Har såvidt hørt om denne nye produksjonsmetoden hvor man vever karbon tråder maskinelt, og er nysgjerrig på å vite mer.
BMC ser ut til å være først på banen med dette innenfor sykkelverdenen, og deres Impec modell skal visst komme for salg neste år. De har bygget en ny fabrikk med kapasitet på 25 000 sykler i året, så er det rett og slett fremtiden vi ser her?
Hvis jeg forstår det rett så kan man bare lage rette rør med denne prosessen. Deretter må rørene limes sammen med hverandre ved muffer. Slik man laget karbonsykler i gamledager.
Hvis jeg forstår det rett så kan man bare lage rette rør med denne prosessen. Deretter må rørene limes sammen med hverandre ved muffer. Slik man laget karbonsykler i gamledager.
Rette rør og muffer! Ahhh, den eneste måten å lage skikkelige rammer på
Det er ikke kun i gamledager man gjorde dette, faktisk.
Det er klart, nye produksjonsprosesser har sine fordeler, men likevel, karbonmuffer og løse rør gir helt andre muligheter til å lage customstørrelser, eller rett og slett mange standardstørrelser.
Se f.eks Colnago EPS (toppmodell med karbonmuffer).
Ifølge What Mountain Bike har de sett prototype på en setepinne uten vektbegrensning som veier 85g, og ifølge eksperter kan vi visstnok forvente å se rammevekter på 650g for en hardtail og under 1kg for en fulldemper. Og dette visstnok allerede i 2013...
Jeg prøver ikke å imponere noen (eller fornærme noen).
Ensretted fiber som legges i de retningene det skal absorbere kreter er sterkere per vektenhet enn vevd fiber. Ensrettet fiber kan orienteres optimalt, vevd kan bety at mange fibre blir overflødige når du får like mange fibre som går på tvers av spenningene som på langs for eksempel.
Redigert av Tor Arne; 01/11/201015:53.
Re: Karbonveving; neste generasjons produksjonsmetode?
[Re: Tor Arne]
#106170001/11/201016:10
Når jeg leser hva BMC skriver får jeg inntrykk av at de først og fremst har vært motivert utifra et behov for å få skape en automatisert og industrialisert prosess rundt produksjon av karbonrammer. Og det bør jo i prinsippet være gode nyheter for oss forbrukere; lavere priser viser seg gjerne å være en konsekvens av slikt. Og så kan jo håndverkerne fortsette å levere godsakene til en høyere pris
Og så lurer jeg på om BMC har adressert det Tor Arne beskriver når de skriver følgende:
impec Technology no 1 is the Load Specific Weave process or LSW for short. at this stage of production, each individual tube of the impec frame is made-to-measure seamlessly and with absolute precision. On the impec, the entire frame is optimized to its specific load. Each of its tubes does a different job and therefore has a different design.
"Hvis man ikke forstår noe, følg pengestrømmen." Indisk ordtak har jeg blitt fortalt. Jeg kan ikke en puck om karbon eller karbonrammer, selv om leiliheten er halvfull av dem. Men jeg kan litt om selskaper.
Etter hva jeg har forstått er "mannetimer" den største kostnaden ved produksjon av karbonrammer. Slik sett er motivasjonen stor for å få omgjort fra manuellt arbeide til automatisk produksjon. Og da er det ganske naturlig at BMC forsøker å gå denne veien. Så hiver man på en hel del "marketing gossip". Og vips, så har man en coolt produkt.....