Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Snus

Snus #1057879 26/10/2010 14:40
L
Lundby89 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Tar nå bladet fra munnen og snakker om min skamfulle uvane. Snuser fast, og har gjort dette i mer eller mindre i 4-5 år, med et par mindre vellykkede slutteforsøk.
Har nå tatt et par dager fri fra snusen, da jeg vurderer hva jeg vil/klarer. Problemet med å slutte med snus er rett og slett at det ikke finnes nok "skremmesider" for sånne som meg. Flåsete sagt så bryr jeg meg lite om at man "kan" få kreft, det er dyrt, eller at man får gulere tenner. Jeg vil at det skal stå: "SNUS OG BRUK 30 MIN LENGRE TID PÅ BIRKEN"

Så, til de kloke hoder der ute, har snus en reel effekt på mine prestasjonsevner som syklist? Er veldig nøye på alle treningsvariabler, da min samboer er ernæringsfysiolog og jeg er opptatt av både treningsbulker, puls, soneinndeling, utstyr etc. (det meste vi bruker alt for mye tid på)

Virker som dette er et lite omtalt tema på terrengsykkelforumet, så da anntar jeg at temaet enten er tabu, eller at det er svært få med samme skjebne. (phø! som at jeg ikke tror noen av dere andre også er svake mennesker)

Re: Snus [Re: Lundby89] #1057891 26/10/2010 14:51
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Lundby89
Så, til de kloke hoder der ute, har snus en reel effekt på mine prestasjonsevner som syklist?
Kort svar: Ja!

Langt svar (kort versjon): Nikotin fører til at blodårene trekker seg seg sammen, ergo strømmer blodet saktere gjennom kroppen. Dårlig idé når du vil tilføre mest mulig o2 og kvitte deg med co2 tilsvarende.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Snus [Re: Lundby89] #1057894 26/10/2010 14:58
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan med en gang melde meg på her....som svakt menneske vel og merke.. Jeg er ikke superopptatt av trening og kosthold, men vil jo selvfølgelig hente ut maks potensiale når det kommer til form og prestasjoner på sykkelen, så også for meg hadde det vært mer skremmende om det stod "snus, og du er garantert å sykle saktere" (vil ikke skrive birken, da jeg ikke har syklet på noen år..men sist jeg syklet ble det en akseptabel tid, selv om jeg tok meg en snus under veis..) Jeg har ikke helt skjønt dette med at tennene skal bli gule osvosovosv.. Jeg skal ikke forsvare snusingen min, for det er en "last"...men etter 10 år med omtrent en boks om dagen i snitt, altså 3650 bokser, minst (!) har jeg ikke gule tenner, jeg har aldri hatt et hull i tennene, og heller ingen andre problemer som omtales i forbindelse med snus... Om jeg har dårligere form enn jeg hadde hatt uten vet jeg ikke... Jeg har så langt hatt kun et skikkelig forsøk på å slutte, det varte i 6 måneder uten snus, hvorfor jeg begynte igjen husker jeg ærlig talt ikke... MEN, nå skal jeg slutte igjen, samme hva slags skremsel det står på boksen og samme hva forskningen sier... ..pengene skal gå til sykkeldeler og formen blir forhåpentligvis bedre!! skull

Men om det her kommer noen gode vinklinger i forhold til alt som vil bli bedre når en slutter, så gjør ikke det noe ICON_SMILE

Mitt snusstopp blir 15. November, da er jeg tilbake i gamlelandet og KLAR for et nytt og bedre liv!!! Frem mot det senker jeg forbruket dag for dag! For første gang jeg jeg helt mentalt forberedt på å kutte det helt!! yes

Re: Snus [Re: ] #1057911 26/10/2010 15:17
L
Lundby89 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Da skal det ikke ha noe å si på det rittet. Jeg tenker ikke mest på momentan effekt, men langsiktig. (f.eks over en vinter med grunntrening). Og, for å si det sånnn, det var ikke kvelden før Trondheim-Oslo det var lettest å ikke snuse...

Kom igjen, fortell meg hvor god jeg kan bli..:)

Re: Snus [Re: Lundby89] #1057920 26/10/2010 15:35
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg vil at det skal stå: "SNUS OG BRUK 30 MIN LENGRE TID PÅ BIRKEN"

Så, til de kloke hoder der ute, har snus en reel effekt på mine prestasjonsevner som syklist? Er veldig nøye på alle treningsvariabler, da min samboer er ernæringsfysiolog og jeg er opptatt av både treningsbulker, puls, soneinndeling, utstyr etc. (det meste vi bruker alt for mye tid på)

Flere som har fått lavere hvilepuls av å slutte med snus, kan ikke tro noe annet enn at det er positivt med tanke på birken og overskudd til trening generelt. Lav hvilepuls tyder jo på at man er bra form

Link

Re: Snus [Re: charliew] #1057949 26/10/2010 16:18
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som sentralstimulerende er det ikke så pussig om snus hever hvilepulsen.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Snus [Re: Garpen] #1057964 26/10/2010 16:33
KeY Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hadde det ikke vært artig om trening med snus fungerte som høydetrening?

Om kroppen er vandt med "små-tynne-snus-årer" under trening, så får man en skikkelig boost når man ikke snuser og årene blir fine og store. ICON_SMILE

Re: Snus [Re: Raymond] #1057965 26/10/2010 16:35
Padman Offline
Entusiast
Entusiast
1 boks om dagen også her, da snakker vi løs General. Har heller ingen umiddelbare plager av snusing annet enn slitasje på tannkjøtt MEN det irriterer grenseløst at det er så utrolig problematisk å slutte, anbefaler ingen å begynne! Har relativt lang historikk sammenhengende på eksempelvis Birken og kan heller ikke her påpeke noen forskjell som snusfri eller snuser.

Vurderer nå å be legen om resept på legemiddelet Champix (pfizer), så at han derre Rekdal klarte å slutte med dette som hjelp.

Sjekk forøvrig ut denne websiden: www.slutasnusa.se

Re: Snus [Re: charliew] #1057969 26/10/2010 16:37
Padman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: charliew
Jeg vil at det skal stå: "SNUS OG BRUK 30 MIN LENGRE TID PÅ BIRKEN"

Flere som har fått lavere hvilepuls av å slutte med snus, kan ikke tro noe annet enn at det er positivt med tanke på birken og overskudd til trening generelt. Lav hvilepuls tyder jo på at man er bra form

Link

En halvtime uten snus = normal hvilepuls. For egen del lavt 40 tall

Re: Snus [Re: Padman] #1057972 26/10/2010 16:42
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg klarte endelig å slutte iår etter 13års missbruk.

Nå er jeg ikke så daff, og trøtt som før, men det viser seg at jeg må jobbe hardt på rulleturen iår siden jeg har lagt på meg en hel sykkel.

frown

#Pedalenkrs
Re: Snus [Re: RobG] #1057975 26/10/2010 16:45
Padman Offline
Entusiast
Entusiast
Gratulerer så mye, tips til oss som fortsatt er henfalne?

Re: Snus [Re: Padman] #1057977 26/10/2010 16:47
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Ja.

Skaff deg ny arbeidsplass der ingen andre snuser.

Det var den eneste måten jeg klarte det. Jeg også passet på sjæfen hadde ferie, snakk om kort lunte de første ukene!

#Pedalenkrs
Re: Snus [Re: RobG] #1057988 26/10/2010 16:55
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Fux
Ja.

Skaff deg ny arbeidsplass der ingen andre snuser.

Det var den eneste måten jeg klarte det. Jeg også passet på sjæfen hadde ferie, snakk om kort lunte de første ukene!

Prøver selv å slutte nå, så det med kort lunte kan jeg skrive under på. Kretsmester i kort lunte uten tilløp, faktisk. Men denne gangen skal det lykkes. 2000 kr/mnd til sykkelstash i stedet for til snus er en grei motivasjon. Et ørlite problem er at jeg driver og skal videre ned i vekt samtidig, så enkelt er det ikke. ICON_SMILE

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Snus [Re: RobG] #1057994 26/10/2010 17:01
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg sluttet for 3 uker siden (alle må begynne et sted), og det har gått helt fint. Har faktisk vært mye mindre problem enn jeg trodde. Har hatt få eller ingen fysiske "problemer" siden jeg sluttet, men det er klart jeg ofte tenker nå skulle jeg hatt en pris, av gammel vane, men kjenner ikke noe spesielt sug. Har snuset i nesten 10 år, i fra jeg var 17.
Fant egentlig ikke noen god nok grunn selv til å få meg til å slutte, men når alt kom til alt fant jeg ingen god grunn til å fortsette heller. Jobbet en stund mentalt med meg selv, og tenkte i noen mnd at "dette er den siste boksen", men tok en stund før jeg endelig bestemte meg. Når jeg gjorde det fortalte jeg det ikke til noen, så slapp jeg å ha noe press på meg.
En motivasjonsfaktor for meg var at ingen trodde jeg skulle klare å slutte, og alle sa at det var så vanskelig. Siden jeg er ganske sta, så jeg har tenkt at "jeg skal f%"! meg vise hvor lett det er!"

Som sagt så er det verst i de situasjonene du pleide å snuse før: når du slapper av på jobb, etter trening og den jeg synes er best - etter Mc`ern (jada, usunt!). Men da er det greit å ha tyggis med god smak i nærheten. Og blir det for ille så stapp denne oppunder leppa...det hjelper bittelitt det også ICON_LAUGH

Jeg har jo ikke sluttet så lenge da, så skal ikke gi all verdens tips. Har heller ikke utelukket at jeg kommer til å begynne igjen, men selve operasjonen med å kutte ut snus har gått overraskende smooth. Det er nok ikke så jævlig som du tror, men greit å ha et alternativ å gå over til, f.eks. tyggis.

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Snus [Re: donnerwetter] #1057996 26/10/2010 17:02
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Sitat: donnerwetter
Et ørlite problem er at jeg driver og skal videre ned i vekt samtidig, så enkelt er det ikke. ICON_SMILE

Som du ser over, dreit jeg i vekten i 16 uker. Jeg klare ikke dette her med å multitasking.

Men nå som jeg har klart noen fest med god øl, og snusende kamerater uten å gå på en smell, kan jeg ta på Fedon hodet igjen.

Redigert av Fux; 26/10/2010 17:03.

#Pedalenkrs
Re: Snus [Re: RobG] #1058000 26/10/2010 17:05
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Bare ikke slapp av. Før du aner det sitter du med prisen under leppa igjen ICON_WINK
Der har jeg bomma sjøl "et par" ganger...
ICON_SMILE

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Snus [Re: donnerwetter] #1058002 26/10/2010 17:06
limelight Offline
Veteran
Veteran
Det beste er og ikke snuse, men det er langt bedre en å røyke. Jeg har det problemet med og kutte røykingen, når jeg slutter bruker jeg snus ICON_SMILE Og merker at det hjelper godt . Men jeg er helt i mot nikotin, så mine forbilder er de som ikke røyker. Idioti å bruke nikotin vist man lever av resultater innenfor sport.

Re: Snus [Re: donnerwetter] #1058003 26/10/2010 17:06
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er nå ferdig med 6. døgnet uten snus. Hadde en boks i halvannen til to dager (General løs). De første dagene var hvertfall jeg en blanding av brisen og fyllesjuk på en gang, jeg valgte faktisk og la bilen stå disse dagene da jeg ikke følte meg "trygg". Denne følelsen av å være "sjuk" gjør at jeg blir ekstra motivert til å slutte, tenker at detta drittet som gjør meg så sjuk ikke er noe å lengte etter (selv om jeg gjør det fortsatt).

For min del fungerer det hvertfall ikke å planlegge og slutte, jeg leste en tråd her inne på forumet forrige tirsdag, kringkasta at jeg skulle slutte, kasta resten av boksen og har holdt meg unna siden.

For min del fungerer det av alle ting med vanlig tyggis som et halvveis erstatningsprodukt. Vet ikke helt hvorfor, men tenker at det muligens er fordi å tygge tyggis er en av de få tingene jeg gjorde før hvor jeg ikke hadde/kunne ha snus. Må også innrømme at jeg tidvis tar en oliver tvist, dette mener jeg hvertfall per nå er bedre enn snus og det er snakk om helt andre mengder/penger.

Jeg har som ledd i motivasjonen regnet ut hva jeg bruker på snus hver dag og 14. desmeber kan jeg bestille meg Avid elixir cr mag inkl mva fra ebay, dette kommer jeg og til å gjøre hvis jeg greier å holde meg unna.

Re: Snus [Re: kjasmas] #1058008 26/10/2010 17:12
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Nå bruker jeg Onico snus-substitutt. Funker på sett og vis.

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Snus [Re: RobG] #1058010 26/10/2010 17:13
TRImorten Offline
Ringrev
Ringrev
Gratulerer til dere som har klart å slutte å snuse:-)

Har selv lang erfaring med snus, helt siden russetiden (i forrige årtusen!). Har prøvd mange ganger å finne gode grunner til å slutte, bl.a. at jeg skal bli så mye bedre på sykkel osv.

Men nå med 3 barn i huset (bl.a. en tenåring) tenker jeg mest på hvilket forbilde jeg egentlig er for ungene. Greit nok jeg trener masse og holder meg i form, men hva skal jeg si når ungene kommer hjem med røyklukt i klærne/snus i lomma e.l.?

Derfor skal jeg slutte nå etter siste boks er tom, uten å si noe til noen hjemme! Pengene jeg sparer tenker jeg ikke på, de forsvinner uansett til andre ting, humøret forsvinner total (tenker jeg), men denne gang skal jeg virkelig slutte!

Så får vi se på resultatlista neste år om det hjelper:-)

Re: Snus [Re: donnerwetter] #1058011 26/10/2010 17:14
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg brukt en bok, den første uken. Funker å har noe under leppa.... frem til man blir sinna.

#Pedalenkrs
Re: Snus [Re: TRImorten] #1058012 26/10/2010 17:15
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Godt det er flere av oss, da!
Misery loves company ICON_LAUGH

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Snus [Re: RobG] #1058014 26/10/2010 17:16
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Fux
Jeg brukt en bok, den første uken. Funker å har noe under leppa.... frem til man blir sinna.

Bok under leppa, Fux? ICON_SMILE

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Snus [Re: donnerwetter] #1058015 26/10/2010 17:16
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Ser ut som dere har en motivasjonstråd.

ICON_SMILE

#Pedalenkrs
Re: Snus [Re: RobG] #1058017 26/10/2010 17:20
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Jepp, dette bør bli den o'store slutte med snustråden ICON_LAUGH

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Snus [Re: donnerwetter] #1058020 26/10/2010 17:27
L
Lundby89 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
AIAIAI.. Suksess! Skal ikke skryte på meg at jeg har slutta nå, men var så fyllesyk (virker ikke som om snus er det eneste problemet..) på søndag at jeg ikke hadde lyst på noe snus, og nå er det tirsdag, fortsatt snusfri! er en god start. Som student er det i det heletatt absurd å kaste bort flere tusen i året på noe jeg overhodet ikke har råd til..
Så motivasjonen bør jo være 2 uker på mallorca til vinteren (neste vinter) som belønning om dette går i havn. Da bør man jo klare å motivere seg.

Det skal også sies at det er det psykiske som er værst, som sagt er det prima med en pris etter en alt for stor middag, etter en hard treningsøkt. Men det gjelder vel bare å bytte fokus.

huff, virker som det blir mye støvsuging fremover..

Re: Snus [Re: Lundby89] #1058032 26/10/2010 17:49
Padman Offline
Entusiast
Entusiast
Ok, her er det nok av svake sjeler ser man. Hvem tar ansvaret for en forpliktende "sluttemedsnus" tråd? Jeg melder meg som medlem i klubben - over helga - trur eg.

Re: Snus [Re: Padman] #1058044 26/10/2010 18:03
L
Lundby89 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Jeg er absolutt med. Det er ikke jeg som kontrolerer snusen, men snusen som kontrollerer meg.
Glemte å kjøpe med snus til en bilferie i danmark i sommer, så da de andre satt ved brygga å koste seg med is, løp jeg sikk sakk mellom turistinfoer og lurte på om du viste hvor jeg fikk kjøpt "snos". 3 ting jeg sjekker nå jeg forlater leiligheten er om jeg har med nøkler, mobil og snus. Da sannsynligvis i motsatt rekkefølge.
Birken 2011 - 3.20?

Re: Snus [Re: Lundby89] #1058046 26/10/2010 18:09
TRImorten Offline
Ringrev
Ringrev
... 3 ting jeg sjekker nå jeg forlater leiligheten er om jeg har med nøkler, mobil og snus. Da sannsynligvis i motsatt rekkefølge.

Ha ha, kjenner meg såå igjen:-)

Jeg er med i slutteklubben!

Re: Snus [Re: TRImorten] #1058053 26/10/2010 18:17
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjenner meg og igjen i det gitt.. MEN, jeg sjekker nok sjelden etter nøklene, har jeg glemt de så skjønner jeg det ganske fort når jeg ikke får låst døra, låst opp sykkelboden...eller evt bilen om det er den som skla i bruk...

MEEEN, sjekker 3 ting jeg og, 1. snus, 2. mobil og 3. lommebok..

Jeg melder meg inn i "klubben" med glede! ICON_SMILE

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support