Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?!

Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! #1033931 21/09/2010 18:39
S
smussgeir Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
som topic sier:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=24353317

selger vil ikke si hvor han har fått tak i den.

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: smussgeir] #1033933 21/09/2010 18:46
M
MortenRE Offline
Ringrev
Ringrev
M
Masser av disse på Ebay. Mener jeg har sett ekstakt det samme bildet på ebay også, men fant ikke det i farta.

Her er et par som er rimelig identisk:
http://cgi.ebay.com/Full-Carbon-Fiber-Bi...=item4aa4c88034

http://cgi.ebay.com/Brand-New-12k-Carbon...=item255d3c46ab

Redigert av MortenRE; 21/09/2010 18:50.
Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: MortenRE] #1034021 21/09/2010 20:16
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Mye mumbojumbo i den annonsen på Finn, gitt. Det med 12K og "tvinnet rundt hverandre (...) sterkeste karbon" er bare tøv. Og når selger ikke vil opplyse om hvor han har skaffet rammen, ville jeg styrt klart unna med høye kneløft og dobbel Sargents test. Som sagt her - du finner disse enkelt på eBay. Kan godt være det er en kjemperamme, men jeg ville ikke kjøpt det av duden på Finn ...

My two cents

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: Hæ?] #1034027 21/09/2010 20:18
S
smussgeir Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
det kommer ikke til å skje nei. men i grunn fristet i å prøve en ebay ramme, den nederste linken. blir jo ikke ruinert av det uansett da. ingen som har prøvd ebay rammer her inne?

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: Hæ?] #1034051 21/09/2010 20:41
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hæ?
.. jeg styrt klart unna med høye kneløft og dobbel Sargents test.

det er det morsomme med dette forumet at det plutselig kommer slike små gullkorn ( selv om jeg måtte google sargent test) aldeles overraskende.

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: progres] #1034084 21/09/2010 21:15
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg håper alle som vurderer billige kina-rammer tar en titt på denne.

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: smussgeir] #1034142 22/09/2010 00:17
L
Lars K Offline
Avhengig
Avhengig
L
HEr er bilde fra det samme stedet i allefall..

http://cgi.ebay.com/Brand-New-Full-Carbo...=item4aa4c6d8d8

Sitat: smussgeir
som topic sier:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=24353317

selger vil ikke si hvor han har fått tak i den.

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: Lars K] #1034186 22/09/2010 06:19
Flex Offline
Veteran
Veteran
Og her er samme ramma. Koster vel i underkant av 3500 kr inkl mva, frakt og tollutgifter om man kjøper direkte via eBay. Har vurdert en stund å kjøpe samme ramma selv.

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: Flex] #1034286 22/09/2010 08:42
thue Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville deffinetivt ikke vært redd for å kjøpe en ramme fra China/Taiwan under "No brand" merke.

Mange store merker kjøper alle rammene sine fra disse store fabrikkene og de kan dermed holde prisene på syklene sine nede.

Det er gjevnt over veldig gode rammer, ihvertfall det jeg har kjørt på. De koster jo ikke allverden heller ICON_SMILE

De fleste oppererer med 1-2 års garanti, og som oftest er de veldig greie for å oppretholde ett godt rykte.

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: thue] #1034378 22/09/2010 10:10
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: thue
Mange store merker kjøper alle rammene sine fra disse store fabrikkene og de kan dermed holde prisene på syklene sine nede.

De Rosa, f.eks.

http://italiancyclingjournal.blogspot.com/2010/07/new-de-rosa-model-for-2011-r848-or-vega.html

Som en kommentar sa: «just another biking company».

Anonym5
Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: anonym5] #1034396 22/09/2010 10:24
thue Offline
Besatt
Besatt
Jeg må innrømme at jeg ikke hadde trodd det om De Rosa!

Ellers kjøper vel Ghost, Hard Rocx og No Saint rammene fra samme frabrikk i østen

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: thue] #1034441 22/09/2010 11:18
Kremsykkel Offline
Fersking
Fersking
Det er svært få sykkelmerker som faktisk har en egen dedikert fabrikk som produserer sine produkter, og de fleste av disse fabrikken ligger også i Kina og Taiwan. det vil ikke dermed si at en slik "overskuddsramme" holder samme kvaliteten som en lignende merke ramme. Selv om formen kan være lik, bruker de fleste sykkel merker dyrere og bedre karbon typer ofte kombinert med påkostede produksjonsmetoder for å få maksimalt ut av rammen.

Slik jeg forstår det så kommer de fleste "ebay" rammer ikke fra samme batch som merkerammene, men blir produsert f.eks når fabrikken har ledig kapasitet, og solgt til andre selskaper (dette forutsetter at det er fabrikken som eier selve designet). Med tanke på sluttprisen disse har, er det ikke vanskelig å forestille seg at det er spart inn på produksjonkostnadene, gjerne da ved å bruke rimeligere materialer og kanskje også bortfall av kostbare QC prosesser.

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: thue] #1034459 22/09/2010 11:30
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Selv om en noname-ramme lages på samme fabrikk som et kjent merke, er det overhode ingen garanti for at den har vært igjennom samme kvalitetskontroll. For et par år siden var kvaliteten så dårlig på endel karbonrammer fra Kina at myndighetene der nedla eksportforbud for flere produsenter - de var i god gang med å ødelegge tiltroen til Kina som karbonprodusent.

http://www.bike-eu.com/news/2513/china-restricts-export-of-carbon-frames.html

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: Ole] #1034633 22/09/2010 15:04
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Min EBAY-karbonramme er flotte greier. Jeg har rasrt mye med den i sommer, og tenker at jeg kjøper bare en annen ramme når den feiler, men den har ikke svikta enda.

Min ramme ser klin lik ut som Ritchmond SLC-1-ramma bortsett fra at SLC-1 ser ut til å ha et ekstra lag med karbonfiber oppå overrøret like bak styrerøret, og flaskeholderfester på seterøret.

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: smussgeir] #1035102 23/09/2010 07:27
O
oso Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Denne ramma finner du på flere mer eller mindre obskure netthandler fra Kina/Taiwan. Se for eksempel her: http://www.e-hongfu-bikes.com/index.php?main_page=index. Nettsiden er ikke akkurat tillitvekkende, men etter en del research på diverse nettforum, hoppet jeg selv i det og kjøpte en ramme derfra. Riktignok ikke den som ligger på finn.no, men den som heter 015SPL. De samme foka har en annen site som ligger her: www.hongfu-bikes.com, hvor jeg mener å huske at du finner geometritabeller for de ulike rammene.

Jeg handlet ikke via nettsiden, men gjorde avtalen per mail. Jeg var beint frem imponert over oppfølgingen underveis. Svarte kjapt på mail og alt kikk som de lovet. Om man kan regne med noen oppfølging i det hele tatt om noe skulle gå galt, er vel et annet spørsmål.

Kjøpte en brukt "donorsykkel" som jeg flyttet over deler fra. Ble en fin sykkel til en veldig hyggelig pris, som jeg i alle fall foreløpig er ekstremt godt fornøyd med.

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: oso] #1035590 23/09/2010 15:12
B
Bang Robert Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har samme ramme som den i første post. har kjørt ca 6000 km på den, og har ikke hatt noen problemer med den. God respons i tråkket og relativt stiv. Har sykla langturer over flere dager med 7-8 kilo bag på stativ med den også, over Trollheimen, Sognefjellet, Nalfarhogdi osv.. Funket knirkefritt. Til 4000 kr er det en meget god deal, mener jeg. Garanti og sånt er det så som så med.. Det er vel prisen man må betale for å ikke betale mer. ICON_TONGUE

Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: Bang Robert] #1035729 23/09/2010 18:20
cried at birth Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sågodt som alt av sykler og deler produseres av Taiwan eide selskaper, som i større eller mindre grad har flyttet produksjon til Kina. De største er; Ideal, Kinesis, A-Pro, Giant, Merida, CTS, Sunrise og Farily, ikke nevnt i størrelsesrekkefølge.

De aller færreste merkene utvikler selv eller har noen som helst kompetanse om materialer eller produksjonsprosesser. Det som skjer er at man sitter og plukker blandt fabrikkenes egne OEM (open mold) kolleksjoner, hyrer en grafiker til å designe vann-decaller, og spesifiserer utstyr fra kataloger.

Det er prisforskjeller på E-bay rammer også. Noen av de gode er laget med carbonfiber fra Toray i Japan som er en av verdens ledende fiber-leverandører. Den lave prisen kommer enkelt og greit av at produktene selges rett ut av bakdøren på fabrikkene. Jeg kan henvende meg til fabrikk og få en OEM ramme i 1,2, 5, 10, 50, eller 1000 eksemplarer.

Med en merkeramme, så skal produsenten tjene penger, merket som har laget vann-decallen skal ha penger, den norske importøren/distributøren skal ha tildels mye penger (100% DB/50%DG) , og butikkene skal ha mer enn 200%DB av dette igjen, før du som sluttbruker får produktet.

I den grad det foregår kvalitetskontroll av kjøper, så er dette i forhold til plassering av vann-decallene og inspisering av risser i lakken. Før den tid har de fleste rammene gjennomgått akkurat den samme testingen som andre rammer.

De som selger flest sykler i Norge; og det skal sies at de er flinke, selger kjedesykler på lisensbrands, heldigvis med et distribusjonsledd mindre og dermed mere direkte til kunde. Resultatet er lav status, men dog høye volumer. Akkurat de samme produktene koster mer fra kjente merker. Cube og Ghost gjør akkurat det samme som alle andre; plukker fra katalog og tar seg en hyggetur til Kina en gang i halvåret for å spise dårlig kinesisk mat og "snakke priser".

Jeg har besøkt flere slike fabrikker selv, og det er proffe greier.
E-bay carbon rammene får gjennomgående strålende kritikker overalt på nettet, selv de aller rimeligste. Karen som var uheldig i linken over hadde utleiesykler; jeg har ikke sett en utleiesykkel som IKKE er herpa!

cried at birth aka. Alexander Eriksen
Re: Noen som ver hvor denne ramma kommer fra?! [Re: cried at birth] #1038205 27/09/2010 16:19
grole Offline
Medlem
Medlem
Leeenge siden jeg har vært innom her etter å blitt bitt av triathlon basillen. Har selv en billig ebay ramme, syklet over 4000km på den og null problem. Den har vært med på både Bergen-Voss og flere triathlon konkurranser. Bruker clipon's 95% av tiden med mye vekt foran med null problem. Venter på temporamme fra samme leverandør i slutten av måneden.

You may make mistakes, but you are not a failure until you start blaming someone else.

Moderator  support, Valentino