Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Betalt reparasjon omgjort til reklamasjon?

Betalt reparasjon omgjort til reklamasjon? #1060101 29/10/2010 12:57
EiW Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har postet denne også på et annet forum, men vil gjerne ha noen meninger fra sykkelfolket som jo er kjent som en reflektert gjeng...

Litt spesiell sak, men min 2,5 år gamle datamaskin fikk en dag støy/flimring på skjermen og jeg leverte den inn til serviceverkstedet. Egentlig en klar reklamasjonssak, men siden jeg ikke kunne fremvise kvittering (jeg hadde kjøpt maskinen brukt og forrige eier var på jobbreise deretter ferie), ble det et betalt serviceoppdrag. Jeg betalte for nytt skjermkort inkl arbeidstimer.

Fikk maskinen tilbake, men en uke etter gjenoppstod nøyaktig samme feil. Leverte den tilbake og fikk beskjed om at både skjermkort og hovedkort måtte byttes. Altså ble feil diagnose stilt ved første reparasjon. Serviceverkstedet meldte at på grunn av det skulle beløpet jeg hadde betalt første gang avregnes mot den nye reparasjonen (fratrukket arbeidskostnader).

Så kom endelig kvitteringen fra forrige eier og da serviceverkstedet fikk den meldte de at den nye reparasjonen (skjermkort+hovedkort) ble dekket av reklamasjonsretten. Fikk maskinen reparert og utlevert uten omkostninger da det altså var en reklamasjonssak. Men jeg hadde hatt utlegg i forbindelse med den første reparasjonen og disse vil ikke serviceverkstedet refundere. De mener det var et betalt serviceoppdrag og at det ikke kan dekkes av reklamasjonsretten (altså kan ikke omgjøres til en reklamasjonssak).

Jeg mener at også det første serviceoppdraget burde vært dekket av reklamasjonsretten på tross av at jeg da ikke kunne fremvise kvittering. Kvittering ble jo fremvist og godkjent senere. I tillegg ble jo ikke korrekt diagnose stilt ved første feilsøking og serviceverkstedet meldte at jeg skulle få godskrevet (avregnet) utgiftene for den første reparasjonen. Men serviceverkstedet nekter altså å refundere mine utlegg.

Hvem har rett? Kan ikke et betalt serviceoppdrag omgjøres til en reklamasjonssak?

Re: Betalt reparasjon omgjort til reklamasjon? [Re: EiW] #1060104 29/10/2010 12:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Tja? men gjelder egentlig reklamasjonsretten deg når du er andre eier? Hvis ikke, tror jeg ikke jeg hadde kranglet for mye om det.

Re: Betalt reparasjon omgjort til reklamasjon? [Re: Stein] #1060106 29/10/2010 13:01
EiW Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Stein
Tja? men gjelder egentlig reklamasjonsretten deg når du er andre eier?

Ja. En garanti derimot kan begrenses til første eier, men reklamasjonsretten gjelder også andre (og tredje etc...) eier.

Redigert av tendilenz; 29/10/2010 13:02. Rediger grunn: en hårfin nyansering
Re: Betalt reparasjon omgjort til reklamasjon? [Re: EiW] #1060129 29/10/2010 13:33
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Tja? men gjelder egentlig reklamasjonsretten deg når du er andre eier?

Nei. Reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven hører til kjøpsavtalen som ble inngått mellom første eier og forhandler, dvs ved det tidspunkt varen skiftet eierskap fra næringsdrivende til privatperson, og overdras ikke til ny eier når produktet gjør det. Når varen selges videre fra en privatperson til en annen reguleres denne kjøpsavtalen av kjøpsloven. Kjøpsloven gir også reklamasjonsrett, men med to sentrale forskjeller fra forbrukerkjøpsloven:
- man har reklamasjonsrett i to år (ingen femårsregel som i forbrukerkjøpsloven)
- dersom selger og kjøper blir enig om det før kjøpsavtalen inngås, kan reklamasjonsrettens varighet endres eller fjernes helt (i forbrukerkjøpsloven kan reklamasjonsrettens varighet aldri fjernes eller gjøres kortere enn det minimum loven fastsetter (to eller fem år)).

Likevel, som andre eller tredje eier kan man fortsatt dra nytte av første eiers reklamasjonsrett. Det fremgår av kjøpsloven at dersom du har krav mot den du kjøpte varen av etter reklamasjonsretten, kan du også rette dette kravet mot tidligere salgsledd, dersom disse tidligere salgsledd fortsatt har forpliktelser overfor sine kjøpere, dvs at det fortsatt foreligger en reklamasjonsrett mellom alle tidligere salgsledd tilbake til det salgsledd du retter kravet mot.

mvh Helge
Re: Betalt reparasjon omgjort til reklamasjon? [Re: ventle] #1060146 29/10/2010 14:14
EiW Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: ventle

Likevel, som andre eller tredje eier kan man fortsatt dra nytte av første eiers reklamasjonsrett. Det fremgår av kjøpsloven at dersom du har krav mot den du kjøpte varen av etter reklamasjonsretten, kan du også rette dette kravet mot tidligere salgsledd, dersom disse tidligere salgsledd fortsatt har forpliktelser overfor sine kjøpere, dvs at det fortsatt foreligger en reklamasjonsrett mellom alle tidligere salgsledd tilbake til det salgsledd du retter kravet mot.

Det var oppklarende og det bekrefter at jeg har en reklamasjonsrett. Det har også serviceverkstedet akseptert og de gjorde altså reparasjon nr.2 uten kostnader for min del. Stridens kjerne er å få konvertert reparasjon nr. 1 (som jeg betalte) til en reklamasjonssak.

Re: Betalt reparasjon omgjort til reklamasjon? [Re: EiW] #1060156 29/10/2010 14:27
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Quote:

Nå er det lenge siden jeg har jobbet med forbrukerrett, men dette gjelder vel B2B og B2C, men ikke kjøp mellom private?

Pål

Re: Betalt reparasjon omgjort til reklamasjon? [Re: PålS] #1060180 29/10/2010 15:41
EiW Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Klippet fra forbrukerportalen:
Quote:
Ved mangel på varen bør en først rette kravet mot selgeren, men man har også en ganske vid adgang til å rette kravet mot tidligere salgsledd, f eks produsent eller importør.

Hovedprinsippet er at man har samme rett mot det tidligere salgsleddet som din selger ville hatt. Dette kan være en verdifull rettighet, for eksempel ved kjøp av relativt ny bruktbil der reklamasjonsfristen på fem år ikke er utløpt. Da kan det tenkes at man har rettigheter mot nybilforretningen.

Moderator  support