Vi har nylig kjøpt vår første leilighet. Leiligheten er en fjerdepart av ei lavblokk, og ligger i øverste etasje. Overtagelse skjer senere i høst, men allerede nå er planleggingen i gang.
Ett av de første punktene på planen er å installere vedovn.
Bygget er satt opp med pipe med to røykkanaler - hvor vi har feieluke i den innerste kanalen i vår leilighet. Jeg har ikke brakt på det rene om begge røykkanalene har full høyde, eller om "vår" kanal slutter i vår etasje. Jeg har heller ikke fått avklart hvorvidt beboerne under har ovn på sin (den ytterste) kanal.
Vi ønsker gjerne å plassere ovnen fritt ut i rommet, med tilkobling på røykkanalen som ikke har feieluke i vår leilighet. Da får man nemlig glede av ovnen både på kjøkken og i stue. Er dette lov/mulig, eller er vi henvist til den innerste kanalen - og en ovn vi bare får glede av på stua?
Det er som sagt et par jokere i denne planen, men kan de av dere som føler seg kvalifisert synse litt rundt saken?
Se for øvrig svært forenkla skisse av slagmarken...
Jeg trur pipa med luka tilhører deg, og at du da må montere røykrøret fra ovnen inn på den pipa. Ta en prat med feiervesenet, disse kan kanskje svare deg. Eller så burde de vite det i en forretning hvor du kan kjøpe ovn.
-Per-Eivind.
Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no. Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Jeg kan jo oppdatere litt selv da; Kanskje er andre i samme situasjon?
"Overingeniør feiing" i kommunen kunne opplyse om at det ikke er noe branntekniske begrensninger på en slik installasjon, men at det kan være begrensninger knyttet til lydgjennomgang mellom enhetene.
Ser ut til at vi må benytte "alternativ plassering"...
.....<klipp> det kan være begrensninger knyttet til lydgjennomgang mellom enhetene.
Ser ut til at vi må benytte "alternativ plassering"...
Kjedelig. Er kanskje verdt å sjekke videre..? Er det borettslag kan du sikkert spørre der om spesielle bestemmelser begrenser denne muligheten, ellers høres det jo ut som dette er noe naboer muligens kan bli enige om..?
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
jeg driver litt med monteringer av ovner. mulig jeg er litt trøtt, men jeg skjønner ikke helt hva du mener
Jeg tar utgangspunkt i at du har lest min første post. I følge kyndig mann i kommunen er det ingenting i veien - brannteknisk - for å montere to ovner på samme røykrør i blokk med to separate boenheter. Problemet vil imidlertid kunne være at lyd bærer gjennom pipa - noe som kan være sjenerende.
det som kan være greit å sjekke er hvilken pipe naboen bruker. (røykerøret er det som går fra ovnen inn i pipa) ^^ men ser ikke no problem at dere skal bruke samme pipe. såfremt det er greit for begge to. lecapipe? nytt hus/blokk? at lyden skal bli sjenerende tviler jeg sterkt på. greit å sjekke opp i kommunen om du har lov til å montere selv. er litt forskjellig praksis fra kommune til kommune. ble du klokere?
Ja - jeg skal selvfølgelig sjekke opp hvorvidt nabo under har ovn - og eventuelt hvilken kanal de bruker. Huskjøpet er såpass nytt at alt må komme i sin tur. Lecapipe i lavblokk (2 etg.) fra 93.
Når det gjelder montering så får jeg folk til å gjøre det; mest av tidshensyn.