Har planer om å kjøpe ny Cannondale racer og valget står mellom Caad 10 Dura-Ace til 24000 eller Supersix Ultegra til 25000.Valget står da mellom en aluminiumsramme og dura ace eller carbonramme og ultegra,så har noen noe gode råd å komme med hadde et vært fint.Har en nåværende caad4 med dura ace som jeg ikke har hatt noe å klage på.
Stod foran samme valget i årets sesong, CAAD5`en ble permanent rullesykkel og skulle ha en CAAD9 eller SuperSix, valget falt tilslutt på SS og har ikke angret på det i det hele tatt. Er selvfølgelig stor forskjell fra CAAD5`en, prøvde bare CAAD9 en halvtimes tur så har ikke det helt store sammenligningsgrunnlaget med en nyere alu modell. Hovedargumentet for meg ble det at jeg ferdes på veldig mye dårlige veier og generellt ganske shabby asfalt og føler at karbonramma demper små støt/slag utrolig mye bedre enn min gamle sykkel. SS føles også mye kvikkere, mye av det har sikkert med vekta å gjøre men er en lek med kjappe retningsskift og stor fart nedover svingete veier samtidig som den kjennes minst like stabil som den gamle.
Tror de færreste vil kjenne forskjell på om du har ett Dura Ace eller Ultegra gir, annet enn de få gram ekstra du vil dra med deg.
Ett mindre viktig argument er at SuperSix i mine øyne ser helt fantastisk og latterlig rask ut.
Råder deg uansett til å prøve begge, da CAAD9 (og sikkert CAAD10 også) er en veldig veldig bra ramme ifølge de fleste på forumet her.
Dura Ace og Ultegra fungerer likt. Med litt mer plastfølelsen i Ultegra-hendlene og litt mer av og på bremsing. Hjul er mye viktigere enn gir, både for følelse og vekt. Hva som er best av Ultegra-hjulene med karbon-overflate og Ksyrium Equipe er vanskelig å si. CAAD10 er laget i Taiwan og har ikke Cannondales klassiske S-formede setestag. Du gjør ikke noe feil uansett valg.
Nå er det vel aksium hjulene som følger med supersix'en og de er vel hakket tyngre enn equipe også,men det er uansett ikke så viktig for jeg kommer vel til å kjøpe et hjulsett i tillegg som er bedre uansett.