Men en 29" må jo virke like smidig for Ole Christian som en 26" for lille Willy. Og hvorfor ikke lage 24" hjul for å spare vekt å få enda smidigere sykkel?
Det er der jeg la inn variabelen med ulik kjørestil:) Som nevnt før så er det jo ingen som sitter på fasiteten hvor det står at 26'' er den ultimate størrelsen, det har bare "blitt sånn".
Ett spørsmål: Finnes det noe som helst gaffler som veier nesten 2 kg?? Ufatelig dårlig med tilgang på deler til 29". Det meste er tungt og trått for stibruk.
Nå er du vel litt for streng Ole? Min Fox F29 fra 2008 veier 1765 med stjernemutter og kappet. De har blitt lettere etter det. DT Swiss finner jeg ikke på sida deres nå, men den skal jo være lett nok. Manitou skal veie 1730. Reba RLT Ti 1698. Du kan tilpasse alle Cannondale leftyer til 29" i tillegg til de som er beregnet for 29" og de er jo lette nok. En Lefty 29er carbon XLR veier 1333 gram.
Ellers burde du teste en god stiv gaffel. Niner veier ittno' og jeg kan ikke tenke meg at du taper noe som helst på kjøre stiv på grenserittet.
LarsB
Re: Ole`s 29 scott scale Rc test..
[Re: larsb]
#105362819/10/201021:04
Ett spørsmål: Finnes det noe som helst gaffler som veier nesten 2 kg?? Ufatelig dårlig med tilgang på deler til 29". Det meste er tungt og trått for stibruk.
Nå er du vel litt for streng Ole? Min Fox F29 fra 2008 veier 1765 med stjernemutter og kappet. De har blitt lettere etter det. DT Swiss finner jeg ikke på sida deres nå, men den skal jo være lett nok. Manitou skal veie 1730. Reba RLT Ti 1698. Du kan tilpasse alle Cannondale leftyer til 29" i tillegg til de som er beregnet for 29" og de er jo lette nok. En Lefty 29er carbon XLR veier 1333 gram.
Ellers burde du teste en god stiv gaffel. Niner veier ittno' og jeg kan ikke tenke meg at du taper noe som helst på kjøre stiv på grenserittet.
LarsB
Ja lefty er lett og bra har jeg skjønt men av vanlige gafler ser det trått ut.. Foxen som følger med veier vist 1800 gram, Rock shox sin 1718..
Finnes det ingen 29 gafler på rundt 1400-1500 med unntak av lefty? Nesten 1800 gram for en gaffel til ritt bruk i 2011 syntes jeg er mye når man får bra gafler til XC 26 under 1200.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
HoHo! Her treffer du spiker`n på hodet.
29`ere er fortsatt en bittelite nisje, inforbi en nisje. Det er bare noen få mnd. siden, det var inni heletatt lov til å konkurere med 29`er i tyskland. I frankrige er det fortsatt noen arrangører som ikke tilate bruken av 29`er på sine ritt.
Merket Niner,( som ble omtalt som Toyota på forumet ifjor), har det blitt solgt litt over 30 rammer av de siste årene. Fisher vet vi selger mest med sine superfly, og superfly 100, men det er fortsatt en bitteliten brøkdel av hva som selges av 26`er.
2 andre ting man må legge vekt på når det gjelder deler som er 29`er spesifisk, er de alle fleste som kjøre 29`er er folk som er gjerne høyere, og tyngere en gjennomsnittet, og tro en 900g ramme kan brukes til freeride med en 100mm gaffel.
Det andre er man bør kansje samenlikner en 29`er hardtail med en 26`er heldemper i 100mm klassen. Da blir ikke vekt så galt alikevel.
Når det gjelder 29`er på trange trasse, stiller jeg meg helt utforstående. Man trenger ikke å sitter så langt bak på 29`er, legger litt mer tyngde på fremhjulet, tutt og kjør.
Jeg har problemer å holder meg oppreist på 26`er nå, etter å har blitt borskjemt på 29`er.
Gir det litt tid, for eks. 4 uker. Fin en treningsrunde, gjerne trangt, og glatt (pun intended), og kjøre en runde på 26`er, og en på 29`er. Jeg vil vedde en hundring på lavere puls, og kjappere rundetider på 29`er, selv om det vil gjærne kjennes tyngere
Her kjøre jeg bak en kar på en 140mm stisykkel på 29`er hardtail. Man kan lett ser jeg tro mindre på flatmarken, og triller kjappere.
Her sitter jeg på hjulet til utfor kongen Øyvind Ø. og jeg har ikke det talentet han har.. bare litt større hjul og en dæsj med mot.
Jeg maner fortsatt at en 29`er egner seg best til folk som meg som er ustødig teknisk, og klare å utnytter den litt mer robust, og retningstabiliteten 29`er hjul gir.
Redigert av Fux; 19/10/201021:25.
#Pedalenkrs
[Re: RobG]
#105364619/10/201021:24
German:A Kilo veier langt ned på 1200-tallet, men hvordan den funker i praksis, veit jeg ikke. Utseendet på dem er vel også en smakssak... Det fins vel også RS Reba-utgaver på under 1600g. Blant de lettest tilgjengelige lettvektsgaflene til 29er må vel DT bli valget, men hva de faktisk har til 29ere er ikke så tydelig på nettsida deres (som LarsB påpeker).
Har vel stort sett blitt avbilda på sykkel med dempergaffel, så vidt jeg har fått med meg. Men det var barskt å se henne i den fæle steinrøysa i VM-løypa i legendariske Mt. Ste. Anne i Canada, der hun rulla kontrollert ned (i alle fall et par ganger). De aller fleste andre tok kyllingsporet rundt, eller gikk/jogga ned ved siden av sykkelen. Det gjelder også mange av mennene.
Det er nok illustrerende for hva en 29er gjør en kapabel til i tekniske partier.
Mer detaljer: German:A Kilo veier som navnet indikerer ikke så langt unna en kilo (1129g for 26", bør ikke være mye mer for et par cm med karbon ekstra) for 90mm vandring. Vektgrense på 85kg. Funksjonen skal i følge siste Bike (11/2010) i deres test av tuna 29 HTer være god (der to sykler hadde denne gaffelen).
Om man liker utseendet er en annen sak, billig er den sikker heller ikke...men den er lett og finnes.
Ser ut som tygdepunktet er ganske høyt på denne gaffelen.
Og det tror du at man legger merke til i praksis? Sammenliknet med tyngdepunktet på hjulet og resten sykkelen vil ikke det være merkbart. At paralellogram-gafler fungerer bra er det ikke tvil om.
olechr, her er svaret på om det finnes noe "lett nok" 29er HT: Cloods 8kg HT. Ingen ekte tulledeler, ser ganske robust ut faktisk, bortsett fra det for smale styret (etter min mening). 8kg er vekta før det kommer på karbonhjul og tubular-dekk. Det er vel akseptabelt for deg, rent vektmessig?
Med din Scale-ramme burde i alle fall ikke ramma være begrensningen...
Har selv ment at det er fullt mulig å bygge scale 29 under 8 kg, og det er jo dette et godt eksempel på.. her er det jo mulig å sette på lettere setepinne, stem og styre
Og selvfølgelig lette tubular dekk/felger
Venter i spenning på Ole's prosjekt
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
[Re: Espen]
#107511223/11/201019:31
Ettersom denne diskusjonen fortsetter og fortsetter kommer vi til å duell-teste 2 29er hardtailer i 2011.
Vi kommer til å teste Cannondale Flash 26 mot Cannondale Flash 29. Testprosedyren blir den samme som under fjorårets tilsvarende test, men syklene vil være lettere og kvikkere begge to.