En som tenker å satse [trenger råd]
|
Re: En som tenker å satse [trenger råd]
[Re: Joshua]
02/11/2010 12:15
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Kommer å kjøre "lettere" I3-økter frem til januar. Kommer f.eks ikke til å kjøre noen av de øktene Ole Christian forklarte før tidligst slutten av mars/ april. Jeg har heller ikke mulighet til å trene hele uken i november og første halvdel av desember så det blir stort sett bare 2 intervalløkter i uken frem til januar 
|
|
|
[Re: hnastrup]
02/11/2010 12:30
|
Joshua
Ivrig
|
Ivrig
Rask: 1. Da kan jeg kanskje se på det, som at jeg egentlig burde droppe styrketråkk, om du mener at jeg, hvis jeg skal ha styrketråkk, skal bytte ut det med en av I3 øktene? 2. Det er maksstyrke jeg trener, ja, + basis. Enten satser jeg på maksstyrke eller ? Var kanskje ikke noe "Enten eller..."? 3. Lærer mer og mer, for hvert minutt jeg er her inne, jo.  En kompis av meg, ett år yngre, sier han sikter seg inn mot 20t/uka. Det betyr jo bortimot 1000t. i året.
Jeg kommer til å ha 3 sone 3-økter i uken frem til januar der jeg går over til 2 sone 3-økter og en VO2 maks økt. I mars begynner jeg med litt tyngre og litt flere VO2 maks intervaller.
Henrik
Jeg har heller ikke mulighet til å trene hele uken i november og første halvdel av desember så det blir stort sett bare 2 intervalløkter i uken frem til januar  Noe som har kommet i veien?  Jeg vil ikke anbefale deg å trene styrketråkk. Det kan ha noe for seg hvis man har syklet i mange år og trenger det lille ekstra, men så tidlig i karrieren vil det bare gå utover annen utvikling som sone 3-økter  Det er dette jeg ikke skjønner. Blir nesten gal. Mange sier det er ikke vits med styrketråkk, og sikkert like mange sier at det er vits.
...Joshua...
|
|
|
[Re: olechr]
02/11/2010 12:34
|
MadDoc
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
HEr kommer du til å få tidenes tyngste bein... uken har bare 7 dager så man rekker ikke alt.. Skal du trene styrke så må du gjøre dette i en periode og da kjøre mindre intervaller og annet. Skal du ha noe igjen for styrke så må du kjøre dette min 3 ganger i uka over en 3 mnd periode. Hvis du da kjører langturer i tillegg så er tiden brukt opp til mange intervaller. Slik er det bare, prøv gjerne å motbevis det.. :-P
På den tiden nå er det mengde og grunntrening som gjelder. Selv kjører jeg en del "rolig", basis styrke og et par harde økter i uka. For 2 år siden hadde jeg ikke en eneste rein sone 3 økt før mars. Men da trente jeg mye styrke/langturer. Men nå er ikke jeg av de som kjører roligst på langtur. Det skal være i sone 1, men ikke nederst i sone 1 som mange driver med.
Håller med om att styrketräning och intervaller tre gånger i veckan blir tufft för kroppen. Jag provade detta förra året och tyckte att jag bara blev tung och sliten. (Satsar på tempo och cyklar 30 km på ca 41 min).
Redigert av MadDoc; 02/11/2010 12:35.
|
|
|
[Re: MadDoc]
02/11/2010 12:40
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
1) Ja, bytte styrketråkk mot en intervalløkt. Mange trener styrketråkk, mange ikke. Begge kan ha framgang evt. stagnasjon.
2) Skal man gjøre maksstyrke, må man gjøre det skikkelig. Ingen vits å slutte rett før sesongen da styrke er ferskvare.
3) 20t i uka kan kanskje funke i et år. Til nøds to år, så er det slutt. Når man er ung handler det om å få en bærekraftig utvikling av kroppen. Da får man til slutt ut mer av kroppen også.
Ponka00: De fleste kan sette seg på sykkelen 2.5t etter skolen å sykle med hodelykt, uten at det koster nevneverdig. Elofsson hadde 2 fridager i uka, men presterte greit. Langtur lørdag+søndag. Intervall tirsdag + fredag, så kan du fylle på de andre dagene hvis du har krefter psykisk og fysisk.
|
|
|
02/11/2010 12:46
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har heller ikke mulighet til å trene hele uken i november og første halvdel av desember så det blir stort sett bare 2 intervalløkter i uken frem til januar  Noe som har kommet i veien?  Jeg er borte hjemmefra uten muligheter for trening 2 helger i november. Tentamensuken og uken før prioriteres skole og jeg skal være borte i jula. I disse ukene blir det 2 I3-økter. Utenom disse amputerte ukene blir det 3 I3-økter i uken som planlagt bortsett fra juleferien der det ikke er mulighet for noen som helst form for sykkeltrening. Jeg får kanksje litt tid til langturer på ski  Det kan ikke alltid bli sånn at man kan følge programmet fullt ut 
|
|
|
02/11/2010 12:52
|
Joshua
Ivrig
|
Ivrig
Da skjønner jeg. Hvor lenge har du syklet Henrik? Evt. hvor lenge systematisk?
Lengden på I3 øktene dine totalt?
...Joshua...
|
|
|
[Re: Rask]
02/11/2010 13:08
|
thue
Besatt
|
Besatt
Rask er inne på mye bra, men jeg vil legge til litt. Dette her med hardøkter og timeantall er veldig individuelt. For noen funker det greit å trene 25t i uken som junior (jeg vet om flere), mens for andre er 15t mer enn greit nok. Det kommer helt an på treningsgrunnlag, men som du er inne på, er gradvis oppbygning det som gjelder. Det har også veldig mye å si hvordan resten av hverdagen ser ut. Som flere har vært inne på nytter det ikke å løpe til bussen hver dag, sove 5 timer hver natt og spise burger fra Mc'en. Det er totalbelastningen som teller. Bolkleggingkan også være en ide. -3 uker med 20t og fjerde uken 10 timer. -en uke med tre intervaller og andre uke kun en intervall. Mange måter å gjøre det med andre ord. Selv er jeg også første års senior neste sesong og har store ambisjoner. Slik ser mitt opplegg ut for denne uken: Mandag: Før skolen 1 time jogging. Etter skolen 1,5 time styrketrening (hovedfokus på rygg og bein) Etter middag: 2:15 min CX sone 1 Tirsdag: Rulleøkt: 3x12 sone 3 (2 timer) Onsdag: 1 time løping og 1,5 time styrketrening (fokus armer/bryst) Torsdag: Rulleøkt 3x15 sone 3 (2 timer) Fredag: 2,5 time CX sone 1. Lørdag: hvile Søndag: 4 timer CX = ca. 18-19 timer I fjor hadde jeg ca. 15 timer i snitt og øker nå til 18 i snitt. Det funka bra i fjor, så med litt modifisering funker det nok bra i år også 
Redigert av thue; 02/11/2010 13:17.
|
|
|
[Re: thue]
02/11/2010 13:24
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Ikke dumt, ikke dumt.
1) Det funker å trene mye, selv med dårlig treningsgrunnlag. Det kan til og med funke i to-tre år, men er det da du er best? Kanskje er det viktig å trene mye i ung alder for å bli snappet opp av et Jokerlag som som oftest tar inn unge ryttere?
2) Ikke ha store ambisjoner som 1 års senior. Du kan være godt trent, ha trent mye gjennom hele vinteren og gjort alt rikitg, men nivået er høyt. Du møter folk som har trent 15-20 timer i snitt i uka i 5-10 år. For å sitere Bjørndalen på spørsmål om hvordan han alltid klarer å være i form; "Mange trener like mye som meg hvis ikke mer, men jeg har gjort det i 20 år".
3) Treningsopplegget ditt ser meget bra ut. Trener du 3 økter på mandag? Er det mulig å få den styrkeøkten i "samme" økt som syklingen? 3 økter er bra, men tror at hvis du kjører det over 2 økter vil du få mer ut av det.
4) Periodisering bør være med. Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke liker å være for "langt" unna gode bein. Tre uker med nedbrytning funker for meg dårlig, da er 1 uke for lite. 1:2, 1:1, 2:1 er bedre for min del.
5) 15-18 er egentlig en ganske stor økning. Man anbefaler ikke mer enn maks 20 %. Du øker med akkurat 20 %. Ikke stress med å bli best.
|
|
|
02/11/2010 13:44
|
Joshua
Ivrig
|
Ivrig
Timeplan min ser forrestn slik ut:  Mandag og fredag er jeg altså ferdig kl 14. Torsdag har jeg tid til trening før gym. Jeg bor borte fra hjemme, pga skole, altså alene, sammen med en kompis.
...Joshua...
|
|
|
02/11/2010 13:50
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Da skjønner jeg. Hvor lenge har du syklet Henrik? Evt. hvor lenge systematisk?
Lengden på I3 øktene dine totalt? Jeg har syklet i 2 år på landevei. Første sesongen gikk rett i dass pga av en fotballskade som gjorde at det var umulig før meg å trene mer enn 2 ganger i uken (og bare rolig i tillegg) i over 6 måneder. Jeg la opp drømmen om å bli god i ballspill før denne sesongen og hadde mitt første skadefrie år på så lenge jeg kan huske. Det ble ikke så mye systematisk trening, men det ble ikke mangel på hardøkter likevel (er vant til å trene hardt både fra fotballen og mine langrennsdager). Kommer til å ha 1,5 time (fordelt på 3 økter) med sone 3 i uken i november og desember (1 time totalt de ukene jeg har 2 økter). Begynner å krype sakte, men sikkert opp mot 2 timer i løpet av januar og kommer til å ha ca. 2 timer i uken i februar. I mars kommer det til å bli mer fokus på VO2 og I3-intervallene kommer til å bli litt færre, men samtidig en smule hardere  Henrik
|
|
|
02/11/2010 14:02
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg lest gjennom denne tråden ganske nøye, og for meg peker innleggene til Rask seg ut som særdeles fornuftige, kunnskapsrike og konstruktive. Klappeklapp, veldig, veldig bra - her er det bare for de unge å lytte og lære.  Thomas - Snart førti, småfeit og ferdig -
|
|
|
02/11/2010 14:22
|
thue
Besatt
|
Besatt
Ikke dumt, ikke dumt.
1) Det funker å trene mye, selv med dårlig treningsgrunnlag. Det kan til og med funke i to-tre år, men er det da du er best? Kanskje er det viktig å trene mye i ung alder for å bli snappet opp av et Jokerlag som som oftest tar inn unge ryttere?
2) Ikke ha store ambisjoner som 1 års senior. Du kan være godt trent, ha trent mye gjennom hele vinteren og gjort alt rikitg, men nivået er høyt. Du møter folk som har trent 15-20 timer i snitt i uka i 5-10 år. For å sitere Bjørndalen på spørsmål om hvordan han alltid klarer å være i form; "Mange trener like mye som meg hvis ikke mer, men jeg har gjort det i 20 år".
3) Treningsopplegget ditt ser meget bra ut. Trener du 3 økter på mandag? Er det mulig å få den styrkeøkten i "samme" økt som syklingen? 3 økter er bra, men tror at hvis du kjører det over 2 økter vil du få mer ut av det.
4) Periodisering bør være med. Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke liker å være for "langt" unna gode bein. Tre uker med nedbrytning funker for meg dårlig, da er 1 uke for lite. 1:2, 1:1, 2:1 er bedre for min del.
5) 15-18 er egentlig en ganske stor økning. Man anbefaler ikke mer enn maks 20 %. Du øker med akkurat 20 %. Ikke stress med å bli best. 1) Godt poeng, men her kommer man til et vanskelig valg. -Skal man gi gass nå og ser om man blir virkelig god. Fordelene her kan være at man enten lykkes og for kontrakt med konti-lag, eller at man finner ut at man ikke blir god..og har fremdeles tid til å ta utdannelse før man er 30. -Eller skal man øke jevnt og trutt til man er 25år, og så ta et valg da. Da er det lite sannsynlig at Joker er interessert, og man ikke er ferdig utdannet før man er 30. 2) Jeg er fullt klar over at det krever sitt å hevde seg som første års senior. Det har jeg ikke planer om, ihvertfall ikke i fellestart. 3) Jepp, har tre treningsøkter. Skulle gjerne ikke hatt mer enn to økter, men jeg har mye fritimer på skolen, så jeg må bruke den "dø" tiden til å trene. 4) Jeg begynner med 3:1 så får vi ser hvordan det går 5) 20% tror jeg skal gå ganske greit. Tingt tar tid, helt klart, men her er vi tilbake til NR. 1) Kan jeg spørre hvilket nivå du er på, Rask? Elite syklist, eller hobbymosjonist?
Redigert av thue; 02/11/2010 14:24.
|
|
|
[Re: ThB]
02/11/2010 14:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Man SKAL ALDRI sammenligne timeantall med andre. Spørr du meg er det totalt ubrukelig.. Hvor mange timer som flere har vært inne på kommer ann på masse : skole, venner, kjærsete, hvor hardt du trener, hvor bra du spiser osv.
Å trene 1000 timer i året er MYE når man ikke satser fullt. Jeg mener at de fleste da hadde syklet fortere ved å sykle 700-800 men mere hardt. Problemet er ikke å trene nok men å få hvile nok for treningen.
Selv når jeg syklet landevei ble det mye mengde, jeg syklet ikke så fort det året men det grunnlaget tok jeg med meg og har syklet fort årene etter.
Som også flere har vært inne på del opp i feks 4 uker: -18timer -22 timer -25 timer -5-10 timer.
Man tar da å er veldig seriøs med hvile osv ukene man trener mye så slapper av litt i rolig uka.
Det som slår meg når jeg leser det du skriver Joshua er at du er veldig usikker på hva du skal trene så plukker du opp det som hørtes bra ut fra alle kanter, smack smack så er det vel mye.. :-P Noen trener styrke, styrketråkk osv, MEN det eneste som er sikkert hvis man skal bli god til å sykle er: du må tåle å ha det vondt og du må ha en Jævlig bra kondisjon. Å trene hardt og langeturer kommer ingen unna, derimot styrke og mye annet går i trender.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
02/11/2010 15:53
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Nivået er i og for seg greit det. 19 år. Ble påkjørt i mai i år og har hatt en prolaps nederst i korsryggen siden da. Hadde jeg tatt det alvorlig kunne jeg reddet høstsesongen, men det gjorde jeg jo ikke  Man lærer så lenge man lever. Lyst til å kjøre bra i de kuperte norgescupene og kanskje få kjøre RGP og de andre store rittene vi har i Norge. Har 15.03 fra Gressbanen til Tryvannstårnet i god form i år, den burde falle ytterligere til neste år. Siden jeg ikke har fått trene ordentlig siden mai i fjor er jeg selvfølgelig litt usikker på hvordan jeg kommer til å stå spesielt i starten av neste sesong, men jobber hardt, seriøst og satser på det beste 
|
|
|
02/11/2010 15:58
|
olechr
More than words
|
More than words
Selv om du ikke har trent skikkelig siden mai bør ikke det være noe problem. Er 6 mnd til sesong start.. Det største problemet i de første N-cup rittene er at mange begynner å kjøre ritt tidelig i utlandet. Gjør man ikke dette selv så er man ganske kjangseløs uansett hvor bra man har trent. :-) Men det gjevner seg ut etter noen ritt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
02/11/2010 16:30
|
Haakon123
Fersking
|
Fersking
Tenker å bruke følgende opplegg frem til januar: En rulleøkt med 30 min sone 3, samt en økt på ski/løping med 4x4 min sone 3/4 i uka. Dette, basistrening, en styrketråkk-økt og en langtur(+ en rolig kort sone 1-økt på rulla) utgjør altså hver uke frem til nyttår. Ca 10 timer. Er et par år yngre enn trådstarter. Blir mer satsing på lengre sone 3-økter, Vo2 og tilpasning til sesongen når våren nærmer seg.
Ser greit ut? Dette ble visst en tråd om handlet om mer enn john-m.
|
|
|
[Re: Haakon123]
02/11/2010 16:38
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det hadde vært meg hadde jeg droppet styrketråkkøten og bytten den mot en terskeløkt eller langtur. Effekten av styrketråkk er et bestridt tema og jeg ville heller satse på noe som helt sikkert hjelper og gir fremgang(som terskeltrening) 
Redigert av ponka00; 02/11/2010 16:39.
|
|
|
02/11/2010 16:50
|
Joshua
Ivrig
|
Ivrig
Du har vel helt rett, Ole, takk! Takk til alle gode tips her i tråden. Har tatt opp mye av det, særlig av Ole og Rask. Tror ikke det blir mye styrketråkk. Da heller I3, som Henrik sier. Blir en løpetur nå, og etterpå skal jeg klare å piske sammen noe bra, og sikkert få enda flere gode tilbakemeldinger. 
...Joshua...
|
|
|
02/11/2010 16:51
|
Haakon123
Fersking
|
Fersking
Ja, har tenkt litt på det, og vil vurdere det sterkt. Men i og med at styrken i beina er noe jeg føler jeg må forbedre(jeg er pingle) så tenker jeg at jeg vil gi det et forsøk. Med 10 timer og ikke for mye hardt er det vel heller ikke noen fare for å gå på en smell, noe jeg liker å være trygg på.
|
|
|
[Re: Haakon123]
02/11/2010 17:11
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Ja, har tenkt litt på det, og vil vurdere det sterkt. Men i og med at styrken i beina er noe jeg føler jeg må forbedre(jeg er pingle) så tenker jeg at jeg vil gi det et forsøk. Med 10 timer og ikke for mye hardt er det vel heller ikke noen fare for å gå på en smell, noe jeg liker å være trygg på. Selv om du kanskje får bedre utholdende styrke ved hjelp av styrketråkk vil intervalltrening i sone 3 bidra med like mye bedring i farten din på flatene som styrketråkk, om ikke mer  Styrketråkk er sikkert bra som en tråkkteknikk øvelse (man må passe på teknikken under styrketråkk), men utenom det ser jeg ikke poenget (hvis du ikke skal bli god til å sykle med 40 i tråkkfrekvens!  )
|
|
|
02/11/2010 17:20
|
Haakon123
Fersking
|
Fersking
Antar du har rett i det, høres veldig fornuftig ut også. Får se hva det blir til! Takker uansett.
|
|
|
02/11/2010 21:37
|
ThB
Besatt
|
Besatt
19 år? Ugh - jeg trodde du pratet med gammel vis manns tunge. ...bedre utholdende styrke ved hjelp av styrketråkk... Utholdende styrke? Hva var det igjen..? 
Thomas
|
|
|
[Re: ThB]
02/11/2010 21:47
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
19 år? Ugh - jeg trodde du pratet med gammel vis manns tunge. ...bedre utholdende styrke ved hjelp av styrketråkk... Utholdende styrke? Hva var det igjen..? Legg merke til ordet kanskje. De som kjører styrketråkk argumenterer ofte med utholdene styrke (hva nå det er). Selv tenker jeg at man ikke blir noe sterkere i beina ved å tråkke tunge gir på 40 rpm enn vanlig.
|
|
|
02/11/2010 22:13
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Det er en myte at man blir smartere med årene 
|
|
|
03/11/2010 01:02
|
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor skal plutselig alle slutte med styrketråkk? Fordi Sigmund ikke har hatt god nytte av det? Hva med alle de som faktisk har fått mye igjen for det? Og hva med variasjon? Er målet å bli god må man trene allsidig.
|
|
|
[Re: Neko]
03/11/2010 05:57
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skal plutselig alle slutte med styrketråkk? Fordi Sigmund ikke har hatt god nytte av det? Hva med alle de som faktisk har fått mye igjen for det? Og hva med variasjon? Er målet å bli god må man trene allsidig. Skal alle slutte med det? Styrketråkk har to leire, for og imot, og skaper alltid lange krangletråder. Så det er like omdiskutert denne høsten, som ifjor høst og høsten før der osv. Dette er ikke noe Sigmund har funnet på. Jeg bestemte meg for to år siden at jeg var "imot". Har overlevd og hatt god progresjon, bedre knær og bedre rygg.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
03/11/2010 06:42
|
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Det skjønner jeg Bullet, men når man er ung og satser hardt, mener jeg man ikke skal være så raske med å avskrive treningsformer fordi det ikke funker for andre. Man må først teste det selv 
|
|
|
03/11/2010 13:18
|
espentrond
Fersking
|
Fersking
Vær litt seriøs da Joshua!!!!
|
|
|
[Re: espentrond]
03/11/2010 16:54
|
Immer
Entusiast
|
Entusiast
Styrketråkk er ikke for å direkte bli sterkere i beina! Men du må stabillisere hofta eller hva jeg skal kalle det.. Selv har jeg hatt veldig bra utbytte av det, mye bedre arbeidsøkonomi + at en får litt variasjon, jeg orker selv ikke å banke 3 intervall økter med 95-110 i frekvens i uka fram til sesongstart. Så nå blir det sone 3 intervall a 4x10, etterfulgt av knebøy 5x4-6 rep. Tren mer å lytt til kroppen har jeg tro på. Var vell Edvald Boasson som sa at han trente mye etter hvordan kroppen svarte, Daff kropp er lik rolig. Krutt da er det bare å bange på 
Trondheim - Oslo er veldig langt...
|
|
|
[Re: Immer]
03/11/2010 17:20
|
bullet
Besatt
|
Besatt
jeg orker selv ikke å banke 3 intervall økter med 95-110 i frekvens i uka fram til sesongstart. Finnes det ingen mellomting? f. eks 70-90.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
|
|