Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

kan nytt styre hjelpe?

kan nytt styre hjelpe? #1035021 23/09/2010 00:09
Nina-J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei..har plager med en vond nakke , spesiellt etter sykkelturer over 3 mil, det er så ille noen ganger at jeg ikke kan/orker sykle på 1 uke og må få massasje..har terrengsykkel i riktig størrelse til meg, har byttet stem, og nå har jeg byttet sete også..føler vel at jeg 'henger' for mye over styret plages med vondt i handbaken også..kan et nytt styre hjelpe, f.eks et riserstyre? noen forslag til hva slag jeg bør se etter i tilfelle? Blir desperat her...

Re: kan nytt styre hjelpe? [Re: Nina-J] #1035066 23/09/2010 06:41
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvis du poster denne under Deler i stedet så får du sikkert flere gode svar. Da bør du også fortelle hvilken type sykkel og styre du har i dag. Det beste er kanskje et bilde der du sitter på sykkelen.

Et riserstyre vil gi deg en mer oppreist sittestilling. Det kan kanskje hjelpe, litt avhengig av hva nakkeplagene skyldes.

Re: kan nytt styre hjelpe? [Re: Arne_And] #1035575 23/09/2010 14:45
Birkebeinern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hadde noe av samme problemet selv tidligere, fikk vondt i nakke og skuldre på langturer, fordi sittestillingen var for anstrengende.

Det som funka for min del var å bytte til kortere styrestem med vinkling oppover samt å montere riserstyre.
Da ble styre i ca samme høyde som setet, noe som gjorde sittestillingen mer avslappende og oppreist.

Styre ditt trenger heller ikke være særlig bredere enn skulderbredde, viss du ikke sykler mye på sti og vanskelig terreng.

I tillegg kan du sjekke avstand mellom setet og styre.
Setter du albuen på setetuppen, så skal det være ca en underarmslengde og 3 -4 fingre fram til styret.

Du kan også ta av bremmen/skjermen på hjelmen om du har det, den kan føre til at du konstant sitter og anspenner nakken for å se opp og fram.. Den kan sperre for utsikten fremover..

Redigert av Birkebeinern; 23/09/2010 14:50.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: kan nytt styre hjelpe? [Re: Birkebeinern] #1036763 24/09/2010 20:35
Nina-J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
tusen takk for tips..kan dette være et styre for meg kanskje?
http://bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=7270

Re: kan nytt styre hjelpe? [Re: Nina-J] #1036880 25/09/2010 06:25
henrikg Offline
Besatt
Besatt
710mm bredde er litt drøyt, dette passer nok bedre.

Når du sitter på sykkelen skal du ideelt sett kunne slippe styret (som i å holde hendene noen cm over styret) uten å tippe fremover.

Hvis du føler at du "henger" for mye på styret kan det godt være at sykkelen rett og slett er for lang.
I så fall vil et kortere stem være et bedre valg enn nytt styre.
Stem kommer i forskjellige lengder (typisk 60-140mm) og forskjellige vinkler (typisk 5-20 grader)
Stem kan også monteres opp ned for å få negativ vinkel.

Re: kan nytt styre hjelpe? [Re: henrikg] #1037472 26/09/2010 11:30
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
Jeg får også noe av de samme problemene hvis styret er for lavt i forhold til setehøyde. Det beste for min del er at styre og setehøyde er omtrent like samt at albuelengde + tre fingre gir en avslappet sittestilling.

Du kan jo med fordel reise til en sykkelbutikk (spesialforretning ikke typ G-sport ol) de har som regel kunskap og kan hjelpe deg med riktig sittestilling.

Rune G

Moderator  support