Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Met Parachute - erfaringer?

Met Parachute - erfaringer? #1044360 05/10/2010 22:38
X
xero Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Jeg er landeveissyklist og hjelmfanatiker, og bruker alltid hjelm når jeg sykler. Men tradisjonelle hjelmer beskytter dårlig mot en real faceplant. Det er litt rart at ikke ansiktet skal beskyttes, vi landeveissyklsykler jo tross alt i 30-50 km/t, og da får trynet et ganske godt trøkk hvis det treffer asfalten først!

Met Parachute virker som et godt alternativ. Ganske tung i forhold til min nåværende Giro Atmos, men ansiktsbeskyttelsen synes jeg er verdt de ekstra grammene.

Det jeg dog er bekymret for er sikten fremover, siden jeg sitter veldig fremoverlent.

Er det noen som har erfaringer med denne hjelmen?

Redigert av xero; 05/10/2010 22:52.
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: xero] #1044369 06/10/2010 00:25
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Kul hjelm, men jeg tror det er ulovlig å bruke den på landeveien.

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: eUnaas] #1044372 06/10/2010 03:11
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
ingen erfaring med denne, men all annen erfaring med helhjelm til sykkel og ski tilsier at det er endel ulemper som ikke uten videre veies opp av økt beskyttelse.

feks:
økt tendens til dugging på briller i lav hastighet,
mindre sysnsfelt, spesilt til side og ned
umulig å få i seg drikke eller næring på en rask måte.
umulig å kvitte seg med snus på en fornuftig måte.
umulig å bruke tenner til noe

uansett tror jeg det ville det sett noe spesielt ut med helhjelm på landevegssykkel. sansynligvis er det ulovlig i konkurranse også.

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: jorn] #1044400 06/10/2010 06:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvorfor skal det være ulovlig å beskytte seg?

Snus hører ikke hjemme på sykkel og buksevann til jorn for umoralsk råd fishwhack Står jo også på antidopinglisten.

Er du redd for faceplant på landevei, er terrengsykling veien å gå (noe vi stort sett diskuterer her bortsett fra i Racer-forumet). Det går ikke så fort, man har en sykkel som kan kontrolleres og håndteres teknisk, man har BREMSER og det går faktisk an å kle seg i beskyttende klær uten å bli ledd av og utstøtt i gruppen. Og så slipper man dette tøysete konseptet å barbere legger.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: baronKanon] #1044427 06/10/2010 07:02
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den sitter ikke like godt på hodet mitt som en Giro Xen, derfor har min blitt liggende i skapet.

Men om jeg skal ut på en litt hårete tur tar jeg den fram. Lett nok og ikke alt for varm, men den tar en del av sidesynet.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: jorn] #1044435 06/10/2010 07:10
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jorn

feks:
økt tendens til dugging på briller i lav hastighet,
mindre sysnsfelt, spesilt til side og ned
umulig å få i seg drikke eller næring på en rask måte.
umulig å kvitte seg med snus på en fornuftig måte.
umulig å bruke tenner til noe

Økt tendens til dugging er minimal, men litt mer utsatt er den vel.
Jeg kan ikke si at jeg har tenkt over noe redusert synsfelt.
Drikke får man fra drikkesekkslangen, det går fint. Drikkeflaske blir vanskelig.
Snus? Nuvel.. men å spytte blir vanskeligere.
Jeg klarer å spise sjokolade. Det er bare å stikke den oppunder bøylen.

Blir man derimot andpusten, så får du pusten din som et ekko inne i hjelmen. Det er dårlig for psyken på lange klatreetapper.

På landevei? Der hadde det føltes rart å bruke den.

[foto: Kjartandaddy]

Vedlegg pbpic1963942.jpg

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: xero] #1044575 06/10/2010 09:48
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Parachute på landeveien er fy. Om du tryner i 50 knuser du nesten garantert hakebeskyttelsen og gjør vondt verre.

Skal du ha noe som funker under slike forhold må du kjøre med fullblods helhjelm. Noe annet holder ikke.

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Vanilla Ninja] #1044632 06/10/2010 11:15
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Vanilla Ninja
Parachute på landeveien er fy. Om du tryner i 50 knuser du nesten garantert hakebeskyttelsen og gjør vondt verre.

Skal du ha noe som funker under slike forhold må du kjøre med fullblods helhjelm. Noe annet holder ikke.

Ehhh...hvordan kan en hakebeskyttelse gjøre vondt verre på veien? Dytte den inn mellom tennene?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: simenf] #1044659 06/10/2010 11:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Den knekker og kutter deg fryktelig mye i ansiktet.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: baronKanon] #1044679 06/10/2010 12:10
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg er fortsatt ikke helt overbevist over den totale nytten denne tynne plastremsa av en hakebeskytter har i stor fart med stort skadepotensiale. Den kan nok berge deg fra noen skrubbsår når den dultes i bakken, men jeg er skeptisk til nytteverdien når det virkelig smeller.

EDIT: Dessuten passet hjelmen særdeles dårlig til klumphodet mitt, så jeg liker den ikke ICON_SMILE

Redigert av perbl; 06/10/2010 12:10.

Per B.
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: perbl] #1044721 06/10/2010 13:06
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Har syklet med Parachute ca 1,5 sesong på sti. Den har reddet ansiktet mitt et par ganger. Senest for 2-3 uker siden på vei ned vettakollen. I tillegg til reel beskyttelse føler jeg den er bra for psyken, noe som igjen er bra for sykkelopplevelsen.

Likevel stiller jeg meg skeptisk til bruk av denne hjelmen på landevei. Har jo her en helt annen sittestilling enn på grovere stisykling. Tror synsfeltet vil bli hindret mer på landevei enn på sti. Videre tror jeg viktigheten av ansiktsbeskyttelse er mindre på landevei da man ikke like ofte går rett over styre med sykkelen etter. Ved fall sidelenges føler ikke jeg at poenget er like stort. Stygge, skarpe gjenstander som kvister og store skarpe steiner er det vell også mindre av på veien.

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: baronKanon] #1044781 06/10/2010 15:15
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

Stemmer.

Hva er verst: slå ansiktet i asfalten eller trykke en masse skarpe plastsplinter inn i ansiktet samtidig som man slår ansiktet i asfalten?

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: xero] #1044832 06/10/2010 16:36
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: xero

Hvis du bruker landeveissykkelen din til slikt bruk, da bør du nok bruke en helhjelm! Hvis du derimot bruker sykkelen til tiltenkt bruk, må du for guds skyld aldri finne på å tenke tanken på helhjelm på landeveien!!!

Hvis du synes at landeveien er så skummel at du ikke tør å sykle uten helhjelm, bør du snarest selge raceren, og komme deg ut i skogen, der du kan bruke en slik hjelm uten å bli kraftig hetset! Det forutsetter selvfølgelig at du sykler DH med den, ellers blir du nok hetset likevel. ICON_WINK

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Vanilla Ninja] #1044874 06/10/2010 17:52
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Stemmer.

Hva er verst: slå ansiktet i asfalten eller trykke en masse skarpe plastsplinter inn i ansiktet samtidig som man slår ansiktet i asfalten?

Mulig jeg ikke har fulgt helt med her, men hvorfor skjer ikke dette i terrenget?

Nok av historier på nettet om ryttere som har "reddet" ansiktet av Parachute i terrenget. Den skarpe kanten fra 2009 er vel borte på 2010-modellen? (ikke noe problem å fjerne i alle fall).

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: simenf] #1044883 06/10/2010 18:11
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spørsmålet til trådstarter var om Para-chute ville fungere som beskyttelse på landeveien, i tilfelle faceplant.

Min påstand er at plastikken i hakebeskyttelsen ikke er sterk nok til å stå imot et treff i asfalten i 50 km/t, men vil knekke opp i småbiter og gjøre mer skade enn gagn.

At folk har berget tennene i terrenget betyr at beskyttelsen tåler å treffe skogbunn i halve hastigheten, noe som ikke blir det samme.

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Vanilla Ninja] #1045112 07/10/2010 06:03
ihokstad Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har syklet med Met Parachute i tre sesonger nå, og har ikke noe å utsette på den; du føler deg tryggere, den er lett, og man tenker sjelden på at den er der i grunnen...

Det eneste aberet er at mange tror du er så innmari hardcore når du kommer med den, de skjønner vel ikke alltid at det er det MOTSATTE som er tilfelle; fin pysehjelm med andre ord ICON_SMILE

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Vanilla Ninja] #1045161 07/10/2010 08:06
Holsmo Offline
Medlem
Medlem
Spørsmålet til trådstarter var om Para-chute ville fungere som beskyttelse på landeveien, i tilfelle faceplant.

Min påstand er at plastikken i hakebeskyttelsen ikke er sterk nok til å stå imot et treff i asfalten i 50 km/t, men vil knekke opp i småbiter og gjøre mer skade enn gagn.

At folk har berget tennene i terrenget betyr at beskyttelsen tåler å treffe skogbunn i halve hastigheten, noe som ikke blir det samme.

Tja jeg vil tro att bevegelsesenergien fordeles ganske så mye i det du går på trynet, ruller og sklir bortover asfalten. At du går fra 50km/t til 0km/t på ett microsekund er jo ganske tvilsomt

Redigert av Holsmo; 07/10/2010 08:07.

Ghost SE2000
Cannondale Perp 2
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Holsmo] #1045167 07/10/2010 08:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Og det samme vil gjelde i skogen.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Vanilla Ninja] #1045170 07/10/2010 08:17
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg er enig i påstanden din om at hakebeskytteren ikke er laget for 50km/t mot asfalten, men har du referanser eller erfaring med at den vil knekke opp og skade brukeren? Hvis ikke blir dette en ren spekulasjon!

Det er jo ikke hovedsaklig på skogbunn man trenger en slik beskyttelse, men for å hindre greiner, røtter og stein i å modifisere utseendet ditt. En myk beskytter som dette vil hovedsaklig bremse eller endre retningen på bevegelsen, ikke absorbere store mengder energi og stoppe den opp på samme måte som en ansiktsbue på hard hjelm skal. Det jeg har lest av tilbakemeldinger går mye på fall i steinurer og bratte partier, dvs ikke skogbunn. Dette er ikke en DH-hjelm, den passer sannsynligvis dårlig til racer-bruk, men det er etter tilbakemeldingene en god stihjelm som gir ekstra beskyttelse av ansiktet. Jeg skal ha en slik sjøl!

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: ihokstad] #1045240 07/10/2010 09:56
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ihokstad

Det eneste aberet er at mange tror du er så innmari hardcore når du kommer med den, de skjønner vel ikke alltid at det er det MOTSATTE som er tilfelle; fin pysehjelm med andre ord ICON_SMILE

SlemmeBjørnmodus: Jeg tror de fleste erfarne stisyklister skjønner veldig godt at det er det motsatte som er tilfellet! ICON_WINK

Nå skal jeg prøve å være snill resten av dagen! ICON_SMILE

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Bjørn B] #1045386 07/10/2010 14:47
ihokstad Offline
Avhengig
Avhengig
Bra, jeg lever godt med å være pyse, og å ta vare på tennene mine - kan da ikke ha gått med reggis i flere år til ingen nytte heller ICON_SMILE

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: ihokstad] #1045476 07/10/2010 17:57
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Godt poeng! Du har da i hvertfall noe å beskytte! Jeg er stor, stygg og skjeggete. Ikke har jeg brukt reggis, og arr er bare tøft! Dessuten dekker den utvidede lisensen min tannlegeregning på opptil 50 000, så her i gården blir det å tøffe seg med halvhjelm fortsatt! ICON_SMILE

Bjørn

Løypelegger Ultrabirken
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Bjørn B] #1045534 07/10/2010 18:45
ihokstad Offline
Avhengig
Avhengig
Hehe, good luck with that ICON_SMILE

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: baronKanon] #1045653 07/10/2010 22:16
jorn Offline
Avhengig
Avhengig

Snus hører ikke hjemme på sykkel og buksevann til jorn for umoralsk råd fishwhack Står jo også på antidopinglisten.

hehe. men står snus på dopinglista? det er i tilfelle ganske absurd. enhver som har forsøkt snus i kombinasjon med fysisk aktivitet vet at stoffet kun har prestasjonshemmende effekt.
om det hører hjemme eller ikke er det uansett godt med en pris til kaffen, men om dette er umiddelbart relevant for en landeveissykkelist som vurderer helhjelm er vel en annen sak...

Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: jorn] #1045655 07/10/2010 22:28
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Det er vel nettopp derfor det står på _anti_dopinglista …

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Åsmund Olsen] #1045749 08/10/2010 07:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er for å beskytte seg mot skader, men jeg tror fort ulempene her vil bli større enn fordelene. Sjansen for å faceplante på racer er ganske liten. De aller fleste vil gå gjennom en helt sykkelkarriere på racer uten større tryn. Mange vil oppleve å skli ut i en sving og de som sykler større ritt vil før eller siden oppleve å havne i et massevelt. Dog er det veldig sjelden at noen av disse situasjonene fører til faceplant. I proffsirkuset er det noen få eksempler på tryn som har foregått med ansiktet først. Jens Voights tryn for to år siden er et eksempel som skjedde på grunn av et øyeblikks ukonsentrasjon fra Jens sjølv.

Man kan beskytte seg mot alt og ønske å ville minimere risikoen, men det hele bunner ned i at man velger å drive med en middels farlig aktivitet i utgangspunktet.
Som oftest vil man rekke å snu seg til siden og ta asfalten med skulderen og kragebeinet når man tryner, eller med hofte og kne når man sklir ut.
Både knebeskyttere og tannbeskytter som du kan putte i munnen før utforkjøringer virker mer hensiktmessig enn en hjelm med hakebøyle.

Men har man først tenkt tanken så blir man så bekymret at angsten ikke slipper taket før man har beskyttet seg.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: sykkeloyvind] #1046008 08/10/2010 13:15
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Skaffa meg parachute før Kongsberg i år, etter eit par småekle trynet-ned-i-mose-hendingar i vår.
Føler meg sånn passe halvteit med heilhjelm, men synes ikkje hjelmen hemmar noko anna enn stilen. Ingen problem å spytte, snuse eller ete bamsemoms med hjelmen på.

Stort sett treng ein jo ikkje hjelm i det heile, då det er sjeldan hodet er nedi når ein tryner og rekk å rulle over skulderen, men av til skjer ting såpass raskt at ein ikkje rekk noko som helst.

Men:
Heilhjelm på racer hadde aldri falt meg inn. Det blir litt overkill etter mitt syn då trynefrekvensen er lav

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Met Parachute - erfaringer? [Re: Arnebv] #1046497 09/10/2010 10:45
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Regner med at kommentarene fra baronKanon og Vanilla Ninja var ironisk ment siden de ikke følger opp... :-)

Moderator  support