Hvis målet ditt med sykkelen er å få kroppsvekten videre ned så synes jeg ikke du skal gjøre noe med vekten. Du får jo mye bedre treningseffekt ut av en tyngre sykkel. Det å gjøre sykkelen lettere dreier seg om å spare energi og i når man skal ned i vekt så dreier det seg jo om å bruke så mye energi som mulig.
Man bruker jo ikke noe mindre energi, det går bare ørlite grann fortere.
Jeg har hørt et eller annet sted at i energiforbruk så tilsvarer 1 kilo på sykkelen 4 kilo på kroppen. Så om du gjennom vinteren klarer å gå ned 8 kilo så vil det tilsvare en vektreduksjon på 2 kilo på sykkelen.
Det er mange som har hørt dette, men det blir ikke noe mer logisk av den grunn. 1 kilo er 1 kilo uansett. Dog vil man på følelsen kanskje lettere kjenne forskjell på en tung sykkel og en lett sykkel enn tilsvarende på kroppen. Det er uansett totalvekten som avgjør hvor mye som kreves for å flytte sykkel med syklist en gitt distanse og høydemeter.
Jeg tror uansett ikke at den marginale effekten du vil få av å bytte ut deler som koster lite vil merkes på sykkelgleden over lang tid.
Dette er helt riktig. Her er det i så fall bedre og fokusere på økt funksjon og tilpassing. Gode dekk, et godt, bredt styre og et godt sete kan øke sykkelgleden.