Transition er "ulovlig" pga finnene bak fremgaffelen. Om det er et issue sages disse fort av. Har ingen structural function. Contador syklet på en Transition med disse sagd av når Shiv ble ulovlig.
Det ér Transition vi snakker om. Alle vet at nose-conen på hyllevare Shiv er ulovlig. Saxobank hadde customopplegg der i år på alleritt, som visstnok kommer i salg for småfolket nå.
Men det var nytt for meg at transition var uci-illegal. Kjipern å måtte sage ned ramma for å få sykla, og kanskje mer fristende å velge en annen ramme.
Det var med en viss ironi jeg postet det bildet. Det er billigste sort 07? Transition så det er ingen nose-cone her i gården. Jeg ble dog stoppet på nordisk veteranmesterskap, men det var på grunn av at setet var 1,5 cm for langt frem. Ganske billig å fikse med andre ord.
I VM i Mendrisio i fjor syklet Fabian med en sykkel som nå regnes som ulovlig.
Han var ikke alene om å sykle på slik sykkel. Flere Giant- og Scott-sykler hadde slike aero-dingser.
Min Giant Trinity har slik supernese. UCI godkjente først denne sykkelen, men gikk senere tilbake på dette, etter at jeg hadde kjøpt sykkelen.
Jeg spurte forbundet om det var noe problem å bruke sykkelen på ritt under NCF. Fikk hverken ja eller nei, men et skriv med instrukser som beskriver hvordan syklene sjekkes ved kontroller i NC. Sykkelen ble senere kontrollert under NM, og funnet godkjent.
Jan Erlend
Re: Temposykkel - Ny fårete ulv.
[Re: thue]
#105565022/10/201016:05
Jeg har da hele vinteren på meg. Her må det funderes og sjekkes. At Transition krevde saging var f.eks nytt. Da slettes den fra lista i hvert fall. Men råd herfra noteres i bevisstheten.
Jeg ser på Transition-bildet hva som er feil ja. Ringet rundt under.
Jeg må innrømme at jeg har blitt litt svak for den rene designen på BMCs Time Machine TT02. Noen vil kanskje hevde at alu-front på ramma er litt umoderne, men sykkelen ser fin ut. Nedenfor er en tenkt spekkliste hvis jeg går for denne rammen:
Ser ut som et raskt oppsett;) Hvilke dekk har du medregnet?
Har vel egentlig ikke regnet med noen spesielle dekk. Hva gjelder for tempo? Jeg har syklet med Zipp tangente før og synes de virker raske, men glatte og litt skjøre. Kanskje er de dermed bra til tempo?
Det er mange sek å spare påskikkelige dekk. Tangente dekkene har vistnok ikke spesielt bra rulleegenskaper. Vittoria Crono et godt alternativ.
I tillegg ryker du på mange plasser med 404 kontra platehjul og 1080. I følge Zipps egen oversikt er det ca 8 - 9 sek å spare per 10 km på en slik set up.
Det er mange sek å spare påskikkelige dekk. Tangente dekkene har vistnok ikke spesielt bra rulleegenskaper. Vittoria Crono et godt alternativ.
Vittoria produserer Tangente, så det er litt rart at dei testar dårleg (Tangente er kopi av Vittoria EVO, som testar veldig bra i alle CRR testar).
Veloflex, Gommitalia, FMB og Dugast er som regel heilt i toppen.
Eg ville ikkje brukt vittoria Chrono, bortsett frå på parkett. Spinkelt, og eg trur ikkje det er ideelt på grov asfalt. Det er vel enighet om at 19 mm dekk med 200 psi ikkje alltid er vegen å gå, litt på samme måte som at Twister Supersonic 1.9 ikkje er kongen i Birken lengre. Crr verdier blir rekna ut frå ei glatt metallrulle.
Veloflex er vel kombinasjon av highend egenskaper til ikkje heilt surrealistisk pris.
Vittoria Chrono holder til mer enn parkett. Vet at mange på team zoncolan brukte chrono da de satte rekord på trondheim -oslo.
Ja, og Usain Bolt kjøpte middagen sin på McDonalds før han sette verdensrekord. Eg seier ikkje at Chrono kan ha bidratt, men kanskje at andre faktorar som værforhold og mannskap var noko meir signifikante bidrag.
Veit at Chrono er favorittdekket til Carl Erik Pedersen, og han lobbyerte for dette både i Rye XP og sikkert i Zoncolan. Carl Erik var ein kjemperessurs i Rye, men akkurat dette var eg grunnleggande uenig i. Det medførte til dømes at Rye hadde punkteringar etter ca 82 meter på DSSP (på torget i Trondheim), og at chrono stod for rundt rekna 100% av punkteringane i laget.
Chrono og Continental Sonderklasse er overlegne dekk til sitt bruk, men eg trur ikkje det inkluderer 540 km på norsk riksveg eller tempoar på grov asfalt.
Felgprofilane til for eksempel Zipp var tidlegare optimaliserte for 21 mm dekk, og på dei siste versjonane for 23 mm dekk (for eksempel 808-hjula til mange i Zoncolan). Det betyr at eit 19 mm dekk også vil øydeleggja aerodynamikken til systemet dekk+felg.
Trur ikke nokon tempohjulsett er optimalisert for 19 mm dekk lengre.
Vittoria produserer Tangente, så det er litt rart at dei testar dårleg (Tangente er kopi av Vittoria EVO, som testar veldig bra i alle CRR testar).
Veloflex, Gommitalia, FMB og Dugast er som regel heilt i toppen.
Eg ville ikkje brukt vittoria Chrono, bortsett frå på parkett. Spinkelt, og eg trur ikkje det er ideelt på grov asfalt. Det er vel enighet om at 19 mm dekk med 200 psi ikkje alltid er vegen å gå, litt på samme måte som at Twister Supersonic 1.9 ikkje er kongen i Birken lengre. Crr verdier blir rekna ut frå ei glatt metallrulle.
Veloflex er vel kombinasjon av highend egenskaper til ikkje heilt surrealistisk pris.
Kan henge meg på Thasle her. Jeg kjørte hele årets sesong på Veloflex Extreme (220g, som ruller veldig bra. I tillegg har de et fantastisk grep på våt asfalt. I både Enebakk Rundt, Vestfold Rundt og Jotunheimen Rundt kom det regnskurer som gjorde at syklister rundt meg fikk breisladd i svingene. Extreme satt som bare det.
hei karar..her er hemligheten 1-aerodynamik, da treng du terpa sittestillning, bruke tempohjelm, tempodrakt, rammetype er av mindre interesse, alle temporammar er stive å aerodynamiske nok,framhjul er av større vekt en bakhjul, her treng du minst 90mm,finne eit styre med MANGE instillningsmuligheter 2-aerodynamik.... 3-aerodynamik....ser dere prioritet!! 4-Wattmåler er ett must, der er det MASSE å henta,puls eller følelse er inte godt nok 5-Pacing...negativ split, da MÅ du ha wattmåler 6-Tren spesifikt til tempo, vanleg trening før landeveg er ikkje godt nok, du må vurdera arbetskrav å deretter tiltak...treng du styrke,aerob kapasitet,aerob kapasitet.....? 7-konkuranse...lykke til 8-vad de nokon som sa -du blir de du spis
Re: Temposykkel - Ny fårete ulv.
[Re: eriks]
#106445705/11/201013:24
Såvidt jeg har skjønt er da Crono dekket 22 mm bredt? Det er vel også et poeng at veldig få temporitt er 540 km? Punkteringen etter 80 m behøver kunne ha kommet uavhengig av dekkvalg, men ja det er klart det punkterer lettere enn andre dekk uten at det bør stå veldig høytpå prioriteringslista for temporitt.