Svarene her er det ingen som veit siden det blir en annen løype til neste år.
Men mitt tips er en lett sykkel med gode tråkkegenskaper og 100-120 mm vandring i begge ender om den har 26" hjul. Og 100 mm foran eller i begge ender om den har større hjul. Selv kommer jeg til å kjøre 29" hardtail til neste år etter å ha kjørt 100 mm 29 fulldemper.
Det bli uansett lange transportstrekker på grus i tillegg til stipartiene. Og lange klatringer opp på navlelofjell og de andre som kommer med. Og om du komfortabel med slakk 140 mm stisykkel på den vekta så kjør i vei. Du får i alle fall muligheten til å gønne på nedover.
I år var det 2500 høydemeter. Altså ingen fordel å dra med seg tung sykkel. Syklet selv på en Superfly 100 på 11,5 kg. Den opplevde jeg som for tung og treig i alle klatringene. Men gullegod oppe på fjellet. Mitt valg for neste år ville blitt en lett 26" fs eller en lett 29" ht. 29" fs blir litt "to much".
Jeg opplevde ikke superfly 100 som treig i klatringene. Det er nok personavhengig. Den har et effektivt oppheng med minimal gynging og en propedal som tar det som er. Derimot har den noe av "godstogfølelsen" som gjør at det er bedre å kjøre over enn rundt. Det er fint i åpne nedkjøringer og klatringer, men blir en hådfull i de mest tekniske partiene i rittet (og da tenker jeg på de faktisk sykkelbare tekniske partiene, ikke de andre).
Likevel mener jeg Superfly er helt der oppe sammen med de aller beste i Ultrabirken. Men vi vil ikke se vinneren på en 29" fulldemper til neste år heller. Det er mer oss veteraner med grei form og grei teknikk men forbedringspotensiale som vinner mest på egenskapene til Superfly.
I alle fall så lenge man klarer å bytte bort "leken" med "trygg".
HM, her må det tenkes og vurderes. Har ikke hatt tid til å henge helt med på alle utviklingstrender og diskusjoner, så dette med 29" har jeg latt passere utenfor radarbildet så langt. Får søke opp tråder og lese litt om intrykk og erfaringer. Trodde det i utgangspunktet stod mellom type FuelEX eller Topfuel (nevnt kun som eksempler).
Beklager litt noob spørsmål, men hva er egentlig propedal? Jeg har omtrentlig forstått det sånn at det er noe ventilkompresjonsmagi i demperne for å redusere "duving" i tråkkene. Right? Gjelder det kun demper bak, demper foran eller begge? Kommer propedal-demperne med brytere/knapper for justering?
Jeg sykla årets UB på en 29"HT med slangeløse RR 2.25 og ellers brukbart lett oppsett. Min skarve erfaring er at denne hesten tjente meg vel. Ingen tekniske uhell, den føltes rask på grusen, ok å slepe gjennom myrhøla, og den kom seg greit opp og ned Skrevel- og Navelfjell.
Den blir med på ny reise på UB '11.
...så er det vel uungåelig slik at det er mannen oppå som avgjør
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Er det fornuftig å sykle på en 12,5 kg stisykkel med 140 mm vandring og slakke vinkler?R
Vet ikke om det er fornuftig, men det var i hvert fall veldig gøy. Neste år blir 150 mm foran og kanskje bittelitt mindre vekt. Jeg tror det blir enda mer gøy - særlig hvis årets gåpartier byttes ut til fordel for lange tekniske partier.
[quote=Rolfkr]Neste år blir 150 mm foran og kanskje bittelitt mindre vekt. Jeg tror det blir enda mer gøy - særlig hvis årets gåpartier byttes ut til fordel for lange tekniske partier.
Det hadde fristet!! Om jeg setter på et lett hjulsett på AMR plussen, går for Crosmark 2,25 med guffe som i år, bytter noen komponenter til, så er jeg på ca. 11 kg. tror jeg - da blir det gøy nedover I utgangspunktet er det tenkt at vinterens Blux XC prosjekt skal kruse rundt på fjellet da, men vi får se. Jeg melder med ikke på Ultraen for å vinne, men for å få en kanonfin terrengopplevelse med tidspress og mestring.
Kjørte Ultra Birken med en Giant Anthem X, med 100 mm i begge ender, kan ikke si jeg savnet mere demping på noe tidspunk i rittet.
Hadde jeg vært ung og sprekere... i vært fall med en rygg som ikke kranglet, ville jeg nok satset på en race rigget 29 HT, det er ganske mye fett på markedet nå og jeg tror det ville vært det ultimate for UB. Trenger på den andre siden komforten fra bakdemperen for å spare ryggen litt, så det blir nok den samme sykkelen til neste år også (kanske slanket med flere gromdeler og slangeløst i motsetning til i år).
Samme løype og samme vær så hadde jeg stilt med lett hardtail så det hadde blitt mindre og lettere å bære.. Jeg syklet bare til Pellestova så vet ikke hvordan siste fjellet var da men.
Det er vel ikke så stor forskjell på en lett FS og HT at det er bæreegenskapene som blir avgjørende, burde ikke de 7-8 timene med sykling avgjøre sykkelvalget?
Hvorfor er det så mye bedre men en lett HT på en slik løype med så mye sti? Ut fra tester de siste årene så skulle man jo tro at en ritt-FS var midt i blinken her.
OleChr, jeg registrerer at du har endret mening om sykkelvalget. Da jeg snakke med deg på Lillehammer så var du helt klar på at en lett FS ville være tingen her. Hva er grunnen til at du mener en HT er bedre nå?
Det er vel ikke så stor forskjell på en lett FS og HT at det er bæreegenskapene som blir avgjørende, burde ikke de 7-8 timene med sykling avgjøre sykkelvalget?
Hvorfor er det så mye bedre men en lett HT på en slik løype med så mye sti? Ut fra tester de siste årene så skulle man jo tro at en ritt-FS var midt i blinken her.
OleChr, jeg registrerer at du har endret mening om sykkelvalget. Da jeg snakke med deg på Lillehammer så var du helt klar på at en lett FS ville være tingen her. Hva er grunnen til at du mener en HT er bedre nå?
Fordi det var mye mere grus og gåing enn jeg trudde på forhånd.. Særlig gå partiet. Samt stiene rundt sjusjøen der sykler man ikke spes saktere med HT. Bortover mot Pellestova osv går det vel litt fortere med fulldempa. Jeg liker å sykle HT syntes det er kjapt og lekkent. I et ritt som terrengsykkelrittet derimot ville jeg ikke valgt annet enn FS.
Men er i hovedsak gåpartiet som gjør at jeg ville hatt lett HT. Såklart har du FS på 8-8,5 så er sikkert det konge, men er ikke mange som har det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Solgte min Spark i størrelse small til en i klubben, byttet riktig nok ut litt deler til noe som veier litt mer og koster litt mindre, men den kommer fortsatt ned på 8,5-8,6 kg og kostet ca 35 000 å bygge, Kcnc 3 delt krank, Dt swiss XC 100 gaffel, Kcnc stem og styre, XTR Bak gir, Dura ace fremgir, Sram attack grip shift, I-link mini strømper, Race 7000 hjulsett, Ebay carbon sete pinne, Sram 9 delt kassette (175 gram) Formula R1 bremser, Selle italia slr, Gatorbrake skiver og Maxxis crossmark dekk med guffe
Så det er mulig til en billig penge, men nå er vel westbrook cycles snart tom for Spark rammer, Nordmenn har vel tømt lageret for billige spark rammer
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
Fordi det var mye mere grus og gåing enn jeg trudde på forhånd.. Særlig gå partiet. Samt stiene rundt sjusjøen der sykler man ikke spes saktere med HT. Bortover mot Pellestova osv går det vel litt fortere med fulldempa. Jeg liker å sykle HT syntes det er kjapt og lekkent. I et ritt som terrengsykkelrittet derimot ville jeg ikke valgt annet enn FS.
Men er i hovedsak gåpartiet som gjør at jeg ville hatt lett HT. Såklart har du FS på 8-8,5 så er sikkert det konge, men er ikke mange som har det.
Nå tror jeg en kilo eller to mer bærevekt i den lille prosentandelen med gåing/bæring er lite utslagsgivende. Langt viktigere er det - etter mitt syn - å gi kroppen en så lite strabasiøs ferd som mulig. På så lange ritt vil lav vekt alltid være viktig, men samtidig en som faktisk fungerer og tåler belastninga. For alle andre enn de beste elitesyklistene vil det være viktig å ha fulldemper for ikke å få så mange slag. Er man sliten i utgangspunktet, vil alle slaga i det steinete terrenget gi dobbel negativ effekt. Selv er jeg sikker på at jeg ville ha brukt lengre tid på Ultra'n med hardtailen min, selv om den er en kilo lettere. Og det selv om jeg liker å tro om meg selv at jeg har min styrke nettopp på sti...
Solgte min Spark i størrelse small til en i klubben, byttet riktig nok ut litt deler til noe som veier litt mer og koster litt mindre, men den kommer fortsatt ned på 8,5-8,6 kg og kostet ca 35 000 å bygge, Kcnc 3 delt krank, Dt swiss XC 100 gaffel, Kcnc stem og styre, XTR Bak gir, Dura ace fremgir, Sram attack grip shift, I-link mini strømper, Race 7000 hjulsett, Ebay carbon sete pinne, Sram 9 delt kassette (175 gram) Formula R1 bremser, Selle italia slr, Gatorbrake skiver og Maxxis crossmark dekk med guffe
Så det er mulig til en billig penge, men nå er vel westbrook cycles snart tom for Spark rammer, Nordmenn har vel tømt lageret for billige spark rammer
Det er bra. Jeg har standard spark med crankbrothers 11 pedaler, i.link strømper og Pariser hjul dekk men kommer ikke under 9 kg.
Nå tror jeg en kilo eller to mer bærevekt i den lille prosentandelen med gåing/bæring er lite utslagsgivende. Langt viktigere er det - etter mitt syn - å gi kroppen en så lite strabasiøs ferd som mulig. På så lange ritt vil lav vekt alltid være viktig, men samtidig en som faktisk fungerer og tåler belastninga. For alle andre enn de beste elitesyklistene vil det være viktig å ha fulldemper for ikke å få så mange slag. Er man sliten i utgangspunktet, vil alle slaga i det steinete terrenget gi dobbel negativ effekt. Selv er jeg sikker på at jeg ville ha brukt lengre tid på Ultra'n med hardtailen min, selv om den er en kilo lettere. Og det selv om jeg liker å tro om meg selv at jeg har min styrke nettopp på sti...
For mosjonister så stemmer nok det sikkert.
Har en Intense Spider2, på ca 11,7kg, så det får duge. Mulig jeg letter den med ny krank og et nytt hjulsett. Er det forresten tilrådlig å bruke et lett hjulsett, eller er det best med et solid hjulsett(NoTubes Flow)
Hadde vært morro og utstyrt rytter/sykkel med sensor som registrerer slag, og sendt avgårde en på hardtail og en på fulldemper.. jeg mener at uansett hvor godt trent man er så vil det slite mer på kroppen på en HT eller FS da man utsetter kroppen for mer belastning med en HT i form av slag
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
For min del er sykkelvalget såre enkelt: Jeg har kun én terrengsykkel, og den blir med på tur. Trek 69er hardtail som nå står oppsatt med Fox Float 120mm (sånn omtrent - CyklOn-modifisert 100mm) gaffel og 1x9-drivverk for stibruk. Jeg trives veldig fint med 11-34 bak og 34 foran til daglig, men bør vel finne fram en storskive og et framgir når det skal streves litt ekstra hardt.
Bytter også ut Moots titanpinne med Cane Creek Thudbuster Short Travel-pinne for å være grei mot kroppen min underveis - a la illustrasjonsbildet her (som for ordens skyld viser en helt annen sykkel):
Det ser ut til at noen har sluppet unna med sånt også på høyere nivåer: http://terrengsykkel.no/index.php?id=2059 Uansett: Takk for oppklaring, Øystein. Det holder lenge å ha stilpolitiet på nakken for surr med hjuldiametre :-D