Trippel i 2011
|
Planlegging lillehammer-oslo
[Re: traktoregg]
22/06/2011 20:45
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
i følge yr er nå regnet avlyst... Har lagt merke til det, ja. Er innom yr.no ganske ofte omdagen ;-) 15 grader og 2m/s fra nord-vest må da være bra? Satser på at varselet holder seg. Hadde vært fint med kort-kort, men det blir vel litt kaldt :-S Ellers er jeg igang med planlegging av mat. Vil spise litt hver halvtime og Satser på å ha med: 2 vestlandslefser 2 brødskiver Energibarer og gel mot slutten. Saft med salt på flaskene. Hvordan funker flaskefylling? Går det fort unna? Kjenner at jeg er litt spent nå :-) Vi er påmeldt i gruppe under 6 timer. Det er kanskje i overkant optimistisk, så jeg er ganske spent på tempo fra start. Hvor mye krutt vi burde brenne av på å henge med i en gruppe? Vi er fire stykker som skal kjøre sammen, men det er jo greit å sitte med i en litt større gruppe. Mvh Tobias
|
|
|
Forsinket rapport Lillehammer-Oslo samt ferielog
[Re: tobiast]
29/07/2011 23:37
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Lenge siden sist oppdatering fra meg nå. Har vært opptatt med ferie og har ikke rukket å føre ordentlig log :-) Tenkte jeg skulle gi en liten rapport fra Lillehammer-Oslo og gi meg selv dårlig samvittighet med å skrive hvor lite jeg har syklet i ferien ...
Uke 25: Lillehammer-Oslo Fire kompiser og jeg skulle starte i gruppe med en stor gjeng fra Eiker CK, som i praksis var resten av startpulja. Jeg snakket med dem før start og fant ut at målet deres var å få så mange som mulig samlet til mål og komme under 6 timer. De brydde seg ikke så mye om hva vi gjorde, bare vi ikke blandet oss inn i gruppa deres, men holdt oss på halen. Som sagt så gjort. Vi holdt oss bak og ble sittende i sone 2 på halen mens vi spise, pratet og sole oss. Det var ganske behagelig, men ikke spesielt utfordrende. Likevel var dette omtrent det eneste vi kunne gjøre: Det gikk veldig sakte i bakkene, men ganske friskt på flatene og vi hadde neppe klart å kjøre fra dem på egenhånd om vi hadde forsøkt. Gruppa vår ble forbikjørt av noen andre grupper og en mulighet hadde selvfølgelig vært å henge på dem, men det var vanskelig å vurdere hvor fort de kjørte og vi var redde for å gå på en smell mot slutten. Dessuten hadde jeg ødelagt en cleat på første matstopp og kjørte med det ene beinet løst. Derfor var det vanskelig med store temposkifter og jeg var redd for å bli rykket fra av en "ukjent" gruppe.
Når vi kom til Olavsgård hadde en del av folkene i Eiker begynt å få det. De ble i praksis dyttet opp bakkene av lagkamerater og gruppa gikk svært sakte. Vi takket derfor høflig for hjelpen og følget og kjørte det remmer og tøy holdt de knappe to milene til mål (for å få litt blodsmak for penga).
Alt i alt var det en fin tur, men neste år skal jeg kjøre med en gruppe hvor jeg får bidra i rulla :-)
Mandag: Intervaller i Grefsen (06:14, 06:41, 06:42, 06:37) Tirsdag: Jobbløping, 6km Onsdag: Jobbløping, 6km Torsdag: Opplading Fredag: Opplading Lørdag: Lillehammer-Oslo, 180km, 05:49:00 Søndag: Restitusjon :-)
Uke 26: Siste uke før ferien Helt grei uke, men selvfølgelig litt for lite sykling. Intervallene gikk bra - er fornøyd med at de er såpass jevne, men kunne godt tenkt meg å kjøre noen drag under 6 minutter :-)
Mandag: Løping til jobb (6km) Tirsdag: Løping til jobb (10km) Onsdag: Sykkel til jobb. Intervaller i grefsen på vei hjem (6:19, 6:30, 6:32, 6:37) Torsdag: Løping til jobb (6km) Lørdag: Kjapp løpetur før avreise ferie (6.5 km) Søndag: Reise
Uke 27: Ferietid (joggesko er med, ikke sykkel :-( ) Til tross for to døgn med regatta-seiling over nordsjøen og påfølgende oppstart av bilferie med familien, fikk jeg til tre løpeøkter. Ikke stort, men bedre enn ingen ting.
Tirsdag: Løpetur i Kirkwall( 8km) Torsdag: Løpetur i Bergen (8km) Lørdag: Løpetur i Bergen (8km)
Uke 28: Mer ferie Som nevnt tidligere har vi vært på bilferie, og to av ukens dager ble brukt i bilen.
Litt alternativ trening denne uken. På mandagen vile kona være med på løpetur(!!) så det ble en rolig løpetur for min del. La inn noen 4 minuttersdrag for å få opp pulsen litt. Ellers ble det mest jobbing med motivasjonen hennes. På Søndagen gikk vi topptur til Sandhornet. Startet på turen kl 22:00 og rakk akkurat solnedgang og soloppgang på toppen av hornet. Fantastisk vær og utsikt over hele lofoten gjorde dette til en minneverdig opplevelse.
Mandag: Løpetur med kona. 10 km i svært rolig tempo men med innlagte 4x4 drag. Tirsdag: Løpetur (8km) Lørdag: Løpetur (7km) Søndag: Topptur til Sandhornet (1000m, 11km)
Trening uke 29: Siste ferieuke Siste uke av ferien. Også denne uken ble det lite trening pga mye bilkjøring og litt motivasjonsproblemer... Men jeg har i alle fall kommet meg på sykkelen igjen. Første 4x4 økt var hard, men det er ikke så rart. Er 3 uker siden jeg syklet(!!) sist.
Ellers virker det som om formen er grei - ligger på omtrent samme fart på løpeturene mine nå som før ferien. (4:40/km)
Onsdag: 4x4 i grefsen (har ikke tider - GPS gikk tom for strøm) Torsdag: Løpetur (7km) Søndag: Løpetur (8km)
Redigert av tobiast; 30/07/2011 09:03.
|
|
|
Trening uke 30
01/08/2011 22:18
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Bra uke ! Rolig oppstart etter ferien gav mulighet til mer sykling enn normalt. Det var på tide: Neste uke er grenserittet og siste mulighet til en skapelig seeding på Birken.
Ukens aktiviteter: Mandag: 55km terrengsykling i Maridalen Torsdag: 74km terrengsykling Maridalen. Søndag: To drag fra Gressbanen til Tryvann i Sone 3 (22:55, 26:04)
Totalt 170km denne uken. Det er jeg ganske fornøyd med. Beina føles bra, men jeg er usikker på hvor fort det egentlig går. Det blir spennende å se til helgen. Kommende uke blir det et par intervall-økter og rolig jogging til jobb i begynnelsen av uka. Mot slutten av uken tror jeg at jeg tar treningsfri eller eventuelt sykler rolig.
Når det gjelder rittstrategi for grenserittet, så lurer jeg på å starte litt roligere denne gangen. Syns jeg har startet litt i overkant hardt på de andre rittene (typisk rett opp i sone 4) og da går det sakte etterhvert og pulsen synker. Lurer på å kjøre kontrollert på høy sone 3 fra start, men det føles lissom feil å ikke gi full gass når det er ritt.
I dag er det forresten ett år siden jeg så smått begynte å trene etter alt for mange år i sofaen. Ett år seinere er motivasjonen bedre enn noen gang og jeg kan egentlig ikke tenke meg et liv uten trening (minst) 3-4 ganger i uken :-D Det føles bra. Jeg får ta en evaluering av sesongen litt seinere, etter at jeg har gjennomført målene jeg har satt meg. Dessverre begynte jeg ganske ustrukturert, så jeg har ingen tester eller slikt fra den første tiden. Men jeg er utvilsomt i bedre form nå enn jeg har vært på _veldig_ mange år.
Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 02/08/2011 06:34.
|
|
|
Trening uke 31: Grenserittet
11/08/2011 21:17
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Denne uken var det klart for nest siste ritt for sesongen, nemlig Grenserittet. Sommeren har gått fort og det er litt vemodig at ritt-sesongen er på hell :-(
Til tross for ganske mange ritt i år, hadde jeg fortsatt ikke skaffet meg en grei seeding til birken. Det gikk ganske sakte på TSR, noe som har en grei forklaring: Jeg har ikke verdens beste teknikk, for å si det forsiktig, og dessuten var TSR mitt første terrengsykkelritt. Kom inn på 02:27 og det ga start i pulje 48. Raumerrittet var jo som kjent ikke seedingritt i år, og jeg DNF-et på Skiptvet-rittet pga brukket girøre og kjedebrudd. Grenserittet var derfor ganske viktig for meg med tanke på å oppnå en ok seeding.
Jeg var på forhånd litt bekymret for om jeg var plassert i en rask nok startpulje. Jeg skulle starte i pulje 11, hvilket var et to-tre puljer bak de jeg syklet jevnt med under Skiptvet-rittet(før jeg fikk tekniske problemer, ca 10km fra mål). Til tross for dette turte jeg ikke å stille meg i første rekke i startbåsen. Jeg var usikker på hvor fort det kom til å gå fra start og dessuten hadde jeg tenkt å starte litt roligere enn normalt. Jeg blir ofte litt _for_ ivrig de første milene, med alle de konsekvensene det får mot slutten. Dette ville jeg unngå denne gangen.
Den planen gikk selvfølgelig rett vest ;-S Umiddelbart etter start var jeg i Sone 4, og der ble jeg liggende en god stund. Beina føltes bra og iveren var stor. Forsøkte etterhvert å justere tempo slik at pulsen kom ned under terskel. Dette lyktes jeg med og jeg storkoste meg egentlig gjennom hele løypa. Spesielt i terrengpartiene. For første gang i historien dro jeg fra i terrengpartier! Det sier nok mer om det generelle ferdighetsnivået enn om min teknikk, men det var stor stas å rope litt "Passerer venstre!" for en gangs skyld :-)
Rittet forløp ellers uten spesiell dramatikk og jeg rullet over målstreken 03:23 etter at jeg startet. Snittpuls på 86%.
Hvis jeg skal sette fingeren på noe, så syns fortsatt jeg kjører litt for passivt i felt og jeg tror vet jeg har en del å gå på når det gjelder taktikk. Jeg irriterte meg ganske mye over folk som presser seg forbi for så umiddelbart lar det blir luke til de forran. Dette slipper man ved å ikke slippe seg så langt bak i gruppa. Jeg syns også jeg er litt for utålmodig og støter unødvendig mye fra gruppe til gruppe aleine. Det burde da være mulig å vente til det kommer noen med samme planer, slik at man kan dele litt på jobben? :-)
Uansett var Grenserittet en helt super ritt-opplevelse og var godt fornøyd med resultatet. Spesielt etter at jeg så at jeg hadde blitt flyttet fra pulje 46 til pulje 28 på Birken :-D
De neste ukene blir det fokus på 4x4. Håper jeg klarer å lokke frem et ekstra gir til Birken :-)
Ukens aktiviteter Mandag: Intervaller i Grefsen. 43km. Ett drag fra bunnen, to fra siste platå. (14:27, 06:25, 06:43) Tirsdag: Jobbløping, 6km Onsdag: Jobbsykling, omvei via Tryvann og Grefsen. 44km. (25:44, 15:33) Lørdag: Grenserittet, 81km, 3:23
|
|
|
Trening uke 32: Det nærmer seg
17/08/2011 21:45
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Intensiv uke med mye intervaller.
Som nevnt sist uke, ønsker jeg å kjøre intensive økter frem Birken for å gjøre et ørlite forsøk på å lokke frem et ekstra gir.
Denne uken klarte jeg å følge planen min til punkt og prikke. Med ett lite untak - jeg fikk ikke til noen rolig langtur i helgen. Likevel er jeg godt fornøyd! Jeg var ganske tung i beina mot slutten av uken, noe som gav seg utslag i elendige tider. Men på søndag var jeg frisk og rask i beina igjen, så jeg regner med at det ikke er noe å bekymre seg over.
Jeg begynner å like bakkeintervaller skikkelig godt! Oppoverbakker er rett og slett gøy, og det er svært motiverende å sykle mot klokka. Det er fint, for intervallene går fort å gjennomføre og passer bra inn i en hektisk tilværelse med jobb og familie. Neste uke planlegger jeg samme opplegg, men jeg håper jeg kan få til en rolig langtur i helgen.
Ukens aktiviteter: Mandag: Jobbsykling med innlagte intervaller i Grefsenkollen. To drag fra bunn til topp, to drag fra siste platå (14:06, 14:57, 6:44, 6:50) Tirsdag: Jobbløping, 5.5km Onsdag: Jobbsykling via Tryvann og Grefsen (23:23, 15:46) Torsdag: Jobbløping, 5.5km Fredag: Jobbsykling med innlagte intervalle i grefsen. 4 fra øverste platå (7:33, 7:24, 7:34, 7:49)
Redigert av tobiast; 17/08/2011 21:46.
|
|
|
Trening uke 33
27/08/2011 21:17
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Siste uken av opplegget mot Birken. Dessverre gikk 2 av 4 planlagte økter i vasken pga jobbing i helgen. Men som vanlig fikk jeg kompensert med litt løping, om ikke annet.
Føler "formen" (i den grad man kan kalle den det på mitt nivå) er i annmasj! PR på både Grefsen og Tryvann denne uken. Stor stas :-D
Ukens aktiviteter Mandag: Intervaller i grefsen (06:07, 06:43, 06:37, 06:46) Tirsdag: Jobbløping (6.4km) Onsdag: Jobbsykling med innlagte drag i grefsen og tryvann (14:41, 21:31) Torsdag: Jobbløping (6.9km) Lørdag: Løpetur i bøkeskogen i Larvik (8km)
|
|
|
Sykkelbirken!
27/08/2011 21:18
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Så var det altså klart for min Birken-debut!
Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å kjøre vanlig trening frem til og med onsdag. Dessverre fikk jeg en liten strekk i låret på løpeturen på Tirsdag, så jeg måtte hoppe over siste planlagte intervall-økt. Onsdagen og Torsdagen ble i stedet brukt til å jobbe overtid. Fin oppladning
I forkant av rittet fikk jeg litt nerver. Målet for sesongen er jo trippel og jeg er svært lite klar for å ikke klare det. Å bryte sykkel-birken ville ha vært krise. Jeg tenkte derfor at det var lurt å "safe" for å ikke risikere tryn, tekniske problemer eller andre ulumskheter. Målet ble derfor satt til under 4t, men uten å ta noen sjanser på noen som helst måte. Pent og kontrollert. Rolig start. Gi gass mot slutten dersom beina var bra og forholdene gode.
Jeg skulle starte i pulje 28 og var veldig spent på tempo fra start. Allerede på startstreken var strategien om å ta det rolig glemt og jeg stilte meg langt frem i puljen. I tidligere ritt har jeg vært litt beskjeden og har stilt meg langt bak i pulja. Det har ført til at de i front stikker, mens jeg blir liggende bak en eller annen som ikke vil kjøre. Det skulle ikke skje idag.
Startskuddet gikk og puljen startet overaskende rolig. Jeg hadde på forhånd tenkt at noen kom til å kjøre hardt fra start - det må da være en del i pulje 28 med ambisjoner om merket? Men den gang ei. Det virket som om ingen var interesserte i å dra og jeg ble liggende å lure litt på hva jeg skulle gjøre. Avventet litt og etterhvert fikk feltet opp dampen. Hang meg på og passerte Skramstad på 37 minutter. Ved matstasjonen ble dessverre gruppa borte/oppløst og det ble stort sett tempokjøring på egenhånd fra gruppe til gruppe. Greit nok det, men ikke spesielt billig. Følte meg ganske pigg og lå stort sett på grensen mellom sone 3 og 4.
På toppen av Storeåsen tørket jeg gjørme av GPS-en og kunne konstatere at jeg hadde brukt 3:02. Så vidt jeg kunne skjønne måtte jeg ligge bra an i forhold til 4t. Jeg mente å huske at merkekravet pleide å ligge på rundt 3:45
kanskje det var innen rekkevidde også? Jeg tenkte at jeg fikk gjøre et forsøk, og kjørte det jeg turte ned til Lillehammer. Det gikk ganske fort og for første gang i rittet fant jeg en gruppe jeg kunne kjøre med over en lengre strekke. Storveis :-)
Det hele gikk etter planen helt til siste kneika før målgang. Der hadde en fyr tryna og funksjonærene stoppet alle på toppen av bakken. Det ble voldsom opphopning av ryttere og etterhvert dirigerte de oss over gresset. Håper det gikk bra med fyren som tryna. Noen som vet noe?
Etter at funksjonærene slapp oss forbi hadde jeg hastverk. Regnet med at jeg lå på grensen til merket og spurtet det jeg klarte inn mot mål. Kom inn på 3:42 og klarte merket! :-D
Nå blir det løpetrening (med god samvittighet) frem mot birkenløpet.
Ukens aktiviteter: Mandag: Intervaller i Grefsen (6:35, 6:48, 6:43, 6:57) Tirsdag: Jobbløping (6km) Lørdag: Birken! (3:42)
Redigert av tobiast; 27/08/2011 21:22.
|
|
|
Re: Sykkelbirken!
28/08/2011 20:33
|
Hugen
Entusiast
|
Entusiast
Gratulerer med merket, når det gjaldt det spørmålet ditt om tid så føler jeg for å fylle på litt.
Skrev svaret før jeg så tråden din.
Med den kapasiteten som du må ha fått gjennom all syklingen samt at du har løpt såpass mye, så tror jeg 1.40 er innen rekkevidde, men da tror jeg du er avhengig av å være klar for å ha det vondt lenge:-)
Min erfaring er at syklingen (som jeg startet med i fjor) har gjort at jeg løper fortere/bedre, men at det koster i form av smerte dvs. jeg blir veldig stiv og tung i lårene dette har sikkert også noe med at jeg ikke har noe "gammel trening" å falle tilbake på fra oppveksten.
Lars Hugo LCK
|
|
|
28/08/2011 21:11
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for svar!
Jeg seedet meg til 1:40, så får vi se hvor det bærer. Jeg har løpt ganske mye egentlig, så jeg håper jeg får litt betalt for det nå. Nå skal sykkelen få stå helt, og det blir kun løping fremover.
Satser på noen lange økter i terrenget for å venne meg til smerten over lang tid og for å venne beina til terrengløping. 40 minutter med smerte er en ting. 1:40 er noe annet.
Dette blir spennende. Jeg gleder meg allerede :-)
Når det gjelder løping vs sykling, så syns jeg at løping gjør meg bedre på sykkel. Det er svært effektivt mtp kondisjon, som du som kjent har god bruk for på sykkelen. Men sykling syns jeg ødelegger for løpingen. Beina blir tunge og vonde. Jeg har løpt mindre under oppkjøringen til birken og har syklet mer enn jeg pleier. Resultatet er til dels ganse mye dårligere tider på løpingen. Selv om oppkjøringen kun har vart noen uker.
Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 28/08/2011 21:18.
|
|
|
28/08/2011 21:23
|
Hugen
Entusiast
|
Entusiast
Virker som du har kontroll
Jeg har ikke løpt noe særlig i år så det blir spennende å se hvordan beina reagerer
Du skal få en rapport om en uke eller to
Lykke til !
Lars Hugo LCK
|
|
|
[Re: Hugen]
28/08/2011 21:29
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Virker som du har kontroll
Jeg har ikke løpt noe særlig i år så det blir spennende å se hvordan beina reagerer
Du skal få en rapport om en uke eller to
Lykke til ! Takk det samme! Du får gi meg en rapport ja. Jeg fortsetter med bloggingen her frem til fullført trippel, så rapporter fra meg kommer fortløpende i tråden. Jeg vurderer forresten å stille på Nordmarkstravern eller eventuelt halvtravern i helgen. Sånn bare for å få en lang løpetur i terrenget. Enklere å motivere seg når man har startnummer :-) Kan jo være et tips for å få bootstrappet løpingen? Mvh Tobias
|
|
|
29/08/2011 09:47
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Grattis med merket i Birken Tobias, bra jobba
|
|
|
[Re: tommygutt]
30/08/2011 21:12
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Grattis med merket i Birken Tobias, bra jobba Takk skal du ha! Jeg føler jeg har hatt ok utvikling etter sommern. Startet jo med 3:49 på raumer. 3:23 på grenserittet og så 3:42 på birken. Er nok bakkeintervaller 2-3 ganger i uken som har gjort utslaget. Nå gjelder det bare å holde oppe dampen frem til løpet. Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 30/08/2011 21:13.
|
|
|
Nordmarkstravern - i alle fall halveis
30/08/2011 21:19
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da er jeg påmeldt halvtraveren. 15km på sti i nordmarka. Grei måte å få en kvalitetsøkt på. Er spent på hvordan det går... La en ekstra lang omvei til jobb idag (ca 1.1 mil) og til tross for at det var tungt som f*** gikk det ganske sakte (5min/km).
Har foreløpig seedet meg til 1:40 på birkenløpet, men må nok oppjustere tiden noe hvis jeg ikke får opp dampen snart.
Er det forresten noen andre som skal løpe?
Mvh Tobias
|
|
|
Re: Nordmarkstravern - i alle fall halveis
01/09/2011 08:30
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg føler jeg har hatt ok utvikling etter sommern. Startet jo med 3:49 på raumer. 3:23 på grenserittet og så 3:42 på birken. Er nok bakkeintervaller 2-3 ganger i uken som har gjort utslaget. Du har i hvert fall knappet grundig inn på meg i løpet av sesongen. 3:17 på Raumerrittet 3:06 på Grenserittet 3:38 på Birken Nå blir det knallhard trening hele høsten og vinteren, neste sesong skal det gå styggfort:-)
|
|
|
Re: Nordmarkstravern - i alle fall halveis
[Re: Rønnern]
03/09/2011 12:59
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Du har i hvert fall knappet grundig inn på meg i løpet av sesongen. 3:17 på Raumerrittet 3:06 på Grenserittet 3:38 på Birken
Jeg tror nok at det har litt med ritt-tilvenning å gjøre også. Første terrengritt ever var TSR. Raumer var det andre. Men jeg håper jo at jeg har blitt i bedre form også. Nå blir det knallhard trening hele høsten og vinteren, neste sesong skal det gå styggfort:-)
Det kan jeg stille meg bak! :-D Mvh Tobias
|
|
|
Trening uke 35: Halvtravern!
03/09/2011 13:24
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Denne uken har vært litt småkjip. Jeg fikk birken-mage etter grusbonanza-en fra Rena til Lillehammer. Magen var ille på søndag og mandag, og kvalmen satt i helt til fredag. Har derfor fått spist dårlig og treningen har gått tungt. Jeg har til og med gått ned en kilo, som iofs er ok, men det er noe med måten man går ned på. Jeg har egentlig vært optimist mtp det kommende birkenløpet. Jeg har løpt (for) mye i løpet av sesongen, så jeg har tenkt at det burde gå greit. I forkant av Birken fikk jeg trent mye sykkel. Det er jo supert og bidro nok til ok tid på Birken, men det dreper løpebeina. Det fikk jeg erfare på den brutale måten denne uken. Jeg hadde bestemt meg for å legge inn noen lange turer til jobb denne uken. 1 mil på mandag og 1.4 mil på tirsdag. For det første var farten lav, kun rundt 5min/km. Faktisk noe lavere på tirsdagen. For det andre var beina tunge som bly og det var tungt som f***. Jeg håper det skyldes mageproblemene og at farten kommer litt etterhvert. Jeg har stort sett løpt på asfalt. For å få litt trening på sti/grus fikk jeg det for meg at det var lurt å delta på halvtravern. Det er mye lettere å få en god gjennomkjøring med startnummer på brystet og det koster hverken mye penger eller mye tid. Det ble en fin tur, men det var vått og jeg stod og småfrøs i regnet i ca en time før start. Løypa var relativt teknisk, med mye sti og ganske mange våte partier. Hang med greit når det var flatt og gikk oppover, men ble ganske grundig fraløpt når det gikk nedover på sti. Mangler nok en del mye på teknikken På grusen hang jeg stort sett med. Klokket inn på ca 1:24, og suffer score i strava hevder det var episk :-) Relativt fornøyd med økta, men syns det var tungt og at det gikk litt for tregt. Kanskje jeg har for høye ambisjoner med 1:40 på birkenløpet? Håper i alle fall at det ikke er fult så teknisk som travern. Ukens aktiviteter: Mandag: Jobbløping, 10.3km, 51:35, 5:00min/km Tirsdag: Jobbløping, 13.5km, 1:20, 5:12min/km Lørdag: Halvtravern, 15.2km, 1:24, 5:36min/km
Redigert av tobiast; 03/09/2011 13:24.
|
|
|
Re: Trening uke 35: Halvtravern!
03/09/2011 13:37
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Halvtravern var morsomt, og kjempefin gjennomkjøring før birkenløpet. Selv gikk det over all forventning og jeg tok meg selv å glise de siste 5 km, hovedsaklig i glede over at beina ikke stivna fullstendig slik jeg frykta. Klokket inn på 1.11.
Birkebeinerløpet er ikke fullt så teknisk, men en får enda mer igjen for å mestre halvtekniske nedoverbakker der.
Nå blir det sørkedalsløpet på tirsdag, så mye kortintervaller samt drag nedover på sti.
|
|
|
03/09/2011 14:29
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hva er målet ditt, Torp? Under 1:30? håper det er litt kjappere enn det egentlig :-)
Høres ut som en god ide med drag nedover på sti...
Må si jeg ikke er fullt så optimist lengre :-S
|
|
|
03/09/2011 14:53
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Du er sikkert bare tung i beina eller all asfaltløpingen. Ville lagt inn flere økter i marka, og forsøkt å springe med litt lettere sko enn du ville gjort på asfalt. Jeg har kjøpt meg noen lette konkurransesko med litt mindre demping, mulig det er psykisk men jeg føler en får et mye bedre og lettere steg med de enn f.eks mengdetreningssko som Kayano. Har som mål å komme inn under 1.30 ja, er veldig optimistisk i forhold til det nå 
|
|
|
17/09/2011 18:18
|
Hugen
Entusiast
|
Entusiast
Hallo Hvordan gikk det nå er jeg spent
Lars Hugo LCK
|
|
|
18/09/2011 05:35
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei!
Løpet gikk bra! De hadde jo lagt om løypa, men det var fortsatt nok terreng for min smak. Pga omleggingen var det lengre enn normalt. Nesten 24 km. Dette gjorde meg relativt demotivert underveis. Det tok jo så lang tid! Jeg var derfor svært overrasket når jeg spurtet over målstreken og så at merkekravet var identisk som tiden jeg hadde på GPS-en, nemlig 1:54.
Det ble noen spennende minutter, men jeg klarte faktisk merket med hele FEM sekunders margin... (1:54:32) Litt flaks skal man ha :-)
Er svært fornøyd med resultatet. Uken før løpet fikk jeg ikke trent noe (skal få lagt inn rapport) og denne uken har vært relativt slitsom :-S
Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 18/09/2011 07:41.
|
|
|
18/09/2011 05:57
|
Hugen
Entusiast
|
Entusiast
Gratulerer det var bra du havnet på riktig side :-)
Lars Hugo LCK
|
|
|
18/09/2011 07:04
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Gratulerer med merket, 5 sekunder er da god margin ;-)
|
|
|
Trening uke 36 og 37
18/09/2011 17:59
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Siste rapport for denne gang. Det er nesten litt vemodig :-S
De siste ukene før birken-løpet ble alt annet en ideelle. Uken etter halvtraveren var kjip. Jeg hadde slitt med magen uken før og gikk faktisk ned i vekt ufrivillig. Formen var dårlig og beina tunge. Det hjalp ikke nevneverdig å ta seg ut på halvtraveren. Jeg var helt død i beina til langt ut i uke 36, så trening var uachtuelt på mandag, tirsdag og onsdag. Torsdag og fredag jobbet jeg seint, så det ble faktisk en hel uke uten trening. Det er den første uken uten trening siden jeg begynte å trene i august 2010. På ingen måte en god følelse.
Uken før birkenløpet var heldigvis litt bedre. Jeg fikk til to økter frem til Onsdag, og kjørte normal oppkjøring til løpet med treningsfri to dager i forveien.
Aktiviteter uke 36: Lørdag: Kjapp løpetur på kveldstid. 8.5km, 41 min
Aktiiteter uke 37: Mandag: Løping til jobb, 6km, 29min Onsdag: Løping til jobb, 6km, 29 min. Lørdag: Birkenløpet, 23.5 km, 1:54:32
Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 18/09/2011 19:17.
|
|
|
Så var det altså slutt! -ikke treninga, men tråden
18/09/2011 18:33
|
tobiast
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei, Da var målet nådd. Jeg klarte å gjennomføre trippelen i 2011 :-) Ble til slutt nummer 152 av 288 i M35. Klarte til og med merket på to av grenene! Jeg er godt ekstremt fornøyd og jeg avslutter nå den ett år gammle tråden. Tenkte dog jeg skulle oppsummere litt sånn avslutningsvis. Først: Det har vært et veldig artig år. Jeg hadde ALDRI trodd at jeg skulle kunne komme i såpass form på så "kort" tid. Mye av motivasjonen har kommet som en følge av treningsforumet her på terrengsykkel.no, og fra kommentarene i denne tråden. Takk skal dere ha! Jeg startet altså å trene i august 2010, med mål om å fullføre trippel i 2011. Da veide jeg 95kg. Før sommeren 2010 viste vekten 97kg, fordelt på 178 cm. Planen var å gå ned så mye som mulig i vekt først, også få kvalitet inn i treningen etterhvert. Ved å bytte ut brød med knekkebrød samt ved å droppe poteter, ris og pasta raste kiloene av og når jeg startet denne tråden i september 2011, veide jeg rund 85. Gjorde noen andre små grep også: Holdt meg stort sett unna søt frukt og forsøkte ofte å få trent før frokost. Dessuten spiste jeg sjelden etter kl 18:00. Nå, ett år seinere er vekten stabil på rundt 74 kilo. Og jeg har ingen planer om å gå noe opp. Kanskje jeg går ned litt til, men jeg er egentlig ganske happy. Vi får se. Når det gjelder trening, så tenkte jeg at jeg skulle oppsummere med litt statistikk. Innimellom har jeg glemt å stoppe GPS-en, så tallene er nok litt i overkant. Men det gir i alle fall en indikasjon: (Siden 1/8-2010) Totalt: Timer: 450 Kilometer: 4647 Høydemeter: 59800 Sykkel: Timer: 254 Kilometer: 3355 Høydemeter: 40000 Løping: Timer: 138 Kilometer: 840 Høydemeter: 9800 Langrenn: Timer: 51 Kilometer: 426 Høydemeter: 9000 Når det gjelder konkurranser, så ble det litt mer en trippel gitt. Tenkte det var greit med litt konkurransetrening og dessuten syns jeg det er mye enklere å få til gode økter i konkurransesituasjon. Her er arrangementene jeg har deltatt på i løpet av mitt første år som mosjonist: 5/2 - Holmenkollen skimaraton. 56.5km langrenn. Mål: Fullføre. Resultat: 04:52:30 19/3 - Birkebeinerrennet. 54km langrenn. Mål: 5 timer. Resultat: 04:40 30/4 - Råskinnet. Mål: Fullføre. Resultat: 1:08:39 (25:12 bak vinneren) 1/5 - Enebakk rundt. 80km landevei. Mål: 3 timer. Resultat: 02:24:22 (33.25km/t) 7/5 - Sentrumsløpet. 10km løp. Mål: 50 minutter. Resultat: 43:13 21/5 - Terrengsykkelrittet. 30km terreng. Mål: Fullføre. Resultat: 2:27 11/6 - Raumerrittet. 84km terreng. Mål: Fullføre.Resultat: 3:49 19/6 - Skiptvedtrittet. 54km terreng. Mål: Fullføre. Resultat: DNF - brukket girøre 24/6 - Lillehammer - Oslo. 190km landevei. Mål: Fullføre. Resultat: 5:49 6/8 - Grenserittet. 84km terreng. Mål: Fullføre. Resultat: 3:23 27/8 - Birkebeinerrittet. 94km terreng. Mål: Fullføre. Resultat: 3:42 (Merket! :-) 3/9 - Halvtraveren. 15km løp. Mål: Fullføre. Resultat: 1:24 17/9 - Birkebeinerløpet. 23.5km løp. Mål: Fullføre. Resultat: 1:54 (Merket! :-) Når det gjelder trening fremover, så er planen å sykle sti utover høsten- Tenker litt på å kjøpe rulleski også, men vi får se. Så blir det løping til jobb og rulletrening om kvelden utover vinteren. Satser også på spinningtrening med rye en dag i uka. Når det gjelder mål for 2012, så har jeg ikke disse klare, men er i alle fall påmeldt vasaloppet og landeveisbirken. Tror ikke jeg orker birkentrippel neste år - kjører nok heller ritt/løp/renn i nærområdet. Vi får se :-) Har forresten kopiert inn alle mine rapporter fra denne tråden til: http://tobiastrener.blogspot.com Kommer til å fortsette å føre treningsdagbok der, men lar denne tråden dø nå. Det får være måte på hvor lenge man skal holde liv i en tråd. :-) Så får jeg håpe at jeg klarer å holde intensiteten oppe, selv om jeg ikke poster en ukentil rapport her :-) På gjensyn :-) Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 18/09/2011 20:01.
|
|
|
Re: Så var det altså slutt! -ikke treninga, men tråden
19/09/2011 12:42
|
Trumf
Medlem
|
Medlem
Vil bare takke for en underholdende tråd som jeg har fulgt sporadisk hele veien. Imponerende hvordan du fikk opp farten etterhvert - og ikke minst gratulerer med 2xMerket!
|
|
|
19/09/2011 13:09
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Grattis med vel gjennomført sesong!! 
|
|
|
19/09/2011 13:15
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Takk for oppdateringene Tobias, dette er en av de trådene jeg alltid har lest når du har kommet med nye oppdateringer. Lykke til videre med treningen
|
|
|
[Re: tommygutt]
19/09/2011 14:13
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Slenger meg med Tommy her: gratulerer Tobias :-)
|
|
|
|
|