Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett.

FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. #1054196 20/10/2010 17:41
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Kari Trimmdronning Jaquesson er på debatt-stien igjen:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10041794

Jeg syns dette med Fedon er spennende og diskutabelt fordi:

1. Han er en litt kvapsete fyr. He he
2. Fordi noen hevder at det er en sammenheng mellom kjøtt og hjerte og karr sykdommer? Og hva med feks. evlusjons/steinalder kostholds argumentene? holder de vann?
3. Fordi jeg var 10-15 kg for tung for noen år siden, og jeg er nå 2-5 kg for tung og jeg har slanket meg hovedsaklig med vegetarkost/karbohydrater og fysisk aktivitet. De aller fleste mennekser i verden lever i all hovedsak av planteprodukter og det er ikke disse menneksene som er for feite.

Det siste punktet vil jeg nå utdype lit med masse skriving.

(Alle dere som er ømfintlige åven for dårlig rettskrivning får trekke pusten dypt eller se en annen vei da jeg har dysleksi og er på jobb hvor jeg ikke har stavkontroll.)

Jeg var en liten tykkas da jeg vokste opp, alltid et par bilringer, alltid andpusten. Jeg forsøkte flere ganger å være med på ballspill fordi alle gutta spilte ballspill, men jeg årket rett og slett ikke, det var fysisk vondt og løpe, og kjedelig. Så jeg sluttet, gang på gang. Gym sugde. Bobby, i King of the Hill, for dere som kjenner serien, der har dere meg i min oppvekst. Løsningen min var flerdelt, men sykling var og er en meget viktig ingrediens.

Grunnene til at jeg sluttet å spise kjøtt for noen år siden var fordi mitt kosthold besto av typisk dårlig mat. Grandiosa og pølser var en viktig bestanddel. Jeg er et prosedyre menneske så ved å sette en klar synlig grense for hva som var lov og hva som var forbudt, ble det enklere for meg og følge opp ting. Ellers kan man si at prosjektet mitt var inspirert av de som mener at en alkoholiker ikke kan drikke litt. Jeg er elendig på å være moderat og dette er en kompleks problemstilling som jeg sansynligvis må jobbe lenge med. Det jeg kan gjøre til å begynne med er å fjerne de tingene som gjør det gjør meg vondtest og overdrive. Veldig mye ferdig mat må utelukkes hvis man ikke spiser kjøtt. Det neste jeg tok tak i var sukker og søtningsmiddler. Sukker er som alle veit, tom energi. Det følger ikke med noe som kroppen trenger annet en rask energi, raskt opp og raskt ned. Jeg kuttet ut typisk usunt gåtteri og erstattet det med mye frukt og nøtter, samt noe mørk sjokolade. Jeg er ikke fanatiker og grunnen til at jeg nå er 2-5 kg mer fett en jeg kanskje burde være er fordi det har blitt mye is i år og for lite regelmessig fysisk aktivitet. Jeg føler ikke att jeg har offret noe, jeg spiser ikke bare sunnere nå, men også mye bedre mat. Mat som både smaker bedre og som gir meg en mye bedre følelse!

Jeg er nå enig i mye av det Kari Jaquesson sier, men for noen år siden kunne jeg ikke fordra den kronisk energiske og blide trimmdronninga. Nå er jeg opptatt av sånne ting som å få i meg minst mulig E-stoffer og ferdig produkter med mye embalasje og lang shelf-life. Lytte til hva min kropp tåler, hva jeg blir mett av. Jeg kan for eksempel spise 10 skiver brød før jeg blir mett så jeg spiser sjelden brød med pålegg. Jeg prøver å spise ofte og slutter å spise en stund før jeg ender med sureoppstøtt og vondt i magen. Jeg spiser meg mett før det blir for seint på kvelden. Spiser variert. Og ikke minst. Få inn en økt med fysisk fostring i ny og ned. Jeg har en teori om at alle har minst en fysisk aktivitet som passer for akkurat dem. Heldigvis fikk jeg ved en tilfeldighet tak i solid og artig sykkel og så begynte ballen å rulle. Først var musklaturen en begrensning, så var det lungene, så jeg sluttet å røyke. Så var det kostholdet som passifiserte meg. Jeg blir nå fysisk og psykisk dårlig hvis det går for lang tid mellom hver gang jeg får meg en økt med svette. Denne tillstanden jeg da smaker på, var slik jeg hadde det bestandig før.

Ok, tilbake til Fedon. Kari nevner også diversje andre kurer i samme slengen. Jeg sier hun er inne på noe. jeg veit om flere som slanker seg med kurer og som feirer med kake. Jeg tror at problemet til mange av disse menneskene som sliter med kiloene, er at de behandler symptomene og ikke årsaken til symptomene. Fedme er ikke en sykdom, men overspising er i følge Overeaters Anonymus en sykdom. Folk må finne ut av hvorfor de har et hull inne i seg som skriker etter noe hele tiden. Og de som hevder at det bare er å følge en diett, eller kjøpe et pulver er kvakksalvere. Får man fikset på sinnet, vil kroppen ønske seg ett sunnere liv og vise versa. Folk må ønske seg et sunnere liv, ikke bare et slankere liv! Man kan finne så mange argumenter for å legge om kostholdet og livstilen i verden i dag, vi som samfund er ikke strenge nok. Folk trenger å få synliggjort konsekvensene av deres livsførsel både for de selv, deres nærmeste og stor samfunnet. Dette gjelder ikke bare enkelte overvektige individer, men også folk som bare spiser kyllingfiletter og proteinpulver bør få opp øya.

"Det er vanskelig å tallfeste sultproblemer på jorda i dag. Det er forskjellige tall i forskjellige kilder. Et grovt anslag går ut på at omtrent en tredel av befolkningen har tilstrekklig og fullverdi mat, en tredel har for lite og en tredel lider av feilernæring fordi de får for lite av viktige aminosyrer. Andre overslag går ut på at det i alle fall er over 800 millioner mennesker som får for lite mat til å kunne leve et fullverdig liv. De fattigste og feilernærte spiser nesten bare plantekost. Derfor mangler de aminosyrer fra dyrisk protein, og de får heller ikke tak i de bønnesorttene som kunne erstatte det dyriske proteinet." Sitat fra side 109 i boken: Norske Økosystemer. - Økologi og mangfold av Hans Jan Bjerkely.

Jeg skal ikke gnåle så mye. Men disse tingene henger sammen med hvorfor jeg missliker den lubne Grekern endel. Som har tatt med seg middelhavs kosthold til kalde Norge. Som fordømmer poteten vår! Nordmenn var generelt ikke overvektig før i tiden. Fisk, potet, kålrot, skikkelig brød, melk! Vanlig kost er helt fint hvis man er aktiv og ikke overdriver. Det er mange gamle tømmerhuggere som blir 90 år og eldre og som aldri har vært hos legen. Disse startet dagen med graut med masse sukker og stekt flesk på.

Jeg slutter der. Foreløpig. Jeg har mange meninger om hva jeg syns Norske politikere, helsevesen, næringsmiddelstilsynet og vi, som medmennesker bør gjøre med fedme og generell usunn livstil som et samfunsproblem.

Mvh. Anders

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: Anders A] #1054201 20/10/2010 17:56
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Legger til dagens inntak for å bevise at det ikke er næringsfattig kjiping kost jeg driver med.

Frokost kl 06:15
Havregrøt kokt på vann og gryn m solsikkefrø, gresskarfrø, brunost og kefir melk på. (Her gir jeg fra meg min identitet:-))

Mellom: Grøn te, et par kopper, en gulerot, to epler og en banan. 1-3 never nøtter.

Lunsj/middag kl 13:15: Spelt pasta, med tomatsaus, chilli, løk, gulerot, purre div. lite fett. Har litt kefir på dette også. (Gale mannen)

Mellom: En knutekål/kålrabbi, et eple, ca. 70 gram Ica mørk sjokolade. Litt mer nøtter, 2 kopper te.

Middag/kvelds. Kl: nå.
Resten av Pastarett med en avokado ved siden av. Ble litt for seint i dag. Kanskje resten av sjokkisen til desær og en kopp kamille te eller noe.

Vanligvis er det mer proteiner i kostholdet mitt en litt kefir og brunost. Jeg spiser ofte egg og litt fisk og belgveskter spiser jeg nesten hver dag. Jeg har prøvene mine på det rene, alt er tipp topp. Jeg har ingen mangelsykdommer og heller ingen fedme eller høyt kolestrol. Jeg jobber sammen med mennesker som har fåretatt gastrisk bypas opprasjon og som lever på nesten bare knekkebrød med ost og skinke. De hevder også at prøvene dems er tip topp, men jeg er glad det ikke ble løsningen for meg.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: Anders A] #1054579 21/10/2010 08:38
O
OstePOP Offline
Medlem
Medlem
O
Det er fint at du trives med deg selv, men du skal ikke undervurdere lavkarbo for vektnedgang. Raskall på forumet har gått ned 50? Kg ved hjelp av lavkarbo. Greia er vel det at folk er forskjellige, og det som funker for en funker ikke for en annen. Hvis du er ute etter å finne en universalkur mot overvekt er den eneste jeg vet om et to-stegs-system: 1. Spis mindre. 2. Beveg deg mer.

POP!

Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: OstePOP] #1054661 21/10/2010 10:15
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Kari har helt rett hun. I alt hun har sagt de siste 2 ukene. Samtidig tar hun så skammelig feil. Hun har rett i at mange feite "bare" er late. Hun har også rett i at Fedon, Grethe Roede og Nutrilett ikke funker for mer enn 1-2%. Men hun tar likevel så utrolig, skammelig feil. Jeg la inn følgende kommentar på hennes kronikk i VG:

Hei Kari

Jeg vil bare si at på et nivå så har du helt rett i dine utsagn både forrige uke og nå dette.

Men du har helt og holdent misforstått hvor fokuset bør ligge! Hvorfor tror du bare 1-2% lykkes over tid uansett kur og fremgangsmåte (ja, din metode også, hva nå enn det er)?

Det er fordi man ikke fikser knollen. De langvarige og fatale tilbakefallene kommer fordi man ikke fikser det som sitter fra skjortekraven og opp. Hvis dere såkalte eksperter begynner å fokusere på det som sitter i hodet så vil dere få mye større suksess-rate.

INGEN kurer fungerer over lang tid hvis man ikke løser opp flokene i skallen. Suksessraten på 1-2% er de som klarer den biten. De resterende 98 behandler bare symptomet. Sett fokus på mental helse og kognitiv mestring så får dere en ufattelig mye større suksessrate.

Mitt mantra er at kosthold og trening er 5% av en vektreduksjon. Jeg vil skrive om et godt, gammelt uttrykk: “En sunn sjel gir et sunt legeme”.

Praktisk metode er uvesentlig

Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: Raskall] #1054662 21/10/2010 10:17
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Raskall
Kari har helt rett hun. I alt hun har sagt de siste 2 ukene. Samtidig tar hun så skammelig feil. Hun har rett i at mange feite "bare" er late. Hun har også rett i at Fedon, Grethe Roede og Nutrilett ikke funker for mer enn 1-2%. Men hun tar likevel så utrolig, skammelig feil. Jeg la inn følgende kommentar på hennes kronikk i VG:

Hei Kari

Jeg vil bare si at på et nivå så har du helt rett i dine utsagn både forrige uke og nå dette.

Men du har helt og holdent misforstått hvor fokuset bør ligge! Hvorfor tror du bare 1-2% lykkes over tid uansett kur og fremgangsmåte (ja, din metode også, hva nå enn det er)?

Det er fordi man ikke fikser knollen. De langvarige og fatale tilbakefallene kommer fordi man ikke fikser det som sitter fra skjortekraven og opp. Hvis dere såkalte eksperter begynner å fokusere på det som sitter i hodet så vil dere få mye større suksess-rate.

INGEN kurer fungerer over lang tid hvis man ikke løser opp flokene i skallen. Suksessraten på 1-2% er de som klarer den biten. De resterende 98 behandler bare symptomet. Sett fokus på mental helse og kognitiv mestring så får dere en ufattelig mye større suksessrate.

Mitt mantra er at kosthold og trening er 5% av en vektreduksjon. Jeg vil skrive om et godt, gammelt uttrykk: “En sunn sjel gir et sunt legeme”.

Praktisk metode er uvesentlig

Jeg ser at kommentaren fremdeles "is awaiting moderation". Men jeg har også skrevet dette i bloggen min og pinget det på vg sin artikkel så jeg håper det når fram til noen likevel.

Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: Raskall] #1054696 21/10/2010 10:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mitt mantra er at kosthold og trening er 5% av en vektreduksjon.

Da synes jeg du er like unyansert som motparten, så jeg har en teori om at det ikke var det du mente. Det går ikke an å tenke seg slank.

Hva med "Kosthold og trening er 100% av en vektreduksjon dersom man ser bort fra fettsuging og amputasjon. Nettopp derfor vil man, med mindre man etablerer et adferdsmønster (holdninger, vaner) som fører til endret kosthold og økt trening, ikke oppnå noe som helst."

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: GeirK] #1054704 21/10/2010 11:07
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: GeirK
Hva med "Kosthold og trening fysisk aktivitet er 100% av en vektreduksjon dersom man ser bort fra fettsuging og amputasjon.

En liten rettelse, som jeg personlig mener kan utgjøre en stor forskjell.

Anonym5
Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: anonym5] #1054706 21/10/2010 11:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Viktig presisjon. Takker.

- Robert Green Ingersoll
Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: GeirK] #1054719 21/10/2010 11:30
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Mitt mantra er at kosthold og trening er 5% av en vektreduksjon.

Hva med "Kosthold og trening er 100% av en vektreduksjon dersom man ser bort fra fettsuging og amputasjon. Nettopp derfor vil man, med mindre man etablerer et adferdsmønster (holdninger, vaner) som fører til endret kosthold og økt trening, ikke oppnå noe som helst."

Det er denne etableringen av "et adferdsmønster (holdinger, vaner) som fører til endret kosthold og økt trening" som er de 95% jeg mener "slankebransjen" overser.

Det er ikke noe problem å miste vekten. Det er bare å drikke pulvershake, spise kun koteletter, gå kurs etter kurs eller følge et beviselig fungerende opplegg. Men det hjelper så lite når man er "ferdig" og hverdagen kommer.

Usj.. jeg sliter med å få frem poenget klart nok. Man må slanke både hodet og kroppen. Slankeindustrien fokuserer kun på kroppen. Det er ren subtraksjon og det lærte vi alle tidlig på barneskolen. Den vanskeligste biten, nemlig hodet, ignoreres og derfor er suksessraten så lav som 1-2%.

Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: Raskall] #1054733 21/10/2010 11:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Feilen med å si at slanking er 5% aktivitet og kosthold og 95% mentalt, er det lett å tolke det slik at man kan få gode resultater kun ved å fokusere på det mentale og ikke gjøre noe med aktivitet og kosthold.

I stedet for å hive alt i samme bøtte, vil jeg heller se på dem som en kjedereaksjon der alle leddene er like viktige.

Endret mentalitet -> Endret adferd -> Mer aktivitet og bedre kosthold -> Vektreduksjon

Som du sier prøver mange metoder å behandle kjedereaksjonen fra midten og utover og det blir som å forsøke å hindre en rekke påsatte branner med vannslange.

- Robert Green Ingersoll
Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: GeirK] #1055475 22/10/2010 11:31
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det høres ut som vi stort sett er enig og jeg syns innlegget dit Raskall, var meget bra. Du er en av de få som klarer det fordi du gjør den vanskeligste jobben som er å jobbe med seg selv, eller "knollen" som du referer til. Noen snakker om verdens lengste halvmeter, som er avstanden fra magen til hodet. Jeg mener at selvhjelpsgrupper etter kognetiv metode svært ofte er en del av behandlingen som skal til mot overspising.

Ostepop. Jeg er nyskjerrig på lavkarbo dietten fordi jeg ikke kan noe særlig om den. I mine kanin ører høres den, med alle sine animalske proteiner, ut som den kan være helseskadelig og miljøfientlig. Hvis feks. nå feks. fetteren til Fedon reiser til Kina og blir super populær der borte. Så er det ikke så mange år til før regnskogen er en saga blått. Er det noen her som har noen ideer om hva som skjer med blodbanene til et menneske som går på lavkarbo i lenger tid?

Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: Anders A] #1068004 10/11/2010 22:38
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: Anders A] #1068127 11/11/2010 08:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anders A
Er det noen her som har noen ideer om hva som skjer med blodbanene til et menneske som går på lavkarbo i lenger tid?

Før vi begynte å dyrke jorda, gikk vi mennesker på lavkarbodiett i tusenvis av år. Det er litt vanskelig å undersøke blodbanene til levninger fra steinalderen, men jeg tror ikke hjerte-/karsykdommer var den vanligste dødsårsaken.

- Robert Green Ingersoll
Re: FEDON. Ikke en tråd om dekk, men om fett. [Re: GeirK] #1068185 11/11/2010 09:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders A
Er det noen her som har noen ideer om hva som skjer med blodbanene til et menneske som går på lavkarbo i lenger tid?

Før vi begynte å dyrke jorda, gikk vi mennesker på lavkarbodiett i tusenvis av år. Det er litt vanskelig å undersøke blodbanene til levninger fra steinalderen, men jeg tror ikke hjerte-/karsykdommer var den vanligste dødsårsaken.

Noen gjorde sikkert det. Andre levde sikkert godt på ville kornsorter, villris, frukt og bær.

Moderator  support