Sendte en mail til en av de som har kjøpt og spurte om litt info.
Sånn teknisk så koster det nok ikke all verden å få produsert sånne rammer i Hong Kong eller Kina, så at de tar en 15-1600 kroner for det er nok butikk for dem uansett.
Spørsmålet er jo om kvaliteten er brukbar, om de er overproduksjon av et "seriøst" merke, eller om de bare er bakgårdsrammer. Hadde vært veldig artig å hørt fra noen som har prøvd...
"It doesn't get easier, you just go faster" -Greg Lemond
Re: Carbonramme fra ebay - noe tess?
[Re: kensol]
#104458306/10/201010:05
Kjøpte en billig carbonramme på ebay ifjor. Det resulterte i en sprekk i skjøtet mellom ramma og alu ved hjulfestet i baktriangelet. Kan sees her .
Da jeg kontaktet selger fikk jeg beskjed om at jeg kunne få en ny ramme til 50% pris og at jeg måtte dekke fraktkostnader fra hongkong selv. Problemet var at de har økt prisen på rammene sine fra $650 ifjor til $1495 iår. Var ikke interessert i å betale omtrent det samme jeg gjorde ifjor for en ukjent ramme som sprakk uten at jeg har hatt noen uhell med den.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
[Re: erijon]
#104459906/10/201010:31
Her er det mye å lese om disse rammene. I korte trekk er det 6-7 fabrikker i Kina som lager omtrent alle carbonrammer fra Østen. Prinsippet er at dersom man er et stort merke kan man få laget rammer med eget design. Disse blir mye dyrere enn fabrikkenes standardrammer.
Ebay-rammene er ofte slike standardrammer, enten overproduksjon eller b-varer, som blir solgt billig. En del av disse rammene vil man kjenne igjen hos enkelte sykkelmerker. Det blir sagt på Internett at Fuji og Full-Dynamix er eksempler på merker som bruker standardrammer og at det er noe av grunnen til at de kan holde rimelig kurante priser.
"It doesn't get easier, you just go faster" -Greg Lemond
[Re: kensol]
#104469706/10/201012:31
Her er min ebay carbon ramme som jeg har satt opp med stiv gaffel og diverse deler i løpet av sensommeren. Geometrien på ramma er samme som terrengramma som Hongfu-bikes selger (Model: HF-fm016)
Har ikke satt den på så store prøver enda, men jeg er fornøyd med kjøpet så langt.
Takk for svar linker, bilder og erfaringer! Det virker jo lovende! Og til den prisen så ser jeg for meg at dette kan bli ett interessant vinterprosjekt
Jeg har samme som du linker til (nr 2), uten at jeg har studert geometrien nøye. Funker helt fint, har nå overlevd i godt over ett år. En del røff stisykling når jeg ventet på deler til fulldemperen, samt Grenserittet tidligere i år ble gjennomført uten problemer. Det er samme produsent som White (Selges på XXL) sine rammer, søk på forumet, har vært diskutert før.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"