Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Ny bærbar. PC eller MAC?

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: tobiast] #1055083 21/10/2010 19:28
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Hvordan er det forresten med Flashstøtte?

Er det samme restriksjoner som på Iphone og Ipad?

Det er jo isåfall ikke sœrlig bra.

DNBNOR bruker vel Java i nettbanken sin. Sier du at Java ikke funker i det hele tatt og at jeg vil oppleve mye restriksjoner ?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: hbakken] #1055087 21/10/2010 19:34
olechr Offline
More than words
More than words
jeg har DNB nor og det funker bra det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: hbakken] #1055120 21/10/2010 20:12
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hbakken
Hvordan er det forresten med Flashstøtte?

Er det samme restriksjoner som på Iphone og Ipad?

Det er jo isåfall ikke sœrlig bra.

DNBNOR bruker vel Java i nettbanken sin. Sier du at Java ikke funker i det hele tatt og at jeg vil oppleve mye restriksjoner ?

Flash funker.

Jeg er litt usikker på hva konsekvensene av at de slutter å utvikle nye Java-versjoner. Det er mulig det blir trøblete å bruke sider med Java-applets på fremtidige OSX versjoner eller hvis de gjør endringer i nettbanken som krever nye Java-versjoner. Java er open source, så "hvem som helst" kan iofs lage en Java-versjon til mac. Det er også gjort, av en som heter Landon Fuller, men jeg er usikker hvor godt den fungerer.

Apple sine Javaversjoner fungerer nå (slik Olechr sier). Jeg er som sagt usikker på fremtiden...

Det er forøvrig veldig mange Javautviklere som er skuffet idag. Mange av dem bruker Mac som jobbverktøy.

Mvh
Tobias (Utvikler, som har skrevet mye Java)

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: olechr] #1055122 21/10/2010 20:15
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
jeg har DNB nor og det funker bra det.

Det står vel at det etter 10.6 ikke vil bli utviklet java for mac, men at java for 10.6 vil bli vedlikehold i standard livsløp. Jeg er dog usikker på hvor lenge dette egentlig innebærer...

Det blir nok bank-apper for mac fremover tenker jeg, ala den SB1 har for iphone, men mer avansert. Lurer på hvorfor de vil tvinge gjennom disse spesielle reglene nå som mac omsider begynner å skaffe seg en betydelig markedsandel på HW og OS-fronten...

Espen

NOTS!
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: EiW] #1055136 21/10/2010 20:33
kensol Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tendilenz
Sitat: kensol
Polar er det bare å glemme på OSX.

Tja, når det gjelder støtte for Polar er følgende sakset fra deres sider:

Quote:

Polar provides Mac support for DataLink and FlowLink data communication methods used by Polar CS500, FA20, FT7, FT40, FT60, FT80 and RS300X starting from June 2010.
WebSync software for Mac OS X can be download from polarpersonaltrainer.com > Applications > Downloads.

At this time due to Mac hardware incompatibility with IrDA adapters, we cannot provide Mac support for Polar products that have application data transfer via IrDA. We do not foresee that this hardware restriction will change. However as we go forward, Polar plans to also provide Mac compatibility for many of its future performance application products via alternative data transfer techniques

Ok, jeg modererer meg litt. Polar er det i praksis bare å glemme på OSX.

"It doesn't get easier, you just go faster"
-Greg Lemond
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: kensol] #1055162 21/10/2010 20:53
tron Offline
Besatt
Besatt
Tobias, siden du er Java-utvikler - når Apple leverer sin egen JRE, betyr det at Oracle/Sun er stengt ute av OSX for evig tid?

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: tron] #1055192 21/10/2010 21:40
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Alle kan jo i praksis utvikle software for mac (enn så lenge - jeg _tror_/_spekulerer_/_konspirerer_ at Apple ønsker å stenge platformen slik de har gjort med iOS).

Det er ingen ting i veien for at Oracle lager sin egen VM/runtime, slik de gjør for linux og windows, så lenge osx er en "åpen" platform og de har mulighet. Ellers er jo somsagt Java open source, så den som har lyst og tid kan iofs porte. Det er også gjort.

Det blir veldig spennende å se. Det kan jo hende at Apple bare ikke prioriterer det og tenker at noen andre kan ta ansvar. De har jo vist gjennom sin politikk på iOS at de foretrekker native applikasjoner. (skrevet i Objective C)

-Tobias

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: tobiast] #1055354 22/10/2010 09:13
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
De siste innlegg har leser jeg med nysjerrighet. Noen av de negative jeg har hatt med Iphone/Ipad er den totale "underkastelse" til Apple.
Dersom det går i totalt feil retning og for meg vil bety restriksjoner i "daglig" bruk, så er det et argument imot Mac.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: hbakken] #1055357 22/10/2010 09:17
olechr Offline
More than words
More than words
Nå har jo den nye Macbook air kommet hvis du ikke trenger cd/dvd

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: olechr] #1055365 22/10/2010 09:25
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Jeg vil ha mulighet til DVD, samt flere enn en USB port.

Samt vil ha litt lagringskapasitet. Har Ipad, så trenger ikke kjøpe minst og lettest mulig bærbar Mac

#NBNL -

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: tobiast] #1055720 22/10/2010 17:59
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tobiast
Sitat: perbl
Forøvrig må jeg si at jeg er litt skeptisk til innføringen av den App Storen, vil dette på sikt føre til at plattformen lukkes for andre måter å distribuere applikasjoner er jeg redd jeg svitsjer til noe annet.

Man bør være i overkant paranoid for å få redsel ut av det. Å lukke en programvare-consumentplatform som iphone/ipad er forståelig. Men et operativsystem for skrivebordsbruk blir noe helt annet. Det vil ikke gå, hverken filosofisk eller praktisk.

Helt enig. Spesielt når de samtidig slutter å utvikle Java for mac.

Jeg ser ikke helt problemet i dette, ut fra at java ikke er standard i hverken linux eller windows. Det vil dog si at oracle må ta seg av den biten nå, men jeg formoder de har all intensjon om det. Pluss blir vel at man slipper vente på ny OS-release for å få oppdatert java. (snow leopard kom jo med ny version av vm'en)

Det er tydelig at de ønsker å presse så mange som mulig inn i Appstore, for å sikkre seg en bit av verdikjeden.

Linux har repositories med apt og rpms. Ingen betalingsapplikasjoner her, men tanken er den samme, og du har steam for spill. Jeg ser ikke helt hvordan at apple har en markedsplass for applikasjoner presentert tilrettelagt og uten kompliserte installasjoner av noe slag. Helt opp til utviklerne om de ønsker tilby sine applikasjoner der.

Hvis det blir som det ser ut nå, har jeg kjøpt min siste mac, i alle fall kjørt mitt siste OSX. (De kjører jo ubuntu helt supert og er jo fin HW)

Om det er et så stort problem med en sentralt styrt appstore du kan om du vil handle fra (akkurat som du har itunes, der om du vil så kan du handle musikken din derifra), så tror jeg du er i overkant paranoid.

Det er jo denne siden ( http://www.apple.com/downloads/macosx/ ) i applikasjonsform, der applikasjonene man kan laste ned og kjøpe er tilpasset Apple sine krav om installasjonsflyt og kvalitet. Ikke noe "lockin".

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: hbakken] #1055722 22/10/2010 18:01
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil ha mulighet til DVD, samt flere enn en USB port.

Samt vil ha litt lagringskapasitet. Har Ipad, så trenger ikke kjøpe minst og lettest mulig bærbar Mac

air har nå to usb-porter, dog behovet for den burde inkludere "lettest mulig", da prosessorene forståelig nok ikke er i ekstrem-klassen.

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: tobiast] #1055724 22/10/2010 18:04
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt

Det er ingen ting i veien for at Oracle lager sin egen VM/runtime, slik de gjør for linux og windows, så lenge osx er en "åpen" platform og de har mulighet.

Jeg synes ikke det virker som apple har intensjon om å stenge java ute akkurat.

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: hbakken] #1055727 22/10/2010 18:09
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
De siste innlegg har leser jeg med nysjerrighet. Noen av de negative jeg har hatt med Iphone/Ipad er den totale "underkastelse" til Apple.

Windows Mobile 7 ble nyss lansert, appstoren der vil også være begrenset til hva microsoft godkjenner. og Microsoft tar akkurat den samme 30% for tjenesten. Man slipper hele dette problemet med virus, spyware og annen malware som ikke akkurat er praktisk på en plattform med begrensede ressurser. Ser jo ymse på android som ikke er begrenset, så der krever det at man er litt mer restriktiv.

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: GeirEivind] #1055747 22/10/2010 18:52
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
http://www.flickr.com/photos/frasers/5104179782/

Steve Jobs sin kommentar på hvorfor apple dropper sin egen java-distribusjon. Og det er ikke ulikt hva jeg nevnte tidligere.

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: GeirEivind] #1055772 22/10/2010 19:40
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirEivind
Forøvrig må jeg si at jeg er litt skeptisk til innføringen av den App Storen, vil dette på sikt føre til at plattformen lukkes for andre måter å distribuere applikasjoner er jeg redd jeg svitsjer til noe annet.

Man bør være i overkant paranoid for å få redsel ut av det. Å lukke en programvare-consumentplatform som iphone/ipad er forståelig. Men et operativsystem for skrivebordsbruk blir noe helt annet. Det vil ikke gå, hverken filosofisk eller praktisk.

Du har nok rett i dette, men jeg er like fullt litt spent på å se hva neste steg blir ICON_SMILE

Det å lukke operativsystemet helt på dette viset ville gjort plattformen mye mindre interessant for en rekke utviklere hvertfall, og det vi med all sannsynlighet kommer til å få er jo noe som egentlig ikke er skumlere enn alskens andre pakkesystem som f.eks apt i debian osv.

Per B.
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: perbl] #1056529 24/10/2010 14:51
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt

Det å lukke operativsystemet helt på dette viset ville gjort plattformen mye mindre interessant for en rekke utviklere hvertfall, og det vi med all sannsynlighet kommer til å få er jo noe som egentlig ikke er skumlere enn alskens andre pakkesystem som f.eks apt i debian osv.

En annen ting er jo at Microsoft har slike planer for Windows 8 og.

http://www.neowin.net/news/microsoft-planning-039windows-store039-app-store-for-windows-8

Så skal noen være paranoid ovenfor alle med app-store, siden både apple og microsoft sine mobilplattformer har låste appstore-løsninger - så blir det vel linux på alle disse framover. Om de ikke har noe mot at ubuntu, mint osv styrer repositoriene sine... ooh, skummelt!

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: GeirEivind] #1056663 24/10/2010 19:25
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Jeg har sett meg ut denne egentlig mtp kroner: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMC374HA/apple-macbook-pro-13

Er prosessoren bra/ok på denne? Kommer til å bli brukt en del til bilder, samt kanskje på sikt litt enkelt videoredigering, men ser ikke for meg det tyngste behovet.

#NBNL -

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: hbakken] #1056686 24/10/2010 19:45
skibum Offline
Besatt
Besatt
Bra nok er den nok, men du må ta til takke med gammel teknologi som nevnt lengre oppe i tråden her. Jeg ville lagt i den 4 lappene ekstra for å fått en 15" med i5-prosessor, som både er kraftigere og gjerrigere på strømmen. Da har du en prosessor som takler morgendagen med bilderedigering også, og som ikke bare fungerer greit i dag, det er iallefall min tanke.

Espen

NOTS!
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: skibum] #1063293 03/11/2010 19:01
E
Esba Offline
Medlem
Medlem
E
Jeg har hatt mac i 4 år. sort 13,3" macbook. Var forholdsvis fornøyd. Gjorde jobben sin, og hadde god bruk for den i forhold til musikk opptak og komponering, MEN at mac holder god kvalitet har jeg IKKE en god erfaring med. vet at dette er noe som varierer fra maskin til maskin, men her er min liste...
etter 3 måneder røk dvd brenner, ett år røk hdd, 1,5 år ram, 2,5 ram og hdd, 3 år systemvifte.
Fikk alle delene før frem til 2 års bruk på garanti, resten måte jeg betale... alt av deler ble kjøpt og satt inn på apple sertifisert selger og verksted.

Jeg har nå kjøpt en MSI pc og er ekstremt fornøyd.

Mac er og mange ganger dyrer enn de fleste pcer med de samme komponentene

Espen
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: Esba] #1063955 04/11/2010 18:48
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Esba

etter 3 måneder røk dvd brenner, ett år røk hdd, 1,5 år ram, 2,5 ram og hdd, 3 år systemvifte.
...

Da får jeg vel oppveie med noen dusin mac'er på jobb som har i alt fra 4-5 (typisk moden for utskifting) til 10 år (en maskin som stod som fil og printerserver) fungert knirkefritt foruten at den eldste maskinen hadde et harddiskkræsj.

Men om det skulle være grusomt på de årene, så har pc-serveren vår hatt tilsammen fem siden jeg startet der, derav to hvor første manglet vi backup og andre hadde backupen ikke vært i funksjon.

Jeg har hatt en harddisk-kræsj på ene mac'en min hjemme, men den var satt inn som ekstradisk og ikke spesifisert ved kjøp ICON_WINK

Videre så var min forrige acer travelmate (Som kostet dobbelt av hva min macbook pro kostet) notorisk ustabil, og thinkpad'en før der døde etter fire år av hovedkortfeil. Thinkpad'en før det fungerte i maaaaange år uten et problem som ikke var forårsaket av meg.

Sånn er det med hardware. Thinkpad er en maskinserie man kan på noen måter sammenligne med apple sine maskiner. Kjent for driftsikkerhet samt solid bygget - og prismessig ligger de ganske likt. Du kan jo også se på Sony Vaio er også design viktig, men da er du i samme prisklase igjen.

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: GeirEivind] #1064006 04/11/2010 19:54
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
MacBook Pro 13,3" med 2,66GHz og 4GB RAM, er den rask og fin eller? Lyst på Mac... ICON_SMILE

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: Esba] #1064007 04/11/2010 19:56
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Esba
Jeg har hatt mac i 4 år. sort 13,3" macbook. Var forholdsvis fornøyd. Gjorde jobben sin, og hadde god bruk for den i forhold til musikk opptak og komponering, MEN at mac holder god kvalitet har jeg IKKE en god erfaring med. vet at dette er noe som varierer fra maskin til maskin, men her er min liste...
Fikk alle delene før frem til 2 års bruk på garanti, resten måte jeg betale... alt av deler ble kjøpt og satt inn på apple sertifisert selger og verksted.

Jeg har nå kjøpt en MSI pc og er ekstremt fornøyd.

Gikk ikke disse reparasjonen på reklamasjon altså? Eller er ikke en Mac ment å vare over 2 år?

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: Andrehua] #1064147 04/11/2010 23:16
Jonas Tilseth Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Andrehua
MacBook Pro 13,3" med 2,66GHz og 4GB RAM, er den rask og fin eller? Lyst på Mac... ICON_SMILE

Konge kanon, kjøpte min i juni dog. Elektronikk varer ikke evig, men det varierer nok. Har hørt mye godt om Mac, og jeg veldig fornøyd.

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: Jonas Tilseth] #1064152 04/11/2010 23:35
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Dette skrives på en PowerBook G4 fra 2003.
Den er hardt brukt, men godt vedlikeholdt, vært med på reise på flere kontinenter, stått på scenegulv som maskin for direkteoverføring av nett-TV, brukt til videoredigering, stått på taket av reportasjebiler i snøvær og formidlet bilder og tekst fra trafikkulykker, er sentral for mine 27.000 bilder i iPhoto, fått en kopp kaffe i tastaturet av en slumsete desksjef (ut med batteri, skylle med vann, legge opp-ned), vært avgjørende for styring av lyd- og lysutstyr, falt i gulvet et par ganger og brukes daglig til alt man gjør på en bærbar.

Maskinen har vært trofast, og er nå på sitt andre batteri. Det har blitt dårlig deet også, men kan jo byttes. Strømforsyning er byttet én gang, jeg var så dum å bytte ut den originale disken (som fortsatt lever i beste velgående i eksternt kabinett) med en Hitachi som tok kvelden etter et år (takk til TimeMachine backup!), og satte inn tredje disk av bedre kvalitet for et år siden.

Maskinen fra 2003 holder stand. Den er for treg for Youtube og videoklipp, men likevel. Dette er bang for the bucks, og maskinen skal få leve videre når jeg bytter den ut, akkurat som Gravemaskinen Gunda.

Samtidig ønsker jeg både Fujitsu Siemens og HP dit peppern gror. Jeg har hatt fire av dem som jobbmaskin, og alle har streiket i tur og orden. Nå er min tre år gamle HP bærbare kondemnert av IT-avdelingen.

Jeg bruker Macen min hardt, men er nøye på vedlikehold.
Det er ingen tvil om at det blir en ny bærbar Mac straks kontoen gir grønt lys.
Apple kan byggekvalitet.

Harald

NOTS
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: Andrehua] #1064581 05/11/2010 16:37
O
ostemann Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Sitat: Andrehua
Gikk ikke disse reparasjonen på reklamasjon altså? Eller er ikke en Mac ment å vare over 2 år?

Tingen får først fem års reklamasjonsfrist dersom den er ment å vare rundt fire år. Ellers er jeg godt fornøyd med min Mac, sjelden det er noe krøll.

Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: ostemann] #1064584 05/11/2010 16:41
perbl Offline
More than words
More than words
Enhver gjenstand som er ment å vare vesentlig lengre enn to år har fem års reklamasjonstid. Det er ihht gjeldende praksis her til lands veldig useriøst om noen prøver å kreve penger for å reparere en laptop som har skader som ikke er selvforskyldte innen fem år, gitt at det ikke gjelder slitedeler som batteri.

Per B.
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: perbl] #1064591 05/11/2010 16:56
O
ostemann Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Poenget mitt var bare å opplyse om at "vesentlig lengre" i fkjl. § 27 (2) etter Høyesteretts praksis betyr rundt fire år.

Redigert av ostemann; 05/11/2010 17:11. Rediger grunn: Rettet en i overkant klønete formulering...
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: ostemann] #1067287 09/11/2010 21:22
E
Esba Offline
Medlem
Medlem
E
Fikk vite av "Tell" at de spesifikke delene som røk, var "bruksdeler" som kun hadde 2 års garanti. Snakket med Apple etter det og de sa det samme... Hadde jeg bare kjøpt den via Elkjøp eller Expert. De har en utvidet garanti på alle deler av pcen utenom den som du må betale for.

Espen
Re: Ny bærbar. PC eller MAC? [Re: Esba] #1067299 09/11/2010 21:39
Ulyd Offline
Avhengig
Avhengig
Uten å være noen ekspert på forbruksrett, så synes jeg det høres svært merkelig ut at en bærbar pc skal ha andre "bruksdeler" enn batteri. Uten å kunne loven til bokstav (og søke på lovdata) mener jeg bestemt at produsent/leverandør ikke har anledning til å dele opp levetid på komponentene.

Av egen erfaring kan jeg si at både HP og IBM/Lenovo har byttet ut både disk, minne og skjerm på laptop yngre enn 5 år. Dette var da såklart ikke selvforskyldte skader.

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support