Dette er en fantastisk lett og "rask" sykkel, og etter min mening er konstruksjonen på rammen et mesterstykke av ingeniørkunst.
Bygde den egentlig med tanke på å ha den som kombinert ritt og stisykkel. Har imidlertid bestemt meg for å legge rittsyklinga på hylla, og – mye vil ha mer – nå er jeg hekta på fulldempa, og ønsker å gå over til en mer rendyrka stisykkel med mer vandring på demperne.
Rammen har vært med i underkant av 20 mil. Hjulsett og noen av de øvrige komponentene har vært med noe lengre, men fremstår som nytt. Vekten på sykkelen som den selges er 9,8 kg. Da er det ikke pedaler med, og dekkene som står på er ikke av de letteste. Så med lettere dekk og lette pedaler går det fint å holde den under den magiske grensa på 10kg.
Dekkene som står på har slitte sidevegger, og er snart moden for utskifting. Har valgt å ikke gjøre det før evt salg da det skal godt gjøres at vi har samme dekksmak.
Har tatt med denne listen fra vekt og deleregnskapet for prosjektet. Litt uryddig oppsett, men de er hovedsaklig sortert etter hva som er veid sammen. Har dermed brutt med Giants filosofi om at de ikke oppgir vekt på sine sykler.
Anthem X ramme str M, Fox RP23 bakdemper, skruer, seteklemme, girøre, lagerskåler: 2313g FSA Styrelager: 52g Starnut og top cap: 24g Spacers: 8g Strips og klips for slanger: 2g KCNC Bone styre: 107g Syntace F99 stem med titanbolter: 98g Grab-on MTN2 grips med endepluggg: 60g RockShox SID Team 2009 dempegaffel: 1454g Selle Italia SLR XC sadel: 164g KCNC SC Pro lite 9000 setepinne: 196g Aerozine X-12SL-A3 44/32/22 krank, komplett med lager: 726g XTR CS-M970 11-32 frikrans: 217g XTR CN-7701 110 ledd kjede: 270g XTR SL-M970 RAPIDFIRE Plus shifters: 215g XTR RD-M972 SGS shadow bakskifter: 177g XTR FD-M970 Top-Swing fremskifter: 123g XTR SIS girwire: 70g XTR BR-M975 bremscalipere, hendler, slange, olje, bolter: 476g XTR SM-RT97 Ø160 rotors: 244g XTR HB-M975 nav, DT swiss XR4.2d felg, DT revolution eiker, DT pro lock nipler: 706g XTR FH-M975 nav, DT swiss XR4.2d felg, DT revolution eiker, DT pro lock nipler: 831g XTR hurtigkoblinger til hjul: 118g RaceKing 2.2 dekk: 960g Stans tubeless rim strips: 110g Stans tubeless guffe: 100g Felgtape: 10g I tillegg noen gram for smurning
Kom meg ikke til å selge denne sist jeg loddet stemningen. Fikk et bud på 22 lapper i høst, men hadde ikke hjerte til å selge den da.. Nå er sommeren straks over, og sykkelen er knapt brukt. Tror ikke det er verdt å ha den stående og falle enda mer i pris, så jeg gjør herved et nytt fremstøt..