Som topicen taler! noen som vet om dette finnes? Har etter 2 sesonger med pusch bike på sunnmøre blitt nokså lei av bæring av sykkel på topper! Noen som vet om dette finnes? Noen som har lengtet etter et slikt produkt? noen som vet noe som helst om noe slikt ? jeg savner en slik værtfall!
Går 2året på Produktutvikling ved Hiaals og har startet er årsprosjekt hvor bla dette er ene produktet (min ide) som skal realiseres.
Trenger innspill!
Mvh Mads
Redigert av gaus; 27/10/201010:51.
Re: Sykkel på sekken!
[Re: ]
#105861327/10/201013:08
Veldig kult at du vil jobbe litt med dette! Jeg har savnet noe slikt i flere år - her fra en tur i 2005 hvor en løsning hadde vært på sin plass:
Jeg ville tatt en telefon til ryggsekkdesignerne hos (for eksempel) Norrøna, fortalt hva du driver med og spurt om de har vært innom problemstillingen. Ikke fordi jeg tror at de ser forretningspotensiale i noe såpass smalt; men for å høre om de har drodlet på det (og om de kunne tenke seg å spandere et par-tre egnede sekker som råmateriale til deg).
Jeg har forsøkt å spenne fast min egen sykkel på 40-liters sekker på topptur (begge hjul av først, selvsagt, for å sentrere vekt), men det blir mye jallamekk.
Kanskje det kunne gått an å lage et slags løst kit med noen myke stenger og stropper, spesialdesignet for å hekte på dagstursekker? Tror ikke mange er villige til å bruke mye penger på en spesifikk sekk bygget for sykkeltopptur, men en smart løsning som stabiliserer to hjul pluss resten på ryggen hadde gjort susen.
selv så har det blitt samme løsningn det siste året, jallamekk me strips å stropper.
Har kontaktet en del sportsbutikker med spørsmål uten at alt for mange har kontaktet meg tilbake men en nevnte nettopp at norrøna har vært på ideen, men han viste hvor mye de hadde gjort ut av ideen. Sendte de en mail tidligere idag så får høre hvordan de ser på saken.
er mange løsninger som er på tegnebrettet foreløpig, så langt har vi kommer fram til en sekk som skal brukes til å bære sykler, men samtidig ønsker vi å gjøre det mulig å bruke denne på vinter til vintersporter som ski\snowboard osv.
grunnen til vi velger sekk er fordi med tanke på utstyr som skal vær med opp som beskyttelse, hjelm, drikke osv så blir det en del å bære på!:)
Sjekk litt rundt Red Bull Rampage, vet flere utøvere der har hatt diverse løsninger for å transportere sykkelen opp på ryggen. Mener jeg også har sett Robbie Bourdon med en form for ryggsekk med sykkelen festet på, så ikke veldig praktisk ut, spesielt ikke om det er skog i nærheten...
Få tak i en gammel pakkrammesekk, snurp fast sykkel. Fungerer som super ryggskinne på vei ned :-)
Hva med en pakkrammesekk hvor ramma i sekken på magisk vis blir til ramma på sykkelen?
på magisk vis den likte jeg! hehe, men er jo mulig å ha en slags sekk som sitter på sykkel slik du kan veksle mellom trilling\bæring på vei opp så legger du den i sekken når du kommer på topp
flere innspill ? hva ønsker folk som har lyst på en slik løsning?
#106282103/11/201008:47
ja kjenner til denne løsningen, blir vel litt ikke helt det vi ønsker.
Det vi ønsker er enkelt å greit en sekk som skal kunne bære sykkelen din opp på fjellet uavhengig av type sykkel. Sykkelen skal demonteres minst mulig, ideen som er på bordet nå er at forhjulet må av for at sykkeln skal kunne stå oppreist på høykant på sykkelen, men dette regner jeg med ikke er noe stort problem ettersom de fleste har quick-realase på framhjulet. sekken er bergegnet til kort, samt langturer, og på korte turer ønsker man minst demontering av sykkelen.
sekken skal ha rom for de enkle ting som utstyr mat osv, vi prøver å ungå at størrelsen på sekken blir for stor.
sekken skal kunne brukes til en vanlig sekk også ja, med tanke på at sykkelen kun skal festet på utsiden og at rommene inni sekken fortsatt være mulig til å ha det man ønsker i.
sekken skal kunne brukes til en vanlig sekk også ja, med tanke på at sykkelen kun skal festet på utsiden og at rommene inni sekken fortsatt være mulig til å ha det man ønsker i.
Er du sikker på at det er et godt valg at sykkelen skal festes på utsiden av sekken? Da vil man bli veldig baktung. Dette er jo en kjempestor ulempe med tanke på at en slik løsning vil være mest aktuelt når det går bratt og ulent oppover.
Jeg ville sjekket litt mer på en løsning hvor sykkelen (ramma) ble festet så nærme kroppen som mulig og da helst mellom stroppene og selve sekken.
Jeg hadde heller ikke sett det som noen stor ulempe om begge hjulene måtte tas av. Man har da ikke Quick Release for ingenting.
ja det er dette vi selv mener er best om tyngdepunktet skal bli så riktig som mulig, den løsningen jeg laget var slik at sykkelen ble hengende på utsiden noe som førte til at den ble meget baktung.
Framhjulet skal av uansett, bakhjulet derimot skal foreløpig være på ettersom vi ønsker at sykkelen skal hvile på bahjulet på sekken, deretter stropper vi sykkelen innpå sekken.
Vi tenker litt en på en liten bære-ramme som sykkelen er festet på slik den kommer helt inn til ryggen og evnt en liten sekk som kan klikkes på på utsiden hvor du kan ha det mest nødvendige.
hva har folk med seg mest når de er på tur egentlig? selv har jeg med meg brynje, helhjelm, legg + litt verktøy osv, men føler ikke alle har med seg like mye beskyttelse som jeg har med meg!
Hva om sekkens hovedrom kan tas av, og festes på utsiden av sykkelen? Dermed vil det være lett tilgjengelig også når sykkelen er festet i sekken. Jeg tipper en slik løsning også vil gi en mer stabil innfesting av sykkelen. Det innebærer også at bæreanordning/ramme og hovedrom er to separate deler.
ja det er det vi har tenkt, slik sykkel ligger helt inn tiol ryggen samt du ikke trykker istykker matpakken din blir 2 separate deler, jobber nå først me bæreanordningen,
blir foreløpig en mock-up modell som består av en plate og enkle reimer for enkelt å illustrere prinsippet!
Dette er nok ikke tilfelle i din målgruppe, i allefall ikke før QR 20/QR 15 (finnes det?) er mer utbredt.
Pål
Eh. Hva? Jeg hadde da hurtigkoblinger allerede på min første terrengsykkel kjøpt i 1988 og har hatt det på alle syklene siden. Er det noe særlig utbredt å sykle i terrenget uten hurtigkobling på begge hjulene?
vil tro at de fleste har quick realase på sykklene sine idag, fram hjulet værtfall, jeg har ikke selv på bakhjulet, kanskje ikke på de størtse dh sykklene med trippelkron, de har jeg ikke så mye erfaring med, men bakhjulet skal vær på å framhjulet skal av! kom med forslag folkens! trenger å høre hva dere vil ha kommer til å legge ut bilder etter vært som vi begynner med modell-bygging
#106295803/11/201011:34
Kult prosjekt! Litt av utfordringen ligger kanskje i å få til en konstruksjon som holder sykkelen på plass og samtidig føles behagelig på ryggen, men ikke oppleves som stor og uhåndtrelig på veien ned igjen. Vektplassering er vel også viktig, plasseres sykkelen utenpå en sekk, langt vekk fra kroppem, blir det sikkert fort baktungt og vanskelig å balansere.
Kanskje ikke kjemperelevant, men Dakine har en sekk for snowboard som heter Dakine Heli Pro 2. På denne kan du montere brettet mellom selve sekken og delen som sitter mot ryggen. Tipper det gir en ganske god balanse. Kanskje det er smart å dele opp "bagasjen" i fire; bæremeis innerst, så ramme, så sekk som kan klipses på e.l., og så evt. montering av hjul utenpå sekk igjen, disse veier jo ikke så mye og kan monteres lengre ut fra kroppen.
Lykke til videre! God idé og absolutt et potensiale, håper å se det ferdige resultatet her!
Det er nettopp det som er utfordringen ja, mock-up modellen kommer opp neste uke så vi ser fort hvordan balansen blir, men ideen vår er fast på avdskilt ramme og sekk som flere har nevnt. Vi får da tyngdepunktet lengre inn å forhåpentligvis kan vi klare å lage en bæreramme som bærer sykkelen på en god måte. Blir mye testing og dilling men noe skal vi nok få til! takker for positive svar og all kritikk er god kritikk!:) Jeg trenger et slikt produkt og jeg tror flere har lengtet etter et slikt og jeg vet det ikke finnes noe som helst på markedet som passer for alle sykler!
sykkel er kommet på rygg! har laget en enkelt funskjonsmodell som viser hvordan prinsippet skal være, tyngdepunktet ble overaskende bra! bilder kommer!
Bildene! Hovedbæringen er kommet på plass men mangler fortsatt mye som blant annet stropper for stabiltet, sekk til framhjul som ska henge utpå sykkelen osv, men prosjektet er i gang! meget god å bære og GANSKE mye bedre en tildigere forsøk! kom gjerne med kritikk eller tips!