Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Verst når det gjelder - hva kan det være doktor?

Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? #1035702 23/09/2010 17:53
Padman Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Kjørte mitt 10 Birkebeinerritt i år, som de 9 andre årene stiller man til start godt forberedt og er optimist. Har trent bra, beina føles gode i ukene før. Klarer uten problem å komme opp mot makspuls (185 / 49 år) MEN i år som de fleste andre årene kjennes beina blytunge, klarer riktig nok merket for 10 gang men er allikevel misfornøyd, vet at jeg kan mye bedre. På en vanlig treningsøkt kjører jeg uproblematisk opp mot 175 - 177 i puls uten å bli spesielt stiv, på Birken hadde jeg snitt 151 og maks 169 til tross for dette ble jeg stiv som en stokk opp mot Skramstad.

En eneste gang har jeg hatt god følelse på dette rittet pers 3.15. Er det nerver eller starten tidlig på morran som er problemet - andre forslag?

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: Padman] #1035706 23/09/2010 17:57
olechr Offline
More than words
More than words
Veldig mange andre som har samme problemet har enten:
-trent alt for mye
-Slappet av for mye før rittet så beina er helt dæue.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: olechr] #1035709 23/09/2010 17:59
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
- ikke fått nok søvn siste uken

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: charliew] #1035734 23/09/2010 18:25
Padman Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Søvn siste uken er en ting men når man bor på Lillehammer, legger seg kl 23 og våkner kl 0245 og må ta bussen kl 0400 blir et i alle fall dårlig med søvn natta før. Forsøkte overnatting på Rena ved ett tilfelle men ble sinnsyk av snorking og fising.

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: olechr] #1035751 23/09/2010 18:38
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Veldig mange andre som har samme problemet har enten:
-trent alt for mye
-Slappet av for mye før rittet så beina er helt dæue.

Hvor mange dager er det for mye: 2 dager, 5 dager eller en hel uke uten trening før ritt?

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: femte_gir] #1035762 23/09/2010 18:49
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Så mange dager man trenger for å bli fullt restituert er ihvertfall det jeg bruker å gjøre. Dette kan man teste ved gå 3 etasjer med trapper og kjenne etter om beina blir fort tunge eller om det går helt fint å gå helt opp. For meg bruker det være 2 dager på sofaen. Og så må man få beina igang igjen dagen før ved å ta en ikke altfor lang tur som krever lite restitusjon. Helt rolig, men et par korte bakker i nesten ritt-tempo og så rolig igjen. Det er ihvertfall optimalt for meg.

Redigert av charliew; 23/09/2010 18:51.
Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: charliew] #1036198 24/09/2010 09:01
Z
Zachariassen Offline
Fersking
Fersking
Z
Det kan jo være så mangt, men størst sannsynlighet for at det er:

- Psykisk
- Dårlig treningsplanlegging frem mot rittet
- Kosthold/restitusjon

Er helt ny i sykkelverdenen, men har drevet annen idrett på høyt nivå inntil nylig. Det vil alltid være noen som under-/overpresterer i konkurranse. Spenningsnivået er for høyt eller for lavt, spenner kroppen, pusten blir unormal (mange med astma opplever å bli dårligere i konkurransesituasjoner) osv. Det har lite å si hvor gode treningsresultatene har vært, hva testene har vist osv. viss du ikke får dette frem i en konkurransesituasjon. Nå er ikke dette kun toppidrett, så selvsagt en stor helsemessig forbedring som merkes i alle deler av tilværelsen ICON_WINK

Treningsplanleggingen frem mot rittet/konkurransen er jo alfa og omega. Å treffe på formkurven og være på sitt aller beste når det gjelder er ikke lett. Det vil også være store individuelle forskjeller fra person til person. Med en ca. uke igjen til rittet bør du trene hardt, skikkelig hardt. For så å spise godt, sove godt, gjerne litt massasje. Dagen før kan det være lurt med en lett treningsøkt. Hvor hardt en kan trene mot rittet, og om en trenger mer enn en dag til å komme seg på igjen kommer an på den generelle treningsformen og hvor raskt du restituerer deg. Uansett bør det ikke gå en eneste dag uten aktivitet mellom de 2-3 harde øktene og den rolige sykkeløkta dagen før, men tren gjerne litt rolig og alternativt.

Det kan være en god ide å legge opp til flere formtopper i løpet av sesongen og prøve seg litt frem, slik du finner ut hva som passer for deg ICON_WINK Gjerne i forbindelse med f. eks et ritt på våren.

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: charliew] #1036331 24/09/2010 10:50
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Takker for svar!

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: Padman] #1036351 24/09/2010 11:05
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Padman
Søvn siste uken er en ting men når man bor på Lillehammer, legger seg kl 23 og våkner kl 0245 og må ta bussen kl 0400 blir et i alle fall dårlig med søvn natta før. Forsøkte overnatting på Rena ved ett tilfelle men ble sinnsyk av snorking og fising.

Siste natta har definitivt ingenting å si. Hele uka forran et ritt derimot..

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: jan erik] #1036514 24/09/2010 14:18
Z
Zachariassen Offline
Fersking
Fersking
Z
Selvfølgelig viktig å sette seg realistiske mål, skrive treningsdagbok og evaluere hver treningsperiode for at dette skal fungere 100 prosen! Del sesongen opp i 2-4 (hvertfall ikke flere) perioder... Etter hver periode og hvert år går du gjennom treningsdagboka og evaluerer hva som har funket bra, hva som har funket mindre bra, hva resultater du har hatt osv. Når dette e gjort er det bare å sette seg nye mål og ta med kremen fra treningsdagboka som har gitt resultater ICON_WINK

Morsomt å trene systematisk, men tidkrevende og kan i noen tilfeller ta bort litt treningsglede dersom det blir altoppslukende! Er selv i tvil hvor seriøst jeg skal gjøre dette i forhold til sykling...

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: Padman] #1037486 26/09/2010 12:07
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Padman

Kjørte mitt 10 Birkebeinerritt i år, som de 9 andre årene stiller man til start godt forberedt og er optimist. Har trent bra, beina føles gode i ukene før. Klarer uten problem å komme opp mot makspuls (185 / 49 år) MEN i år som de fleste andre årene kjennes beina blytunge, klarer riktig nok merket for 10 gang men er allikevel misfornøyd, vet at jeg kan mye bedre. På en vanlig treningsøkt kjører jeg uproblematisk opp mot 175 - 177 i puls uten å bli spesielt stiv, på Birken hadde jeg snitt 151 og maks 169 til tross for dette ble jeg stiv som en stokk opp mot Skramstad.

En eneste gang har jeg hatt god følelse på dette rittet pers 3.15. Er det nerver eller starten tidlig på morran som er problemet - andre forslag?

Pulsen forteller deg svært lite om du har prestert opp mot maks. At du har lavere makspuls og en forholdsvis lav snittpuls på et 3 - 4 timers ritt i forhold til hva slags puls du klarer å presse fram i trening syns jeg høres helt naturlig ut. Legg til den ekstreme temperaturen så tipper jeg du ligger omtrent der de fleste lå i år.

Hvis du skal finne ut om du underpresterer i konkurranse eller om du sykler opp mot kapasiteten må du sammenligne med noen andre. Ble du slått av folk du føler deg vesentlig sterkere enn på trening for eksempel?

ELlers er det mange andre gode råd ovenfor.

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: Zachariassen] #1037570 26/09/2010 16:48
Padman Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Zachariassen
Selvfølgelig viktig å sette seg realistiske mål, skrive treningsdagbok og evaluere hver treningsperiode for at dette skal fungere 100 prosen! Del sesongen opp i 2-4 (hvertfall ikke flere) perioder... Etter hver periode og hvert år går du gjennom treningsdagboka og evaluerer hva som har funket bra, hva som har funket mindre bra, hva resultater du har hatt osv. Når dette e gjort er det bare å sette seg nye mål og ta med kremen fra treningsdagboka som har gitt resultater

Morsomt å trene systematisk, men tidkrevende og kan i noen tilfeller ta bort litt treningsglede dersom det blir altoppslukende! Er selv i tvil hvor seriøst jeg skal gjøre dette i forhold til sykling...

Takk for mye god input, jeg sykler først og fremst for å ha det gøy og legger ikke alt for mye alvor i det, da forsvinner mye av gleden - tror nok spenningsnivået har en innvikning, temperaturen også som ble nevnt. Har også merket at det tar lengre tid å komme i gang "tenne på alle sylindre" etter som man blir eldre, i så måte er jo ikke bakkene opp mot Skramstad helt ideelle!

Re: Verst når det gjelder - hva kan det være doktor? [Re: Padman] #1041801 02/10/2010 10:57
A
arjosk Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg var også kraftig skuffet over min egen tid på birken i år, fikk omtrent samme tid som for to år siden... med ca 4-8 timer trening pr uke og mye bedre form i utgangspunktet. Måtte holde igjen hele tiden for ikke å få puls over 90% og det gikk saakte... Analysen blir vel at det ble for lite sone 3 trening på meg... Eller kan jeg skylde på kalde bein?

Moderator  support