Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skjøting av nytt kjede.

Skjøting av nytt kjede. #1050930 15/10/2010 22:49
J
john-m Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Hvordan skjøter dere når det skal innstaleres nytt kjede på racer'n? Bruker dere f.eks powerlink eller bare dytter dere inn igjen den bolten dere dytter ut ved fjerneing av overflødige ledd? Har også hørt at blant annet Shimano kommer med en egen skjøtebolt, men kan ikke skjønne at disse skal være så mye sterkere en de som allerede sitter i kjedet.

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: john-m] #1050955 16/10/2010 06:05
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Det følger med en eller flere skjøtepinner med kjedet ditt. Her er det jeg fant i en pakke med Dura-Ace 10 speed 7900:

Du kapper altså kjedet på riktig sted ved å dytte ut pinnen som sitter der med et kjedeverktøy. Så skjøter du kjedet sammen med en av disse pinnene og dytter den på plass med kjedeverktøyet. Når den er på plass, tar du en tang og brekker av biten som stikker ut (oppe til høyre på pinnene i bildet).

Det går an å klare seg uten slike skjøtepinner (altså å gjenbruke pinnen slik du foreslår), men det er ikke å anbefale (selv om jeg akkurat nå sykler rundt med en slik kjede etter et litt uheldig kutt ved montering - men nå trykker jeg sjelden 1000+W ned i pedalene mine, så det har gått bra i hele år).

Jeg har ikke erfaring med skjøtestykker, men jeg vet om folk som bruker det og er fornøyd, de kan feks enkelt ta av kjeden ved vask.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: Erlend L] #1050958 16/10/2010 06:19
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
"Skjøte ledd" anbefales, kjede av og på på sekunder. Vask, rens osv. Og hvis noe kiler seg skikkelig er det lettere å jobbe med to løse ender (selv om kjedet ikke har godt av for mye bevegelser i feil retning da!) Bare kjøp riktig størelse (bredden på kjedet)

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: sailman] #1050959 16/10/2010 06:30
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Hmmm, kanskje jeg skulle forsøke noe slikt... Finnes det varianter av skjøteledd, dvs noen som er bedre enn andre? Lenker til spesifikke produkter?

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: Erlend L] #1050964 16/10/2010 06:38
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
KMC og Wipperman/Connex skjøteledd er kjempegerie å bruke - og holder. Sjekk opp i butikken eller en nettbutikk, mange fører disse.

Vil absolutt fraråde å bare skjøte et 9-11 delt kjede ved å dytte den gamle pinnen inn igjen. Det som skjer er at hullet har blitt noe utvidet når en presser ut pinnen, dermed sitter den løsere når den presses inn igjen - økt risiko for kjedebrudd. Skjøtepinnene er ørlite tykkere.

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: alfred] #1050971 16/10/2010 06:49
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: alfred
KMC og Wipperman/Connex skjøteledd er kjempegerie å bruke - og holder. Sjekk opp i butikken eller en nettbutikk, mange fører disse.
Flott, her blir det nok handel.

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: alfred] #1050973 16/10/2010 06:54
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Vil absolutt fraråde å bare skjøte et 9-11 delt kjede ved å dytte den gamle pinnen inn igjen. Det som skjer er at hullet har blitt noe utvidet når en presser ut pinnen, dermed sitter den løsere når den presses inn igjen - økt risiko for kjedebrudd. Skjøtepinnene er ørlite tykkere.
Jeg var skikkelig teit og kappet kjedet for kort. Så skjøtet jeg det sammen igjen med gamlepinnen (hadde bare en skjøtepinne) med den hensikt å bytte den ut med en skikkelig skjøtepinne seinere. Problemet var bare at jeg da selvfølgelig ikke hadde merket meg hvor gamlepinnen satt - den er jo klin lik de andre og var umulig å finne igjen. Det endte derfor med at jeg syklet rundt med dette og har gjort det hele sesongen - skikkelig amatør, med andre ord...

Jeg får benytte sjansen til våren til å bytte kjede og teste et slikt skjøtestykke i stedet.

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: Erlend L] #1051182 16/10/2010 13:27
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
En kan være heldig, og det holder lenge, eller uheldig og det ryker etter to-tre uker - i mitt tilfelle under årets viktigste konkurranse.
Etter det har jeg holdt meg til Wipperman og KMC - idiotsikre kjedelåser og topp kvalitets kjeder. (Jeg nøyer meg ikke med bare kjedelåsen, kjøper komplett kjede m/lås.) Brukte Wipperman rustfri i mange år - helt problemfri, men en gang jeg skulle bytte falt jeg for den ultralette KMC-kjeden, funker like bra.

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: alfred] #1051231 16/10/2010 15:41
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg brukte KMC-kjede med tilhørende kjedelås i flere år, og har aldri hatt problemer med det på racer. Imidlertid satte jeg også et slikt kjede på cyclocross, og der tro jeg kjedelåsen rett av i en gjørmete motbakke. Og den var satt helt riktig på. Nå lever jeg lykkelig med en god kjedekutter og shimanokjede med tilhørende låsebolt. Like enkelt, og litt sterkere.

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: alfred] #1051235 16/10/2010 15:47
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Brukte Wipperman rustfri i mange år - helt problemfri, men en gang jeg skulle bytte falt jeg for den ultralette KMC-kjeden, funker like bra.
Slik som denne kjeden? KMC X10-SL Kjede

Trenger man noe verktøy for å få opp denne MissingLink-låsen?

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: Lektoren] #1051283 16/10/2010 17:10
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Lektoren
Imidlertid satte jeg også et slikt kjede på cyclocross, og der tro jeg kjedelåsen rett av i en gjørmete motbakke. Og den var satt helt riktig på. Nå lever jeg lykkelig med en god kjedekutter og shimanokjede med tilhørende låsebolt. Like enkelt, og litt sterkere.

Tja, lignende historie med omvendt resultat -- kjedelåsen (som er eldre enn kjedet) overlevde den lille kneika, men den originale splinten gjorde ikke det. Ble erstattet med en SRAM PowerLink, og turen fortsatte (jeg rakk selvsagt å punge kort tid etterpå, så kanskje det var feil månefase den gangen ICON_LAUGH ). Jeg har med meg en dårlig kjedekutter og et par skjøteledd. Enkelt og minst like sterkt ICON_SMILE

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: Erlend L] #1051338 16/10/2010 18:21
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Erlend L
Brukte Wipperman rustfri i mange år - helt problemfri, men en gang jeg skulle bytte falt jeg for den ultralette KMC-kjeden, funker like bra.
Slik som denne kjeden? KMC X10-SL Kjede

Trenger man noe verktøy for å få opp denne MissingLink-låsen?

Nettopp. Brukt denne i 2-3 år, ingen problemer, rask og fin giring. Ingen verktøy trengs (dvs at det hender den sitter litt fast slik at en enkel tang hjelper meg som ikke er spesielt sterk i klypa).

Bruker selvsagt normal kjedekutter for å kutte kjeden til riktig lengde når den monteres første gang.

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: Lektoren] #1051339 16/10/2010 18:22
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Lektoren
Jeg brukte KMC-kjede med tilhørende kjedelås i flere år, og har aldri hatt problemer med det på racer. Imidlertid satte jeg også et slikt kjede på cyclocross, og der tro jeg kjedelåsen rett av i en gjørmete motbakke. Og den var satt helt riktig på. Nå lever jeg lykkelig med en god kjedekutter og shimanokjede med tilhørende låsebolt. Like enkelt, og litt sterkere.

Hvis man skal tolke dette som bevis på at KMCs kjedelås ikke duger må tråkke en vanvittig effekt på cyclocrossen. For min produserer jeg tilnærmet lik makswatt på alle sykler, men det er kanskje derfor KMCs kjedelåser holder mål både på landeveien, i terrenget, og på cyclocrossen min.

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: alfred] #1051470 16/10/2010 21:09
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Fine greier, dette skal på handlelista for 2011.

Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: Erlend L] #1051489 16/10/2010 21:51
J
john-m Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Takk for svar.

Tenker jeg prøver meg med bolt og ser hvordan det går. Noen som evt. vet om SRAMs powerlinks selges et sted i Oslo?

Redigert av john-m; 16/10/2010 21:53.
Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: john-m] #1051503 16/10/2010 22:36
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Så får en vel bare konstatere at valg av utstyr avhenger av personlige erfaringer. Jeg holder meg til skjøtepinne, og skjønner ikke helt hva som skal være så mye enklere med kjedelås. En god kjedekutter trenger man uansett. ICON_SMILE

P.S. Og bevis har jeg sluttet å tro på for lenge siden. Personlige erfaringer, antakelser og generell overbevisning og overtro er alt jeg trenger, i alle fall så lenge vi snakker om hva slags sykkelutstyr jeg stoler på. ICON_WINK

Redigert av Lektoren; 17/10/2010 09:13.
Re: Skjøting av nytt kjede. [Re: Lektoren] #1051626 17/10/2010 09:53
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jeg har også dradd av en kjedelås fra KMC, det var faktisk på landeveien. Ikke er jeg særlig sterk i beina, ikke er jeg mye til syklist. Men kjedelåsen gav etter. Vitne av den særdeles troverdige sorten har jeg også. Ikke sant, henrikg? ICON_WINK

Men jeg tror ikke KMC sine kjedelåser er bæsj for det. Jeg satte på en ny en fra følgebilen (som var 2 mil unna og sjåføren i dusjen ...), og dermed holdt det kjedet seg på plass resten av levetiden til nikkelstålremsa.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!

Moderator  support, Valentino