Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Refleks på pedalarmer?

Refleks på pedalarmer? #1040752 30/09/2010 21:39
K
kjeknu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Har nettopp lest "forskrift om krav til sykkel."
Lovdata

Der fant jeg blant annet følgende:

Ref § 5. Lys og refleks
1. Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.

Noen som vet hva "godkjent" refleks er, eller er det bare å kjøpe gul eller hvit refleks teip?

Noen her som evt har funnet noen god løsning på dette?

Har refleks på skoene, men det er vel ikke godt nok siden refleks på sko ikke er nevnt i forskriften.

Re: Refleks på pedalarmer? [Re: kjeknu] #1040757 30/09/2010 21:48
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Biltema har refleksklistremerker. Til mi store overrasking er dei "godkjende".. (Men om det er same standard som trafikkloven krev, det veit eg ikkje...)

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsklar-og-verneutstyr/Hansker/Refleksklistremerker/

Eg har sånne kvite kring heile raceren (felgar, krankarmar, ramme, m.m.), og dei skin greit opp når det er mørkt, og er omtrent usynlige i dagslys...

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Refleks på pedalarmer? [Re: NjalVM] #1041323 01/10/2010 14:36
K
kjeknu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Tusen takk for tipset ICON_SMILE.
Da lærte jeg litt om refleks standarder også (Link).

Da blir det ett sett slike i hvit.

Fant forresten en annen tråd her på Terrengsykkel som linket til refleks teip fra Clas Ohlson (Link).

Denne er antakeligvis enklere å tilpasse, så blir nok til at jeg prøver en slik også ICON_LAUGH.
Dessverre er det tilsynelatende ikke CE merking på denne.

Moderator  support