Nå er ikke jeg og rulla venner lenger gitt.. Nå har den plutselig begynt og vise 20-30 Watt mindre enn Powertap mot normalt 20-30 Watt mer! Tips? I kveld begynte den i tillegg å lugge etter jeg byttet sykkel, har justert skruen både opp og ned, men får den ikke til å gå skikkelig. Selv ved kalibrering hopper den..
mister langbråten kunne spart seg siste kjøring på etappe 3. hehe. vist ikke en viss svenske og en danske kommer innpå listene, kan årets tour bli meget spennende.
Som førstegangsrulle(og racer)kjører i høst og rookie på rulletouren har jeg et lite spm. som dere erfarne rullere sikkert har et godt svar på:
Hvordan kan det ha seg at jeg er ca. 2 min bak teten på 3. tempoetappen, men hele 5 min bak teten på bakkeklatringen til Tryvann - som jo er en kortere tur. Og jeg som alltid har trodd at klatring var min styrke!! Kjører full guffe i begge etapper med blodsmak og krampetendenser ved mål.
Sikker bare jeg som ikke er i den klatreform jeg trodde, men stiller spm. i tilfelle det noe i settings på Fortius jeg ikke har skjønt.
Ellers imponert over nivået i Rulletour. Det er mange som sykler fort som fae...
Har du noe referanse til nivået ditt i noen annen sammenheng? Syklet selv 3de tempoetappen på høyt 23 tall i fjor, og vet sånn omtrentlig hva disse tallene for min del tilsvarer ute. Antagelig har du i underkant av 300w på 3de etappen, og sykler mila ute med racer på rundt 16 minutter ! stemmer det ? Da er isåfall nivået du ligger i rulletour ikke grunnet feil med rulla.. Men som sagt umulig å si uten å vite endel mere fakta.. Jeg var samtidig 9 minutter bak teten på 2.etappen i fjor. Jeg tipper at du muligens har et bra utgangspunkt, god styrke i bena men kanskje veier mer enn de letteste som kjører best på 2.etappen, stemmer det ? Liker du å kjøre lav kadens kan også det være en årsak da jevnheten i tråkket ikke simuleres riktig på rulla, og dette viser seg best(værst) ved høy motstand ( stigningsgrad + vekt) og ved lav kadens.
Jeg har ikke trent noe særlig iår, og med snustopp (større pondus) er det virkelig bakkene jeg sliter på. Tid opp tryvann ifjor var under 18, iår klare jeg ikke under 20.
Watt pr. kg, har ALT å betyr opp bakkene, men ikke så mye betydning på flatmark.
Last ned filen.. legg den i Programfiles-TacxFortius - Analyser - Import
Åpne Analyser i Fortius, velg File - Import, velg løpet du lastet ned, og trykk save.
Da kommer det en "Opponent" du kan velge når du skal sette opp rittet.. alternativet er å kjøre med Virtual opponents som også er lurt å ha.. de svirrer rundt og drar litt om du detter av litt.. ;-)
Som sagt er jeg helt fersk på racer. Har lekt meg i skogen på MTB tidligere år, men ønsker nå å prøve litt mere seriøs trening med tanke på ritt på racer og MTB neste år. Ingen referanser og hva jeg har på mila ut er derfor ukjent...men du treffer bra på watt - hadde 290. Kadens, er det hurtighet i pedaltråkk? I såfall stemmer det at jeg foretrekker tyngre gir/høy motstand.
Som Fux er inne på er nok svaret at (klatre)formen ikke er så god som jeg trodde. Skal imidlertid prøve Tryvann med høy kadens og lav motstand.
Tidsforskjellene blir større på klatreetapper enn på flate etapper siden effekten du må tråkke for å overvinne luftmotstanden (som er dominerende på de flate etappene) øker med 3. potens av hastigheten. På klatreetapper øker hastigheten omtrent lineært med effekten.
Last ned filen.. legg den i Programfiles-TacxFortius - Analyser - Import
Åpne Analyser i Fortius, velg File - Import, velg løpet du lastet ned, og trykk save.
Da kommer det en "Opponent" du kan velge når du skal sette opp rittet.. alternativet er å kjøre med Virtual opponents som også er lurt å ha.. de svirrer rundt og drar litt om du detter av litt.. ;-)
Dette gjelder både for rlv og vr?
Ja, samme metode (men ingen Virtual opponents i RLV).
Slipstream (godt skjult). I VR menyen, trykk "Settings". I Settings menyen trykk på den nederste saken (hos meg står det "Custom 3D settings". I denne menyen finner du "Slipstream" On/OFF....
Nå har jeg vært på kurs i ukevis og har gått glipp av starten på touren. Jeg kommer hjem igjen 19.11, akkurat tidsnok til å sykle bakketempo. Problemet er bare at jeg har sykla veldig lite de siste ukene, og har til og med hatt luftveisinfeksjon i over tre uker. Dette kan bli interessant. Jeg kommer antageligvis til å presse meg selv halvt i hjel for å komme under fjorårets tid.
Før jeg dro på kurs var jeg tre minutter raskere enn i fjor på denne tiden på 20 km tempo. Tror ikke det er så mye igjen av den formen nå.
Det er mange med merkelig høy gjennomsnitt Watt. Cancellara tråkker smått utrolige 550 watt på terskel (melkesyregrensa). Jeg tråkker normalt 320 watt. Men kalibreringen er 1.5 og satt til default.0.0. Tror rullen lurer meg for noen Watt. Sykler opp til Tryvann på 16 min i virkeligheten. Spennede likt virkeligheten men ikke tiden. Tror RLV har gjevnt god belastning mens VR stg.4 er veldig mye rykk og napp. Ønsker flest RLV'er. Skal prøve litt mere på etappene hvis tiden strekker til. Dette er moro og veldig bra laget. Spesiellt RLV'ene. Veldig moro å være med I-Magic.(Flow med VR kit)
Er det ikke snart på tide at dere bakkeklatrere tar ansvar og tar ledertiden på Tryvann-etappen? Det er en downhill-syklist som leder..
Sprek denne downhill syklisten gitt.. Lasta opp han og dama og skulle kjøre mot de, men første gang jeg kjørte mot noen så skjønte ikke helt dette.. Holdt han jevnt en stund, men kjente at dette ikke gikk. Så trodde jeg at jeg var 70 meter eller noe sånt bak dama til og med etter et par km og da ble jeg litt demotivert og dabbet av litt. Men var jo foran og ikke bak, det gikk jo opp til slutt. Jeg klarer uansett ikke svensken, men noen sekunder bedre burde gått.
Ja. RLV etappene blir "tempo" etapper i betydning draft free. Der får du ingen drafting effekt av rullen, kun psykologisk i form av opponents du kan følge avstand foran/bak til. Legg gjerne inn opponents der også altså.
VR "Tempo" etapper er laget med 0 vind. Drafting effekten blir da liten/neglisjerbar. Veldig vanskelig å finne ut om det er brukt opponents eller ikke i VR etappene så vi har sagt "WTF - go ahead" :-)
Og husk hovedparolen til rulletouren: Dette er først og fremst morro for å krydre vintertreningen :-)