|
Anmelde eller ikke - Nesten min tur i dag
|
Anmelde eller ikke - Nesten min tur i dag
22/09/2010 07:01
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
I dag rett føre en krapp uoversiktlig sving på vei til jobb ble sidesynet fylt opp av sølv metalikk, nummerert med 66834. Igjen. Det er ikke første gangen denne bilen sneier meg på vei til/fra jobb. Sjåføren er lett å kjenne igjen på en grålig puddelpermanent som er synlig for meg selv uten briller, bilen liten japansk SUV. Har nå fått nr på den. Dagens passering var den nærmeste av alle denne bilen har gjort av meg. Var snakk om cm før jeg også ble en overskrift i lokalavisa. Ble så sint at jeg ga på det jeg orket på mårraen og som jeg trodde tok jeg igjen kjerringhelvete i det hun svingte ut i den stillestående køa på vei inn til byen. Så litt dumt av meg, sikkert (men var fortsatt rimelig høy på adrenalin) så kjørte jeg ut i veien rett foran henne og tvang henne inn på en bussstopp rett etter krysset. Først noe hissig enveis kommunikasjon fra meg. Hvor på hun ikke skjønte hvorfor jeg var sint. Da jeg forklarte hvorfor sa hun at hun ikke hadde sett meg. (Jeg sykler med refleksvest på sekken, rødt blinkende baklys, knall blå jakk og rød sykkel).Hun hadde en vennine i bilen, hun hadde nok heller ikke sett meg. Sjøføren ble illsint pga at jeg kjeftet på henne for det hun hadde gjort, og ble enda sintere da jeg begynte å påpeke div trafikkregler som hun hadde forbrutt seg mot. De begynte å forsvare seg med at jeg hadde prøvd å sparke i bilen pga at jeg veiva litt med beina pga litt dårlig balanse i det jeg skylle få henne inn på busslomma. De mente at jeg var nærmere å sparke til bilen hennes enn at hun var å treffe meg. Så siden dette ikke er første gangen denne bilen har prøvd å gi meg ufrivillig skyss, skal jeg annmelde det hele eller la det være med utkjeftingen av møkka kjerringa? Blir jo bare ord mot ord, da det ikke finnes noen andre vitner til det hele enn meg og de i bilen, vell muligens ett par fugler som var i nærheten da. Men nok ikke mye hjelp i de?? 
|
|
|
Re: Anmelde eller ikke - Nesten min tur i dag
[Re: perpedal]
22/09/2010 07:13
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
Bra jobba  Hva godt kommer det ut av en annmeldelse?
|
|
|
[Re: maghva]
22/09/2010 07:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Hva med refleksvester med stort påtrykket kamerasymbol, à la fotoboksskiltene, og underteksten "Uvettige forbikjøringer vil bli anmeldt". Selvfølgelig kombinert med hjelmkamera montert skrått bakover fra venstre holk, slik at regnummer og førers ansikt blir fanget.
|
|
|
22/09/2010 07:23
|
2XU
Avhengig
|
Avhengig
I dag rett føre en krapp uoversiktlig sving på vei til jobb ble sidesynet fylt opp av sølv metalikk, nummerert med 66834. Igjen. Det er ikke første gangen denne bilen sneier meg på vei til/fra jobb. Sjåføren er lett å kjenne igjen på en grålig puddelpermanent som er synlig for meg selv uten briller, bilen liten japansk SUV. Har nå fått nr på den. Dagens passering var den nærmeste av alle denne bilen har gjort av meg. Var snakk om cm før jeg også ble en overskrift i lokalavisa. Ble så sint at jeg ga på det jeg orket på mårraen og som jeg trodde tok jeg igjen kjerringhelvete i det hun svingte ut i den stillestående køa på vei inn til byen. Så litt dumt av meg, sikkert (men var fortsatt rimelig høy på adrenalin) så kjørte jeg ut i veien rett foran henne og tvang henne inn på en bussstopp rett etter krysset. Først noe hissig enveis kommunikasjon fra meg. Hvor på hun ikke skjønte hvorfor jeg var sint. Da jeg forklarte hvorfor sa hun at hun ikke hadde sett meg. (Jeg sykler med refleksvest på sekken, rødt blinkende baklys, knall blå jakk og rød sykkel).Hun hadde en vennine i bilen, hun hadde nok heller ikke sett meg. Sjøføren ble illsint pga at jeg kjeftet på henne for det hun hadde gjort, og ble enda sintere da jeg begynte å påpeke div trafikkregler som hun hadde forbrutt seg mot. De begynte å forsvare seg med at jeg hadde prøvd å sparke i bilen pga at jeg veiva litt med beina pga litt dårlig balanse i det jeg skylle få henne inn på busslomma. De mente at jeg var nærmere å sparke til bilen hennes enn at hun var å treffe meg. Så siden dette ikke er første gangen denne bilen har prøvd å gi meg ufrivillig skyss, skal jeg annmelde det hele eller la det være med utkjeftingen av møkka kjerringa? Blir jo bare ord mot ord, da det ikke finnes noen andre vitner til det hele enn meg og de i bilen, vell muligens ett par fugler som var i nærheten da. Men nok ikke mye hjelp i de?? Har selv vært borti akkurat lik sitasjon som deg, bare jeg brukte knyttneven mot sideruten for å få han til å stoppe. Er sjelden jeg stopper folk pga slik men, av å til er ting såpass alvorlig at det må tas. Stoppet vedkommene med en busslomme først forsto han ikke hva jeg snakket om å mumlet om sykkelister i veibanen osv. Begynte da å forklare han om regler, eks vist det var sin egen sønn på 14 år han kjørte ned. Personen ble spakere og spakere og tilslutt skjønte han hvor alvorlig det han hadde gjort var. Så han lærte av denne sitvasjonen. Som jeg kan se her lærte ikke denne kvinnen noe annet et å være frekk tilbake, vil da anmelde. Vist denne kvinnen eks har 2 sykkelanmeldelser fra tidligere kan politiet gjøre noe, de gjør nok neppe noe såfremst hun ikke innrømmer gjerningen selv vist det er første anmeldelse. Rart er det, folk som hater sykkelister greier sjelden å snakke sant om de snakker til politi eller ikke, når de først har nevt orden sykkel så ryr det ut av de. Mye mulig denne kvinnen tilslutt blir å innrømme gjerningen eller bli straffet pga at hun har slike ting på seg fra før. Snakket med en politimann om dette, han tok dette meget alvorlig å ville at man skulle anmelde all slik kjøring. ANMELD HENNE! Jeg anmeldte en kar for uvitti kjøring, da kjørte jeg på MC. Da innrømmet vedkommene hvordan han hadde kjørt til politiet å fikk seg en klekkelig bot. Jeg havnet i grøfta med MC over meg å han kjørte bare videre når det var hannes feil til ulykken.
Redigert av 2XU; 22/09/2010 07:29.
|
|
|
22/09/2010 07:23
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Bra jobba  Hva godt kommer det ut av en annmeldelse? Sikkert ingenting. Men man får jo registret eieren/bilen i offisielle systemer. Slik at hvis det gjentar seg så er det bare å fortsette å anmelde slik at politiet kan se ett mønster i den hodeløse kjøringen til denne personen/personene som dispinerer bilen...
|
|
|
22/09/2010 07:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bra jobba  Hva godt kommer det ut av en annmeldelse? Prinsippsak, mener nå jeg. Hvis ingen eksempler blir statuert er det heller ingenting som vil fortelle bilister at de kan skvise syklister ut av veien.
|
|
|
22/09/2010 07:27
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Siden puddeldama hverken ser eller skjønner er det et tidsspørsmål før det smeller skikkelig. En anmeldelse fører, om ikke annet, til en loggføring av hennes trafikale opptreden....
|
|
|
[Re: JonahHex]
22/09/2010 07:37
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Godt mulig anmeldelsen bare blir henlagt, men uansett er det slik jeg ser det er det viktig hvertfall å forsøke det offentlige systemet, hvertfall når kjeft ikke fører frem. På en annen side kan det jo også tenkes at kjeften du tildelte henne synker inn når hun får tid til å tenke seg litt om alene over kaffekoppen på kontoret.
Jeg har inntrykk av at vi nordmenn som hovedregel har to standard adferdsmønstre når vi får kjeft av ukjente:
1. Legge seg helt flat, unnskylde absolutt alt.
2. Gå til kraftig motangrep, nekte alt, bli skikkelig grinete.
Det som er "artig" er at disse (hvertfall for min egen del) ofte blir brukt feil, dvs. at hvis jeg opptrer helt rett og plutselig får kjeft av en ukjent for noe legger jeg meg helt flat, unnskylder alt osv... Tror det har sammenheng med at jeg blir tatt såpass på senga at jeg ikke rekker å tenke skikkelig. Medfører stort sett at jeg angrer skikkelig i ettertid på at jeg lot frekke folk "vinne".
|
|
|
[Re: JonahHex]
22/09/2010 07:38
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dette er sånt man må troppe opp på det lokale kammeret for å anmelde dette?
Har ikke gjort dette før og har hatt meget lite kontakt med den etaten, utenom utenfor kontortiden da (Sjølingen var tidligere sheriff i hembygda).
Redigert av perpedal; 22/09/2010 07:39.
|
|
|
22/09/2010 07:44
|
olechr
More than words
|
More than words
Har du nr så anmeld det. hvis alle gjør det så vil de se hvor stort problemet er.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
22/09/2010 07:45
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Dette er sånt man må troppe opp på det lokale kammeret for å anmelde dette?
Har ikke gjort dette før og har hatt meget lite kontakt med den etaten, utenom utenfor kontortiden da (Sjølingen var tidligere sheriff i hembygda). Du må nok trappe opp på kammeret ja, noen forhold har politiet åpnet for å legge inn elektroniske anmeldelser, men det er stort sett enkle tyverisaker (herunder tyveri av sykkel). Det er vel bare å fylle ut et skjema, vise at du er du osv... Mulig du også får en moralpreken i falsk anmeldelse. Det kan vel muligens være en fordel å ha en formening om hvilke overtredelser du mener vedkommende har overtrådt.
|
|
|
22/09/2010 07:48
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Anmeld henne! Få henne registrert...
|
|
|
[Re: Andrehua]
22/09/2010 08:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Husk også for all del å nevne at du faktisk fikk stoppet henne, og at du dermed kjenner igjen hvem som satt bak rattet.
|
|
|
[Re: Dan]
22/09/2010 08:41
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da blir det å tusle innom det berørte kammeret på vei til jobb i mårra.
Hvis jeg kommer så langt da....må jo frem og tilbake samme veien før jeg kommer meg innom der...... :§
|
|
|
[Re: kjasmas]
22/09/2010 13:06
|
Klang
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjenner meg veldig igjen her... For noen uker siden ble jeg regelrett dratt av sykkelen av ei dame utenfor sykkel/ fotballavd til Torshov Sport.
Hun hadde da kjørt forbi meg på Bentsebrua, og siden jeg lå litt ut i veibanen så ble det skummelt for henne å kjøre forbi (men forbi måtte hun). Dette hisset hun seg så innmari opp over at hun måtte gi meg huden full når hun så meg komme forbi...hun hadde jo barn i bilen må vite, og det var jo skummelt å kjøre forbi når det også kom biler i mot...blabla..jeg burde jo holdt meg på fortauet, og skjønne at bilene måtte forbi...
Av og til blir man så paff over menneskeheten at man rett og slett glemmer å ta til motmæle der og da..men fy satan hvor man gremmes i etterkant...
|
|
|
22/09/2010 13:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det jeg ville kjørt hardt på her, er at damen ikke så deg. Hvis hun ikke ser deg som syklist til tross for alle de tiltakene du har gjort for å være synlig, er hun IKKE skikket til å kjøre bil.
Hun må derfor bestemme seg for å vedgå at synet hennes er for dårlig til at hun kan ha førerkort eller vedgå at hun valgte å overse deg og heller lyve om at hun ikke så deg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
22/09/2010 17:51
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hva godt kommer det ut av en annmeldelse? Det blir liggende i PO/politiloggen selv om saken henlegges. Blir hun stoppet en gang i fremtiden eller skaper en ulykke så vil dette være tilgjengelig for politiet.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
22/09/2010 19:36
|
art
Entusiast
|
Entusiast
Du skal heller ikke nedvurdere effekten av at hun blir informert om at hun faktisk er anmeldt. Tenker det setter en støkk i kjerringa.
|
|
|
[Re: art]
22/09/2010 21:08
|
vor-voert
Fersking
|
Fersking
Anmeld henne. Vtr.l.§ 3 sier noe om at enhver skal ferdes aktsomt og hensynsfullt i trafikken. Ut fra det du det beskriver har hun ihvertfall brutt denne loven. Det er nok en stor mulighet for at saken blir henlagt da det ikke førte til noen personskade.
Som andre påpeker så blir iallefall vedkommende registrert og får noe å tenke på... Hadde noe lignende skjedd meg ville jeg ringt politiet med en gang og gitt dem de opplysninger jeg hadde. Da er sjansen større for at saken blir registrert i politiloggen og vil komme opp på fremtidige søk samt at opplysningene om forholdet/personen er mer søkbart.
Kjør på!
Redigert av vor-voert; 22/09/2010 21:09. Rediger grunn: skriveleif
Litt lenger.....
|
|
|
|
|