Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ultegra vs 105

Ultegra vs 105 #1036068 24/09/2010 07:21
N
Nypålandevei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Jeg har sett på et par landeveissykler.
Den ene er en Vipera (fra Spinn sykkelshop Majorstua) med Ultegra gir og bremser, kompakt krank.
http://www.spinn.no/newsread/news.asp?n=5330&wce=sykkel_detaljer
Nåpris: 15000

Den andre er en Fuji SST 3.0(fra Birk sport ved Carl Berner) med 105 pakke. Vanlig krank.
http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=7_11&products_id=4332
Nåpris 13000

Jeg er forholdsvis ny på landevei, men har syklet mye på terrengsykkel.
Noen som har noen anbefalinger ift hvilken av disse som er best, relativt til pris? Hvem ville du gått for?
Setter stor pris på svar!:)

Re: Ultegra vs 105 [Re: Nypålandevei] #1036088 24/09/2010 07:35
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Her er prisforskjellene så små at jeg ville ha latt behov gå foran girsystem. Har du planer om mye klatring så ville jeg ha gått for kompaktkranken (lettere gir). Men sykler du mye på flate strekninger så er nok vanlig krank det beste.

Mulig jeg tramper i en eller annen salat her nå, men når man er forholdsvis ny på landevei så tror jeg ikke forskjellen på Ultegra og 105 har så alt for stor betydning.

Men sånt rent ut fra hva du får av sykkel pr. krone så er nok Viperaen det beste kjøpet hvis man ser bort fra bruksmønster.

Re: Ultegra vs 105 [Re: Raskall] #1036101 24/09/2010 07:45
N
Nypålandevei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for svar! Det er vanskelig å bli klok på når man ikke kan så mye om det, og heller ikke merker de store forskjellene. Hvordan vil forskjellen på utvendig og integrert kranklager arte seg? Det er nemlig også et salgsargument for Vipera sykkelen i følge Spinn-ansatte.
Imponerende kilo-count forresten! Bra jobba Raskall!!

Re: Ultegra vs 105 [Re: Nypålandevei] #1036129 24/09/2010 08:05
gare Offline
More than words
More than words
Jeg er jo avmålt til integrert setepinne på generelt grunnlag. Utover det synes jeg du skal høre om du kan få Fujien til samme pris med kompaktkrank. 105 er superdupert, Ultegra er selvsagt "bedre" i og med at det er litt lettere, litt finere finish(kanskje)og muuuuuligens litt mer kontakt giring(det siste er jeg litt usikker på, men det er en forskjell på Dura-Ace og 105, noe jeg merker når jeg bytter mellom racer og CX, men det er ikke akkurat som om giringen er dårlig på CX`en heller).

Ja, eller om du SKAL ha Ultegra da, evt. at du liker utseendet på Viperaen så mye bedre at du vil bruke mer penger på den. Det er ikke så lett å se hva slags kranklager de forskjellige har, i min bok er ikke utvendig kranklager vs. det-jeg-tror-er-et-vanlig-firkantlager noe å legge avgjørende vekt på. Du kan allikevel bytte dette senere(men da må du bytte krank også).

Oppsumert, du velger deg en sykkel som du liker, du spør etter kompaktkrank og 11-25 eller 11-27 kassett(det siste om du skal sykle mye bratte bakker).
Er du i sykt god form velger du en 11-23 kassett ICON_SMILE

Endelig, vet du hva slags størrelse du skal ha ville jeg også tittet litt nærmere på Cannondale CAAD 9 105. Neida, det er ikke karbon, men det er ikke det eneste saliggjørende i verden. Klikk.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ultegra vs 105 [Re: Nypålandevei] #1036204 24/09/2010 09:07
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Hei.

Hvilken Vipera er det snakk om ? Jeg tror du har lagt ut feil link, da den viser R999, som i så tilfellet er det klart beste kjøpet til 15 000 kr. ICON_SMILE

Som Gare er inne på, er det ikke voldsom stor forskjell på 105- og Ultegra-gruppen. Er det Vipera888, får du med en del bedre hjul, noe som er viktig på en racer.

Jeg foreslår du prøver begge, og se hvordan du sitter osv, før du gjør deg opp en mening.

Re: Ultegra vs 105 [Re: Clotho_NOR] #1036221 24/09/2010 09:19
N
Nypålandevei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Ja, det er "feil" link. Dvs man kommer inn på startsiden for Vipera landevei. Men den sykkelen det er snakk om er R777. Begge er prøvd, og jeg synes vel kanskje jeg hadde best sittestilling på Fuji sykkelen.

Fuji sykkelen er også helt klart tøffest, for hva det er verdt. Og bildet der er også feil, det er ikke integrert setepinne som på bildet, men justerbar. Jeg henger meg kanskje litt for mye opp i forskjellen i girsystemer. Men er hjulet på Fuji sykkelen holdbart og bra nok??
Wheelset: Mavic Aksium, 700c clincher

Re: Ultegra vs 105 [Re: Nypålandevei] #1036266 24/09/2010 09:53
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Nypålandevei
Begge er prøvd, og jeg synes vel kanskje jeg hadde best sittestilling på Fuji sykkelen.

Fuji sykkelen er også helt klart tøffest, for hva det er verdt.

Jeg syns dette er to gode argumenter for hvorfor du skal velge Fuji'en.

Sitat: Nypålandevei
Men er hjulet på Fuji sykkelen holdbart og bra nok??
Wheelset: Mavic Aksium, 700c clincher

Om det er bra nok, er avhengig av hva du skal bruke sykkelen til. Etter min mening er de absolutt gode nok til trening for sånne som meg f eks, (har selv Ksyrium Elite). Skal de brukes til ritt, ville jeg valgt noen andre. Men, det kan du jo kjøpe etterhvert.

Når det gjelder holdbarheten, vil jeg si ut fra det jeg har lest, si det er holdbare hjul. Men ,det er det definitivt andre enn meg her inne som vet bedre ICON_SMILE

Moderator  support