordinære produktene siden de har brukt så mye penger på å utvikle støykansellerende hodetelefoner?
Hva mener du gjør QC15 verd 2990 når Sennheiser PXC450NC koster 2390 Kr? Lyder Bose bedre? Demper den støy bedre? Er den penere? Er den solidere?
Min mening er at svaret er "nei" på alle disse spørsmålene, og at Sennheiseren er et bedre produkt iht. alle disse aspektene. Pluss at den for meg er mye bedre å ha på.
Jeg eier ingen av disse selv, og har bare prøvd dem "fort og gæli", men jeg antar at inntrykkene mine ville holde seg.
Hvis Bose leder på noe område, så er det som du sier nettopp på selve støykanselleringen, som de har jobbet mye med, men jeg gjetter på at tyskerne er omtrent like gode. Det finnes sikkert sammenlikninger på nettet.
|
|
|
[Re: Stein]
03/11/2010 10:57
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har QC3 og er superhappy med dem. Jeg testet både QC2 (som ser ut til å ligne mye på QC15) og QC3, og selv om 2 gikk over øret føltes 3 langt mer komfortabel. Jeg opplevde også lyden og støydempingen som vesentlig bedre på 3.
Komfort er for meg ganske viktig på hodetelefoner. Jeg kan ha Gradoene mine på hodet i et par timer før det er ubehagelig, mens Bosene kan jeg bruke så lenge jeg ønsker. De var på hodet under nesten hele flyturen mellom Houston og Amsterdam uten antydning til ubehageligheter. At lydkvaliteten i tillegg er god med fin klang og god dybde gjør det hele til et genialt produkt.
På fly, tog, buss etc. er det helt overlegent med god aktiv støydemping. Jeg sliter stort med å sove under transport, men med QC3 slapper jeg i alle fall skikkelig godt av.
Hva angår lydstyrke så er det nok i bøtter og spann.
I was just riding along...
|
|
|
04/11/2010 13:36
|
Kaizeren
Besatt
|
Besatt
Nei Geir, jeg har aldri prøvd aktiv støykansellering, men jeg har prøvd å sove på fly med klokker, noe jeg ikke får til. Jeg reiste derimot OSL-SYD og SYD-OSL uten jetlag vha. ER6i, og null medikamenter... 
|
|
|
|
|