Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dårlig service?

Dårlig service? #1058689 27/10/2010 14:54
S
Scheele93 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hei. Hadde nylig et problem med at de to største og de to nest største drevene på kassetten min slarket i forhold til hverandre. Vanskelig å si hvilke av de som slarket i forhold til kassetten.

Jeg leverte deretter sykkelen på Spinn Storo, hvor de gjorde jobben veldig raskt. Men nå lurer jeg litt på om jeg har blitt lurt.

Som jeg selv trodde var det bosset som hadde fått hakk i seg slik at drevene slarket i fartsretningen. Jeg mener dette er en garantisak, da jeg aldri har rørt kassetten. Hjulet det gjaldt er DT XCR 1350. Jeg var der ikke selv til å hente hjulet, men mekanikeren mente at det hadde skjedd fordi kjedet mitt hadde hoppet av mellom hjulet og kassetten (dette har skjedd en gang). Men jeg synes det virker ganske dumt at et boss ikke skal tåle at kjedet hopper av. og det faktum at eikene kan ha presset så hardt på kassetten at det har blitt dype hakk i bosset har jeg vanskelig for å forstå. Da jeg allerede var litt skeptisk til mekanikeren tok jeg av kassetten for å se om han hadde satt på samme boss som han tokk av (det stod det nemlig i kvitteringen(DT BOSS 250 MTB)) bosset som stod på hjulet lignet ikke på bosset som stod der i utgangspunktet, eller bilder jeg finner på nettet. Da det gamle bosset (og bildene på nettet) har små buer i godset innerst i sporene kassetten skal trees på. Så det jeg egentlig lurer på er om dette bosset har kommet ut i en ny versjon eller om jeg har måttet betale for et bedre boss enn jeg har fått? Synes dere dette er en garantisak? sykkelen er forøvrig brukt under en sesong.

Re: Dårlig service? [Re: Scheele93] #1058856 27/10/2010 18:57
olechr Offline
More than words
More than words
At det er en garanti sak er jeg ikke helt enig i da ting blir slitt. Men at drevene slarker i fartsretningen skjønner jeg ikke hvordan kan ha skjedd fordi kjedet har hoppet av bak kassett.. Merker blir det i alle boss særlig hvis det har vært litt løst en stund.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dårlig service? [Re: olechr] #1058976 27/10/2010 20:32
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan heller ikke se for meg at man skal få sånn slark av at kjedet kiler seg bak kassetten.
Det er nesten så jeg vil gå så langt som å si at mekanikeren ikke visste hva han snakket om (men mekanikere har da generelt peiling).

Det er godt mulig at kassetten har løsnet litt etter litt etter hvert som du har syklet, og at den dermed har begynt å grave seg inn i bosset. Hvis du har kassett med separate ståldrev kan det også hende at de tynne pinnene som holder sammen kassetten har løsnet litt, og da graver hvert enkelt drev seg enda mer inn i bosset.

Jeg vil anta at du har betalt for akkurat det bosset du har fått. Det er imidlertid ikke sikkert at du har fått nøyaktig det samme bosset som hjulet ble levert med, siden det finnes flere boss med samme innfesting og mekanikeren kanskje har valgt det han hadde liggende.

Alt i alt tror jeg ikke du har blitt lurt, selv om ikke alt som ble sagt nødvendigvis stemte. ICON_SMILE

Re: Dårlig service? [Re: olechr] #1058981 27/10/2010 20:36
skibum Offline
Besatt
Besatt
Er det normalt å ha kassetter med de største tannhjulene løse? Trodde stort sett de største 5-6 var festet i en "spider", men det er kanskje weightweenie-greie?

Espen

NOTS!
Re: Dårlig service? [Re: skibum] #1059011 27/10/2010 20:56
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tidligere var det bare XT og XTR av Shimano sine kassetter som hadde spider, men nå tror jeg også SLX har fått det.

Ellers er en god del av SRAM sine kassetter, også noen ganske dyre, fremdeles delt opp i løse drev rund baut.

Moderator  support