Hehe... ang den lille under leppa tyder folks reaksjoner på at den bør være godkjent. Ønsket effekt oppnås! De fleste kiker litt flaut ned i bakken og ytrer forsiktig; "...eh du har fått bart!!?" Litt som når noen har hatt total katastrofe hos frisøren. Effekten er så stor at det må kommenteres, og så hårreisende ille at folk aner ikke hva de skal si. Kult
Jeg sparer fremdeles til Barteuka, og begynner å bli ganske lei av å ha et beist av en skjeggete jungel i fjeset. Med andre ord kommer jeg til å være superfornøyd når jeg endelig kan ta vekk alt sammen og bare ha barten igjen. Ikke bare fordi bart er kjempemorsomt, men fordi jeg er drittlei av alt skjegget!
Ti dager igjen til Barteuka begynner. Det skal jeg klare. Og det blir litt ekstra inspirasjon av å høre at flere på jobben begynner å få med seg at det snart er Barteuka, og vurderer å dra med seg hele avdelingen sin på felles deltagelse.
Kva er eigentleg historia bak dette arrangementet? Er det eit terrengsykkel.no tiltak, eller ligg det noko anna bak? Eg synest bart er morosamt, og ønsker å delta, men deg vil jo veta kva eg er med på. Og det er jo lettare å misjonera ovanfor bekjente òg då, om eg veit kva som ligg bak...
Barteuker har vel egentlig alltid eksistert i en eller annen form. Men det at Barteuka har en fast tidsfestet plan ble jeg introdusert for via jobben min (IT-avdeling) for fem år siden. Er usikker hvor omfattende dette egentlig er, men det virker ikke som at det er så mange som er overrasket over at jeg er fryktelig skjeggete for tida. De bare konstaterer at "ja, det er vel sånn barteuke snart?"
Så litt kjent har det tydeligvis blitt.
Men som sagt, hvor det -egentlig- kommer fra er jeg ikke sikker på. Men det er jo ikke så nøye. Vi kan sikkert si at det har sin opprinnelse i at gladiatorer en gang hver høst fikk barbere ansiktet før den store høstturneringen. Og som et pek mot Cæsar (som ikke hadde skjeggvekst i det heletatt) valgte de en gang å ha barter hele gjengen. Selvsagt til publikums store forlystelse, og Cæsars forargelse.
Og det er det vi feirer den dag i dag ved å ha barter en bestemt uke i året.
Jeg har klart å overse hele denne tråden, og med skjeggvekst som en delfin må jeg gå for mopedbarten jeg har klart å trykke fram i løpet av den siste uka.
Jeg vil se bilder! Har hatt min i 2 uker nå og den har kanskje blitt litt fyldigere, men i hovedsak uforandret. Kommentarer fra folk har fått en mer positiv vridning. Enkelte går så langt som å si det er kledelig! Beholde den etter uka? Neppe. Bart er for spesielle anledninger
Jeg bruker forresten Stern sin ungarske bartevoks som man får kjøpt på glassmagasinet i Oslo. Den er ok formbar og gir godt hold over tid. På glassmagasinet får man også kjøpt Skippy's bartevoks, som i følge eksperter er mer formbar. Hvis man blander de to får man etter sigende den ultimate bartevoksen med god formbarhet og holbarhet.
I opened my eyes and - by jingo! I realised I'd married three of 'em.
Skulle til å si det. Den barten der er ikke noe du har skrapt sammen over de to siste ukene. Den er så velfrisert, at den må være et produkt av lang tids hardt arbeide