Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

En time om dagen - og ikke langtur?

En time om dagen - og ikke langtur? #1042222 03/10/2010 07:10
C
chrisf Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Hei, jeg prøver å sjonglere familie, jobb og trening og sliter med å få til de lange treningsøktene i vintersesongen (sommeren går greit, da tillater været at man starter grytidlig en dag i uken for en 3-4 timers tur).

Har noen tips til hvordan man kan legge opp trening når man har én effektiv time om dagen til rådighet (alle dager i uken). Jeg regner med at jeg kan kjøre noe mere intensiv trening enn det som er normalt anbefalt for et program med 7 timer i uken?

Re: En time om dagen - og ikke langtur? [Re: chrisf] #1042233 03/10/2010 07:39
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ofte hatt økter på rundt timen, og da prioriterer jeg rundbaneøkter. Ha en kort runde som du feks kan kjempe deg igjennom 6 runder på 40 min... Dette er meget effektivt. Men, det blir nok for hardt å gjøre dette hver dag. Enten gjøre dette annenhver dag, med rolig restutisjonsøkt i mellom, eller kjøre to dager, så rolig og to dager igjen...

Andre økter jeg syns fungerer bra når man kun har timen er flat tempointervall. Kjører da alt fra 4x4 til 3x10 min drag, flat asfalt er det jeg har tråkket på. Da er målet å tråkke så hardt jeg klarer under dragene. God trening for kjørestyrke.

Styrketråkk i motbakke rekker du på timen. Det samme intervaller i motbakke... Siden du bare har timen å trene på, så påvirker jo dette antall drag, samt oppvarming og nedtråkk. Men feks 3x10 min intervall i motbakke rekker man såvidt:). Jeg syns iallfall at harde timesøkter er effektivt, og skal jeg ha rolig restutisjon så er det og greit med en time. Gjennom vinteren ville jeg og ha fokusert litt på styrketråkk. Hvis du benytter langrennski om vinteren, så kan man gjøre mye av det samme her. Hardt tempo i en time er godt for hjertepumpa:). Men tror som nevnt at det er lurt å legge inn rolige timesøkter i mellom her, hardt hver dag blir nok for hardt:).

Lykke til!

CK ELVERUM

Re: En time om dagen - og ikke langtur? [Re: chrisf] #1042360 03/10/2010 14:18
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Forslag:
Kjøre 1 bein-hard uke, og deretter en rolig uke annenhver gang. 1t pr. dag er mer enn nok, til å oppnå det meste.

Maks 5 harde sone-4/5 dager i den harde uka, + 1t sone-1 + 1 hviledag.
(4x4min bakke eller flat maks fart, 2x15min tempo, spurt-trening etc,)

Rolig uke : 2 dager med 2x15-20 min i Sone 3, og resten lav sone-1-dager..

Har kjørt noe i retning av dette de siste halvåret selv, med betydlig fremgang på kun 6-7 timer i uka.
(Har ofte også kjørt syklus på 2 harde uker (hard og hardere) og 1 rolig uke.)

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: En time om dagen - og ikke langtur? [Re: chrisf] #1044213 05/10/2010 19:38
flaxemax Offline
Fersking
Fersking

Hvis du har en time ca. til trening om dagen kan kankje dette kjelpe? Nå har jeg syklet noe år,har vært innom det det meste bla, ditten x datten intervaler,som er en finfin trening.Men etter at jeg begynte med knalharde ritttempo økter på ca, 3,5 mil i kupert terreng som varer i ca. 1.20 timer har fremgangen vært veldig motiverende! Jeg kjører de øktene ca, hver 8-10 dag.Fra å være vogn i ritt har jeg blitt lokomotiv når jeg føler for det.Som sagt så blir det en uke ca. hvile mellom hver hardtur.Jeg er en ti timers mosjonst pr uke.

Re: En time om dagen - og ikke langtur? [Re: flaxemax] #1044237 05/10/2010 19:54
flaxemax Offline
Fersking
Fersking
Beklager noen skrivefeil!

Kommer sterkere tilbake!

Re: En time om dagen - og ikke langtur? [Re: ] #1044468 06/10/2010 07:39
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Hva med å sykle en annenhver dag metode? Dag 1: Hard/rittfart. Dag2: Rolig for å løse opp muskulaturen. Dag3: Hard/rittfart. Dag4: Rolig, osv osv.
Det må da være en modell som svarer godt til treningteorien?

Moderator  support