Da har jeg bestemt meg; jeg skal gå til innkjøp av fullt randoneeutstyr. De siste 10 årene har jeg stått på brett, så jeg er helt blank.
Litt om bruken: - Ser for meg at det kan bli noen turer med lange anmarsjer (opptil 2 mil på de turene vi har sett på) - Brettet vil bli beholdt til park og anlegg, så toppturegenskapene er det eneste som teller - Jeg veier 66 kg, 177 høy. - Jeg vil ha mulighet til å dra på tur når jeg vil, uavhengig av snøforhold (satt på spissen)
Noen tips? Hvor brede? Hvor viktig er egentlig lav vekt? Vil det letteste utstyret gå merkbart utover nedoveregenskapene?
Av ski har jeg (helt tilfeldig) sett på K2 Wayback og den litt feitere G3 Tonic Har jeg sikta meg inn på ca. riktig type ski?
Av støvler har jeg sett på modeller fra 3 til 6 lapper, og på meg virket det som man faktisk får litt igjen ved å gå for toppmodellen. Eller hva? Vekten var ihvertfall merkbart lavere.
Har ikke noe fast budsjett, men må ha igjen penger til skredutstyr + kurs, og kanskje en tursekk og litt varme klær. Så billig er bra!
Ps: Bruk gjerne tråden til å diskutere alt av rando, avsporinger er bra. Jeg vil lære!
Pss: Twintip? Ser ikke for meg at jeg kommer til å stå baklengs ned fjellet med det første, men er det noen ulemper? Sett at jeg kommer over noen bruktski med tupp foran og bak.
Kommer med en avsporing med en gang...selv om du har bestemt deg. Hva med å teste splitboard . Jeg kjøper meg et slikt i disse dager. Noen nye løsninger er på gang, som gjør disse systemene mer annvendelig. Men billig er det ikke. (Nesten)ingenting slår følelsen av å kjøre brett i løssnø.
Har du gjort noen vurderinger om du ønsker Randoutstyret for raskeste og enkleste oppfart, eller mest mulig glede totalt? Selv om utstyret nå begynner å ble jevnt over veldig bra, er det fortsatt et valg å ta. Noen vil ha det mest effektive oppsettet for oppturene, og noen vil ha det som gir råeste opplevelsen nedover. Jeg prøver selv å finne middelløsningen, men vil heller ha det mest mulig morsomt ned og litt tyngre opp. Ser du skriver lange turer innover, men du kan jo forsatt søke rusen nedover?
Spørsmålsstillingen er ift. om du ønsker toppturopplevelser med fokus på gåturene, eller om oppturen motiveres av tilgang på mange fine nedoverturer. Altså om man velger et rent rando-basert utstyr som for eks. Dynafit TLT og G3 Onyx, eller alpininspirerte løsninger som for eks. Marker Duke og nå Markers Tour versjon (siste er en mye lettere versjon av Duke). Alpint-baserte bindingsløsnigner med rando-funksjon tillater fortsatt noe mer aggressiv nedkjøring enn rene randoløsninger.
Ift. skiens utforming, er nå trenden helt klart "så breie ski som mulig - lettest mulig", uten at det går for mye ut over de generelle egenskapene. Jeg ville valgt en planke som har ca. mål 125 til 130mm foran, 100mm midt på, og 115-120mm bak. Da har du en ski som flyter bra når snøen er som best, men du har også en ski som vil være stiv og god nok til å håndtere hardere forhold.
Oddefa (her på forumet) har kjørt en sesong på Dynafit's FT Stoke ski med TLF-bindingen, og det var en god kombinasjon hvis man ender på et rondooppsett. Jeg gikk flere turer samme med han, og skien ser virkelig bra ut og går godt i terrenget. Skulle jeg ha lett etter et Dynafit-oppsett, hadde jeg søkt på den skien.
K2 Waybaack er nok et godt alternativ som topptur-ski, men jeg synes nok selv den er litt smal. Det ligger da i at jeg selv liker å ha god bredde, og heller jobbe litt hardere oppover. Selv går jeg nok nå for et K2 COOMBAck oppsett med Marker Tour 12 bindingene. Litt fordi jeg ikke er på jakt etter det letteste, men et godt alternativ for "alle forhold". Ellers går jeg for det meste på NTN-løsninger (som langt i fra gir letteste vei opp)
Streben etter det letteste utstyret for toppturer, er litt av det samme for sykkel - du er således ikke garantert en raskere tur med lettere utstyr. Men det er et kompromiss hele veien, ift. hva du ønsker, har råd til og satser på. Kjøper du det aller letteste ski-bindingsoppsettet, synes jeg du bør løpe i kondomdress, ha med minimalt med utstyr og gjøre alt for å spare vekt på klær og resten av pakken også.
Selv om jeg ikke går rett etter vekt på ski- og utstyrsoppsett, er jeg fortsatt en av de raskeste opp hvis jeg vil (skrevet uten å fremstå som supermann). Så det har mye med treningsgrunnlaget og viljen til å pine seg, antall stopp og gå-effektiviteten hvis man ønsker lettest og raskeste tur opp.
Kommer med en avsporing med en gang...selv om du har bestemt deg.
Tja, kunne vært fett, men kin på å prøve noe nytt. Også viktig at utstyret funker på litt lengre turer. Da er vel ikke splitboard løsningen?
Sitat: Klaus A.
Har du gjort noen vurderinger om du ønsker Randoutstyret for raskeste og enkleste oppfart, eller mest mulig glede totalt?
Mest mulig glede totalt er selvfølgelig målet. Men naturopplevelser er like viktig som nedturen, så muligheten til å komme seg langt inn i fjellheimen er viktig
Takk for bra svar! Du skriver at alpinbaserte løsninger tillater mer aggressiv nedkjøring enn randoløsninger. Mtp at jeg har null alpinerfaring, er dette noe jeg vil savne?
Tipset om 125-130 foran høres bra ut. Ser for meg at Wayback vil bli for smalt ja.
Sitat: Klaus A.
Selv om jeg ikke går rett etter vekt på ski- og utstyrsoppsett, er jeg fortsatt en av de raskeste opp hvis jeg vil (skrevet uten å fremstå som supermann). Så det har mye med treningsgrunnlaget og viljen til å pine seg, antall stopp og gå-effektiviteten hvis man ønsker lettest og raskeste tur opp.
Godt poeng. Jeg er nok sprekere enn de fleste turkameratene og ikke redd for å slite meg ut.
Selv har jeg en sesong bak meg med Dynafit FT12 bindinger i kombinasjon med Dynafit Zzero4 TF23 støvler og et par ski som er ca 110 på midten. Kjører selv hardt og er dyktig imponert over kjøregenskapene, spesielt mtp hvor spinkle bindingene ser ut. Støvlene er en drøm å ha på seg, forne tiders gnagsår er en saga blott. Vurderte den stivere og tyngre TF-X men etter endt sesong, er konklusjonen at jeg ikke har behov for noe stivere. Så forresten at de hadde Scarpa Skookum for under 3000,- på XXL her om dagen. har kompiser som elsker denne.
Basert på egne erfaringer med Marker Duke, Fritschi Freeride og nå Dynafit, ville jeg definitivt gått for Dynafit bindinger, alternativt G3 Onyx som er samme patent som Dynafit. Støvler velger du først og fremst basert på hva som passer din lest. G3 skia ser fine ut, og bør være godt egnet til topptur. K2 skia synes jeg er for smale, du ønsker jo skikkelig flyt når det ligger deilig hvitt pudder og venter i nedkjøringen. Rendyrka toppturski som er lette og smale, ville jeg styrt unna med mindre det er lange anmarsjer og lite fokus på nedoverkjøringer som er planen for vinteren.
Jeg handla meg Coomback med NTN i fjor og er gulle fornøyd med den. Ikke den letteste skia men, lettere enn de gamle jeg hadde. Den er litt breiere enn Wayback.
skia funka i allefall toppers på variert underlag under Romsdalvinter i fjor. På alt i fra råtten pøskesnø til norsk betongpudder.
Så absolutt ei bra ski som er for som ligger midt i mellom kjappest opp lia og villest ned lia
Basert på egne erfaringer med Marker Duke, Fritschi Freeride og nå Dynafit, ville jeg definitivt gått for Dynafit bindinger, alternativt G3 Onyx som er samme patent som Dynafit.
Tror også det er et godt valg, og det er så mye bra utstyr å sikle på At årets valg falt på Marker, var som nevnt et håp om å ha en pakke som fikser bakkekjøring muligens bedre. For eks. ift. Alpeturer og andre turer hvor det er helt naturlig å kun ha med en ski. Ellers er Telemark fortsatt nærmest mitt hjerte, men vi får se.
Tror også det er et godt valg, og det er så mye bra utstyr å sikle på At årets valg falt på Marker, var som nevnt et håp om å ha en pakke som fikser bakkekjøring muligens bedre.
Ja herregud det er mye lekkert utstyr! Spent på Dalbellos intreden i randomarkedet, Dalbello V.I.R.U.S ser lovende ut.
Markers bindinger er ypperlige til småturer, gjerne fra toppen av anlegget og videre opp. Kjøreegenskaper som en hvilken som helst alpinbinding. Og det er jo nettopp det det er, en alpinbinding med gåfunksjon, ikke en randonnebinding.
Jeg ville ikke kastet bort tanken om Wayback eller lettere ski helt. Det kommer litt an på hvordan du kjører også. Med så lange anmarsjer du nevner, ville jeg ikke dratt med brede planker. Det skal da være så smått interessant å gå oppover også.
Jeg har to par ski, Black Diamond Voodoo, som kan sammenliknes med Wayback, og K2 Coomba, som snart skal byttes ut med Black Diamond Drift. Voodoo'ene er 175cm, og Coomba'ene/ Drift'ene rundt 186cm. Selv er jeg 190cm.
Voodoo'ene er jeg knallfornøyd med til kortsving, uansett snøkvalitet. Jeg må bare svinge med knærne litt tettere. Den store bonusen er at oppturen er langt morsommere enn med Coomba'ene. Coombaene fungerer bedre til lengre svinger, og på turer over tusen høydemeter tar jeg de bare frem når jeg føler meg sikker på at det er fin snø.
Angående støvler slenger jeg meg med ToHee; det viktigste er at de sitter perfekt. Du ønsker så tighte støvler som mulig, men samtidig skal de sitte behagelig på oppover. Jeg har bred lest og bruker Black Diamond Quadrant, og har brukt Scarpa tidligere. Har du smalere for, kan du se på Dynafit. Men dette er generelle tips, og du bør prøve de fleste merker - i en god butikk med dyktige ansatte som kjenner de forskjellige merkene.
Bindinger = Dynafit. Lette, men tåler masse juling allikevel. Så lenge preparerte løyper ikke frister. Og de er gode å gå med.
Angående twintip, det går greit. Men det er lettere og mer praktisk med tanke på fellene å ikke ha det. Det er det eneste som irriterer meg med Voodoo'ene (med en liten tupp bak) mine, fellene sklir lettere av bak enn på Coomba'ene (ingen tupp bak). Med svære twintip-planker kan det være litt kronglete med feller.
Har du staver? Jeg ser mange med tre-delte staver. Det er forbeholdt snowboardere, som skal ha de på ryggen på vei ned. Kjøp to-delte, siden hvert låspunkt på staven alltid har en lei tendens til å løsne. Karbon vs. aluminium? La lommeboken styre.
Om du ikke er stø selv, få hjelp av butikken til å skjære til fellene dine. Du ønsker kantgrep (fra stålkantene) når du traverserer, men mest mulig fell på skien når hele sålen er i kontakt med bakken. Og kjøp fellevoks. Det minsker friksjonen voldsomt, spesielt på vårsnø, uten å miste grep.
Da er det bare å ta opp kampen med Greg Hill, The Human Helicopter:
Se her ja, mye bra tips og info. Gleder meg mer til vinteren enn jeg noen gang har gjort før!
Prøvde noen støvler i dag; vanvittig vanskelig å vite hvilken str. jeg bør gå for. Fra brett er jeg vant til at det skal være supertight, men jeg skal jo tross alt gå i de også. Er det et eller to par sokker som gjelder? Varmen er vel ikke noe problem iom at du er i mye mer bevegelse enn i anlegg?
Men nok utstyrsprat, hvilke turer drømmer du om? Hit skal jeg i vinter, rett nedenfor Blåhø:
Prøvde noen støvler i dag; vanvittig vanskelig å vite hvilken str. jeg bør gå for. Fra brett er jeg vant til at det skal være supertight, men jeg skal jo tross alt gå i de også. Er det et eller to par sokker som gjelder? Varmen er vel ikke noe problem iom at du er i mye mer bevegelse enn i anlegg?
På generelt grunnlag vil jeg si at du er veldig nærme med å kjøpe en støvel som er i din Mondo-størrelse. Mondo angir størrelsen for støvelen i fotens cm lengde. Er foten din 27 cm, kjøper du en støvel i mondo 27 (kanskje 27,5) Du skal prøve støvelen med en tynn sokk, og de aller fleste støvlene skal varmtilpasse, slik at de former seg til foten form. Foten må da sitte trangt for at innerstøvelen skal forme seg riktig, og det føles ofte riktig å si at denne og denne støvelen er for trang. Men de skal faktisk sitte relativt trangt, og du føler det langt i fra behagelig når du putter foten ned i en ny støvel første gang (når du for eks. prøver i butikken).
Det er viktig å finne ut hvor akkurat den eller den leverandøren bryter skallet, mellom halve eller hele støvler. Stort sett er det vel to størrelser pr. støvelform, så det vil si at du i to tilfeller har en støvel med forskjellig størrelse på innerstøvelen - med en halv størrelse i forskjell. Velg de minste skallet som mulig, og husk på at støvlene blir mykere når de er i bruk, og du merker godt forskjell på en kald januardag og en deilig vårdag i solen.
Prøving og tilpasning av støvler er greit å gjøre i butikken hvis du ikke har gjort det før. Jeg putter de for tiden rett i ovnen hjemme, men har fått litt erfaring med å tilpasse støvler.
Støvlene skal sitte trangt i butikken/hjemme, og trangere enn hva man tror og føler er riktig. Men det er viktig at man finner støvelformen som er mest optimal ift. egen fot. Og som det nevnes, er det mange å velge i mellom.
Men nok utstyrsprat, hvilke turer drømmer du om? Hit skal jeg i vinter, rett nedenfor Blåhø:
Selv drar jeg mye til Møre og Romsdalen og Sunndalsøra for å stå på ski. Der er det rask og enkel tilkomst til fjell på alle kanter, og kjøreturen fra Oslo går raskt og effektivt (litt surt med to fartsbøter på samme tur opp sist, men men det ble en fin tur da og vi satte ny reisetid fra Oslo...).
Fjellene i Møre og romsdalen m.m. passer mine ønsker godt, og det er høye fjell og mange effektive høydemeter. Området er meget godt dokumentert, så det er mulig å ta seg frem uten guide eller kjentfolk. Begynne i det små og opparbeide seg erfaring om forholdene i området. Det er vel der man finner de fleste lange nedkjøringene, og du har veldig mange fjell med en fornuftig helling fra 25-40 grader.
En annen ting er at lokalbefolkningen i Åndalsnes sårer 10 av 10 på service og hyggelighet. Så langt er vår er faring at de synes det er hyggelig at folk kommer for å stå på ski, og vintertiden er lavsesongen der oppe. Dvs. at du fint kan dra på helge- eller langhelgtur og bo på hotell - uten å betale mye mer enn tredagers-kort i Hemsedal.
To fristelser fra Hesten-turen vi hadde for to år siden hvor vi fikk en sykt kul opplevelse med å starte i grått vær, gå igjennom dekket og få skyfri himmel på toppen, og en nedkjøring som vi fortsatt drømmer om.
Se her ja, mye bra tips og info. Gleder meg mer til vinteren enn jeg noen gang har gjort før!
For min del skal jeg i Dovrefjell-området. Her er det mange topper å velge mellom, men de ligger et godt stykke inn i fjellheimen. Heliskiing er jo bannlyst så jeg skal få dama til å kjøre meg inn og opp så langt det går med hundespann. Har ikke forsøkt dette før men jeg ser for meg at det fint går an å rekke flere topper på en dag:)