Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan skal et temporitt sykles?

Hvordan skal et temporitt sykles? #1055449 22/10/2010 11:03
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
shibby Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
Hei,

Sånn rent teknisk, hvordan bør man kjøre en lettere kupert tempoløype? Skal man pushe opp og ikke så hardt nedover, eller heller roe oppover og max nedover? Eller er det mer "jevnt hele veien"?

Hammern-skar-hammern kan være eksempel på en slik løype.

Mvh


Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: shibby] #1055453 22/10/2010 11:09
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
Treneren vår sier i alle fall at vi skal prøve å holde pulsen så konstant som mulig.


Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: goerbi] #1055504 22/10/2010 12:00
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628
R
Rask Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628
Pulsen jevnt hele veien tror jeg er en dårlig deal. Se på de andre trådene som omhandler puls vs watt. Cancellara kjører bevisst på watt i temporitt. Ved å holde igjen litt oppover (som han gjorde i VM), hadde han masse og spa på med over bakkekulene, nedover og på flatene i vinden. Ofte er det også mest å hente (evt. tape) i motvind, så kanskje spare litt krefter hvis det er motvind på vei tilbake.

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: Rask] #1055515 22/10/2010 12:13
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,000
maghva Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,000
Jeg trodde det var full spiker fra start til mål

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: maghva] #1055529 22/10/2010 12:34
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Sitat: maghva
Jeg trodde det var full spiker fra start til mål


Dårlig idé på en 40 km tempo...

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: EgilS] #1055535 22/10/2010 12:38
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,000
maghva Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,000
Sitat: EgilS
Sitat: maghva
Jeg trodde det var full spiker fra start til mål


Dårlig idé på en 40 km tempo...


Ja, det er kanskje det, men helt sikker noen som trøkker til fra start og er fornøyd uansett

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: maghva] #1055586 22/10/2010 13:41
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Negativ splitt skal være lurt. Altså kjøre den siste halvdelen raskere enn den første. Mange kjører seg litt vel stive i starten og blir hardt straffet mot slutten.

Det beste hjelpemiddelet er nok en wattmåler.

Redigert av erling; 22/10/2010 13:42.



Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: Rask] #1055602 22/10/2010 14:02
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
Sitat: Rask
Pulsen jevnt hele veien tror jeg er en dårlig deal. Se på de andre trådene som omhandler puls vs watt. Cancellara kjører bevisst på watt i temporitt. Ved å holde igjen litt oppover (som han gjorde i VM), hadde han masse og spa på med over bakkekulene, nedover og på flatene i vinden. Ofte er det også mest å hente (evt. tape) i motvind, så kanskje spare litt krefter hvis det er motvind på vei tilbake.


Hvor har du fra st han holdt igjen oppover? Jeg ville holdt igjen nedover ikke oppover iogmed at luftmotstanden øker med kvadratet av farten ville jeg tenkt at du får mest fartsøkning per watt oppover og ikke nedover. Men hvis Cancellarra virkelig gjorde som du sier bør jeg nok vurdere å endre den strategien!



Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: sigmund1] #1055692 22/10/2010 17:17
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Sitat: sigmund1
Sitat: Rask
Pulsen jevnt hele veien tror jeg er en dårlig deal. Se på de andre trådene som omhandler puls vs watt. Cancellara kjører bevisst på watt i temporitt. Ved å holde igjen litt oppover (som han gjorde i VM), hadde han masse og spa på med over bakkekulene, nedover og på flatene i vinden. Ofte er det også mest å hente (evt. tape) i motvind, så kanskje spare litt krefter hvis det er motvind på vei tilbake.


Hvor har du fra st han holdt igjen oppover? Jeg ville holdt igjen nedover ikke oppover iogmed at luftmotstanden øker med kvadratet av farten ville jeg tenkt at du får mest fartsøkning per watt oppover og ikke nedover. Men hvis Cancellarra virkelig gjorde som du sier bør jeg nok vurdere å endre den strategien!


Samme her; man får vel mest igjen for kreftene når farten (luftmotstanden) er lavest.

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: sigmund1] #1055711 22/10/2010 17:48
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628
R
Rask Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628
Sitat: sigmund1
Sitat: Rask
Pulsen jevnt hele veien tror jeg er en dårlig deal. Se på de andre trådene som omhandler puls vs watt. Cancellara kjører bevisst på watt i temporitt. Ved å holde igjen litt oppover (som han gjorde i VM), hadde han masse og spa på med over bakkekulene, nedover og på flatene i vinden. Ofte er det også mest å hente (evt. tape) i motvind, så kanskje spare litt krefter hvis det er motvind på vei tilbake.


Hvor har du fra st han holdt igjen oppover? Jeg ville holdt igjen nedover ikke oppover iogmed at luftmotstanden øker med kvadratet av farten ville jeg tenkt at du får mest fartsøkning per watt oppover og ikke nedover. Men hvis Cancellarra virkelig gjorde som du sier bør jeg nok vurdere å endre den strategien!


Helt enig i det, og jeg vet at Garmin har trent mye på slik pacing. Men det er nå engang slik at i Monacoprologen åpnet han "rolig", men kom som et skudd nedover og på flatene. Tok vel bortimot 30 sekunder på Contador nedover og på flatmark, så noe må han ha gjort. Virker også som at han sparte en del oppover i VM. Han lå vel ikke mer enn 10 sekunder foran Millar på nest siste bakketopp, men var jo over minuttet foran i mål, selv om han roet ned på siste oppløpsside.

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: Rask] #1055721 22/10/2010 18:00
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Det at Contador syklet raskest oppover og Cancellara raskest nedover/flatene sier ingenting om hvordan de fordelte kreftene - det er enkelt og greit slik at Contador er verdens beste i motbakke mens Cancellara er verdens beste på flater.

Vi har alle en naturlig tendens til å spa masse på oppover, for deretter å hvile nedover. I forhold til dette er det lurt bevisst roe ned oppover.

Så løsningen er nok å holde relativt jevn intensitet fra start til mål. Pga dette med luftmotstand, samt det faktum at terskelpulsen er høyere når en står i motbakke, tror jeg det beste er å ha ØRLITE høyere intensitet oppover, høyest over bakketopper og etter svinger, og bruke mindre krefter når farten er på det høyeste nedover - det kreves uforholdmessig mye energi for fartsøkninger over 65km/t.

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: Rask] #1055723 22/10/2010 18:02
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 776
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
?
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 776
Dette kan kanskje ha noe med vekten å gjøre.
Contador ville kanskje prøve å hente noe i motbakker, og Cancellara, tung rytter, vil ha mere igjen for å peise på nedover og på sletta da han muligens kan holde høyere fart over lang tid.. ?

Men teoretisk er det jo slik som Sigmund1 sier..



http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: Øystein Rustad] #1055728 22/10/2010 18:11
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628
R
Rask Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 628
Stalltips nr. 1 fra min side. Glem terskelpuls. Har svært lite med faktisk intensitet å gjøre.

Jeg vet ikke, men virket for meg som om Cancellara satt og nistirret på wattmåleren sin under hele tempoen. Løpsopplegget tydet også på det, for min del. Det å ta nesten minuttet på Millar på 10 (?) km er ganske ekstremt, spesielt når det var nedover/flatt med vin.

Husk også det at Contador har også mindre frontareal. Han tar nesten ikke vind, forhold til Cancellara.

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: Øystein Rustad] #1055771 22/10/2010 19:34
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
H
hnastrup Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
Sitat: Øystein Rustad
Dette kan kanskje ha noe med vekten å gjøre.
Contador ville kanskje prøve å hente noe i motbakker, og Cancellara, tung rytter, vil ha mere igjen for å peise på nedover og på sletta da han muligens kan holde høyere fart over lang tid.. ?

Men teoretisk er det jo slik som Sigmund1 sier..



Jeg tror at begge kjørte ganske likt løp pacingmessig. Hvis Cancellara hadde holdt igjen oppover ville han tapt for mye til Contador.

Det er enkelt og greit det at Contador sykler mye fortere oppover på samme intensitet og Cancellara mye fortere nedover.

Henrik

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: hnastrup] #1055773 22/10/2010 19:40
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 776
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
?
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 776
Stemmer nok det ja!


http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: Øystein Rustad] #1055816 22/10/2010 20:40
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Tviler på at jeg noen gang kommer til å sykle noe særlig med temporitt, men skal jeg noen gang gjøre det ville jeg gjort følgende:
1. Kjøpt riktig sykkel og fått hjelp til tilpassing.
2. Kjøpt srm eller platehjul med powertap.
3. Trent mye tempo.
4. Kjørt jevnt etter watt i mange små temporitt slik at jeg hadde fått bra kontroll på antall watt jeg tåler.
5. Kjørt fort på riktig intensitet fra start til mål når det gjelder..

Kombinasjonen av at nr. 1&2 blir veldig dyrt, nr.3 synes jeg ikke er særlig moro og 4&5 ikke går fort nok gjør at det utgår..

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? [Re: Kriss] #1055826 22/10/2010 20:57
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
På tempo konkurrerer jeg bare mot meg selv, og kan derfor forholde meg kun til punkt 5. ICON_SMILE

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? nå med watt [Re: EgilS] #1108804 05/02/2011 11:14
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
shibby Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
Ang. pacing, jeg har et vanlig bakhjul med watt og et 50 mm uten.

Vil det være mer hensiktsmessig å kjøre med wattmåler for best mulig løpsopplegg?

Sånn jeg har forstått det er det vel i hovvedsak forhjulet som er viktigst, aero-messig.


Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: Hvordan skal et temporitt sykles? nå med watt [Re: shibby] #1108904 05/02/2011 15:37
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 655
matshako Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 655
Mitt tips: Cancellara kjører helt jevnt på watt åkke som. Altså like mye oppover som nedover. Mange andre kjører høyere watt oppover, da de "får mer igjen" for watten dess lavere farten er. F.eks kjører Gustav Larson slik. Derfor ser det ut som Cancellara kjører som et beist nedover, mens han i realiteten kjører 500 watt også her, mens andre nedprioriterer nedoverbakkene for å ha mer watt til bakkene.

Strategivalg her bør gjøres individuelt ut i fra hva en tåler av tempoendringer. Noen er bedre på å kjøre jevnt, andre tåler å gå over terskel i perioder bedre.

Redigert av matshako; 05/02/2011 15:38.
Hvor kjøpe krank med wattmåler? [Re: matshako] #1109233 06/02/2011 08:28
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 728
2
2XU Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
2
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 728
Jeg finner bare powertap hjulene og aaberg, hvem selger watt i kranken ellers?

Re: Hvor kjøpe krank med wattmåler? [Re: 2XU] #1109246 06/02/2011 08:55
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701

Re: Hvor kjøpe krank med wattmåler? [Re: Ole] #1109323 06/02/2011 12:22
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 728
2
2XU Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
2
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 728
Har en tendens til å starte for hardt å stivne mot slutten.
Kjøre etter watt er sikkert strålende, men dyrt!

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? nå med watt [Re: matshako] #1110232 07/02/2011 22:12
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
shibby Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
Jeg tenker mer på aerofordelene versus pacingfordelene:

Hva vil være best å kjøre med av et 50 mm karbonhjul uten watt, og et vanlig treningshjul med watt(for å kjøre jevnest mulig)?


Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: Hvordan skal et temporitt sykles? nå med watt [Re: 2XU] #1110244 07/02/2011 22:25
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Joshua Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Sitat: 2XU
Har en tendens til å starte for hardt å stivne mot slutten.
Kjøre etter watt er sikkert strålende, men dyrt!

Kan fåes ganske billig. Var jo noen her på forumet som nettopp solgte Powertap for 3 700,-. I tillegg kan man kjøpe seg rulle med watt, for å lære å føle seg frem til watten. ICON_WINK


...Joshua...
Re: Hvordan skal et temporitt sykles? nå med watt [Re: Joshua] #1110298 08/02/2011 07:25
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 728
2
2XU Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
2
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 728
Sitat: Joshua
Sitat: 2XU
Har en tendens til å starte for hardt å stivne mot slutten.
Kjøre etter watt er sikkert strålende, men dyrt!

Kan fåes ganske billig. Var jo noen her på forumet som nettopp solgte Powertap for 3 700,-. I tillegg kan man kjøpe seg rulle med watt, for å lære å føle seg frem til watten. ICON_WINK


Har Tacx Flow m/wattmåler, så det holder inntil videre. Konsentrerer meg å få meg en tur til syden og starte sesongen tidligere en vanlig iår men, neste på ønskelisten er ny temposykkel med watt.

Redigert av 2XU; 08/02/2011 07:26.
Re: Hvordan skal et temporitt sykles? nå med watt [Re: shibby] #1110329 08/02/2011 08:10
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
Sitat: shibby
Jeg tenker mer på aerofordelene versus pacingfordelene:

Hva vil være best å kjøre med av et 50 mm karbonhjul uten watt, og et vanlig treningshjul med watt(for å kjøre jevnest mulig)?


Med mindre du er skikkelig dårlig til å fordele kreftene, ville jeg sagt aero-hjul.

Du kan også trene med effektmåler og konkurrere med aerohjul, hvis det er en mulighet.

Å glane på en effektmåler når man har tempohjelm er heller ikke veldig aero..

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? nå med watt [Re: kjerts] #1110340 08/02/2011 08:21
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
shibby Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
Det med pacinga aner jeg ikke, tenker å ta noen testløp og finne ut av det.

Og den med tempohjelmen ser jeg, ikke så lurt å kjøre med spissen i været..


Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: Hvordan skal et temporitt sykles? nå med watt [Re: shibby] #1110522 08/02/2011 11:50
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 108
MadDoc Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 108
Sitat: shibby
Det med pacinga aner jeg ikke, tenker å ta noen testløp og finne ut av det.

Og den med tempohjelmen ser jeg, ikke så lurt å kjøre med spissen i været..


Kolla in Team Sky. Deras tempohjälmar (Kask) kan man titta ned med och vara aero samtidigt... ICON_SMILE

Re: Hvordan skal et temporitt sykles? nå med watt [Re: MadDoc] #1110545 08/02/2011 12:17
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 326
Frode RJ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 326
Tidsmessig på en normal tempo (relativt flatt) så tror jeg det er greit å ta det litt roligere i bakken, for så å skyte fart utfor og beholde den utover flatene. Man bruker mye mer tid på flatene enn i en bakke normalt på en tempo. Er bakken mot slutten av løypa så stiller det seg selvsagt annerledes.

Vet at Steffen Kjærgaard, som var brukbar på tempo :-), var god på nettopp dette. Kjørt lagtempo med han, og over bakketoppene var ett helvete pga aksellerasjonen :-)


Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012


Moderator  support