Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Runners knee?! kan jeg sykle?

Runners knee?! kan jeg sykle? #1033772 21/09/2010 14:31
kebr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Startet for 1 måneds tid siden etter et kort men hardt ritt for meg hvertfall.. Fikk en betennelse øverst i lårmuskelfeste (kjentes det ut som) Fastlegen ga meg Voltaren og kiropraktoren min ga meg trykkbølgebehandling. Helt til jeg fortalte fastlegen om det, det var ikke særlig smart sa hun og fikk beskjed om å droppe det. Har syklet jevnt og trutt siden men for to uker siden bredte smertene seg nedover til kneet og sitter det stuck der. Smerter på utsiden av kneet og følelse av at kneet svikter under meg.

Fastlegen ga meg nye Voltaren og beskjed om at sykkelsesongen var over. Leser derimot i dag mange interessante artikler både her og andre steder om behandling av Runners Knee som jeg har selvdiagnostisert det til.

Har øynet litt håp for resten av sesongen etter at jeg har lest om både Specialized sko, trykkbølgebehandling, senke sete på sykkel, enkle øvelser osv.

Er det flere som har erfaring rundt dette og kan komme med tips?

Knut Espen

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: kebr] #1033777 21/09/2010 14:39
TDNordåsvannet Offline
Medlem
Medlem
Fryktelig uvitenskapelig svar fra meg her, men jeg kvittet meg med runner's knee blant annet ved å trene knebøy og tøye godt ut etter alle treningsøkter.

Her er det 3 K'er som gjelder, Kompromiss, Kompromiss, Kompromiss
Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: TDNordåsvannet] #1033783 21/09/2010 14:47
kebr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nevertheless.. takk for tips ICON_SMILE det hører vel med til historien at jeg ikke var særlig flink til å tøye ut så jeg skal love meg selv og bli god på det!

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: kebr] #1034018 21/09/2010 20:11
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Tøye baksiden av lår (det er den som kommer frem på siden av kneet). Rolig sykling med tøying etter hver 10 min fungerte for meg. Litt smerter og ubehag kan du kjenne i lang tid.

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: Kjell T. Ringen] #1034022 21/09/2010 20:16
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Og tøy også fremsiden av låret så er risikoen for å få jumpers knee sterkt redusert.

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: Kjell T. Ringen] #1034828 22/09/2010 19:24
kebr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for tips, tror jeg skal starte med litt rolig sykling og tøye ut veldig bra og ofte og se hvordan det går.

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: kebr] #1035068 23/09/2010 06:42
Arne_And Offline
More than words
More than words
Synes du virkelig at det er smartere å følge rådene til tilfeldige personer på nett, enn en utdannet lege som har undersøkt deg?

Mitt råd er å gjøre som legen sier, og hvis du er i tvil om han har rett bør du enten be om henvisning til spesialist, eller kontakte en annen lege for en "second opinion".

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: Arne_And] #1035582 23/09/2010 15:03
S
sworks Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Min erfaring etter å ha slitt med ITB eller "runners knee" i snart 3 år er at den gjennomsnittlige fastlege eller for såvidt også "spesialist" ikke har filla peiling på sykkelspesifike skader. Jeg har prøvd en håndfull leger / spesialister både i Norge og USA. Hvile, ising og betennelsesdempende virker å være den gjennomgående løsningen de har å komme med. Dette kan selvsagt virke i en del tilfeller, men min erfaring er at det er kortsiktige løsninger som ikke adresserer de reelle problemene.

Problemet med knær og sykling er etter min mening 3 delt.
1. Sykling spesifikt. "For mye, for fort". Kroppen trenger tid til å venne seg til store treningsmengder. Drastiske endringer i mengde, belastning osv, er en kjempeoppskrift for å utvikle belastningsskader.

2. Sykkelspesifikt. Store endringer i sykkel set-up eller i posisjon vil ofte føre til problemer. En korrekt bike-fit fra noen som har virkelig har peilig på området er etter min mening svært viktig for skadefri sykling.

3. Biomekanisk. Rett og slett hvordan hver enkelt av oss er skrudd sammen. Selv svært marginale ulikheter i lengde på høyre og venstre ben vil feks. over tid kunne akumuleres opp til skader som kan være vanskelig å bli kvitt. Husk at sykling er en av de mest repetetive aktiviter vi kan drive med og vi snakker om 100 000'er av repitisjoner i sykkeltråkket over en sesong.

Så til "runners knee" og hva som hjelper. Jeg skal ikke påstå at jeg sitter med noen som helst slags fasit, men deler gjerne min erfaring etter 3 år og utallige forsøk med å prøve å bli kvitt dritten. Jeg vil faktisk påstå at jeg vet mer om sammenhengen mellom ITB og sykling en den gjennomsnittlige fastlege :-)

Det man først og fremst vil vite når man er så uheldig å bli rammet av dette, er jo gjerne om man blir kvitt det og hvor raskt blir man frisk.
Min erfaring så langt, er at det er sykt vanskelig å bli helt frisk, men man kan holde det på ett "levelig nivå". Levelig nivå for meg i denne sammenhengen er 6000 km sålangt i år på sykkel, med Styrkeprøven på 19 timer som lengste ritt. Smertefritt? Nei. Levelig? Ja.

Min oppskrift for hva som hjelper for MEG er:

Fysio: jevnlig (minst annenhver uke) fysioterapi med fokus på deep tissue massasje for å øke blodgjennomstrømming til området som er betent, samt tøying, spesielt av muskulaturen i baken.

Tøying: Så mye som mulig! Viktig å tøye utsiden av låret (ITB) og baken. I tilegg bruker jeg en "foam roller" på utsiden av låret hele veien fra kneet og opp til baken, gjerne 2 ganger om dagen.

Bike Fit: En noe videre stance ser ut til å hjelpe for meg. Jeg har klossene relativt langt inn mot kranken for å oppnå dette. I tilegg har jeg shims mellom sko og kloss som kanter skoen innover ca 1,5 grad. Dette gir mindre belasning på utsiden av kneet. Jeg sykler også "duck footed" ved at tåen peker noe ut fra senter. Prøvde speedplay pedaler. For mye float gjorde problemet verre for meg.

Styrketrening: Ubalanse i muskulaturen er en av hovedårsakene til problemet i mitt tilfelle. Muskulaturen på innsiden av låret er relativt svakere enn på utsiden, samt at muskulatuen i baken ikke er godt nok utviklet. Styrketrening for å oppnå en mer balansert muskulatur virker å være den viktigste faktoen for en mer langsiktig løsning på problemet.

Jeg tror at grunnen til at jeg ikke er blitt helt smertefri på tross av bruk av mye tid og ressurser på dette er at jeg synes styrketrening er drit kjedelig og prioriterer å være på sykkelsetet fremfor å trene styrke. Har derimot ambisjoner om å endre på dette gjennom vinteren og forhåpentligvis gå en ny sesong i møte bedre rustet enn noen gang.

Når det gjelder trykkbølgebehandling har jeg også prøvd dette (selvsagt), akkupunktur har også vært prøvd. Min erfaring er at det virker bra en stund, gjerne i kombinasjon med litt mindre sykling i behandlingsperioden, men at det ikke løser det underliggende problemet.

Mitt råd er; tøying, tøying, og enda litt mer tøying i kombinasjon med styrketrening. At du har en tilpasset sykkel tar jeg som en selvfølge, hvis ikke få det gjort så fort som mulig. Helst av en som har peiling på sammenhengen mellom sykkelrelaterte skader og bike-fit.

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: sworks] #1035789 23/09/2010 19:12
kebr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Arne_And Ja jeg må innrømme at jeg i dette tilfelle synes det var litt smartere. Tenker da selvfølgelig på totalen av svar jeg får og ville sjekke om det var erfaringer rundt dette. Og det var det.Hadde jeg knekt et bein eller hatt sterke smerter i hodet hadde jeg gått til fastlegen min men denne gangen fikk jeg beskjed om at at jeg ikke måtte kaste bort pengene på fysioterapi. Som Sworks sier i sitt svar her og som har har lest mange andre steder fikk jeg akkurat det samme rådet. Hold deg i ro, spis Voltaren og legg på is. Synes det var lite proaktivt.

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: kebr] #1035798 23/09/2010 19:20
kebr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
SWorks, takk for veldig bra oppsummering av DINE erfaringer, akkurat det jeg var på jakt etter. Jeg begynte i dag med fysioterapi og trykkbølgebehandling for å se om det hjelper. Har også kjøpt meg ny sykkel som passer meg mye bedre.

Foam Roller? hva er det og hvor får man tak i det? Fysio sa også at jeg burde få massasje så ofte som mulig på utsiden av låret, gjerne av meg selv. Skal også virkelig bli flinkere til å trene styrke i vinter samt tøye ut ofte og bra. Jeg er heller ikke veldig glad i styrketrening og har tenkt at syklingen selv dekker mitt behov for trening. Men nå ser det ut som jeg må trene for å kunne sykle! ICON_SMILE men men..

Igjen takk for veldig bra svar.

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: sworks] #1035806 23/09/2010 19:31
B
bvn Offline
Fersking
Fersking
B
Hva med noen link'er/beskrivelser til/av tøyeøvelser som vil være godt egnet for hele foten t.o.m. bakenden?

Jeg har tidligere vært plaget med smerter i kne veg jogging. Dvs. er fremdeles plaget da det kommer tilbake etter noen joggeturer, derfor er jeg ikke ute og jogger men prøver heller å sykle/rulleski sommer og ski på vinter. For noen uker siden begynte kne'et å klage igjen. Det jeg gjorde var at jeg tok det roligere noen dager(ca uke) uten sykling. På første tur gjorde jeg noen justeringer av sete(høyde, vinkel+ lenger fram), cleats. Vurderte å droppe sykkelsko med den tanke at de låser foten for fast, men konkluderte at foten sitter egentlig ganske løst og klarer ikke å føle at foten blir låst i feilposisjon. Syklet rolig, giret ned eller snudde i motbakken hvis jeg kjente antydning. Pause dager, ny tur, pause dage.... For hver tur har jeg kunnet tråkke i litt mer.

Skal fikse time til kiro eller fysio for å få det undersøkt. Fastlegen ville mest sannsynlig sagt "ta det med ro noen uker" kanskje noe voltaren. Ihvertfall iflg erfaring fra tidligere besøk ved betennelse i skulder. Det hjalp ikke; bevegelse(Rolig, uten smerter) og tøying hjalp. Styrketrening av motstående muskler for å hindre ubalanse er også viktig. Kiropraktor kan såvidt jeg vet henvise til fysio, mr/rtg eller hva han måtte finne nødvendig og med trygderefusjon. Med unntak av medisinering.

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: bvn] #1039361 29/09/2010 11:06
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: Kjell T. Ringen] #1045832 08/10/2010 09:55
kebr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takker for gode tips og råd. Jeg fulgte flere råd, jeg roet ned syklingen litt dvs. 2uker uten sykling og med voltarenkur så startet jeg litt forsiktig med korte turer (15km ca) og 30 min tøying etter turen. Sammen med to runder med trykkbølgebehandling med en uke i mellom har jeg nå blitt kvitt smertene i kneet ICON_SMILE Skal sykle en 4 mils rute i morgen så da får vi se om det dukker opp igjen eller om jeg friskmelder meg selv helt.

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: kebr] #1078397 29/11/2010 20:58
V
vaffel&kakao Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
V
Swoks sier jo veldig mye fornuftig.Som han selv sier har han jo egentlig løsningen på sitt eget problem også:).Lytt til erfarene fjellfolk:) Men han er jo bare lik oss andre, klarer ikke å holde seg unna sykkelsete,(sier ikke at man må sitte stille, men gå heller på ski enn å sett deg på spinningsykkel f.eks)dessuten er styrke og tøyning veldig kjedelig.Håper ikke du tar det ille opp Swoks:)

Du sier jo selv at problemet startet i hofta(betennelse høyt på låret)utsiden vil jeg tro, mye mulig tensor facialata eller tractus iliotibialis,det er disse jævlene som er med på kødde med knærne dine(ditt). Kneet gjør skjelden noe galt, det gjør stortsett bare det hofta forteller den. Så har du noen gode medhjelpere som vet mye om sittestilling,hør om de kan sykle etter deg litt og se hvordan du sitter.
Ellers ville jeg gått til en fysio som har syklet mye(nok av dem) og fått en god gange/løp analyse(ja du leste riktig)man får mye god info der om hvordan kroppen din funker,dette kan hjelpe deg også på sykkelsete.Bekkenstilling, Ubalanse i muskulaturen osv.
Dessuten tren kjerne muskulatur

Mvh
Fysiostudent
(mao.jeg har fortsatt mye å lære,morro om du forteller litt om fremgangen din)
Lykke til

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: vaffel&kakao] #1078445 29/11/2010 22:45
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Les gjennom sidene til Eirik Sandvik, han skriver mye fornuftig om skadeforebyggende trening. Han har 2 sider: www.sandvikstraining.com og videreføringen www.atletiskutvikling.com.

Bla igjennom og få mange tips, gidder du ikke bør du ihvertfall lese denne: www.sandvikstraining.com/sliter-du-med-kneplager-da-er-det-pa-tide-med-en-løsning/
Denne går på muskelaktivering/tøying/massasje

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: hrukin] #1079077 30/11/2010 20:34
A
Addict Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
A
Godt å høre at man ikke er alene :-) Første fysiotime unnagjort. Jumpers Knee diagnosen er klar ;-) Min umiddelbare tanke rundt dette er vel at folk er som meg. Gir seg ikke... Jeg er syklist som slang meg med på Marathon med litt lite trening. Så ble det vondt å løpe, så vondt å sykle, så vondt å gå, og nå blir det styrketrening for å reparer skadene. Fysioen gjorde det klinkende klart at smertefri er ikke skadefri når det gjelder denne skaden. Jobber hardt med tålmodigheten, blir nok kjøp av kajakk for å kunne gasse litt i vinter!

Re: Runners knee?! kan jeg sykle? [Re: hrukin] #1079174 01/12/2010 06:41
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Hard Cocx
Les gjennom sidene til Eirik Sandvik, han skriver mye fornuftig om skadeforebyggende trening. Han har 2 sider: www.sandvikstraining.com og videreføringen www.atletiskutvikling.com.

Bla igjennom og få mange tips, gidder du ikke bør du ihvertfall lese denne: www.sandvikstraining.com/sliter-du-med-kneplager-da-er-det-pa-tide-med-en-løsning/
Denne går på muskelaktivering/tøying/massasje

Takk for interessant link! Her var det mye god lesning! ICON_SMILE

Moderator  support