Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ny sykkel - men bør jeg velge tempo eller racer?

Re: Ny sykkel - men bør jeg velge tempo eller racer? [Re: khauge76] #1049595 14/10/2010 07:53
oscaringe Offline
Ivrig
Ivrig
scott gir som regel lite utstyr for mye penger (du betaler for den gode ramme) men til den prisen der så må det være et godt kjøp spør du meg ICON_SMILE

Re: Ny sykkel - men bør jeg velge tempo eller racer? [Re: oscaringe] #1049602 14/10/2010 08:07
kjull Offline
Besatt
Besatt
Har kjørt et par sesonger på en Scott CR1 carbon ramme. Fin-fin ramme det. Likte den godt. 54graders seterørsvinkel er kanskje greit ifht tempobøyler etc også :-)

alfred: Hvorfor er en standard landeveisramme med forovervent off-set på setepinnen mindre stabil enn en temporamme? Har du noen ideer om hvorfor? Jeg har tenkt sånn at får man flyttet sadelen fremover og lengden på kronrøret ikke er til hinder for at styret kommer lavt nok så ligger (dvs at man får til en god sittestilling) så er hovedforskjellen mot en temporamme at temporammen er laget med hovedfokus på min. luftmotstand istedet for min. vekt?

Re: Ny sykkel - men bør jeg velge tempo eller racer? [Re: kjull] #1049855 14/10/2010 13:46
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: kjull
Har kjørt et par sesonger på en Scott CR1 carbon ramme. Fin-fin ramme det. Likte den godt. 54graders seterørsvinkel er kanskje greit ifht tempobøyler etc også :-)

alfred: Hvorfor er en standard landeveisramme med forovervent off-set på setepinnen mindre stabil enn en temporamme? Har du noen ideer om hvorfor? Jeg har tenkt sånn at får man flyttet sadelen fremover og lengden på kronrøret ikke er til hinder for at styret kommer lavt nok så ligger (dvs at man får til en god sittestilling) så er hovedforskjellen mot en temporamme at temporammen er laget med hovedfokus på min. luftmotstand istedet for min. vekt?

Det er 2 grunner til dette:

1: En temporamme er i utgangspunktet laget mer stabil. Laget for at en enkelt skal holde en bein kurs, mens en racerramme er laget med mer fokus på raske svinger.
2: Rammene er laget slik at en får den tiltenkte balanse (stabilitet, raspons, svingvillighet...) når en har en "normal" sittestilling. Ved å flytte setet framover på raceren og montere bøyler flyttes tyngdepunktet framover, mer på forhjulet = dårligere stabilitet (på en ramme som i utgangspunktet er mindre stabil enn en temporamme).

Litt mer ang punkt 1:
Temporammene har slakkere styrevinkel og økt avstand krank-forhjul, og/eller minket avstand krank-bakhjul.
Slakkere styrevinkel gir i seg selv høyere stabilitet (og dårligere styrerespons). "Flytting" av hjulene framover i forhold til kranken kompenserer for at tyngedpunktet er lenger framme.

Litt mer ang. punkt 2:
Proffene ønsker stor svingvillighet/respons på landeveissyklene - og har så god kontroll at de ikke trenger særlig stabilitet. Er derfor de bruker relativt små rammer (og lange framspring). På små rammer er avstanden krank-forhjul kortere enn om en har stor ramme med tilsv. kortere framspring.
For en amatør som vil bruke racer som tempo/tri-sykkel kan det derfor være lurt å velge en relativt stor(lang) ramme for å få bedre stabilitet - men da blir ofte styret for høyt.

Vil til slutt legge til at det selvsagt avhenger fra sykkel til sykkel og fra syklist til syklist hvor mye dette med stabilitet betyr. De fleste av oss fikk OK resultater i triathlon også før vi fikk egne tri/temposykler.

Redigert av alfred; 14/10/2010 13:47.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino