Jeg innrømmer det gladelig: Jeg liker bedre å sykle enn å skru. Dermed hender det at vedlikeholdet blir noe sløvt til tider. Men likevel ble jeg noe blek da jeg åpnet kranken min i dag. Krankhuset var regelrett fullt av gjørme og møkk. Det er vel neppe slik det skal se ut? Hvor ofte åpner dere kranklageret og rengjør hylse og krankhus?
Redigert av Andersof; 01/10/201022:11. Rediger grunn: bildestørrelse
for renhold/vedlikehold? aldri. kun for å evt bytte kranklager. jeg er mer redd for å slite ut gjengene i krankhuset enn å måtte bytte et kranklager. men nå ser det ut som om du har et dreneringshull i krankhuset som tydeligvis er bedre på å slippe inn dritt enn det er på å drenere. så her ser det jo ut som det trengs en vask innimellom ja. evt kan du jo gjenge opp hølet og skru i en skrue eller plugge det på en annen måte for å hindre at du tar inn ufrivillig ballast.
Enkelte setepinner er veldig åpne oppe ved setet, noe som kan føre til at vann og sand kommer inn i seterøret og ned i krankhuset. Dette bør man da prøve å tette på et eller annet vis me tape, silikon e.l.
Re: Krank og regelmessig renhold?
[Re: -Jan]
#104170402/10/201007:30
Enkelte setepinner er veldig åpne oppe ved setet, noe som kan føre til at vann og sand kommer inn i seterøret og ned i krankhuset. Dette bør man da prøve å tette på et eller annet vis me tape, silikon e.l.
Ah, godt tips! Setet mitt er alltid innsmurt i gjørme på undersiden etter en våt tur. Skal sjekke!