Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Billigste måte å lette en sykkel på?

Billigste måte å lette en sykkel på? #1044768 06/10/2010 14:41
V
VegardF Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Jeg har en Diamant Zenith 40, og det hadde vært artig å fått ned vekten littegrann. Kroppsvekten er nemlig også på vei ned ICON_SMILE

Hvilke komponenter skal jeg bytte først for å få mest vekreduksjon for pengene?

Re: Billigste måte å lette en sykkel på? [Re: VegardF] #1044782 06/10/2010 15:23
erlingba Offline
.
.
Sete, og setepinne, stem og styre kan du få endel lettere uten å bruke altfor mye penger, og du kan samtidig få bedre kontroll og komfort på sykkelen.

Dekkene kan byttes ut i noe lettere, men jeg ville heller byttet dem i noe med skikkelig grep for sleipe høststier.

Det finnes både bedre og lettere gafler, en brukt Reba ville passet fint.

Jeg synes ikke du skal være altfor opptatt av vekt. Bytt heller til noe med bedre funksjon, og hvis det er lettere er jo det en bonus.

Re: Billigste måte å lette en sykkel på? [Re: erlingba] #1044789 06/10/2010 15:34
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Hvis målet ditt med sykkelen er å få kroppsvekten videre ned så synes jeg ikke du skal gjøre noe med vekten. Du får jo mye bedre treningseffekt ut av en tyngre sykkel. Det å gjøre sykkelen lettere dreier seg om å spare energi og i når man skal ned i vekt så dreier det seg jo om å bruke så mye energi som mulig.

I din situasjon ville jeg ha beholdt sykkelen som nå, kost meg på den gjennom vinteren med noen piggdekk. Når så neste sommersesong begynner og du evt har lyst til å prøve deg på noen turritt så starter du på prosjekt vektreduksjon på sykkel. Eventuelt kjøper deg en lettere sykkel.

Jeg har hørt et eller annet sted at i energiforbruk så tilsvarer 1 kilo på sykkelen 4 kilo på kroppen. Så om du gjennom vinteren klarer å gå ned 8 kilo så vil det tilsvare en vektreduksjon på 2 kilo på sykkelen.

Men dette er nok litt skuffende svar siden nye dingser alltid er kule og det kanskje der det du ønsker deg. ICON_SMILE

Jeg tror uansett ikke at den marginale effekten du vil få av å bytte ut deler som koster lite vil merkes på sykkelgleden over lang tid.

Re: Billigste måte å lette en sykkel på? [Re: Raskall] #1044796 06/10/2010 15:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Raskall
Hvis målet ditt med sykkelen er å få kroppsvekten videre ned så synes jeg ikke du skal gjøre noe med vekten. Du får jo mye bedre treningseffekt ut av en tyngre sykkel. Det å gjøre sykkelen lettere dreier seg om å spare energi og i når man skal ned i vekt så dreier det seg jo om å bruke så mye energi som mulig.

Tror i prinsippet ikke noen hundre gram hit eller dit gjør noe som helst med treningseffekten, men hvis man har en sykkel man synes er kul og lett, har man kanskje mer lyst til å bruke den også.

I din situasjon ville jeg ha beholdt sykkelen som nå, kost meg på den gjennom vinteren med noen piggdekk. Når så neste sommersesong begynner og du evt har lyst til å prøve deg på noen turritt så starter du på prosjekt vektreduksjon på sykkel. Eventuelt kjøper deg en lettere sykkel.

Kan være mer lønnsomt kanskje, men har man råd og lyst til å kjøpe stasj for moro skyld, så hvorfor ikke?

Jeg har hørt et eller annet sted at i energiforbruk så tilsvarer 1 kilo på sykkelen 4 kilo på kroppen. Så om du gjennom vinteren klarer å gå ned 8 kilo så vil det tilsvare en vektreduksjon på 2 kilo på sykkelen.

Heldigvis er dette bare det reneste tull.

Re: Billigste måte å lette en sykkel på? [Re: Raskall] #1044828 06/10/2010 16:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Man bruker jo ikke noe mindre energi, det går bare ørlite grann fortere.

Det er mange som har hørt dette, men det blir ikke noe mer logisk av den grunn. 1 kilo er 1 kilo uansett. Dog vil man på følelsen kanskje lettere kjenne forskjell på en tung sykkel og en lett sykkel enn tilsvarende på kroppen. Det er uansett totalvekten som avgjør hvor mye som kreves for å flytte sykkel med syklist en gitt distanse og høydemeter.

Jeg tror uansett ikke at den marginale effekten du vil få av å bytte ut deler som koster lite vil merkes på sykkelgleden over lang tid.

Dette er helt riktig. Her er det i så fall bedre og fokusere på økt funksjon og tilpassing. Gode dekk, et godt, bredt styre og et godt sete kan øke sykkelgleden.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Billigste måte å lette en sykkel på? [Re: sykkeloyvind] #1044845 06/10/2010 16:58
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hr.Redaktør
men det blir ikke noe mer logisk av den grunn

Formuleringen til Raskall er logisk gyldig, men premisset er galt ICON_WINK

No added style
Re: Billigste måte å lette en sykkel på? [Re: KnutAa] #1045151 07/10/2010 07:48
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Det er moro å tune sykkel, den blir fin og lett, men det er også veldig dyrt har jeg erfart ICON_SMILE

Re: Billigste måte å lette en sykkel på? [Re: maghva] #1045202 07/10/2010 09:05
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Dremmel og/eller drill med et metallbor er jo den absolutt billigste måten å redusere vekten på ICON_WINK Var jo stort på 90-tallet en gang og borre hull i alt mulig for senke vekten.

PS! tar ikke noe ansvar for eventuelle følger av at noen lager sveitserost av delere og/eller ramme ICON_WINK

Re: Billigste måte å lette en sykkel på? [Re: VegardF] #1045618 07/10/2010 20:59
kleinsykkel Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: VegardF
Jeg har en Diamant Zenith 40, og det hadde vært artig å fått ned vekten littegrann.

Hvilke komponenter skal jeg bytte først for å få mest vekreduksjon for pengene?

Den beste måten å få mest mulig for pengene er vel å kjøpe "pent brukt" f.eks her på forumet, Har kjøpt endel snadder selv, mye av det har så og si, vært strøkent(som nytt). Da får du oppgradert mye mer for penga;)

The only thing better then a KLEIN, is two...

ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)

Moderator  support