Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spinning

Spinning #1034902 22/09/2010 20:21
O
onrop Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Er det noen som vet argumenter for å "stå bak" under spinningøkter? Var nettopp på en økt der det var variasjon mellom å sitte, stå vanlig og stå bak. Ser ikke helt poenget med å "stå bak"

Noen som har peiling?

Re: Spinning [Re: onrop] #1034904 22/09/2010 20:23
olechr Offline
More than words
More than words
Ikke noe poeng. Bare noe forbanda dusteri de har lært på et kurs. Stå eller sitt alt annet er bare tull. Hvor man holder henda, eller rompa her eller der spiller ingen rolle. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Spinning [Re: olechr] #1034908 22/09/2010 20:26
O
onrop Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
enig, det blir for mye greier som tar vekk fokuset fra det som er viktig.

Re: Spinning [Re: onrop] #1034979 22/09/2010 21:36
T
tonesam Offline
Avhengig
Avhengig
T
Kanskje bare for litt variasjon? Ikke vet jeg.

Selvutnevnt sinke
Re: Spinning [Re: tonesam] #1035028 23/09/2010 04:56
Statham Offline
Veteran
Veteran
Vi hadde en på Gjøa plattformen som hadde viktig undervisning før spinning timen, for han trente på elexia så dette kunne han....

Man skulle f.eks ikke ta av belastning mellom sangene, da var det bedre å senke frekvensen og beholde belastninge så høy som mulig for å ikke bli stiv, ikke snakk om å event trå ut melkesyre med høy frekvens der nei..

Han kjørte også veldig mye slik stå bak, og de som ikke gjorde det var vel pingler i følge han, dette var en person godt i 50 åren og som hadde en meget høy stilling ombord...

Har ikke hørt så mye tøv snakk om trening og kondisjon på en gang, ble nesten provosert og var ganske nær ved å stille kritiske spørsmål, da det var en del folk som var med på timene som aldri hadde vært med på spinning før

Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C

Re: Spinning [Re: Statham] #1035042 23/09/2010 06:01
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hehe;vi hadde en på Gullfaks faktisk som gjorde noe av det samme. Hans spesialitet var å gå ned på husk samtidig som man syklet. Det var visst vanlig der ombord for alle kikka på meg som fortsatte som vanlig og ignorerte idiotbeskjedene.

Re: Spinning [Re: jan erik] #1035668 23/09/2010 17:23
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Angående spinning:
Det har jo ikke så mye med sykling å gjøre.. Jeg var på spinning hele vinteren, bortsett fra sykdomsperiode, menmen. Jeg trodde jeg skulle være kjempegodt forberedt til vårens sykkelturer. Det som skjedde var at kondisen var slett ikke verst, men etter 3-4 sykkelturer var all piffen ute av beina og det var NESTEN som å starte på nytt å bygge beinmuskler.
Jejg føler at spinning ( på treningssentre) blir veldig fokusert på intervaller og høy intensitet og lite variasjon. Vi har f.eks lite bruk for å sykle 2 minutter på 120 i frekvens.. Og har de maraton-timer så kjører de jaggu harde intervall drag da ogsså.

Er jeg på jordet her? :-)

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Spinning [Re: Thomasx75] #1035671 23/09/2010 17:25
olechr Offline
More than words
More than words
jeg kjører masse spinning, men jeg har på mye motstand. Høy frekvens og masse svette spinnin derimot har lite med sykling å gjøre

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Spinning [Re: olechr] #1035750 23/09/2010 18:38
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sett deg bakerst å kjør ditt eget opplegg!

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Spinning [Re: Natier] #1036112 24/09/2010 07:49
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Natier

Den vil nok intsruktøren like tenker jeg... hehe. Man gjør jo det noen ganger, men skal man ikke følge opplegget kan man jo like godt gjøre noe annet. eller gå i spinningsalen når ingen andre er der.
Vil si at å kjøre tyngre på spinningsykkelen vil være et mål for meg i vinter ja.

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Spinning [Re: Thomasx75] #1036142 24/09/2010 08:20
I
Ignite Offline
Medlem
Medlem
I
Har selv ødelagt kneet for noen år siden pga disse kjetting-spinningtimene. Stå oppreist på en sinnsykt høy frekevns uten motstand. Direkte helsefarlig.

Aldri mer gruppe spinning på meg.

Re: Spinning [Re: Ignite] #1036238 24/09/2010 09:37
sissel l Offline
Entusiast
Entusiast
Hvordan er det med såkalt "låsing", overkropp rolig og bare beina som går. Er det også tull?

Trening gjør mening:o)
Re: Spinning [Re: olechr] #1036252 24/09/2010 09:43
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: olechr
jeg kjører masse spinning, men jeg har på mye motstand. Høy frekvens og masse svette spinnin derimot har lite med sykling å gjøre

Dette gjelder vel egentlig ute også, eller?

Re: Spinning [Re: Thomasx75] #1036256 24/09/2010 09:48
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Thomasx75
Sitat: Natier

Den vil nok intsruktøren like tenker jeg... hehe.

Man kan så klart si i fra til instruktøren om at "jeg setter meg bakerst å kjører eget opplegg".
Dette kan jeg ikke skjønne at skal være et problem for instruktøren. Hvis det er det får man heller gi vedkommende et ABC-kurs i forholdet selger og kunde (på en hyggelig måte så klart). For min del er instruktøren der for meg, ikke omvendt, og så lenge jeg sitter bak ser jeg ikke at jeg ødelegger for andre.

/Atle

Re: Spinning [Re: Hekta-MTB] #1036271 24/09/2010 09:59
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Hekta-MTB
Sitat: olechr

Dette gjelder vel egentlig ute også, eller?

På en full spinningtime så blir det fort klamt og dårlig luft (lite oksygen) som gjør at man svetter og får høy puls selv om man egentlig ikke tar i.

Jeg har kjørt en del spining de siste 10 dagene, og plutselig her móm dagen ble jeg overrasket av at det var en privattime som ikke sto på planen til sats. Jeg satt jo bakers gjennom hele økta og kjørte eget opplegg. Men opplevde på slutten av de 75 minuttene spinningtimen varte at pulsen ahdde steget 14 slag pga at det ble varmt og sykt lite oksygen i lufta. Om man da tror man kjører terskelintervaller så bommer man ganske grovt ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Spinning [Re: bjerkseth] #1036318 24/09/2010 10:43
Natier Offline
Veteran
Veteran
På "mitt" Sats-senter (i allefall de timene jeg går på) er heldigvis dette med å henge bak, vill spinning (gjerne stående), låse armene, for ikke å snakke om armhevinger mens man sykler osv historie. Men én greie er igjen hos noen instruktører:

...kom igjen nå, ...vi står å sykler og det skal være så tungt at beina bare såvidt går rundt...kom igjen nå..bare ett minutt til....så setter vi oss ned å dobler frekvensen uten å røre skruen...kom igjen.....

Redigert av Natier; 24/09/2010 10:44.

/Atle

Re: Spinning [Re: bjerkseth] #1036325 24/09/2010 10:47
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: bjerkseth

På en full spinningtime så blir det fort klamt og dårlig luft (lite oksygen) som gjør at man svetter og får høy puls selv om man egentlig ikke tar i.

Jeg har kjørt en del spining de siste 10 dagene, og plutselig her móm dagen ble jeg overrasket av at det var en privattime som ikke sto på planen til sats. Jeg satt jo bakers gjennom hele økta og kjørte eget opplegg. Men opplevde på slutten av de 75 minuttene spinningtimen varte at pulsen ahdde steget 14 slag pga at det ble varmt og sykt lite oksygen i lufta. Om man da tror man kjører terskelintervaller så bommer man ganske grovt ICON_WINK

Enig i det, og det er vel spesifiteten dette går utover. Hjertet jobber jo like hardt selv om watten er mindre men du får altså dårligere sykkeltrening hvis du lar deg styre av pulsen.

Re: Spinning [Re: Hekta-MTB] #1036329 24/09/2010 10:49
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
for de som skal kjøre eget opplegg på spinning: Hvorfor ikke kjøre egenspinning utenom timene? Har gjort dette flere ganger og det beste er jo at du kan bestemme musikken selv ICON_LAUGH Har både spilt CD på anlegget + evt musikk på øret.
Arealene betaler man jo for i medlemskap og kan jo brukes utenom oppsatte spinningtimer?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Spinning [Re: thomasengen] #1036335 24/09/2010 10:57
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: thomasengen
Arealene betaler man jo for i medlemskap og kan jo brukes utenom oppsatte spinningtimer?

Det er ikke tillatt på det senteret jeg bruker. Ikke at jeg savner det heller, da kan jeg like gjerne sitte på rulla hjemme ICON_SMILE

Re: Spinning [Re: Clotho_NOR] #1036364 24/09/2010 11:15
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg synes spinning er et godt suplement på vinteren, men jeg kjører litt mitt eget løp på spinning-timene. Det å stå bak, m.m er bare tull, og jeg kjører generelt langt tyngre enn instruktøren legger opp til. Det er mange elendige instruktører, og det gjelder å finne de timene som kan ha best overføringsverid i forhold til utesykling. Jeg har også trent en del alene på mitt lokale treningssenter. Ikke noe problem med å låne spinningsalen. Det ender gjerne opp med at flere kommer inn i salen og vil være med. Det er veldig hyggelig, så lenge jeg får bestemme musikken... Rulle hjemme i stuen...., think not. Det er noe med det å dra bort til senteret. For min del blir det en mental forberedelse. Jeg er redd for at jeg hadde blitt alt for distrehert av andre ting hjemme.

PedroS
Re: Spinning [Re: thomasengen] #1036369 24/09/2010 11:20
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: thomasengen
for de som skal kjøre eget opplegg på spinning: Hvorfor ikke kjøre egenspinning utenom timene? Har gjort dette flere ganger og det beste er jo at du kan bestemme musikken selv ICON_LAUGH Har både spilt CD på anlegget + evt musikk på øret.

Joda, det kan funke det også.

Men selv om man ikke nødvendigvis følger hele, eller deler av timen fullt ut er det jo fortsatt inspirasjon i det å trene sammen med andre... Man kan f.eks velge å kjøre med halv takt i forhold til musikken, hoppe over pausene, bli sittende mens de andre spretter opp og ned osv.

Redigert av Natier; 24/09/2010 11:22.

/Atle

Re: Spinning [Re: bjerkseth] #1048137 12/10/2010 08:15
P
PredicTor Offline
Fersking
Fersking
P
Fra bjerkseth

Jeg har kjørt en del spining de siste 10 dagene, og plutselig her móm dagen ble jeg overrasket av at det var en privattime som ikke sto på planen til sats. Jeg satt jo bakers gjennom hele økta og kjørte eget opplegg. Men opplevde på slutten av de 75 minuttene spinningtimen varte at pulsen ahdde steget 14 slag pga at det ble varmt og sykt lite oksygen i lufta. Om man da tror man kjører terskelintervaller så bommer man ganske grovt

Betyr dette at man ikke kan kjøre "effektive" intervaller på en spinning time, grunnet at man ikke vet/kan stole på pulsklokke?

Er på ingen måte noen treningsprofessor, men har planer om å være litt mer strukturert i treningen denne vinteren og spinning står for en god del av sykkeltreningen i denne perioden. I motsetning til tidligere hvor det alltid var full gass er planen å kjøre intervall treningen i sone 3/1 og 4/2. Men hvordan skal jeg vite at jeg ligger i (omtrent) riktig sone om det er slik at varme og lite oksygen gjør at pulsen stiger kraftig?

Redigert av PredicTor; 12/10/2010 08:18. Rediger grunn: Ikke helt stødig på qoute knappen
Re: Spinning [Re: PredicTor] #1048162 12/10/2010 08:53
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: PredicTor
Betyr dette at man ikke kan kjøre "effektive" intervaller på en spinning time, grunnet at man ikke vet/kan stole på pulsklokke?

... Men hvordan skal jeg vite at jeg ligger i (omtrent) riktig sone om det er slik at varme og lite oksygen gjør at pulsen stiger kraftig?

Nei, det betyr ikke det, men det gjør at det å blindt stole på pulsen blir en "risiko-sport" ICON_SMILE

Kjør etter opplevd intensitet, og kontrollér gjerne med pulsklokka hvor du ligger hen.

Her har du en side som beskriver de forskjellige sonene på en god måte, syns jeg. Det er i forhold til wattbasert trening, men kan fint overføres til pulsbasert da den jo beskriver hvordan det skal føles under f eks terskel-trening.

Re: Spinning [Re: Clotho_NOR] #1048197 12/10/2010 09:41
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Når vi er inne på spinning, er det noen som har en spotify-liste eller en liste over bra sanger til å svette inne til? Har kjøpt meg spinningsykkel og syns det er rimelig tragisk å tråkke til The Voice på tv'n.. ICON_TONGUE

Re: Spinning [Re: Hekta-MTB] #1048237 12/10/2010 10:25
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hekta-MTB
Sitat: bjerkseth

Enig i det, og det er vel spesifiteten dette går utover. Hjertet jobber jo like hardt selv om watten er mindre men du får altså dårligere sykkeltrening hvis du lar deg styre av pulsen.

For lite oksygen? Virkelig? Blir som høydetrening det da!

Re: Spinning [Re: Andrehua] #1048475 12/10/2010 15:55
T
TusnerPåTusner Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: Andrehua
Når vi er inne på spinning, er det noen som har en spotify-liste eller en liste over bra sanger til å svette inne til? Har kjøpt meg spinningsykkel og syns det er rimelig tragisk å tråkke til The Voice på tv'n.. ICON_TONGUE

http://open.spotify.com/user/t%c3%a6ndis/playlist/4pExd2Pc7cllUG44bdeDQT

Riktig nok ikke en ren spinningliste, bruker den til all slags trening, men får bra motivasjon av sangene ICON_SMILE Kom gjerne med forslag til flere sanger jeg kan legge til!

Re: Spinning [Re: TusnerPåTusner] #1060269 29/10/2010 18:36
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Var på min første spinningtime siden jeg begynte å trene strukturert på sykkel i dag. Kjørte eget opplegg, 3x15min sone3, la på tungt, svettet som en gris og trodde jeg skulle dø midtveis i intervallene, som tidvis var veldig høyt sone3. Likevel følte jeg at jeg ikke "tok i" skikkelig med beina, selv om det var så tungt at jeg knapt klarte å trå ordentlig rundt uten å virkelig konsentrere meg.
Var fremdeles svett i panna når jeg kom hjem, men kjente knapt at jeg hadde trent når jeg gikk opp trappa!
Spørsmålet er da egentlig, har jeg i det hele tatt hatt noe utbytte av spinning-treninga, med mindre jeg trener til konkurranser som går i over 40 varmegrader???

Re: Spinning [Re: Torp] #1060370 29/10/2010 22:19
MadDoc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Torp
Var på min første spinningtime siden jeg begynte å trene strukturert på sykkel i dag. Kjørte eget opplegg, 3x15min sone3, la på tungt, svettet som en gris og trodde jeg skulle dø midtveis i intervallene, som tidvis var veldig høyt sone3. Likevel følte jeg at jeg ikke "tok i" skikkelig med beina, selv om det var så tungt at jeg knapt klarte å trå ordentlig rundt uten å virkelig konsentrere meg.
Var fremdeles svett i panna når jeg kom hjem, men kjente knapt at jeg hadde trent når jeg gikk opp trappa!
Spørsmålet er da egentlig, har jeg i det hele tatt hatt noe utbytte av spinning-treninga, med mindre jeg trener til konkurranser som går i over 40 varmegrader???

Problemet med spinning är att det ofta är dåligt med fläktar och det blir för varmt. Kroppen måste då leda en massa blod till huden för att kyla kroppen. Detta leder till ökad puls men en mindre slagvolym och därmed en sämre träningseffekt på hjärtat.

Moderator  support