Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Behandling av akilles-betennelse

Behandling av akilles-betennelse #1059024 27/10/2010 21:07
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
På bedriftskamp i innebandy klarte jeg å trå noe forkjært og slå opp en gammel skade i akilles-sena.
For 4 år siden fikk jeg et gnagsår som ble betent, som så ga meg betennelse i sena. Jeg sleit med den i 1,5 år før jeg ble kvitt den. Behandlinga besto av langvarig, rolig oppvarming, og uttøying før og etter trening.
Jeg drev med noe hallidrett og studiotrening i den perioden, og hadde ikke (gjen)oppdaga syklinga ennå.

Jeg tror at all syklinga og spinninga jeg har gjort de siste 2 årene kan ha gitt meg noe "korte" muskler på baksiden, og jeg må vel innrømme at jeg ikke har vært flink med uttøying.

Som behandling denne gangen tenker jeg å gjøre følgende:
1 - Inn med dempepute i hælen på hverdagsskoene (2-3 mm høyde)
2 - oppvarming og uttøyingsregimet må gjenninnføres
3 - Støtte/avstiving av ankelleddet på gjeldende fot
4 - Kun sykkel/spinning og studio. Ingen innebandy, ballspill eller volleyball.

Jeg spør dermed dette allvitende orakel-forum(som jo har en samlet kompetanse som overstiger Lommelegen, Juntafil og Dr. Phil tilsammen) hva dere mener om min behandlingsplan.
Jeg ønsker spesielt spesifikke råd for punkt 3, hvordan best støtte eller stive av akilles-sena under sykkeltreningen.

- Stefan
Re: Behandling av akilles-betennelse [Re: Stefan77] #1059422 28/10/2010 11:50
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
Vil anbefale å få en proff til å kikke på beinet, få litt spesifikke tøye/styrke momenter. Vurdere trykkbølgebehandling, funka bra for min del ihvertfall. Ballspill er for folk på 10 ikke på 40... Holde ALLE ledd varme og gode hele sesongen. lykke til!

Re: Behandling av akilles-betennelse [Re: sailman] #1059493 28/10/2010 13:20
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nå er det vi gjerne kaller akillesbetennelse 2 forskjellige ting:
- "Vanlig" betennelse i området rundt. (Får gjerne slik potetmel-følelse)
- Skade, rufset overflate på selve scenen. (Det er dette som er det vanligste blandt idrettsutøvere, spesielt løpere). Denne fører igjen til at det blir vondt rundt scenen.

Den første kan håndteres med betennelsesdempende midler.
Den siste kan avhjelpes noe med det du nevner (og laaaangvarig hvile), eller opereres. Den beste kur er dog eksentrisk tå-senk (som må kjøres med skikkelig vekt), se http://www.klokavskade.no/upload/Skadefri/dokumenter/Eksentrisk%20trening%20Akilles.pdf

Re: Behandling av akilles-betennelse [Re: Stefan77] #1059565 28/10/2010 16:00
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg har et par hælinnlegg som du kan få gratis. Se tråd for stæsj som gis bort gratis for bilder.

De er ikke helt myke men de avlaster en god del. Send meg PM hvis du vil ha de.

Re: Behandling av akilles-betennelse [Re: femte_gir] #1059595 28/10/2010 17:24
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Det alfred sa.

Er du i det minste tvil, forhør deg med en fysiotp eller fysikalsk medisiner som du vet driver med idrettsutøvere. Det er ikke alle allmennleger som har dette som interessefelt.

Ta skaden på alvor og kjør eksentriske tåhev til du går lei. Lykke til!

Moderator  support