Madamen min håner meg for bålplassen min og vil at jeg skal rive. Den er stygg sier hun, jævlig stygg endog til." Du skjemmer oss ut" . Hun - ei simpel tøtte fra Finnmark - hva vet vel hun om hva som er stygt. Jeg legger ut et par bilder så kan dere dømme selv. Den observante leser vil se at gulvet er stensatt med vakker naturskifer fra Alta, ildstedet er en sideflådd vaskemaskintrommel ( nb ekte rustfritt) Rammeverket er laget av grønne telefonstolper pent omkledd av en ikke helt ferdigmalt ( 6år) sittebenk med 5" og bekledd med myke reinskinn. Taket mot øst er i lettstelt canvas, kan fjernes enkelt for å slippe solen inn. Resten av taket er fra en gaupen hestevogn av noe eldre dato. Jeg var inne på tanken om å legge noe shingel der men etter at taket falt ned for et par år siden pga stor snelast så har jeg latt det være inntil videre ( Det ble forresten enkelt trukket på plass vha en toyota lc og kyndig manøvrering) Nordveggen - altså mot fotografen - og dens dør eksisterer ikke. Saken er den at jeg liker denne bålplassen min godt , bedre en dissse grillkåtene som det går 17 av på dusinet , i alle fall her i nordnorge. Min bålplass is one of a kind og virkelig til å bli grillkåt av- etter min smak. Her har jeg hatt mang en filosofisk og trivelig kveld. Litt røyklukt i håret javel , litt trekkfull men ok. Men hun insisterer og kommer dessuten med alvorlige trusler i ft basale , eksistensielle behov. Så hva skal jeg gjøre - rive eller ikke rive ? jeg tenkte at jeg kunne møte henne på halvveien og bare rive taket - men da er jo liksom mye av kosen borte likevel. Hva synes forumet ?
altså - freshe opp men ikke rive hvis jeg fortår d'herrer rett ?
Jeg så forresten litt på utvalget fra Designers Guild, men etter de psykedeliske kreasjonene der å dømme så fant jeg ingen puter som passet inn sammen med den vakre skinnbesetningen ( rein) i circuferensen ( pent for sittegruppen ) rundt flammepunktet på bålplassen min.
Kan ikke rive denne! Gir visse finne-assosiasjoner og må da være lokaltradisjonell nok? Men gjøre taket litt finere kanskje, male skulle holde om du ikke vil investere i shingel e.l.
Har riktignok ikke rådført meg med min mer in/eksteriøroppdaterte oppussingsgeneral her i huset...
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Er du klar over at trommelen er fra en utrangert AEG - du vet den hurtigsentrifugerende saken som var så populær ? Den var jævlig god og burde gi status !
Å rive en bålplass burde jo være helt uaktuelt! Det å kunne tilbringe en mørk kveld i fullstendig ro sammen med et knakende bål er noe av det beste som finnes! Behold bålkroken, men å gjøre den litt finere hadde kanskje ikke skadet.
For en kul sak Taket var ikke akkurat vakkert nei...det ser betydelig bedre ut på det bildet som er to poster over mitt, vet ikke helt hva som er gjort m det på det bildet? Det første jeg tenkte var: Hvilken skog ligger den i? Kan jeg sykle dit med unga? Litt mer forståelig at den ønskes fjernet når den ligger i en hage ( i alle fall om tomta er omtrent som min, rundt 500 kvm)
Jeg syns du skal gjøre som de andre har foreslått, pusse opp litt. Forklar madammen hva bålplassen BETYR for deg, og spør hva som må gjøres for å få la den stå.
altså - freshe opp men ikke rive hvis jeg fortår d'herrer rett ?
Jeg så forresten litt på utvalget fra Designers Guild, men etter de psykedeliske kreasjonene der å dømme så fant jeg ingen puter som passet inn sammen med den vakre skinnbesetningen ( rein) i circuferensen ( pent for sittegruppen ) rundt flammepunktet på bålplassen min.
Den bør nok males hvit. Legg til litt gevirlamper og krystall lysekroner. Utstoppede dyr er også bra. Legg også til litt sekkestrie puter og noen puter sydd av gamle broderte duker så sklir du rett inn i shabby chic/landstil gjengen..
Til å pynte opp bør det danderes med hagekanner og ulike trau av sink. Små stabler med gresskar i ulike farger er også bra. Så må du ha kubbelys på fat, sammenbrettede pledd og små glasskrukker fylt med runde steiner.
Nei.
Men jeg ville vurdert å sette inn takplatene utvendig med Tyrilin tjærebeis. Det er gode greier. Slik det ser ut nå, ligger finerplatene (?) veldig uttsatt for vær og vind.
For en kul sak Taket var ikke akkurat vakkert nei...det ser betydelig bedre ut på det bildet som er to poster over mitt, vet ikke helt hva som er gjort m det på det bildet?
Det blir penere med nytt tak. Men det er nok også lurt å tenke på å pynte opp i området rundt. Med tanke på at det er en bålplass kan kanskje denne lille karen passe.
kreativ forslag har medført besøk i malingsbutikken i dag. Shingel kommer på plass så snart jeg får anledning. Nissene hopper jeg over. @tmork : 4 mål Men madamen synes tydeligvis at det også her foreligger ett selvmål
Stygt? Jeg synes ikke den var stygg i det hele tatt. Hus malt turkis er stygt, men det er jo vanlig i Finnmark Behold bålplassen din du. Skal du gjøre noe med taket kan du gni inn med litt brun beis/tjære. BTW: Er det et vorsteh-hue i hjørnet på bildet?