Jeg har lyst til å lære mer om mekking av sykkel. Vurderer derfor å bygge en sykkel fra bunn. MEN: *) Jeg har topp rittfulldemper: Epic 2010 *) Jeg har topp stisykkel: Endura 2009 *) Jeg har en for fin vintersykkel: Gekko full XT 2007 *) Jeg har racer 2007
Singlespeed frister lite...
Hva bør man da bygge for å lære en del samtidig som at man får en nyttig sykkel? Hvor bør man kjøpe alle deler? Er CRC best på samlet bestilling av mange ulike deler av sykkel? Har jo kjøpt mye der før, men når deler til hel sykkel skal kjøpes. Mange ulike bestillinger fra ulike leverandører?
Hvorfor bygge ny? Skru fra hverandre og sett sammen igjen en og en. Benytt tiden til pussing, inspeksjon av lakk og sveiser og skulte steder, smør godt opp, finn ut av funksjon. Du vil få en glimrende mulighet til å lære det meste, men det koster ikke ei krone ...
Hvis du absolutt må hive penger ut etter ny, er det kanskje en CX som står for tur? Bestill billigst mulig fra her og der. Ikke alt et sted. Men husk å beregne frakt, MVA og befrakters gebyrer inn i regnskapet. Du får for øvrig MYE billig i Norge om dagen også.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Bygge sykkel for å lære å mekke, men har alt.....
[Re: thomasengen]
#105070015/10/201017:20
ettersom jeg vil lære mer tør jeg ikke å begynne med 30-40 000 kroners sykler. Vintersykkelen skal jeg jo bruke hver dag utover og raceren på rulle. hmmm.... hørte jeg luksusproblem
CX = Cyclocross? Men hvor aktuelt er det å bruke de jf de sykler jeg har?
Men husk å beregne frakt, MVA og befrakters gebyrer inn i regnskapet. Du får for øvrig MYE billig i Norge om dagen også.
hadde nettopp en feilbestilling på det: Bestilte to bøker i en bestilling og fikk 201 kr i mva og fortolling. Hadde jeg bestilt i to bestillinger hadde det blitt 155 kr billigere
Men at det har blitt mye billig i norge er definitivt sant. Kun hvis man skal bestille store ordre eller spesifikke ting (rammer kanskje?) så er det billiger utenlands
hadde nettopp en feilbestilling på det: Bestilte to bøker i en bestilling og fikk 201 kr i mva og fortolling. Hadde jeg bestilt i to bestillinger hadde det blitt 155 kr billigere
Det er ikke moms på bøker i det hele tatt.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
[Re: jrm]
#105074615/10/201018:45
Det er ikke moms på bøker i det hele tatt.
DET er sant ja. Bestilte fra CRC som er sykkel. Feil angitt vare av de da ettersom Posten la på mva? Et det Posten eller CRC som kontaktes dir refundering?
Jeg tror ikke det går an å gi deg et godt råd før du forteller oss hva det er du vil lære mer om.
Montasje av sykkel er en ting og vedlikehold er noe annet, man lærer ikke mye om service av nav, lufting av bremser, retting av hjul av å montere en sykkel.
Det du må lære uansett sykkel er montasje av styrelager, men det er også omtrent det letteste hvis du har riktig verktøy.
Å montere firkantlager (krank) på en billig singlespeed er noe ganske annet enn å skru sammen en Campa ultra torque, å få skivebremsen bak til å sitte riktig på en nylakkert aluramme er noe annet enn å få cantileveren til å bremse symetrisk på carbongaffelen til et lettvekts cx-prosjekt og montasje av et ultralett styrestem på samme sykkel krever nok mer kyndig bruk av loctite og momentnøkkel enn tilsvarende operasjon på en robust DH.
og så videre.
Redigert av parkprest; 16/10/201012:16.
pedalistisk !
[Re: parkprest]
#105121516/10/201014:50
Der jeg jobbet i Stavanger hadde vi en fyr som til daglig var prosjektleder i en rimelig stor lokal bank. Han var giret på å skru, prate sykkel, drikke kaffi og gjøre andre ting som hører sykkelbutikker til. Derfor fikk han seg jobb en lørdag og to i måneden.
Rent økonomisk lønner det seg ikke for deg. Eller ham. Han prata om at en time overtid lønnet seg bedre enn å være på butikken vår en lørdag, men så var det heller ikke for pengene sin skyld han var der.
Dersom du har vært lur og handler i din LBS og har et godt forhold til dem, kunne det la seg gjøre for deg også. Da får du tilgang til folk med peiling, verksted, verktøy og i det hele tatt mye gøy.
[Re: Åsmund Olsen]
#105123216/10/201015:42