Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Innstilling av cleats

Innstilling av cleats #1055941 23/10/2010 07:59
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Hvor langt bak eller fremme skal cleatsen sitte??

Leser at Rune Høydahl sier(i VG treningsreportasje frem mot Birken iår, sammen med Nordskar)at det "nye" er å sette cleatsen atskillig lengre bak enn det som tidligere har vært anbefalt. Skal da få brukt de sterke lår og rumpe muskulatur mere enn svake legger...

Tipset kom 1 uke før Birken og da turte ikke jeg å forandre noe...

Er det andre som har erfaringer med å gjøre som Høydahl og co??

Re: Innstilling av cleats [Re: lille gutt] #1055945 23/10/2010 08:15
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Som utgangspunkt ville jeg hatt klossene i rett linje under tåballene. Litt bakover derfra er også helt ok. Men det er litt avhengig av inngrodde personlige preferanser og ønsker også. Skal du delta i Norgescup, og har håp om å vinne knallharde spurtoppgjør, ville jeg hatt klossen litt foran tåballinjen.

Men viktigst av alt er vinkler og knær. Sørg i alle fall for at du ikke får kneproblemer fordi knærne dine blir tvunget inn i vinkler de mistrives sterkt i på grunn av klosseplasseringen.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Innstilling av cleats [Re: lille gutt] #1056093 23/10/2010 15:39
K
KleinFervor Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: lille gutt
Leser ... at det "nye" er å sette cleatsen atskillig lengre bak ...
Er det andre som har erfaringer med å gjøre som Høydahl og co??

Hei, jeg har ikke erfaring med å prøve dette men det finnes en del forskning på området, bl.a. denne
der en ser på forskjellen mellom å sette cleates på hælen!!! og en mer normal plassering. Konklusjon:

Quote:
That no difference was found in oxygen consumption indicates that heel pedaling is at least no less efficient than traditional pedaling when completing an hour long ride at 175 Watts.(se side 64)

En annen studie der en ser på fire ulike plasseringer (fra hæl til tå) konkluderer med:
Quote:
No change in metabolic cost...

Nå tror ikke jeg at det er så enkelt som bare å vippe ut enn eller annen setning fra seriøs forskning
og presentere denne som den hele og fulle sannheten. Men ut fra det jeg har sett av studier på området
virker det ikke som at plassering av cleats har så mye å si for effekt. Ser her altså bort fra mulige kneproblemer
ved ulik plassering osv... Det er også gjort studier der en har kommet frem til at sykkelsko kontra
normale joggesko ikke har noe å si. Så lenge en bare ser på arbeid over tid og holder faktorer som spurt o.l. utenfor.

Mvh -arne

Re: Innstilling av cleats [Re: Hæ?] #1056163 23/10/2010 17:25
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Hæ?

Men viktigst av alt er vinkler og knær. Sørg i alle fall for at du ikke får kneproblemer fordi knærne dine blir tvunget inn i vinkler de mistrives sterkt i på grunn av klosseplasseringen.

Dette er jeg helt enig i! Jeg fikk ordnet klossplasseringen min av Lorentz hos Sørensen, og jaggu ble knærne meget bedre. Bra blir knærne ikke, det hadde vel vært litt mye å forlange etter 5 kneoperasjoner, kunstige korsbånd etc ICON_WINK
Men forskjellen er stor. Fra ca 50 min før knesmerter til 4+ timer uten ubehag er en liten "månelanding" her i gården ICON_LAUGH

Sykler helst i godvær!
bigsmile

Moderator  support