|
|
Ny sykkel - men bør jeg velge tempo eller racer?
|
Ny sykkel - men bør jeg velge tempo eller racer?
08/10/2010 21:45
|
khauge76
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, Har veldig lyst på ny sykkel til asfalt sykling. Blir vel lite konkurranser, men kanskje et Triathlon eller to for moro skyld. Har kikket mye rundt, og er veldig i tvil om jeg skal gå for Tempo sykkel eller ordinær landeveissykkel. Har testet denne her litt: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=14899590 og har vel aldri sittet bedre på noen sykkel. Fikk skikkelig med kraft ned i pedalene, og riktig vinkel på ryggen slik at det kjentes ut som jeg kunne sitte slik noen timer. Men tempostyret ble jeg ikke helt komfortabel med, hvordan vil girskifte og oppoverbakke sykling fungere? Og går jeg på tryne med så smalt feste på armene???. Prøvde også et par ordinære landeveissykler som skulle passe, men ingen av dem var like gode å sitte på, kom liksom altfor langt bakpå selv med setet justert helt frem. Får liksom for mye belastning fremst på lårmuskelen... Kan kanskje komme av at jeg løper mer enn jeg sykler.Men her var jeg mye mer komfortabel med girskifte og styring.Det fungerte jo perfekt. For å komplisere det hele enda mer så har jeg en heller dårlig rygg, noen prolapser og låsninger som gjør at jeg må ta litt hensyn, men basert på erfaring med terrengsykkelen så er sykling veldig god medisin mot vond rygg forutsatt at sykkelen er riktig stilt inn. Har dere noen gode råd? Er specializeden et godt kjøp for 10.000? Bør en nybegynner på asfaltsykling gå for landeveissykkel i stedet? Noen andre forslag på gode sykler som kan passe? Litt tilleggsinfo: Høyde 183, 80 kg, litt korte ben, men ikke mye. Skal primært ha en treningssykkel med god fart. Budsjett ca 10.000, Kan godt kjøpe fjorårets modell eller brukt forutsatt at den er velhodt. på forhånd takk for hjelpa! mvh Knut
|
|
|
Re: Ny sykkel - men bør jeg velge tempo eller racer?
[Re: khauge76]
08/10/2010 22:08
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Velkommen til forumet! Temposykkel bør droppes. Det helt opplagte valget til ditt bruk er en riktig innstilt landeveissykkel av det mindre aggressive slaget. Som nybegynner med vond rygg bør du se/spørre etter en sykkel med relativt langt styrerør, og ikke veldig langt overrør, slik at du får en noe mer avslappet sittestilling. Cannondale Synapse i karbon og (rimeligere) Merida Race Lite i alu er to modeller du kan kikke nærmere på, men det finnes en drøss av andre gode kandidater.
Thomas
|
|
|
09/10/2010 06:57
|
Tom_Bombadill
Ivrig
|
Ivrig
Du ønsker å sitte så langt frem som mulig, og føler dette gir mest kraft, og minst belastning på knærne. Det høres for meg ut som at du er en natural tri-/emposyklist. Når det er sagt, så er det risky å hoppe på temposykkel med en gang. Pros med fellesstartsykkel: Eneste fullgode alternativ skal du kjøre langturer (>3t) Eneste lovlige sykkel på tur- og aktivritt. Cons fellesstartsykkel. Må du ha en kort/høy sykkel, som antydet her, blir det en elendig temposykkel (høy front), om du skal gjøre den enda høyere ved å sette på løs tempobøyle til tri/temporitt. Evt tempobøyle på fellesstartsykkel krever da bytte av stem samtidig som bøyle settes på, noe som gjør at trening med bøyle utgår. Trening med denne er a&o, altså får du ikke utnyttet bøylens, og tempostillingens potensiale i ritt. Pros temposykkel -Definitiv det raskeste alternativet på flata -Overlegen i enkeltsrartkonkurranser -Mulighet til å perfeksjonere tempostilling (høyt wattoutput/lav luftmotstand))med dedikert sykkel. Cons temposykkel: Statisk arbeidsstilling belaster kropp, spesielt nakke og skuldre. Derav er ikke temposykkel anbefalt for lange turer. Man får ikke sykle turritt. Sykling i felt blir upraktisk, da man ikke har tilgang til gir, uten å flytte hendene fra base bar. Dette er et konkurranseverktøy Du skriver ikke hvor du ha låsninger, men er det i nakken kan du ikke ha temposykel som eneste alternativ. Det er så enkelt. Mitt tips er fellesstartsykkel med 14-15 cm styrerør, og lavest mulig clip-on bøyle, som du har montert på sykkelen permanent (bortsett fra evt ritt, hvor den ikke er lovlig). Så kjøper du heller en temposykkel om 1-2 år, hvis du trenger mer fart i konkurranser 
Jan Erlend
|
|
|
09/10/2010 08:52
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Godt svar frå Tom B. / Jan E. – sjølv om eg meiner at langtur på temposykkel går heilt fint.
Nokre vurderingar basert på mi erfaring: – For mange triatlonmosjonistar vil den beste sykkelstallen bestå av temposykkel og terrengsykkel. Dei dagane ein vil ta det roleg og ikkje liggja i tempobøylen, tar ein turen i marka. – Det er ingenting i vegen for å sitja komfortabelt på ein tempo-/trisykkel. Også på lange turar. – Temposykkel handlar om å sykla fort. Den er, som Jan Erlend skriv, eit konkurranseverktøy. Kjensla av å sykla på ein temposykkel er annleis, og det påverkar innstillinga di. Er du ein målretta type som har tenkt å vera med på ein del konkurransar, passar det sikkert bra. Sjølv er eg først og fremst ein rask tursyklist, har eg funne ut, og dermed trivest eg best på vanleg fellesstartsykkel. På den er det liksom lov å ta det roleg. – Med clip-ons og rett eller reversert setepinne kan mange oppnå ei nesten fullverdig tempostilling på ein vanleg fellesstartsykkel.
|
|
|
[Re: ThB]
09/10/2010 08:57
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Som nybegynner med vond rygg bør du se/spørre etter en sykkel med relativt langt styrerør, og ikke veldig langt overrør, slik at du får en noe mer avslappet sittestilling. Nja … Med korte bein vil kanskje ryggen vera relativt lang? På denne bakgrunnen vil eg vera varsam med å seia at trådstartaren bør ha ein sykkel med kort/u-langt overrøyr. Dessutan ønskjer han å sitja langt frampå. Dette taler snarare til fordel for ei ramme med relativt lang reach.
|
|
|
[Re: dagfink]
09/10/2010 09:18
|
Tom_Bombadill
Ivrig
|
Ivrig
Som nybegynner med vond rygg bør du se/spørre etter en sykkel med relativt langt styrerør, og ikke veldig langt overrør, slik at du får en noe mer avslappet sittestilling. Nja … Med korte bein vil kanskje ryggen vera relativt lang? På denne bakgrunnen vil eg vera varsam med å seia at trådstartaren bør ha ein sykkel med kort/u-langt overrøyr. Dessutan ønskjer han å sitja langt frampå. Dette taler snarare til fordel for ei ramme med relativt lang reach. Det var min tanke også. Lav ramme med 56 cm eff overrør med 11-13 cm stem, eller 57 cm med 10-12 cm stem.
Jan Erlend
|
|
|
[Re: Tom_Bombadill]
09/10/2010 09:33
|
khauge76
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei,
Takk for gode råd!
Basert på det dere skriver tilsier fornuften landeveisracer, og lysten tempo;-)
Jeg liker at det går fort, og det blir antakeligvis bare sykling med to/tre stykker i sammen, iallefall i starten (og sikkert mest alene).
Ang ramme og geometri, de litt korte beina medfører nesten naturlig litt lenger rygg;-) (Og låsningene i ryggen er i korsryggen)
Specializeden som jeg hadde skikkelig god sittestilling på hadde 54 cm fra krank til sete og 53,4 cm overrør, men dise målene er vel ikke direkte overførbart til landeveissykkel dersom jeg skal gå for det?
Kjenner dere til noen landeveissykler som kan gi en sittestilling som ligner? Det er ikke viktig for meg å ha armene frem som i tempostyret, det viktigste er at tråkket ligner.
Takk for veldig gode innspill.
mvh
Knut
|
|
|
[Re: ]
09/10/2010 15:14
|
khauge76
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei,
Det der var nok dagens beste forslag..
Finner frem målebånd og setter i gang.
mvh
Knut
|
|
|
09/10/2010 15:24
|
Tom_Bombadill
Ivrig
|
Ivrig
Dette er vel den mest brukte kalkulatoren: Competitive cyclist Jeg mistenker at det du trenger/ønsker er setespiss 50-55mm bak krankhus, altså noe foran "knee over pedal spindle". Dette får du til med alle rammer, i allefall med setpinne uten setback. Det er reach (avstand sete til styre) og drop fra sete til styret som er interessant.
Jan Erlend
|
|
|
[Re: Tom_Bombadill]
09/10/2010 19:44
|
kjull
Besatt
|
Besatt
competitive cyclist calculatoren har en variant for triathlonsykler også.
Om turritt og andre fellestartritt på sykkel ikke er så aktuelt og målet er å delta på noen triathloner så er vel ikke triathlon sykkel så dumt. Med mindre vi snakker om Norseman, Axtri eller Trollveggen Triathlon kanskje. Der er nok racer mer likt, eller på Axtri klart å foretrekke? Svarene du får her på forumet er fra syklister :-) Skal du ha innspill fra triathleter prøv også å få litt meninger på www2.oslofjordtri.com?
|
|
|
[Re: kjull]
10/10/2010 12:39
|
sailman
Medlem
|
Medlem
Som tri utøver gikk jeg rett på temposykkel selv, men har kjøpt landeveis sykkel i etterkant. Raskere, morsommere (og "blingere") på tempoen, men: landeveis er tryggere på dårlig føre (høstløv), lettere å variere sittestillinger og mer tilgivende for dårlig oppsett. Bruker tempoen på alle konkurranser, og trener med den alene. Skal jeg ut med gutta eller kjøre bakkeintervaller eller langtur på ukjent vei/dårlig vei blir det landeveis sykkel. og har du rygg/nakke ting vil jeg tro at å starte m en landevei og deretter supplere m tempo når ting "funker" kan være veien å gå
(mye billig og bra temposykler der ute på nett om høsten)
|
|
|
[Re: sailman]
10/10/2010 18:56
|
khauge76
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har min snille kone målt meg både her og der, fikk opp forslag på mål til sykkel, og de stemte veldig bra med Specializeden jeg likte godt, regner da med at det er disse målene jeg skal lete etter på ny sykkel. (competitive fit)
The Competitive Fit Seat tube range c-c 54.1 - 54.6 Seat tube range c-t 55.7 - 56.2 Top tube length 53.5 - 53.9 Stem Length 11.2 - 11.8 BB-Saddle Position 71.5 - 73.5 Saddle-Handlebar 52.7 - 53.3 Saddle Setback 6.2 - 6.6
Er det noe sted jeg kan søke etter rammer basert på mål? Kjenner dere noen produsenter som har rammer som ligner på disse målene?
mvh
Knut
|
|
|
11/10/2010 07:40
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Ja og nei :-) Ut fra resultatene du gir ser det ut til at du har lagt inn målene i kalkultatoren for racer og ikke triathlon sykkel. Tri kalkulatoren er denne: http://www.competitivecyclist.com/za/CCY...p;SITE.CODE=TRIDe fleste produsenter har en "Geometry" tab på nettsidene for sine sykler der du får mange/alle relevant mål for de forskjellige str. i den rammen.
|
|
|
11/10/2010 08:42
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Jeg liker at det går fort, og det blir antakeligvis bare sykling med to/tre stykker i sammen, iallefall i starten (og sikkert mest alene). Jeg tror iallfall at dine turkamerater vil sette pris på at du kjører på en landeveissykkel; det er en grunn til at temposykler er forbudt i ritt med fellesstart. Jeg har begge typer selv og føler at jeg er litt mer Bambi på isen når jeg kjører temposykkel enn med min stødige ræser. Du må også tenke på dette med giring i bakker - det er trasig å måtte skifte grep for å gire på en temposykkel i en motbakke - du kommer ut av rytmen og det er mer risikabelt. (Kjøper du deg Di2 for tempo slipper du dette, men det er vel litt dyrt sånn i første omgang...)
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: Erlend L]
11/10/2010 08:56
|
khauge76
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei,
Ja - la inn målene i racer kalkulatoren, fordi fornuften har seiret;-)
Jeg går for en landeveissykkel nå i førsteomgang med bakgrunn i sikkerhet og komfort, og så ser jeg an behovet for tri/tempo når jeg har syklet en del mer.
Så da leter jeg etter en ramme med de målene jeg fant - og enten er jeg veldig dårlig til å lete, eller så har jeg en veldig spesiell kropp;-)
mvh
Knut
Redigert av khauge76; 11/10/2010 09:37.
|
|
|
11/10/2010 13:22
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror iallfall at dine turkamerater vil sette pris på at du kjører på en landeveissykkel; det er en grunn til at temposykler er forbudt i ritt med fellesstart.
Ikke bare turkamerater, men stort sett alle andre som beveger seg på/langs veien når du skal håndtere sykkelen i trafikkbildet.
|
|
|
[Re: Oystein L]
11/10/2010 16:42
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Helt enig, og nå ser det jo ut til at OP har valgt den tryggeste løsningen; hvis han nå bare kan finne en landeveissykkel som passer.
|
|
|
[Re: Oystein L]
11/10/2010 17:24
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Tydelig at de fleste av innleggene her kommer fra syklister som har temposykkel innstilt svært lavt og ukomfortabelt, samt bruker den sjelden. - En god temposykkel, innstilt for langdistanse (triathlon) som en trener på flere ganger i uken er både komfortabel, sikker og letthåndterlig.
|
|
|
[Re: alfred]
11/10/2010 17:46
|
kjull
Besatt
|
Besatt
FYI: alfred er en av norges mest erfarne triathleter, og etter min bedømmelse og erfaring svært kunnskapsrik på området. Han fullførte lørdag sin 4. Ironmnan VM på Hawaii i agegrouper. PS: Grattis alfred! Om du ønsker å fordype deg mer innen triathlon sykkel størrelser, her er også en linkesamling til Slowtwitch ang. størrelser på triathlonsykler og forskjeller mellom fabrikatene vha den fornuftige målemetoden "Stach and Reach" som vel også det dominerende sykkelmerke innen Triathlon Cervelo(Dømt etter siste årenes "bike count" på Ironman VM på Hawaii) Cervelo er som kjent samme som også Thor Hushovd sykler på http://www.bergentri.no/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=1462
|
|
|
[Re: kjull]
11/10/2010 17:58
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Gikk meg vist hus forbi at du har landet på racer :-) Du kommer langt med å i første omgang se på Top Tube Length eller Effective Top Tube Length (dvs tenkt lengde på horisontalt topprør på rammer som har skrånene [=slopet] topprør) ex: Trek madone 2011 geometrien her: http://www.trekbikes.com/int/en/story/madone6/fit/h1Se på mål C i tabellen: Str XS 52cm har 53.5 toptube som er i nedre del av rangen du ser på. Du har valgt competitive fit - det er vel mest agresive sittestillingen? French fit er vel mer komfortabel? Det vet syklstene best ;-) Men nedre del av competitive fit rangen kan kanskje bli noe "trang"? Specialized sin er 2mm lengre i str 52cm ramme: http://www.specialized.com/ca/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=52848&scid=1001&scname=RoadSe toptube lengt horisontal under Geo. Det vil du nok ikke merke stor forskjell på. Kan hende bør du prøve å få prøvd en typisk 52cm ramme og en typisk 54cm ramme og kjent på forskjellen? 54 rammene har typisk 54-55cm toptube.
|
|
|
[Re: ]
11/10/2010 20:06
|
khauge76
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei,
Takk for mange gode råd. Da føler jeg meg litt på tryggere grunn. Tror jeg starter med å teste ut noen 52 og 54 sykler og tar det derfra, ser at jeg nok har testet litt for store sykler de gangene jeg ikke var fornøyd med sittestillingen (56cm og 54 cm.) Nå er det ut og teste!
|
|
|
11/10/2010 20:41
|
kjull
Besatt
|
Besatt
:-) Ref at de samtidig anbefaler: Stem Length 11.2 - 11.8 Om du øker top tube length noe fra anbefalingen kan du trekke det fra på stem'et (= Styreframspringet)sånn at "reach" blir lik Stem lengder 100-120mm er veldig normalt og greit. Ergo, 54 med 100 eller 110mm stem alt ettersom bør kunne gå greit
|
|
|
12/10/2010 16:50
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
En god temposykkel, innstilt for langdistanse (triathlon) som en trener på flere ganger i uken er både komfortabel, sikker og letthåndterlig. Betyr det at du vil anbefale temposykkel som førstesykkel til khauge76?
|
|
|
12/10/2010 17:39
|
sailman
Medlem
|
Medlem
Han sier den primært er til trening og evt noen ritt/konk, da våger jeg påstanden at en landeveis m tri-bars er et mere brukervenlig og varierbart(?) alternativ en å gå rett på tempo.
Ikke noe problem å sitte godt og tråkke bra på en tri sykkel, men det krever mere tilpasning OG tilvenning en landeveis løsningen. Tri sykkelen er ikke noe værre å sykle på når alt går OK, men avst gir-brems (uten di2) og albuer "foran" gaffelen er kummelt hvis du går i skrens eller biler glemmer vikeplikten.
Lykke til med kjøp av sykkel!
|
|
|
[Re: sailman]
12/10/2010 18:00
|
khauge76
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har etter noen år med filosofien "bedre å hoppe rett på noe med litt fart i" lært at det kanskje ikke alltid er det mest fornuftige. Tyder kanskje på at jeg faktisk nærmer meg voksen når jeg nå går for landeveissykkel i stedet for Tri sykkel.. Håper å få noen timer på lørdag til testing av landeveissykkel. Gleder meg skikkelig til å få noen turer nå før snøen gjør at jeg må finne alternative treningsformer.
Supert å få såpass mange, gode, innspill når man er i tvil!
|
|
|
13/10/2010 14:06
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Takk for gratulasjoner...
Poenget i innlegget mitt var bare å få moderert/rettet mye av det negative som ble skrevet ang. temposykkel.
Har hatt landeveissykkel (m/bøyle) som jeg brukte til alt - triathlon, temporitt og landeveisritt. Byttet til tempo/trisykkel - kjekkere for triathlon (raskere og mer stabil) men kan ikke brukes på landeveisritt. Og har nå en av hver. Kjekkest, og dyrest.
Selv bruker jeg ofte tri/temposykkelen på gruppetreninger og langturer (opptil 23mil), og opplever ingen problemer med det. Hva en bruker på trening blir en smakssak. (Og så er det lurt å trene en del på det utstyret en konkurrerer på - er ofte her dårlige temposyklister feiler.)
For konkurranser er en spesialisert sykkel bedre; en landeveisykkel som settes opp med tempobøyle (og gjerne setet litt fram) blir ofte ustabil - den har ikke geometri for denne bruk.
Så velger du landeveissykkel som også skal brukes med bøyle til triathlon ville jeg valgt blandt (de få) syklene som er laget spesielt for slik "blandingsbruk". De jeg vet om er Cervelo S (1,2 eller 3 - eller en brukt Soloist) og Wilier Imperiale. Disse har en geometri og stabilitet som tillater at tyngdepunktet flyttes framover.
Forøvrig ser jeg ingen problemer med å kun ha tri/temposykkel.
|
|
|
13/10/2010 16:05
|
sailman
Medlem
|
Medlem
Glemte å gratulere Alfred, sorry!
Det er ingen problemer med å kun ha temposykkel, hadde det selv i 2 sesonger før jeg kjøpte landeveis i tillegg. Grunnen til at jeg råder trådstarter til å gjøre det "omvendt" er at du har ingen optimal tri løsning, men står friere til alt og jeg tror det er greit for de som ikke allerede er hekta på tri
Tror kanskje Cervelo står seg bedre i bruktmarkedet en Wilier her i landet prismessig? (Tor H og slikt)Men: fortell oss hvor du ender og hvor lang tid det tar før du har en av hvert i garasjen du også
For å skrive om en gammel tekst:
Ole Brum ble spurt "Vil du ha tri eller landeveis sykkel til terrengsykkelen din?" Han svarte "Ja takk begge deler, men det er ikke så nøye med terrengsykkelen"
|
|
|
|
|