Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser

Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser #1035674 23/09/2010 17:28
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg ser mange sier de har høyere makspuls i løping enn sykling for eksempel.

Men er det ikke slik at makspulsen er den samme uansett øvelse og at det er lettere å komme nærmere maks i f.eks løping enn på sykkel?

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Thomasx75] #1035680 23/09/2010 17:33
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ja

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: thomasengen] #1035741 23/09/2010 18:32
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Makspuls er makspuls, men du klarer ikke å komme opp i den i alle øvelser.

Redigert av Kruser; 23/09/2010 18:33.
Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Kruser] #1036107 24/09/2010 07:46
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Altså hvis jeg f.eks har makspuls på 195 så klarer jeg kanskje ikke mer enn 182-185 på sykkel? Skal jeg da legge sonetreningen tilsvarende lavere eller skal jeg kjøre som det var mot makspuls?
Er jo litt viktig dette egentlig.
Jeg var ute å løpte en kveld og kom lett opp i 190 da jeg dro på litt. På sykkel skal jeg jobbe hardt for å komme opp i 180...

Det skal svi litt.
Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Thomasx75] #1036157 24/09/2010 08:31
Z
Zachariassen Offline
Fersking
Fersking
Z
Du skal regne ut treningssonene dine fra den faktiske makspulsen, ikke "makspulsen" din på sykkel ICON_WINK

Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Zachariassen] #1036188 24/09/2010 08:54
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Makspulsen din er nok lik uansett aktivitet (genetisk og ikke trenbar). Men som det sies er det ikke like lett å komme opp mot den i sykkel. Men det som derimot er forskjellig er syreterskel din i sykkel kontra løp. Den er viktig å vite når man skal drive terskeltrening, at man ligger i riktig sone når man sykler og når man løper.

Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Red Devils] #1036224 24/09/2010 09:23
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Det er akkurat det som er poenget (Red Devil).

Det er litt ulike treningsfilosofier. Er det "hjertetrening" tar du kun hensyn til absolutt makspuls. Er det "terskeltrening", må du ta hensyn til musklenes evne til å arbeide aerobt/anaerobt og det kan variere med aktivitet, og sannsynligvis forskyve sonene noe løping/sykling/langrenn osv.

Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Kaffelars] #1036362 24/09/2010 11:13
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ok. Nå skal jeg ha det inn med teskje: Vil sone 3-trenings puls ligge høyere på løp enn sykkel fordi beina blir fortere stive på sykkel? Altså vil jeg få høyere puls på løping før stivheten melder seg i muskulaturen? Og hvis jeg vil trene O2-maks så kan jeg kline til nesten det jeg orker uansett gren? Vil det for hjertet være mer lønnsomt å løpe fordi man klarer høyere puls uten å bli stiv? ( uten å tenke på faktorer som belastningsskade)

Jeg blir aldri utlært på detta her tror jeg...

Det skal svi litt.
Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Thomasx75] #1036435 24/09/2010 12:35
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, jeg tror du har skjønt poenget!

Imidlertid må du huske på begrepet "utnyttelsesgrad"! Det nytter ikke med skyhøy VO2max på løping eller langrenn, hvis UG på sykkel er dårlig. Dvs, du må også trene de lokale muskulære forholdene for å utnytte pumpas kapasitet til å levere drivstoff (~terskeltrening). Men i prinsippet har du rett, selve hjertetreningen vil være best på løp hvis du kan ligge på høyere puls uten å bli stiv - men hva som er "lønnsomt" kommer an på hvilken idrett du vektlegger mest:

Prinsippene er jo igrunn ganske enkle; arbeidende msukulatur har energikrav, og energi kan omsettes ved hjelp av O2 eller uten. Dersom en lokal muskel(gruppe):

1. har veldig høyt energikrav som overstiger hjertets evne til å levere O2 (feks 400-800m-løper som vil gå anaerobt uansett VO2max, og derfor må trene mye på anaerob energifrigjøring),
2. eller ikke får nok levert i blod = dårlig trent hjerte (dårlig trente som puster og peser opp en bakke på sykkel),
3. eller ikke evner å utnytte O2-kapasiteten som man har på annen idrett (godt trente løpere eller skiløpere som totalt mangler kjørestyrke på flatene),

må muskulaturen ta ibrukt anaerobe energi mekanismer, og man får følelsen av å "stivne".

Kunsten er å identifisere flaskehalsen (1.,2. el 3.. Ifølge H&H er i utholdenhetsidrett alltid VO2 max som er flaskehalsen, men i eksempel 3 - som gjelder en del forummedlemmer som klager over styrke i bakker men mangel på kjørestyrke åp flatene, tror jeg det er nyttigere å trene på utnyttelsesgrad på sykkel (terksel+ trening) enn VO2 max trening på løp.

Men om man velger Vo2-max trening på spesifikk idrett (som feks om langrennsløperen som mangler flatetråkk legger seg til å kjøre lange flate drag på 85-95% av VO2-max), er ikke slik intervalltrening SÅÅÅ veldig forskjellig fra terskeltrening (la oss si 5-10 pulslag unna i intensitet), og man vil garantert forbedre idrettsspesifikk UG med VO2max-trening, MED MINDRE - man har så dårlig UG at man stivner for tidlig og hverken forbedrer UG eller VO2max. Men det motsatte gjelder ikke nødvendigvis; iflg H&H trener ikke brukbart trente utøvere hjertet nevneverdig med terskeltrening (såfremt ikke du har MEGET god UG).

Dette forklarer jo også hvorfor en del skiløpere ikke kommer høyt i puls på flatesyklinga si. Hjertet er vant til å levere O2 til moderat hardt arbeidende muskulatur i hele kropen, et enormt O2-behov, og dette krever masse innsats fra hjertet. Mes på sykkel er det skyhøyt krav fra langt mer begrensede muskelgrupper, og de lokale egenskapene i låret hos skiløperen er altfor dårlig til å stimulere hejrtet tilsvarende. MAo kapasiteten (hjertet) er der, men utnyttelsesgraden på sykkel er dårlig.

Men både terskeltrening og VO2-max trening fører til merket i Birken, garantert, men skal du yppe deg skikkelig, må du finne flaskehalsen din og ha både bra UG og VO2max

Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Zachariassen] #1036448 24/09/2010 12:49
K
Krank1 Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Zachariassen
Du skal regne ut treningssonene dine fra den faktiske makspulsen, ikke "makspulsen" din på sykkel ICON_WINK

Det er det delte meninger om tror jeg. Har i alle fall lest i en eller annen artikkel at Wisløff eller Helgerud (husker ikke helt) anbefaler å bruke makspuls for den enkelte grenen til grunn for intervall trening.

Synes dog det høres fornuftigere ut å bruke det som faktisk er makspuls. Men hva vet vell jeg? Er vell uansett ikke så store forskellen...

Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Krank1] #1036612 24/09/2010 17:01
Ørnen Offline
Medlem
Medlem
Litt sunn fornuft tilsier at man skal bruke "maxpulsen" (i anførseltegn mener jeg indrettsgrensspesifikk) heller en din faktiske maxpulsen. Da kan man bruke de samme prosentsoner i forskjellige idrettsgrener.

Min maxpuls på sykkel er 197, mens ved løping er den 208. Skal jeg løpe maxintervaller la oss si 95%+ så gir det lite mening da jeg aldri vil kunne oppnå det ved sykling. (Se bort ifra diskusjon om harde intervaller her.) Det er veldig praktisk å kunne operere med de samme tallene i forkjsllige treningsformer.

Mange pulsklokker har mulighet til å stille forskjellig maxpuls innenfor forskjellige grener (Garmin Forerunner 305, Edge etc). Det er vel også en grunn til at den muligheten finnes.

Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Ørnen] #1036898 25/09/2010 07:50
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Personlig synes jeg dette med makspuls er noe tull. Det er terskelen din du trener utfra uansett. At man har forskjellig makspuls er nettop pga forskjell i terskel. Det er ikke slik at forskjellen i makspuls er lik fra person til person og fra gren til gren. Dvs noen har faktisk like høy makspuls på sykkel som på løping.
Olympiatoppen tar også utgangspunkt i terskel når de definerer sonene.

Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: Hekta-MTB] #1036930 25/09/2010 09:27
C
chroie Offline
Ringrev
Ringrev
C
Ta en laktat profil test, så slipper man å mene alt mulig om % av ditt og datt. Før jeg gjorde det så var jeg alltid i tvil om jeg faktisk trente riktig. For min del så trente jeg for rolig før jeg tok denne testen.

Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: chroie] #1036990 25/09/2010 12:19
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kaffelars: Takk for et bra innlegg!

Re: Har vi forskjellig makspuls i forskjellige øvelser [Re: spinat] #1037849 27/09/2010 07:24
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for gode idèer. Det er jo ikke ett godt svar på dette, men tror de fleste opplever slik som jeg, at det er lettere å få pulsen opp på løping. På sykkel MÅ man nesten ha motbakker og høy belastning for å trene ordntli hardt. Kaffelars: Du ekke dum! :-)

Det skal svi litt.

Moderator  support