Av og til er det vanskelig å finne på hva man skal servere hjemme på fredagskvelden. I dag ble det en lett blanding av reker/scampi/krabbe og litt god vin. Det er godt det, men synes jeg trenger påfyll av noen gode forslag som ikke er altfor avansert å ordne en fredag ettermiddag.'
Hjemmelaget snadder slår en kjedelig pose potetgull ned i støvlene.
Matprat.no har etter min mening den beste oversikten,med både tidsbruk og vanskelighetsgrad på matrettene.
Selv prøver jeg stadig noe nytt,er ikke akkurat noen "taco hver fredag type".
Skal akkurat til å lage meg middag selv. Kjøttboller(type egen oppskrift med hvitløk,salt,pepper, loff og melk)
Saus:Fres litt hvitløk og sjalottløk,ha oppi hakket tomat på boks,salt,pepper,og litt chilipaste, rundes av med litt sukker(evt.akasiehonning).
Gresk salat:Rødløk,feta,oliven,issalat,tomat og agurk.
Dressing: Sitronsaft,olivenolje,salt,pepper,og hakket fersk oregano. Serveres med grove rundstykker og urtedressing av rømme(Sitron,gressløk og pepper).
Østers, kamskjell, gåselever, trøfler, hvit burgunder eller champagne.
Må ha noe lettvint etter en tøff uke...
(ble bare øl og pølser i dag, da)
He-he..litt av en kontrast fra pølser til gåselever og trøfler? Scampi i hvitløk/chili/basilikum-blanding er ikke å forakte det heller! Gåselever er ikke helt meg, men kamskjelll og østers derimot.. Snikkarboa: De kjøttbollene med tilbehør, hørtes veldig gode ut de også!
-Elgkraft kokt sjæl på bein fått av PedroS. 1-1,5 liter -Fersk chilli ca 1/2 -Fersk hvitløk tre fedd -Tre poteter i terninger -To gulerøtter i tynne skiver -To persillerøtter i tynne skiver -1/4 sellerirot i terninger -En hel del kål i tynne strimler -To løk hakket grovt -Masse grønt fra persillerøttene -Salt etter smak -Kjøttet som satt på tre kilo elgbein Kokes på lav varme lenge.
Når man skal lage tomatsaus skal man skvise tomatene gjennom en melsikt. Bruk en sleiv eller en fjernkontroll eller noe annet hendig til å trykke tomatkjøttet gjennom. Skinn og trevler blir liggende igjen i sikten og man får en veldig glatt & delikat sausbase. Kan med hell brukes til alt som skal smake av tomat. Dette lærte jeg av Haruki Murakami for mange år siden.
I kveld snekret jeg sammen noen tapas-retter sammen med fangsten fra dagens vinlotteri: - Albondigas (hadde laget kjøttbollene tidligere) - stekte asparges surret med serrano-skinke - poteter fritert i olje, servert med aioli - stekte scampi - stekte kyllingvinger - manchego-ost og chorizo - djevel-egg litt ved siden av Høres ut som mye pes, men ingen av rettene tar mer enn ti-femten minutter, så med litt timing og multi-tasking er du i mål på en liten time...
Helstekt laksefileet med chilisaus er veldig enkelt og godt. Stikk masse hull i fileeten med en gaffel, hell sur-søt chilisaus over, stek i ovnen på 200* i ca 20 min. Ørret kan også brukes. Tilbehøret kan være så mangt, kan fint serveres med stekte poteterskiver med vårløk til.
En fin variasjon på fredags Tacoen, Chilli con Carne. Helt klart en favoritt om dagen og fryktelig enkelt fra bånn av.
Fres 1 hakket løk, en finhakket chilli, en paprika og litt hvitløk om ønskelig. Stek en halv kilo kjøttdeig, salt & pepper. Hell over en boks grovhakkede tomater og en boks bønner. En teskje chillipulver og en teskje spisskumin. La surre en ti minutters tid. Server med ris, brød, rømme, salsa og nachos. Enkelt og sjukt godt!
Lettvint fredagskos i dag, som besto av ferdigmat fra Smartclub. Div wok-blanding for voksne og lasagne for avkommet. Slettes ikke værst. Tydelig at "nye" Smartclub er litt på hugget om dagen med ny butikk og godt vareutvalg. (Prisene derimot... )
sofaen ja... et glemt kapittel. To brødskiver til frokost(0700 ), 5 timer rypejakt med 1 snickers og vann(0730-1230), to timer ute med barnevogna og en dobbeldekker i hånda,(1530) jobb med micro grøt fra Toro, hjem forhåpentligvis klokka 22-sove, helt til første skrikelyder fra poden ca klokken 00.30- God helg:)
Fredagskosen her i gården var en tur rundt glommastien i stummende mørke. Kun opplyst av min Led Lenser T7. Hjemme ventet 5 pepperkaker og en liten pose Bacon Snacks.