|
|
Ang. intervall trening
|
Ang. intervall trening
28/09/2010 09:19
|
ruteress
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg trener mye intervall i en 800m 16% bakke, stavgang og "løping". Så lang har jeg forsøkt å holde jevnt tempo til topps, ca 7min, slik at jeg er helt utslitt på toppen. Dette medfører at jeg på en normal økt kan logge alt fra 6 - 13 min i blodrød sone. Har alltid tenkt at jo hardere det er , desto bedre er treningen. Har nå funnet en bakke som jeg ved full insats på sykkel bruker drøyt 4 min opp, ved samme puls filosofi som tidligere. Men jeg lurer på om jeg kanskje kan ha mer igjen for insatsen ved å trene litt mer kontrollert mtp pulsen. Vurderer å holde litt igjen, ihvertfall på endel av øktene, og kontrollere pulsen til rundt 86 - 92% av max puls. Regner min terskelpuls til ca 88%. Hvordan trener dere andre her inne intervaller, full innsats hver økt, eller kontrollert rundt terskel?
The pen is mightier than the sword. But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
|
|
|
Re: Ang. intervall trening
[Re: ruteress]
28/09/2010 09:45
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
* 4-minuttere kjøres over aerob terskel * Pulsen stiger kraftig på samme intensitet i starten, så begrepet terskelpuls kan du se bort fra på så korte intervaller. Man må altså se an tendensen, jamført farta og følelsen. reel
|
|
|
28/09/2010 09:46
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Dersom du kjører intervaller på maks vil vel tiden din gradvis øke for hvert intervall? Det anbefalte er å kjøre intervallene med lik belastning, dvs. samme tid på hvert av intervallene.
Ved å holde litt igjen vil du kunne kjøre flere hardøkter da sone 4 gir mindre krav til restitusjon enn sone 5 (og er nesten like effektiv per økt). Ved å holde litt igjen er det kanskje lettere å holde motivasjonen oppe også?
|
|
|
[Re: Kruser]
28/09/2010 10:14
|
ohaga
Avhengig
|
Avhengig
jeg kjører 4x4 i sone 4(som oftest), mens jeg kjører lengre intervalldrag i sone 3 :-)
|
|
|
[Re: ohaga]
28/09/2010 10:22
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mine 4-minuttere er i effektsone 5, rundt 120% av FTP, puls som oftest i sone 4.
|
|
|
28/09/2010 10:23
|
vegarr
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Når du snakker om terskelpuls, rekner jeg med at du mener din laktatterskel (AT). Noe annet jeg lurer på, hva er målet med intervallen? Ønsker du å bedre VO2 maks, eller AT? Men hvis målet er å bedre AT, og din AT ligger på 88% (noe som er bra), så vil en intervall rundt 86-92% være bra. Hvis du ønsker å øke oksygenopptaket, må intensiteten opp for å kunne påvirke det optimalt, selv om en bedring i VO2 maks skjer også ved slike intensiteter. Ellers så støttes tidligere innlegg knyttet til å "holde" igjen de første dragene. Ofte i treningsdiskusjoner er det stort fokus på VO2 maks, men vel så viktig er AT. En kan forvente framgang på VO2 maks, men ofte vel så viktig og like stor framgang kan foventes på AT, spesielt til folk som har trent i flere år. I tillegg er dette en vel så viktig faktor for prestasjonen som VO2 maks, sammen med arbeidsøkonomi.
Redigert av vegarr; 28/09/2010 10:25.
|
|
|
[Re: vegarr]
28/09/2010 12:07
|
ruteress
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dersom du kjører intervaller på maks vil vel tiden din gradvis øke for hvert intervall? Det stemmer nok til en viss grad det. Tiden øker noe for hvert intervall, men ikke mye, det dreier seg typisk om 5 - 15 sek på 4 min bakken. hva er målet med intervallen? Ønsker du å bedre VO2 maks, eller AT? Ja takk begge deler helst. Men spesiellt å heve AT. Trodde faktisk at intervaller på høy intensitet var for å bedre AT, og at lange turer på lavere intensitet var for bedre O2 opptak. Feil det da, eller? Men hvis målet er å bedre AT, og din AT ligger på 88% (noe som er bra), så vil en intervall rundt 86-92% være bra. AT rundt 88% er ikke vitenskaplig testet, men kun basert på følelsen av hvilken intensitet jeg kan ligge på relativt lenge, og hvilke intensitet jeg raskt begynner å merke at jeg får problemer. Dette sammen med tips her på forumet som sa noe slikt som at man kan vurdere snitt pulsen under et ritt som sin terskelpuls.
The pen is mightier than the sword. But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
|
|
|
28/09/2010 13:01
|
vegarr
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Dersom du kjører intervaller på maks vil vel tiden din gradvis øke for hvert intervall? Det stemmer nok til en viss grad det. Tiden øker noe for hvert intervall, men ikke mye, det dreier seg typisk om 5 - 15 sek på 4 min bakken. Skal ta et eksempel. Sprintere som trener på å bli raskere, der kan en typisk trening (på å bedre aksellrasjonshurtigheten) være å ha 10-15 sprinter på 20-30 meter. Hvis de etter 10 sprinter begynner å øke tiden de bruker, er det bare å stoppe. De klarer ikke å holde høy nok intensitet (96-100%) hva er målet med intervallen? Ønsker du å bedre VO2 maks, eller AT? Ja takk begge deler helst. Men spesiellt å heve AT. Trodde faktisk at intervaller på høy intensitet var for å bedre AT, og at lange turer på lavere intensitet var for bedre O2 opptak. Feil det da, eller? Nja, du fobedrere O2 opptaket til en viss grad på all trening over 60% av maks, men det er individuelle forskjeller, spesielt med tanke på treningsbakgrunn. Men for best mulig effekt på bedring av VO2 maks, må en trene opp mot dette. Samme gjelder med anaerobe terskel, for å presse den høyere bør en ligge rundt denne på intervallen. Må påpeke at AT ikke er noe med anaerob trening å gjøre, men punktet der det er likevekt melleom produksjon og eliminasjon av melkesyre, altså et arbeid som absolutt aerobt. Det som er viktig, med tanke på bvariasjon er å benytte begge type treningene (knyttet til intensitet). Hvis vi isolerer andre faktorer enn VO2 maks og AT, og sier at utøver A og B har samme VO2 maks, så vil AT avgjøre om hvem som kommer først til mål, og motsatt. men det er mere komplisert enn slik, men alikevell en tanke å ha med seg i treningsarbeidet, der en kan variere mye, på hva en ønsker å ha ut av i hver økt. Men hvis målet er å bedre AT, og din AT ligger på 88% (noe som er bra), så vil en intervall rundt 86-92% være bra. AT rundt 88% er ikke vitenskaplig testet, men kun basert på følelsen av hvilken intensitet jeg kan ligge på relativt lenge, og hvilke intensitet jeg raskt begynner å merke at jeg får problemer. Dette sammen med tips her på forumet som sa noe slikt som at man kan vurdere snitt pulsen under et ritt som sin terskelpuls. Vil nok anbefale å ta en terskel test på en lab. som har rulle. Bruker å anbefale det like mye som VO2 maks test, da som jeg nevnte tidligere, en kan ha like god effekt på å forbedre AT som VO2 maks, men som du nevner, en påvirker jo også VO2 maks med AT trening. Men ville ikke stolt på å beregne det med bakgrunn i ritt/trening, uten å ta laktat prøver under økende belastning, for å finne terskelen.
|
|
|
28/09/2010 22:48
|
østers
Fersking
|
Fersking
Vil nok anbefale å ta en terskel test på en lab. som har rulle. Bruker å anbefale det like mye som VO2 maks test, da som jeg nevnte tidligere, en kan ha like god effekt på å forbedre AT som VO2 maks, men som du nevner, en påvirker jo også VO2 maks med AT trening. Men ville ikke stolt på å beregne det med bakgrunn i ritt/trening, uten å ta laktat prøver under økende belastning, for å finne terskelen.
Hvilke lab har rulle? Tenkte å ta en formtest før vinteren.
|
|
|
29/09/2010 06:49
|
ruteress
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vil nok anbefale å ta en terskel test på en lab. som har rulle. Noen som vet om denslags fins i Stavanger omerådet, eller i det minste i Rogaland / Vestagder?
|
|
|
29/09/2010 09:49
|
Pinello
Entusiast
|
Entusiast
Den beste måten å heve arbeidskapasiteten ved AT er vel å heve VO2 max. Dvs. AT som % av VO2 max øker ikke, men AT følger VO2 max "opp".
Hva er egentlig begrunnelsen for at alle drag i VO2 max intervaller skal kjøres med samme intensitet? Ville egentlig si at jo større total belasting på høy intensitet, jo bedre.
|
|
|
[Re: Pinello]
29/09/2010 10:03
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er egentlig begrunnelsen for at alle drag i VO2 max intervaller skal kjøres med samme intensitet? Ville egentlig si at jo større total belasting på høy intensitet, jo bedre.
Fordi størst total belastning oppnås enklest ved å kjøre jevnt og hardt. Du får flest minutter ved VO2max ved å holde jevn fart, siden hurtig laktatoppbygging ved for hard start også hindrer hjertet og lungene i å arbeide optimalt.
|
|
|
[Re: kjerts]
29/09/2010 10:21
|
Pinello
Entusiast
|
Entusiast
Forstår. Men lurer litt fortsatt.
Jeg tenkte egentlig ikke på en hurtig oppstart, men at drag 1-2 foregår på en litt høyere belasting (jevn belasting i draget), slik at pulskurven blir seende nogenlunde lik ut for 4-5 drag.
En jevn arbeidsbelasting på alle 4-5 drag gir lavere pulskurve på de første dragene. Sier ikke pulsen mere om belastingen som har vært på "systemet", enn et avlest watt-tall (ser bort fra cardiac drift/sykdom/overtrening i denne sammenheng)? Men jeg ser poenget i forhold til restitusjon/motivasjon siden dette blir en mere belastende økt.
|
|
|
29/09/2010 10:52
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor fort hjertet slår sier ikke nøyaktig hvor mye oksygen man tar opp. En avlest effekt er nok mer nøyaktig, men fart og opplevd intensitet er mer enn nok.
Pulsfilen kan man studere når man kommer hjem.
|
|
|
29/09/2010 10:53
|
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Den beste måten å heve arbeidskapasiteten ved AT er vel å heve VO2 max. Dvs. AT som % av VO2 max øker ikke, men AT følger VO2 max "opp".
Dette er vel ikke helt rett. De to størrelsene henger ikke nødvendigvis sammen. VO2max-kapasitet kan økes raskt, og man kan i løpet av ganske kort tid med optimal trening nå sitt "genetiske" maksnivå (i den grad noe sånt er endelig bestembart). For AT tar dette langt mer tid, det kan ta årevis for ferske syklister å heve terskelverdiene sine ordentlig, selv om VO2max kjapt kan komme opp på et bra nivå. Det meste tyder ellers på at AT trenes best med mellomlange intervaller på/rundt terskelintensitet - altså gode gamle "spesifikk trening". VO2max-spesifikke intervaller er bra for mye, men ikke best for alt. Kjør debatt (igjen? orker man det?)
|
|
|
[Re: StEirik]
29/09/2010 11:04
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du blander ikke AT med arbeidsøkonomi, nå? Jeg støtter Pinello om at AT og VO2max henger veldig mye sammen, men TERSKELTRENING er likevel noe annet og mer langsiktig enn VO2max-trening.
|
|
|
29/09/2010 11:23
|
Pinello
Entusiast
|
Entusiast
..men TERSKELTRENING er likevel noe annet og mer langsiktig enn VO2max-trening. ..og det er jeg helt enig i.
|
|
|
29/09/2010 11:39
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
For AT tar dette langt mer tid, det kan ta årevis for ferske syklister å heve terskelverdiene sine ordentlig, selv om VO2max kjapt kan komme opp på et bra nivå. Der vil det vel også være endel genetikk med i bildet. Er selv relativt fersk som syklist (et drøyt år på setet), men har AT på tett oppunder 90% av max.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
29/09/2010 12:16
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Det var en gang jeg hadde terskelpuls på 92 % av makspuls. En annen dag hadde jeg terskelpuls på 82 % av makspuls. Lik watt begge øktene (terskelwatt). Puls er nærmest ubrukelig på høy intensitet.
|
|
|
[Re: Rask]
29/09/2010 13:07
|
Pinello
Entusiast
|
Entusiast
Det var en gang jeg hadde terskelpuls på 92 % av makspuls. En annen dag hadde jeg terskelpuls på 82 % av makspuls. Lik watt begge øktene (terskelwatt). Puls er nærmest ubrukelig på høy intensitet. Interessant. Hvordan var opplevd intensitet på disse øktene? En forskjell på 12% høres for meg ut som svært mye. Pulsen er jo også kroppen som prøver å fortelle oss noe. Jeg vet ikke om man helt uten videre skal avfeie den som uinteressant. For meg er opplevd intensitet i en bestemt arbeidsform tett knyttet til puls. Det gjør vondt på stort sett samme pulsnivå. Jeg snakker her om om max o2 intervaller som kjøres på rulle med fast motstand/gir/tråkkfrekvens = fast watt. Bortsett fra at pulsen øker med dragene er den svært lik fra økt til økt. (belastningen er gradvis økt over tid). Men snart får jeg meg en wattrulle så da kan jeg jo se på tallene.. Interessant med forskjellige erfaringer.
|
|
|
29/09/2010 14:12
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pulsen er jo også kroppen som prøver å fortelle oss noe.
Nei, kroppen er ikke laget for å kommunisere med oss via en pulsklokke, selv om det er mulig å analysere puls. Opplevd intensitet, derimot..
|
|
|
29/09/2010 15:13
|
Pinello
Entusiast
|
Entusiast
[quote=kjertsNei, kroppen er ikke laget for å kommunisere med oss via en pulsklokke, selv om det er mulig å analysere puls.
Opplevd intensitet, derimot.. [/quote]
Min puls kommuniserer helt fint uten pulsklokke :-) Og som sagt, den koresponderer godt med opplevd intensitet. Og hvis pulsen drar avsted på en belasting som har vært grei tidligere synes jeg det er grunn til å registrere det. Det samme gjelder endringer i hvilepuls. Pulsfallkurver etter en gitt belastning synes jeg også er gode formutviklingsindikatorer. Veldig old-school forstår jeg. Men Fortius-rulla er snart i hus så da blir det andre boller.
Men nå tenker jeg trådstarter er blitt sur for avsporingen her.
|
|
|
29/09/2010 16:06
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Opplevd intensitet var ganske lik, kanskje til og med hardere på den økten jeg hadde høy puls. Mine beste dager kommer når effekten er høy og pulsen er lav (relativt sett).
Per dags dato finnes det ikke en proff med respekt for seg selv som trener uten watt. Hvis du ser du innslaget som ligger på TV2sporten.no/sykkel om Hushovd og harde VM-løyper, kan du se at han kikker ned på Powertapcomputeren sin underveis på dragene, mens på toppen ser og trykker han på pulsklokken sin på armen.
|
|
|
29/09/2010 16:10
|
EgilS
More than words
|
More than words
Min erfaring er at puls kan være svært misvisende enkelte dager. Med samme watt kan det skille 10 pulsslag på to forskjellige treningsøkter.
Watt på rulle, opplevd ute (så lenge jeg ikke har wattmåler på racer'n).
|
|
|
[Re: EgilS]
29/09/2010 16:34
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Min erfaring er at puls kan være svært misvisende enkelte dager. Med samme watt kan det skille 10 pulsslag på to forskjellige treningsøkter.
Watt på rulle, opplevd ute (så lenge jeg ikke har wattmåler på racer'n). Men er det ikke sånn at med samme følt intensitet kan det også skille mye på wattmåleren på to forskjellige økter? Hilsen en som ikke kommer til å kjøpe en dyr wattmåler.
|
|
|
[Re: Kjell T. Ringen]
29/09/2010 16:38
|
charliew
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min erfaring er at watt kan være svært misvisende enkelte dager. Med samme puls kan det skille 10 watt på to forskjellige treningsøkter! 
|
|
|
29/09/2010 16:48
|
Pinello
Entusiast
|
Entusiast
..Per dags dato finnes det ikke en proff med respekt for seg selv som trener uten watt. Det tviler jeg ikke på. Samtidig har vi kondisjonsutøvere i en rekke andre idrettsgrener som aldri har vært i nærheten av en wattmåler da det ikke eksisterer for denne idrettsgrenen, kun pulsklokker. Jeg tviler heller ikke på at en wattmåler er noe av det beste treningshjelpemiddelet som finnes, poenget mitt er vel at puls fortsatt kan gi nyttig info, også i tillegg til en wattmåler. For de fleste vil ikke wattmåler være et alternativ da det er 30-gangeren i kostnad i forhold til en rimelig pulsklokke. Har så kun pulsklokke noen nytte/glede i planlegging og gjennomføring av trening? Ja, mener jeg. Kanskje mest fordi det er interessant å følge med på på harde økter, og pulsfallet etterå er en god indikasjon på utvikling. Men kanskje den største nytten er som hjelpemiddel til å holde igjen litt på de rolige langturene..
|
|
|
29/09/2010 17:34
|
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Du blander ikke AT med arbeidsøkonomi, nå? Det kan hende jeg gjør. Pinello skrev imidlertid "arbeidskapasitet", og det er jeg litt usikker på hva betyr i denne sammenhengen. Forøvrig snakker vi vel litt forbi hverandre. AT og VO2max henger selvsagt sammen, som alt annet(!), men det var spørsmålet om hva som er mest effektiv trening av AT jeg prøvde å svare på. Det er mulig spørsmålet var et annet. Pulsverdier er en indikator. Nøyaktig hva ulike pulsverdier indikerer, kan vi krangle om til hjertet slutter å slå. Det er vel fastslått at det er så mange ulike parametre som spiller inn på pulsverdiene, fra dag til dag og fra basill til basill, at det er et upresist mål. Men pulsverdier sier selvsagt noe, helt verdiløse er de ikke. Kunsten er vel å lære seg å bruke de ulike treningsverktøyene uten å gjøre seg til slave av dem.
|
|
|
29/09/2010 18:07
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
På rolig langturer funker pulsen greit som en indikator, ja.
Thor Hushovd, med Norges mest konservative trener, har tatt i bruk wattmåler. Edvald har brukt det siden han gikk til Highroad, og 3/4 av Joker Bianchi gutta bruker det.
I idretter som løping løper man mer på tider, i og med at luftmotstanden ikke spiller så stor rolle i løping, er fart en god indikator på hvor du ligger. Dette forutsatt at du har tatt en terskeltest mtp. fart.
Langrennssporten er så konservativ at treningsmetodene begynner å bli en antikvitet. Northug dropper hardøkter når han ikke kommer opp i puls. Nå har Northug nokså greie resultater, men alle kan bli bedre, spesielt kapasitetsmessing. Hvis du ser på en som Sigmund1 her på forumet, har han noen ganger (ikke så rent få) en enormt lav snittpuls, spesielt i vinterhalvåret med mye sub-terskelkjøring. Hadde han skulle avbrutt intervalløkter pga. manglende puls hadde det blitt få intervalløkter i boka.
Igjen, ingen sykkelproff med ønske om å bli best trener uten wattmåler nå. Simon Gerrans sammenligner det å trene uten watt som å trene i blinde. Allen Lim sier at det blir som å dra på helsestudio og ikke vite hvor mange kilo du løfter, altså ganske vagt.
Men ja, wattmåler er dyrt.
|
|
|
29/09/2010 18:36
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Pulsen er jo også kroppen som prøver å fortelle oss noe. Jeg vet ikke om man helt uten videre skal avfeie den som uinteressant.
Enig, i mitt hode er pulsen et mål på hvor mye kroppen faktisk anstrenger seg. Hvis man har en dårlig dag og blåser i at man ligger 10 slag over det normale fordi man klarer å press ut like mange watt som vanlig tror jeg fort man gjør seg selv en bjørnetjeneste...
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
|
|